Dokáže silnější motor, jiný podvozek a vyšší sedlo udělat z jediného opravdického cestovního endura jinou motorku?

Továrna KTM mluví o tom, že Adventure R je důkazem toho, že cestovní enduro může být i opravdu sportovní. O motorkách a výrocích téhle rakouské kumpačky nemáme žádné pochybnosti, ale přece jenom – nejlepší bude si to vyzkoušet. A proto jsme v prvních letních dnech dali eRku první pořádnou porci ostrých kilometrů, abychom získali ucelenější představu.

Advik byl mezi velkými endury tím jediným, se kterým šlo jet opravdu rychle. A to jak na silnici, tak v terénu. Vždycky patřil ke špičce svojí třídy a byl dokonce tak dobrý. Jo, původní KTM Adventure byla pořádná řacha a vylepšení přišlo roku 2010 s označením R, jak se zdá, udělal v téhle třídě ještě větší rošambó – a to je myšleno v dobrým slova smyslu.

 

Jeho síla

Motor dostal o osm koní větší výkon a vstřikování paliva. Ptáte se, jestli je to znát? No to si pište! V celém otáčkovém spektru teď máte k dispozici opravdicky šťavnatej nástup, a když ho podržíte, dokáže se vytočit až k 10 tisícům bez toho, aby nahoře polevil.

A to zas tak moc dvouválců neumí. Fakticky, ten motor je výbornej. Silnej jako bejk, ale nevyleká. Elektronické vstřikování se stará o přesnou dodávku paliva při všech podmínkách, a dokonce sráží o pár deci i spotřebu benzinu. Převodovka je typická KTM – rychlá, přesná a v pohodě zvládá i řazení bez spojky. Ke správné oranžové motorce patří i bezchybné ovladače, takže i tady najdete hydraulickou spojku, která jde ovládat jedním prstem. To chválíme.

Podvozkově skvělá

Adventure R má oproti standardní verzi vyšší zdvihy pérování (265 mm vpředu i vzadu) a vyšší sedlo. To je pro opravdové offroad maniaky dobrá zpráva v případě, že mají fakt dlouhé nohy a s takovouhle motorkou budou v terénu umět. Pro všechny ostatní je to skutečné peklo. Když už se vysápáte do sedla, jezdci s výškou pod 175 cm mají najednou prekérku vůbec dosáhnout na zem.

Při jízdě na silnici to nevadí, ale otáčení nebo zastavování vyžaduje velkou dávku soustředění. Ale jo, jde holt o extrémní verzi už tak skvělý motorky, tak to má asi být. Tenhle vysoký posez a jistota, kterou z motorky cítíte, má za následek, že budete jezdit rychle. A tím myslím opravdu rychle! Kdo zná, ten bude vědět, a kdo ne, nebude se stačit divit, co tahle KTM na silnici dokáže!

 

Cestovní záležitost

21″ kolo vpředu nevypadá nijak vábně, ale jak ta motorka drží, to je k neuvěření. Na silnici s prstem v nose bude stačit i o 50 koní silnějším supersportům, a to myslíme smrtelně vážně. Zkoušeli jsme i lehčí terén, vyšší zdvihy jsou znát hlavně na skocích, kde motorka nejde hned nadoraz. eRko nemá ABS, což milovníci nefalšované zábavy ocení. Brzdy jsou prvotřídní, na to jsme si už zvykli. To, že je motorka stavěná pro dálkové soutěže, prozradí dvojice víček nádrže a přední plexi, které je uzpůsobené pro montáž roadbooku. Vedle budíků nechybí ani 12V zásuvka pro napájení GPS nebo telefonu.

Adventure R je jedním slovem pecka. Pokud dokážete ocenit vyšší sedlo, větší výkon a sportovní tlumiče, je to mašina přesně pro vás. Pro všechny ostatní udělá 95 procent služby i standardní model Adventure.   

 

MH TIP: podívejte se na KTM Adventure R v našem katalogu.

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here