Postavili jsme proti sobě dvě mašinky, které mají svým majitelům udělat radost, zpříjemnit stylové pojížďky po městě a vrátit nás do dob, kdy motorky ještě bývaly víceméně ze železa

Podívejte se na ně, jak skromně stojí vedle sebe na tom parkovišti. Neřvou „Héj, buď se mnou nejtvrdší na světě…“ ani nesvádějí lacině se podbízejícím lakováním „Hele, takhle přeci pálí sex…“ Ne, jsou obyčejné, malé, lehké, nekomplikované a všední. Ale mají svůj styl a opodstatnění, protože právě tohle jsou ty motorky pro všechny, kteří se chtějí občas svézt jen tak v džínách, mají pod kůží trochu té náklonnosti k retro vzpomínání a taky, a to si řekněme popravdě, nechtějí ve stylové motorce utopit hromadu zlata (tedy rozuměj, přehnaně moc peněz)! Zkrátka ideální řešení…

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Jako by Moto Guzzi V7 a Yamaha XV950R nahlas říkaly, že jednodušší už to být nemůže. A to nejen z pohledu možnosti samotného motorky, ale také s ohledem na snadnost ovládání a nekomplikovanost použitých technických řešení. Navíc to jsou kousky, které se nemusíte stydět mít neustále pyšně zaparkované před svou firmou, drobné klenoty, se kterými můžete v kteroukoli denní i noční hodinu vyrazit do rozpálených městských ulic.

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Moto Guzzi V7 Stone

K čemu přirovnat první pocit, když usednete za řídítka téhle Guzzi… Jako první mě napadne asi slovo „návrat“, jako bychom se totiž vrátili do doby, kdy jsme sedlali svý první motorky, trochu mi to připomíná stopětasedmu čízu, vzdáleně možná i nesmrtelného Simsona. Nádrž je úzká, máte k ní příjemně přimknutá kolena, sedlo je rovné a posez vzpřímený s narovnanými zády. Už tohle stojí za to prožít, tedy vlastně si zopakovat. V7 Stone u nás začíná nabírat v tomto testu body…

Guzzi přišla s V7 v roce 2008, podstatnou modernizací pak prošel tento model před dvěma roky – to dostala hlavně nový motor, který se pyšnil novým tvarem válců a víka ventilu, pozměněnými spalovacími prostorami, vstřikováním, novým výfukovým systémem a zmodernizovanou převodovkou slibující tišší a snadnější řazení.

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 StoneTEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Nová motorka v klasickém kabátu při své modernizaci také pohubla a přišla například s nastavitelnými tlumiči zadního kola či větší nádrží, což v součtu znamenalo to, že se podvozek rozhodně stal sebejistějším a motorka jako kdyby se najednou daleko líp vodila. Při našem prvním testu před dvěma lety jsme zkritizovali snad jen uložení stupaček jezdce, do kterých se nám nedařilo smysluplně se zapírat, zdálo se nám, jako by tuhle motorku nešlo klasicky přimět k zatáčení zapřením nohama.

I teď, po dvou letech, v den, kdy V7 stavíme proti XV950R, můžeme zodpovědně říct, že se na tomto našem pocitu nic nezměnilo a ten pocit muže sedícího pevně na záchodové míse zůstal stejný. Jenže rozdíl je v tom, že dnes už máme po zveřejnění předešlého testu za sebou řadu rozhovorů se spokojenými majiteli téhle motorky, a tedy víme, že to vůbec nevadí, ba právě naopak, že právě pro tuhle „retro“ schopnost si V7 zamilujete. Protože to jo opravdový a skutečný návrat k tomu „jak to bývalo vždycky…“

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Přijímáme tu hru, a dokonce si v ní začínáme i lebedit. Hodně si pochvalujeme i výběr pneumatik, díky vysokému profilu a menší šířce (než na jakou jsme u současných motorek zvyklí) se stává jízda na V7 Stone naprosto jedinečným zážitkem. Široká řídítka dávají jistotu nad strojem, přístrojový dvou-set je v každé chvíli dobře čitelný a těch skromných 51 koníků v motoru přichází do kardanu tak čistě, jako byste dosedali na polštář. Nádechu dob minulých dopomáhá i reakce řízení a brzd. Na hrbolech si motorka maličko povyskočí, ale to je něco, s čím musíte počítat. Stejně se s největší pravděpodobností nebudete nikdy pohybovat žádnou maniakální rychlostí, takže jí odpustíte i necitlivou přední brzdu a budete kvůli rozložení hmotnosti používat i tu zadní.

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Yamaha XV950R

Novinka sezony 2014 a tohle je můj úplně první kontakt. Převaluji se chvilku v sedle a přemýšlím, co vám k tomu napsat. Rozhodně mám pocit trošku menší motorky, než jak je tomu u Guzzi, ale ten vybraný tvar sedla i šíře řídítek, to je věc víc než příjemná. Hodně mě baví i to, že stupačky nejsou předkopnuté bůhvíkam do neznáma, takže je nad strojem pořád dobrá a stoprocentní kontrola.

Jednoznačné pozitivum je váha a její rozložení, tomu dávám 101 % a hned vím, komu tohle stvoření budu moc rád doporučovat – začátečníci, chlapíci menších postav nebo dívky s méně jistýma nožkama – těm všem poslouží naprosto skvěle, protože se nebudou muset s ničím prát.

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Hledám chvíli místo, kam vlastně zastrčit klíček. A na chvilku jsem lehce zklamaný z budíku, protože ten je na první pohled až moc velká moderna, tady oproti dokonalé stylizaci MG Yamaha tak trochu strádá. Nebo že by ne? Chvilku o tom přemýšlím nahlas a dochází mi, že svým designem i pojetím chce být tenhle diblík spíš dnešní a progresivní motorka. To potvrzuje použití zlatých externích „piggy pack“ nádobek na zadních tlumičích (ze zkušenosti víme, že standardní verze má maličko měkčí odpružení, a to se na naše silnice hodí) a speciální broušený exkluzivní povrch sedla (oboje platí pro model R). Těmito a vlastně i spoustou dalších detailů (světlomety, kontrolky, zadní lampa, kryty výfuků) jako by jasně dávala najevo, že je určena pro mladé zákazníky a není zvědavá na nějakého zauzeného konzervativního, věčně si na něco stěžujícího dědka.

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 StoneTEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

A to je hrozně fajn, to je přesně takový ten kontext, který dává celému stroji najednou jakoby jasné opodstatnění a charisma. Jste mladí, ale máte rádi klasické hodnoty? Pak je XV950R přesně tím strojem, prostřednictvím kterého můžete jasně demonstrovat své pojetí tohohle zašmodrchaného světa.

Srovnávání motorek

Zajímavé srovnání pak přichází, když vedle sebe postavíme oba motory. Oba to jsou sice dvouválce s celkem střídmým objemem, ale jejich projev je jiný, stejně jako zvuk, který se z nich line. Guzzi je víc kladivo, má své rázy do stran a zvuk hodně hutný, což je způsobeno zvoleným typem koncovek. Yamaha má víc objemu (motor z Midnight Star), nepyšní se výkonem, ale přeci jen trochu větším krouťákem. Tudíž o něco méně řadíte (oba dva jsou to pětikvalty) a dokážete se pohybovat víc plynule. Z jednoho výfuku XV950R jde do éteru pak spíš syrovější bublání podepřené trochu úpěnlivějším akcentem, když se motor dostane trochu do otáček. Guzzi měla poměrně dost nervní reakci spojky (nemohli jsme najít správné nastavení ani po dlouhém štelování), Yamaha i tímto jako by vyjadřovala celou svou filozofii, působila sametově.

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

A zatímco je MG spíše výletem do minulosti, XV vám ukazuje pravý opak – je to moderní mašina i co se týče jízdních vlastností. Design tomu sice moc nenasvědčuje, ale tenhle čopřík má na silnici velmi jisté chování. Je to něco zcela jiného, než co budete znát například ze sedla H-D Sportster, pokud jste ho měli možnost řídit. XV s sebou tolik neošívá, oproti Harykovi má přesné řízení a odpovídající brzdy.

Proč Sportstera zmiňujeme? Je to jednoduché – podobnost srovnání Yamahy s touhle ikonou je víc než jasná. Guzzina je v tomhle ohledu víc svá, nemá žádné přímé předlohy. Navíc V7 nepodává neviditelně pomocnou ruku, všechno si musíte sami vybojovat. Nebojíme se říct, že dokáže být i docela svéhlavá, v tempu se podvozek občas maličko zakroutí, což zvyšuje intenzitu prožitku. Pokud to tak máte rádi, budete se bavit. Tam, kde vám Yamaha jemně šeptá do ucha, že limit je ještě daleko, si MG umí i trochu zařvat, že blbiny se zkrátka trestaj…

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 StoneTEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Verdikt

U obou můžeme snadno použít hlášku „Když ji miluješ, není co řešit…“ Překvapivě bychom si na delší cestu vybrali Guzzi pro její stoický klid a ještě víc překvapivě bychom si raději sedli na Yamahu, když bychom si chtěli užít víc radosti z odpoledního blbnutí. Ale jak již bylo několikrát řečeno, úplně nejvíc tady jde o styl, který je vám vlastní – ve výběru motorky se pak nemůžete splést…

 

TEST: Yamaha XV950R vs. Moto Guzzi V7 Stone

Co nás dostalo…

 U Guzzi chválíme:
*bezúdržbový kardan
*moc se nám líbí ty prachovky na předních teleskopech
*pevné sedlo
*unikátní posez
*dobrou cenu za stylovou motorku

 U Yamahy chválíme:
*citlivě volené moderní prvky (světlomet, budíky)
*hravost v ovládání
*jasný odkaz na Sport Heritage
*skvělá platforma pro řadu úprav

 


Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno