Carlos pořád tvrdí, že KTM 1290 je nejlepší motorka na světě. A dnes tady máme hned dvě a něco mi říká, že tohle bude zatraceně svižnej trip do Krkonoš a zpět.
Chtěli jsme popsat rozdíly mezi velmi podobným základem – cestovním 1290 S ADV-T a více offroadově zaměřenou 1290 S ADV-R. Když stojí vedle sebe, už na první pohled jsou znát designové rozdíly, ale pro laické oko můžou být jen zanedbatelné. Byla by ale chyba tyhle dvě motorky hodit do jednoho pytle.
Ze zkušenosti totiž dobře víme, že pod podobnou slupkou se mohou skrývat zcela odlišené chutě. A proto jsme si vymysleli tenhle trip. Dva dny, skvělé silnice v Krkonoších a ve východních Čechách budou svědky tohohle pořádně rychlého duelu. A pro jistotu jsme poprosili místní autority, aby se chvilku nedívaly…
Jsi adrenalinovej feťák
Obě tmotorky vám ukážou svět, o kterém jste si pravděpodobně mysleli, že neexistuje. Jsou to opravdoví a pravověrní šílenci. Jízda na nich je podobná tomu, jako byste jezdili na medvědovi bez sedla. Ta obrovská dvouválcová bestie mezi nohama posílá na zadní kolo 160 koní, což je porce, která byla ještě před pár lety doslova nemyslitelná. A teď ji máte ve velkých cestovních endurech. Z hlediska projevu není možné oba motory výrazněji oddělit, i když každý je technicky jiný. Oba mají přebytek výkonu na jakýkoliv kvalt.
Chceš zvednout předek jenom plynem na čtyřku? Nebo na pětku? Není problém. Stačí ji lehce prohoupnout a stoupnout si do stupaček. Na zadní jde trochu paradoxně o maličko lépe větší 1290 T, eRko se zdálo stabilnější a líp se drželo silnice i přes větší přední 21″ ráfek.
Při vypnuté trakci je radost motorku vodit v dlouhých powerslidech na první tři rychlostní stupně. Motor ze Super Duka R, i když lehce zkrouhnutý na 160 koní, je pořád dost velký silák na to, aby dokázal protočit zadní kolo na požádání.
Chceš to postaru, ale rád mačkáš
Je až neuvěřitelný, jakou práci si v KTM dali s tím, aby obě motorky působily moderně, ale nebyli to jen sterilní, počítačem řízení digitální mastodonti. V každé situaci víte, co se s motorkou děje, a máte pocit, že se toho pod kapotou odehrává strašně moc, ale přesto působí analogově.
Čitelnost semiaktivního podvozku je výborná, zpětná vazba celého šasi, kterou posílá k vašim smyslům, je jednoduše excelentní a o třídu nad ostatní konkurencí. Je tady pořád co mačkat, zkoušet a objevovat. Mám rád, když toho motorka umí víc než já, protože to dává prostor k neustálému zlepšování.
Miluješ rychlost
21″ kolo vpředu u eRka propůjčuje motorce mimořádnou ochotu měnit směr, ale současně snižuje stabilitu ve vysokých rychlostech. Do nějakých 160 km/h je to okay, potom už je cítit v řídítkách lehký pohyb. Není to nebezpečné, ale je to dost znatelné na to, aby vás to udrželo vzhůru. 1290 T ničím takovým netrpí a upaluje bez náznaku vlnění až za hranici dvěstěšedesáti.
Šílenost. Na silnici se nepohybuje nic, co by vás mohlo v přímce ohrozit. Snad jedině litrový superbike, ale ten potom v zatáčkách hladce smáznete na obou strojích. Pomůže k tomu i quickshifter. Masakr.
Baví tě cestování
Cestovní model T je v téhle disciplíně absolutní king. Na palubě je líp, než když sedíte uvelebení u sebe v obýváku. Štítek je ohromný (mně osobně vadí, že i v nejnižší poloze je jeho hrana přesně v úrovni očí) a aerodynamika propracovaná, takže vítr ani jakákoliv jiná nepřízeň počasí nepředstavuje žádné omezení komfortu.
Obrovská nádrž dobře odvádí vzduch i z oblasti kolen, což eRko tak dobře neumí. Pochopitelně na něm i víc fouká, ale není to nic, co by na delších cestách výrazněji prudilo. Příjemná cestovní rychlost je kolem 140 km/h, pak už je motorka díky velkému kolu vpředu maličko svéhlavá. Naklikejte si rychlost na tempomatu, pusťte si vyhřívání heftů a sedla a nic neřešte. Advik vás odveze kamkoliv.
Rád se předvádíš
Offroadové eRko je psycho motorka, to je bez debat. Její schopnosti v terénu jsou mimořádné, ale jednu podmínku to má – musíte vědět, co děláte, a být neustále vzhůru. Nesmíte zachrápnout, stačí drobná nepozornost a tvrdě vás vytrestá. Velikost a hmotnost je něco, s čím se musí neustále počítat a přizpůsobit tomu jízdu. Ale nemusíte se obávat, ona zvládá terén fakt nadmíru dobře. Jako první je nutný přepnout podvozek do módu Offroad, protože na všechny ostatní se v terénu dočkáte jenom nepříjemných rázů do předních vidlic.
Advik si nechá líbit i vcelku vysoké skoky a právě na nich je nejvíc znát rozdíl v podvozku mezi cestovnějším T. To taky umí povyskočit, ale podvědomě budete vědět, že se mu to tak úplně nelíbí. Upřímně, terénní schopnosti 1290 R jsou na motorku se značkama absolutně nepochopitelné. D
okáže všechno a rozhodně ne tím stylem, že od každého kousek, ale nic pořádně. Obě motorky jsou ale výjimečně uspokojující, i když každá ze zcela odlišných důvodů. Buďte k sobě upřímní a podle toho, na co motorku doopravdy chcete, taky vybírejte. Se 1290 ale chybu udělat nejde.
Technické highlighty
Motor: 1301 cm3
Výkon: 160 koní
Točivý moment: 140 Nm
Hmotnost: 224 kg (ADV-R), 229 kg (ADV-T)
[…] Super Adventure 1290 a BMW R 1200 / 1250 GS jsou nejoblíbenějšími cestovatelskými […]