Prázdninové měsíce jsou pro bezpečnost na silnicích nekritičtějším obdobím v roce. V dlouhodobém průměru zemře v červenci a srpnu při dopravních nehodách o třetinu více osob než v ostatních měsících roku. Nejčastější příčinou těchto nehod je nevěnování se řízení a nepřiměřená rychlost. 

 

Prázdniny jsou také spojeny s odpočinkem, cestováním na dovolenou, ale také hustým provozem na dálniční a silniční síti, kde cestu řidičům budou komplikovat také četné dopravní uzavírky. „Opravy silnic jsou nutné a jistým omezením pro řidiče bezesporu jsou. Co však provoz většinou úplně zastaví, to jsou nehody právě v těchto zúžených místech nebo před nimi,“ podotýká Martin Farář, vedoucí BESIP.

 

BESIP ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic proto k této problematice připravil sérii devíti krátkých animovaných klipů. Jejich název „Zpomal, budeš rychlejší“, přes svoji zdánlivou nelogičnost, velmi dobře vystihuje hlavní zásadu pro bezpečnější průjezd uzavírkami. Hlavní důraz je kladen na bezpečný a plynulý průjezd dopravním omezením. Klipy jsou rozděleny do logických celků, ve kterých autoři radí řidičům, jak se bezpečně chovat před, uvnitř a za omezením. Propagace těchto klipů je mířena především na sociální sítě a webové portály. (Odkaz na všechna nová videa: zde.)

Celou sérii otevírá klip, ve kterém jsou názorně porovnány dvě dopravní situace. Na jedné je ukázka plynulosti provozu, pokud řidiči dodržují střídavou jízdu a jedou zhruba shodnou rychlostí. V druhé situaci řidiči přejíždí mezi jízdními pruhy, střídají prudce rychlost jízdy, váhají s předjížděním a brzdí dopravní proud. Z porovnání jednoznačně vyplývá, že pokud řidiči budou dodržovat střídavou jízdu a respektovat nižší rychlost, bude ve výsledku průjezd omezením bezpečnější, plynulejší a nedojde k zásadnímu zdržení vlivem snížené rychlosti v uzavírkách. „V uzavírce o délce 5 km, při dodržení rychlosti 80 km/h, ztratí řidič oproti otevřenému úseku s rychlostí 130 km/h maximálně 1,5 minuty. Dopravní nehoda před nebo uvnitř omezení však způsobí zdržení i v řádech hodin,“ zmiňuje Farář.

 

V dalších klipech je důraz kladen zejména na respektování dopravního značení, dodržování dovolené rychlosti a bezpečné vzdálenosti. Dodržení bezpečné vzdálenosti a věnování se řízení jsou obecně velmi zásadními faktory, díky kterým může řidič odvrátit náraz zezadu do vozidla před ním. Náraz do stojící kolony vozidel je častá příčina tragických nehod na dálnici,“ doplňuje Farář.

 

Zásadní pro celou sérii je pak bezpečná jízda uvnitř omezení, kdy je provoz nejčastěji veden v režimu 2+2 jízdní pruhy. Levý pruh je omezen maximální šířkou vozidla 2,2 m. Proto do něj smějí jen některá vozidla. Předjíždění v tomto pruhu je proto náročné nejen pro začínajícího řidiče. Zásadní problém pro předjíždějícího řidiče je v takové chvíli vybočení vozidla v pravém pruhu doleva. Protože v pravém pruhu jedou především velká vozidla (nákladní vozidla, autobusy, karavany apod.), může směr jejich jízdy změnit i náhlý poryv větru, nerovnost povrchu, ale také nejistota řidiče. Řidiči osobních vozidel nemají také zkušenost s tím, kolik místa má nákladní automobil nebo autobus v pravém pruhu. Proto se klipy věnují situacím z různých pohledů a vybízí řidiče k rozmyšlení, zda je předjíždění nutné, a také seznamují řidiče s časovou ztrátou, způsobenou jízdou bez předjíždění. Respektováním rad můžeme výrazně zvýšit plynulost i bezpečnost jízdy a snížit stres řidičů.

 

Celou sérii uzavírají klipy věnované plynulému rozjezdu vozidel za uzavírkou a situacím, jak se chovat v případě vzniku kolony. Často se děje, že řidiči osobních aut se snaží za uzavírkou dohánět zdržení a také nákladní vozidla předjíždějí pomalejší kolegy. Tím vznikají kolizní situace, které mohou končit dopravní nehodovou. „Provoz se musí rozjíždět plynule a pozvolna. Je potřeba se chovat ohleduplně a předcházet zbytečné agresivitě. Dohánět ztracený čas nemá smysl. Doporučuji řidičům počítat s prací na silnici a vyrazit na cestu raději dříve,“ dodává Farář.

 

Nejvíce o prázdninách umírají zranitelní účastníci provozu

 

Prázdninový provoz není pouze o jízdě po dálnicích, ale také o zvýšeném pohybu chodců, cyklistů a řidičů motorek. Smutným faktem je, že do školních lavic se v uplynulých pěti letech nevrátilo 21 dětí, které byly v důsledku dopravní nehody na pozemních komunikacích usmrceny, dalších 151 dětí bylo těžce zraněno. Více než čtvrtina (29 %) usmrcených dětí připadá právě na období prázdnin! Pro všechny účastníky silničního provozu bez výjimky začíná období zvýšeného provozu, spojeného zejména s cestováním na dovolenou, s vyšší četností dopravních nehod s těžkými nebo tragickými následky.

 

 

Další informace včetně statistik a doporučení pro bezpečný pohyb o prázdninách najdete v kompletní tiskové zprávě na webových stránkách ministerstva a na webu ibesip.cz.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno