Velká cestovní endura milujeme. Tohle jsou totiž motorky, které umí opravdu všechno. Na otočku s nimi můžete vyrazit k moři, nebo se jenom tak plendat kolem komína. Pokaždé se ale budeme náramně bavit a nebude vás u toho bolet zadek. Tohle jsou ty, na které se nejvíc těšíme.

BMW G650GS

Jistě víte, že na začátku milénia slavilo BMW úspěch s jednoválcovými GS, krmenými stříkačkou a vykazujícími při jízdě na plný plyn spotřebu hodně pod 5 litrů na sto. S příchodem verzí F, vybavených řadovým dvouválcem, ovšem Bavoráci přestali jednoválce vyrábět, což byla podle ohlasů zákazníků evidentní chyba.

A právě proto byl jednoválec exhumován a vsazen do nového moderního kabátu, vybaveného moderním exentrickým designem. Pohonná jednotka, vykazující výkon 48 koní, asi nebude žádný trhač asfaltu nebo dokonce kořenů, nicméně nabídne především začínajícím jezdcům dobře dávkovatelný průběh výkonu a krouťáku.

Na druhou stranu ani ti pokročilí by se v sedle G650GS nudit neměli, neboť ovladatelnost podvozku společně s nádrží pod sedlem nabídne tak nízko položené těžiště, že na okreskách bude na obličejích jezdců jednoválcových GS ve většině případů zářit úsměv od ucha k uchu.

KTM 990 Adventure

KTM se svým modelem Adventure trefila přímo do „černého“. Silný, lehounký litrový V-Twin vysloveně prahne po otáčkách, přičemž i od nízkých otáček táhne jako bejk a ve spojení s přesnou převodovkou přináší maximální požitek z jízdy.  Skvěle mu sekunduje vychytaný podvozek, který díky 21“ kolu, skvělému odpružení s USD vidlicí White Poweru a centrálem od stejného výrobce polkne i překvapivě těžký terén.

A i když se to nezdá, sebejistě se chová také na asfaltu, díky čemuž umí ve vinglech hravě potřít i silničněji zaměřené konkurenty. Pro ty otrlejší z vás je připravena i varianta R, jejíž motor disponuje ultimativními 115 koňmi a ještě vyvoněnějším podvozkem. Snad jen reakce na plyn by mohla být o něco jemnější, neboť nástup a příval výkonu k zadnímu kolu je u verze R skutečně chlapácká.

Proto, táhne-li vás to do dálek a zároveň i mimo asfalt, dá se KTM 990 Adventure jedině doporučit. Všude se cítí jako ryba ve vodě a jízda na ní je nehorázně zábavná.

Moto Guzzi Stelvio NTX

Moto Guzzi Stelvio bylo už od svého začátku stavěno jako fortelná mašina, určená k polykání kilometrů po cestách i necestách. Pro rok 2011 se dočkává několika vylepšení, spočívající mimo jiné v agresivněji střižené kapotáži s novým plexištítem, dodávající jejímu kukuči ukrutně zlý výraz.

Další možností je zakoupení stroje na nových litých kolech, se zvětšeným objemem nádrže a v neposlední řadě s lehce upravenou pohonnou jednotkou, jejíž dvouválec, svírající úhel 90 stupňů se čtyřventilovou technikou, disponuje masivním krouticím momentem 104 Nm v rozmezí 5500–7000 otáček a maximálním výkonem 105 koní.

Cestovatele do dálek potěší obrovitý objem nádrže, do níž se vejde 32 litrů a která ve spojení se spotřebou okolo 6,5 litru zaručuje velice slušný akční rádius.

A i když se i předchozí verze Stelvia dala označit za maximálně pohodlné cestovní enduro, obdržel ročník 2011 ještě vyčichanější sedlo, které má nadále nabízet pohodlný posez plus ještě vylepšit ergonomii posezu jak za jízdy, tak při manévrování na místě.

Prakticky zaměřené cestovatele potěší praktická odkládací přihrádka v kapotáži, přítomnost 12V zásuvky nebo na údržbu nenáročný pohon zadního kola kardanem. Rychlíkům pak rozhodně vyčarují úsměv na rtech obrácená teleskopická vidlice USD, možnost deaktivace ABS nebo radiální brzdy Brembo, které na Stelviu rozhodně nejsou jen pro parádu a garantují účinný brzdný účinek i pro plně naložený a dvěma osobami osedlaný stroj.

Více adrenalinově zaměřeným jedincům přijíždí dobrodružněji vyladěná verze NTX, obsahující mimo drátěných kol také bezpočet protektorů, ochraňující například hlavy válců, olejové čerpadlo plus spodek motoru a nechybí ani bytelné kryty rukou na řídítkách nebo možnost osazení stroje přídavnými halogenovými světlomety.

Triumph Tiger 800/800XC

Triumph pro rok 2011 přijíždí s jasnou odpovědí na „bavoří“ F800GS, což není nic jiného než zbrusu nový Tiger 800. Do trubkového rámu v Anglii vsadili kapalinou chlazený řadový tříválec o výkonu 95 koní, chlubící se slušnou hodnotou krouticího momentu 79 Nm. Ten by se strojem o pohotovostní hmotnosti 210 kg měl mít za všech okolností velmi snadnou práci, a tak se můžeme těšit na velmi solidní dynamické vlastnosti menšího Tigříka.

Tomu se v základní verzi točí v přední USD vidlici lité 19“ kolo, slibující bravurní ovladatelnost na silnici a možnost absolvovat občasné výlety mimo ni. Terénněji orientovaným jezdcům bude vyhovovat spíše verze XC, vážící 215 kg, jejíž podvozek se pyšní nejen delšími zdvihy pérování, ale především drátěnými koly o průměru 21“ /17“.

Kombinací velkého předního kola s relativně nízkou pohotovostní hmotností a dostatečně siláckým motorem slibuje malý Tiger velice dobré jízdní schopnosti v terénu, což z něj s největší pravděpodobností udělá jedno z mála skutečných cestovních endur, nebojících se dobrodružství zvaného offroad.

Samozřejmě potěší i možnost dovybavení stroje celou řadou originálního příslušenství od padacího rámu, přes kryt pod motorem až po adventure stylové cestovní kufry. Dobrou zprávou pro tunery je i silný alternátor, který má v pohodě stíhat i v případě, že si Triumpha vybavíte přídavnými světly nebo vyhřívanými hefty.

Yamaha XT1200Z Super Ténéré

V Yamaze loni vyslyšeli modlitby endurově zaměřených cestovatelů a uvedli na trh dospělé cestovní enduro, vybavené velikým paralelním dvouválcem o výkonu 110 koní, se skvělým nástupem krouticího momentu od nízkých otáček, disponujícím překvapivě nízkou spotřebou a výbornou ergonomií šasi, podpořenou nízko položeným těžištěm.

Její šestistupňová převodovka díky dorychla naladěné šestce skvěle nahrává dlouhým přesunům svižným cestovním tempem, ochrana proti nepřízni počasí za sexy kapotáží nemá chybu a jako jeden z mála strojů této kategorie se může pyšnit úctyhodným rejdem, který na cestách při otáčení stroje v úzkých uličkách cizích měst rozhodně bodne.

Vše to zní jako pohádka, nicméně loni byla XT1200Z na prodej pouze v plné výbavě, označené jako verze First Edition, obsahující vyspělý systém ABS (s propojeným brzdovým systémem, který však v případě aktivace pouhé zadní brzdy brzdí skutečně jen zadkem), dále vyspělým několikastuňovým systém kontroly trakce, voličem palivových map (tourin/sport) a v neposlední řadě i dvojicí originálních bočních kufrů.

Ty, přesto že se tváří jako „hliníkáče“, jsou vyrobeny z plastu, a ač na to nevypadají, jsou velice skladné. Zmíněná první edice tedy potěšila především cestovatele podléhající vůni dálek, méně však už vyhovovala jezdcům holdujícím šotolinám (neb jí chybí vypínač ABS) a už vůbec nedělala radost méně movitým zákazníkům, kteří na pořizovací cenu plně vybaveného stroje v danou chvíli nedosáhli.

Pro výše zmíněné letos přijíždí Tenere i v základní výbavě, tedy bez ABS, bez TCS a kufrů, snižující tak náklady na pořízení dospělého, kvalitního a obratného cestovního endura od tří ladiček.

Foto: Archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno