Litrový Fazer, užívaný naší redakcí, právě najíždí do čtvrtého roku svého života. A protože se velice často ptáte, jak se mu u nás žije, připravili jsme pro vás následující malou rekapitulaci…

Představovat tuhle motorku je asi zbytečné nošení dříví do lesa. Litrový čtyřválec s nepřehlédnutelnými kořeny zapuštěnými v minulé evoluci R1. Silné brzdy, specifický posez a funkční polokapotáž. K nám do redakce se dostal v roce 2008  a záměr byl jednoduchý  – najet co nejvíce kilometrů a popsat v reálném čase, jak se taková 140 koňová motorka skutečně postupem času opotřebovává. Nic nepřehánět, popsat skutečný stav a poradit tak všem, kteří pokukují po takových motorkách

*Kolik máme najeto
Jak vidno z obrázku, ke dnešnímu dni máme najeto 23.562 kilometrů. To není za tři roky ani moc, ani málo – podle všeho takový střed. Motorku provozujeme bez ohledu na počasí, často parkuje venku a velice často na ní jezdíme ve dvou a v hustém městském provozu.

*Dosavadní problémy
Ani po třech letech se na motorce neobjevilo nic, co by se dalo nazvat závadou nebo problémem. Řešit jsme zatím museli pouze dvě provozní maličkosti:
1/ Na 21.000 km prasklo spojkové lanko. Nahoře v ohybu za páčkou. Výměna stála tisícovku a toto předčasné opotřebení mělo za příčinu právě ono časté ježdění po městě (tj. neustálé spojkování)
2/ Zhruba od 15.000 km drnčí budíky vibrující o polokapotáž. Nejdříve jsme to řešili demontáží dvou plastů, ale ukázalo se to jako zbytečné – časem se „nějaké ty zvuky“ stejně znovu někde projeví (víme ale, že tohle je bolest všech kapotovaných motorek) Takže teď je problém vyřešen zastrčeným malým papírkem na tom „správném“ místě, a je klid…

*Výkon
Měřen poprvé po zajetí stroje. Výsledek 140 koní při 11 300 otáčkách a skoro plochá linka točivého momentu pohybující se okolo hranice 90 Nm (viz. Motohouse 7/2008) – co chtít od silniční motorky více! Druhé měření jsme následně provedli letos na jaře, prakticky se stejným výsledkem. Dalších 20.000 km (a tři roky provozu) neměly tedy na tyto parametry vliv a stroj je evidentně stále při síle…
Z obrázků pak poznáte, že motocykl (svody, výfuk) je stále v originálním stavu – tedy, že popisovaného výkonu bylo dosaženo bez jakýchkoli úprav.

*Gumy
Originální gumy Michelin Road Pilot jsme přezouvali na 15.000 kilometrech!!! Vydržely dost a umřely vlastně až díky dálniční placce, kterou jsem vyrobil častým ježděním po D11 (motorka s hranatou gumou už hůř zatáčela a přední kolo mělo tendenci padat do zatáček).

S ohledem na občasnou zálibu v okruhovém ježdění jsem jako druhé obutí volil Bridgestone  BTO21R (viz Motohouse 9/2009) – dvousměsové gumy s tvrdým dálničním vnitřkem a měkčí směsí po krajích. I tyhle gumy mají dnes najeto 8.500 km a ani ony se nevyhnuly dálničnímu zploštění. Naopak na okruhu jsou ale výborné a dokáží jet opravdu rychle – ale měnit budeme asi dřív než ty původní francouzské…

*Využití
Klame tělem. Přes 140 koní nemá moc naháčů na trhu – takže se můžete spolehnout na to, že jezdí opravdu opravdu rychle. Na autodromu limitují jezdce spíš stupačky, či nízko položený výfuk, než nedostatek síly oproti jakékoli motorce. Polokapotáž vám navíc zpříjemní pobyt na cestách, své pohodlí má i spolujezdec. Výhodou téhle motorky je tedy opravdová multifunkčnost, což opravdu hojně využíváme. Spotřeba se dlouhodobě pohybuje okolo 6 litrů benzínu, záleží na jízdě a zátěži.

*Spotřební materiál
Oproti našim předpokladům není zatím likvidace spotřebních věcí kdovíjak brutální. Výměny kapalin jsou samozřejmostí –  výměna svíček a filtrů přišla na řadu před sezónou letos.
Překvapením je pak určitě řetěz – ten jsem za celou dobu života stroje napínal teprve třikrát, pravidelně ho čistím a mažu – tedy rozhodně zatím netipuji, že by se v brzké době dopracuje ke konci své životnosti.

Tohle ale trochu souvisí se stylem našeho ježdění. Na Fazeru nejezdíme vůbec pomalu, ale snažíme se (alespoň trochu), aby to bylo plynulé. S tím pak souvisí asi i to, že i brzdy a destičky jsou stále původní a při síle.

*Můj pocit
Shrňme to prozatím jednoduše – tenhle test je pro nás zatím stále překvapením. Přeci jen jsme si mysleli, že náklady na provoz jednoho z nejsilnějších naháčů na trhu budou vyšší.
Problém jsou snad jen ty gumy, ale jelikož bydlíme všichni u dálnice a do práce nemáme možnost jezdit jinak, tomu zploštění gum se asi nevyhneme.

A jak to mám z touhle motorkou já osobně? To je jednoduché: Pokaždé, když mám na test nějaký jiný stroj, tak si na něm najdu něco dobrého, sem tam se mi povedlo se i jinde „zamilovat“ – přiznávám, Fazer už dnes asi není úplně ta nejkrásnější motorka. Když se pak ale k němu vrátím, okamžitě jsem zpátky doma a pokaždý mi blikne hlavou úplně stejná věta: „Sakra to je ale dobrá motorka!“– alespoň z mého pohledu to vážně byla asi ta nejsprávnější volba.

PS: Pokud by vás cokoli k tomuto stroji zajímalo, ptejte se, popřípadě i vy posílejte zkušenosti. Třeba i soukromně na mail honza@motohouse.cz – Náš test samozřejmě pokračuje dál…

Foto: Honza Karásek, Vladimír Rejda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here