O uplynulém víkendu se na Masarykův okruh v Brně vrátilo mistrovství světa Superbiků. Této příležitosti jsme náležitě využili a vyzpovídali Toma Sykese z továrního týmu Kawasaki.

Foto: Robert Sobčák

Jak se ti líbí trať v Brně?

„Je to fantastická trať. Já jsem moc rád, že jsme se sem vrátili. Naposledy jsme tu byli v roce 2012, takže jsem moc rád, že se do Brna WSBK vrátilo, protože je to opravdu skvělá trať. Tehdy jsme bojovali o vítězství s Marcem Melandrim, takže bychom to rádi zopakovali. Okruh je hodně široký, bezpečný a je tu spousta místa na předjetí. Moc si to tu užívám.“

Nedávno jste v Brně testovali, bylo to užitečné?

„Velice užitečné, také kvůli počasí, které se nám střídalo a teď o víkendu to bylo stejné. Už podle předpovědí to vypadalo, že bude pršet, takže každý čas strávený na suché trati je důležitý.“

Jak je to s nastavením motorky, co všechno upravujete?

„Neděláme nic velkého, pracujeme na detailech. Základ motorky je konkrétně v Brně velice podobný té „původní.“ Cítil jsem, že je na trati trochu nerovností, takže jsme motorku upravili kvůli tomu, ale celkově je stejná. Například balíček z Assenu tady funguje také úžasně.“

Jak je to v Brně s pneumatikami, mají dobrou životnost?

„Životnost pneumatik je tady dobrá, protože dokážeme být velice konzistentní v časech. To platí hlavně při chladných podmínkách, jako to bylo při testu, ale nyní tu bylo odpoledne mnohem větší horko a to hodně změní podmínky na trati.“

Jak hodnotíš nově zavedený limit otáček vaší motorky?

„Je to pro nás velká změna a upřímně, je to katastrofa. Hodně to omezuje náš výkon na trati. Museli jsme hodně přemýšlet, jak to vyřešit. Limit otáček nám přidělal vrásky na čele a je vidět, že nás to hodně omezilo.“

Pořád se ale pohybujete na dobrých pozicích.

„Jo, protože jsme dobří jezdci, máme dobré motorky a skvělý tým. Pokud bychom tohle všechno neměli, tak nemůžeme jet takhle dobře.“

Pokud máte nějaký problém, spolupracujete i s Jonathanem a jeho týmem?

„Data jsou k dispozici všem týmům Kawasaki, takže mohou kouknout, jaké máme nastavení. V tomhle je Kawasaki velice otevřená i k soukromým týmům. Pokud jde přímo o mě, tak já se většinou soustředím na své vlastní problémy, navíc je můj jízdní styl úplně jiný v porovnání s Jonathanovým.“

Mezi novější změny pravidel patří i změna startovního roštu při druhém závodě. Tys to od začátku dost kritizoval, už ses s tím smířil?

„Nejsem toho velký fanoušek, protože je to nebezpečné. Když se chce vítěz závodu vrátit zpátky dopředu, tak se může dostat do nebezpečných situací. Kromě toho ti jezdci, kteří startují vpředu, se samozřejmě snaží vyhrát závod v prvních kolech a to není možné. Vždycky to vytváří zmatky a musíte riskovat. Také se dříve stávalo, že spolu třeba tři jezdci bojovali o vítězství, ale nyní to nejde, protože jsou mezi nimi v úvodu závodu pomalejší závodníci. Je to změna nejen pro nás, ale také pro diváky.“

Mě to přijde, jakoby chtěli omezit hlavně vás.

„Samozřejmě, že je to hlavně o omezení Kawasaki a mě to přijde zvláštní. Myslím si, že pokud by byla pravidla více otevřená, tak to bude mnohem lepší. Měli by větší volnost i u Ducati, Aprilie a dalších továren. Nyní musíme mít motorky, které jsou mnohem blíž k běžným strojům, které v tuhle chvíli mají mnohem více schopností, než v minulosti. Já moc těmto omezením nefandím, ale uvidíme, kam se to vyvine. Každopádně se prostě snažím užívat jízdu na motorce.“

Co si myslíš, že by tento šampionát potřeboval, aby ho navštěvovalo více fanoušků?

„Myslím, že bychom se měli vrátit k modelu dvou motorek, protože když například spadnete na začátku tréninku a motorku si hodně poškodíte, už nemáte šanci se na trať vrátit. Pokud by se to stalo například Valentinovi Rossimu v MotoGP, tak by pro něj trénink skončil a všichni by byli zklamaní, protože by měl jen jednu motorku. Myslím, že dvě motorky udržují větší show a je tu i větší bezpečnost. Další věcí jsou dva nedělní závody, o kterých si někdo myslí, že byly lepší, než současný formát. Já tu ale nejsem k tomu, abych tohle hodnotil. Jen bych byl rád, aby byl šampionát stejný pro všechny výrobce a pravidla byla více otevřená, podobně jako v minulosti. Myslím, že by z toho byly nakonec těsnější výsledky.“

Dostal jsi v minulosti nabídku jet v MotoGP?

„Od týmu, který bych opravdu chtěl, tak ne. Myslím si, že kdybych tam šel, tak bych mohl být opravdu silný. To z toho důvodu, že by mi to tam více vyhovovalo, hlavně z hlediska jízdního stylu, než tady v Superbicích. Dostat se tam je ale hodně těžké. Musíte mít dobrý tým, motorku, přichází tam velice mladí jezdci. Někdy vidíme zvláštní rozhodnutí, ale je mi jasné, že je těžké se tam dostat a hodně záleží, jaký jezdec změní svůj tým.“

Ty jsi začal závodit v BSB, stále je sleduješ?

„Jasně, sleduji BSB a k tomu i MotoGP a AMA, nicméně jen ve chvílích, kdy jsem doma s mými holkami. Řekněme, že si stále udržuji přehled.“

Jak vzpomínáš na své první vítězství?

„Záleží, které, zda na klubové úrovni, britské úrovni nebo v mistrovství světa. První vítězství vám vždycky přinese neuvěřitelný pocit, ale to se nemění ani při dalších vítězství. Například moje letošní poslední vítězství v Assenu. Pocity jsem měl podobné, jakoby to bylo první vítězství. Nic nenahradí emoce z vítězství, je to fantastické.“

Je nějaké vítězství, na které vzpomínáš nejraději?

„Hodně rád vzpomínám na double v Magny Cours v roce 2013, kdy jsem vyhrál šampionát. Pro mě to byl fantastický víkend, takže na ten opravdu rád vzpomínám. Kromě toho také první vítězství ve světovém šampionátu. Bylo to na Nürburgringu na mokru, takže to je pro mě také velice speciální.“

Máš rád mokré podmínky?

„Obvykle s tím nemám problém. S touhle motorkou nemám ty nejlepší výsledky na mokru, ale já osobně nemám na mokru problémy a užívám si to.“

Máš nějaký rituál před závodem?

„Ne, ale rád poslouchám hudbu. Ještě předtím, než vyjedu na trať, ale také na startovním roštu. Raději poslouchám hudbu, než to, co se děje kolem. Obvykle si nazouvám pravou rukavici nebo botu před levou, ale to není nic jako rituál. Já nejsem tak pověrčivý, protože si myslím, že když to tak pak není, tak se dostanete do velkých problémů, protože nad tím začnete přemýšlet a to je špatně. Je lepší mít otevřenou mysl.“

Jsi před závodem nervózní?

„Samozřejmě, že nervy přichází z hlediska výkonu. Myslím, že trochu nervů potřebujete, abyste měli takový výkon, ale odpadne to, jakmile se nastartume motor.“

Jak to máš s rodinou, navštěvují s tebou závody?

„Když byla Millie menší, tak se mnou jezdila na všechny závody, ale pak se nám narodila druhá dcera Mia a začalo to být těžší. Mít dvě holky v motorhomu by nedělalo dobrotu. Potřebuji se víc soustředit na svou práci, takže jsou raději doma.“

Myslíš, že budou chtít jednou jezdit na motorkách?

„Samozřejmě, že když budou chtít, tak proč ne, myslím, že by měly dobrého učitele, předal bych jim to nejlepší. V tuhle chvíli jsou ale ještě malé, takže uvidíme, jak to bude.“

Co bys dělal, kdybys nebyl závodník?

„Těžko říct, ale vždycky mě bavila manuální práce. Bavilo by mě například něco stavět a tvrdě makat. V tuhle chvíli se ale zatím můžu soustředit na závodění a pak uvidíme, co budu dělat, až skončí závody.“

Když máš rád manuální věci, dokážeš si opravit motorku?

„Jasně, když jsem dříve závodil, tak jsem si na motorce dělal spoustu věcí. Jo, tohle mě baví a docela mi to jde.“

Máš doma nějakou běžnou motorku?

„Rád bych ji měl, ale upřímně, užívám si jízdu při závodním víkendu a s tím jsem spokojený. Normální motorka je úplně jiná a pomalá. Motorky si proto užívám při závodech a poté už si užívám s rodinou.“

Pár rychlých otázek:

Které jídlo máš nejraději?

„Thajské a dokonce máte jednu dobrou thajskou restauraci tady v Brně.“

Jaký dezert je pro tebe nejlepší?

Sticky toffee pudding (anglický dezert, který připomíná náš perník polévaný karamelem).“

Jaké pití máš rád?

„Káva.“

Jakou hudbu máš nejradši?

„Je toho spousta, poslouchám prakticky všechno.“

Kterou zemi máš nejraději?

„Amerika je docela dobrá a vždycky si to tam užívám.“

Který okruh je tvůj nejoblíbenější?

„Donington Park. Není to jen o okruhu, který je moc pěkný, ale je to také domácí závod.“

Který sport máš rád, kromě závodů motorek?

„Mám rádi fotbal s přáteli.“

Kterou barvu máš nejraději?

„Určitě červenou, mám ji všude, na botách, helmě, rukavicích, všechny doplňky.“

Kterého jezdce z minulosti nebo současnosti máš rád?

„Micka Doohana a Valentina Rossiho.“

Myslíš, že budeš závodit tak dlouho, jako Vale?

„To si nejsem jistý, to záleží, jak se to bude vyvíjet, ale on je neuvěřitelný závodník.“

Umíš něco česky?

„Ne, vůbec nic. Bohužel umím jen anglicky, protože všichni po celém světě mluví anglicky, takže jsem na to líný, je mi to líto.“

Už za necelé dva týdny se můžete těšit na nové číslo Motohouse, ve kterém bude rozhovor s Tomovým týmovým kolegou a trojnásobným mistrem světa Jonathanem Reou!

2 KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here