Řada Scrambler přinesla zásadní změnu nejen do showroomů Ducati, ale také do světa přestaveb. Tahle skvělá motorka se stala i oblíbeným základem pro dílny po celém světě…

 

deBolex Engineering
Ducati 803

Britská dílna deBolex vysílá do světa jednu zajímavou motorku za druhou a ani na stránkách této rubriky se s ní nesetkáváme poprvé. Ani s Ducati to nevzali „jen tak naoko“, ale pustili se do radikální přestavby.

Jasná je opět inspirace starými závodními stroji, plná kapotáž byla jedním z hlavních směrů projektu. To sice znemožnilo použití jejich tradičního klínu s chladičem, ale i tak je rukopis pánů Caluma a Des Francise jasně čitelný. Celá kapota je opět z hliníkového plechu, ručně tvarovaná.

Boční panely jsou připevněné do gumových válečků snižujících jejich vibrace a kvůli údržbě jsou rychle sundatelné. Nádrž také hliník, drží krásně linku s podsedlákem. Za alcantarovým sedlem, které si u deBolexu sami čalounili, se ukrývá elektrika. Kompletní výfukový svod a koncovku si pánové nechali vyrobit na zakázku.

Stranou nezůstal ani podvozek (by to asi divně zatáčelo, ne?), v přední originál vidlici je cartridge Andreani, zadní tlumič je Maxton. Dvoudílná řídítka Renthal doplňuje spojková páčka Domino a brzdová pumpa a spínače Accossato. Blatníky, zrcátka ani světla nikde, tak že by to byl okruhový speciál?

 

 


Vibrazioni Art Design
Flamingo

Tahle italská partička se zdaleka nevěnuje jen motorkám, koupit si od nich můžete židle, lampy a další interiérové vybavení. Vše ale s jednou společnou nosnou myšlenkou – recyklace starých kovových sudů a barelů. A podle toho taky vypadají jejich motorky.

Jejich už druhá přestavba Ducati Scrambler toho ale má na sobě, kromě neobvyklé karoserie, zajímavého mnohem víc. Koukněte na chladič se zapuštěným světlem na místě masky, disky vyplňující kola nebo úchvatný výfukový systém s desítkami svárů. Největší zajímavostí ale určitě zůstane jednostranné zavěšení předního kola. Ne, tihle kluci prostě nebudou dělat věci normálně.

 

 


Earle Motors
The Alaskan

Odhadujeme, že většina Scramblerů se za svůj život nedostane dál než deset kilometrů za město, a to včetně Desert Sledů, které jsou podstatně lépe přizpůsobeny jízdě v terénu. To ale neplatí o motorce Alexe Earla, designéra VW America, který miluje cestování. A jelikož se rozhodl vydat se s přáteli do člověkem téměř neobydlených končin Aljašky, postavil si k tomu rovnou i motorku.

Na sériovém Desert Sledu by to šlo, ale proč to neudělat ještě lépe? Základem přestavby byl přechod na 21″ přední kolo. Alex přepletl rovnou obě kola, použil pevnější ráfky Excel A60s. Podvozek nechal originální, jen to chtělo prodloužit kyvku pro větší stabilitu v terénu. K tomu použil hliníkové nástavce vyfrézované na CNC, které ji prodloužili o nějakých 7 cm. Na předek pak nainstaloval tlumič řízení Scotts Performance. Jelikož věděl, že nebude potřebovat vysoké rychlosti, ale spíš sílu na spodku, změnil zpřevodování sekundárního převodu.

Tak nějak se dalo počítat s tím, že se bude padat, takže motorka dostala orámování, a aby to motor nekoupil odspodu, vyrobil pod něj Alex kevlarový kryt. Na rámy se pak nastěhovaly LEDková přídavná světla doplňující hlavní LED světlomet ukrytý také v ochranném trubkovém rámu. Od pohledu je pak jasné, že Alexova motorka má jinou nádrž a další části karosérie.

Ty si Earle vyrobil sám, nádrže jsou dvě a společně mají objem 23 litrů. Nad předním světle pak ještě karbonový štítek, který měl za úkol odvádět chladný vzduch od těla. Podle svého si pak Alex zvolil řídítka a představce, aby měl dokonalou ergonomii. A jak mu to fungovalo? Mrkněte na YouTube (Earle Motors Alaskan), vypadá to, že se Alexovi povedlo postavit skvěle fungující adventure stroj.

 

 


Holographic Hammer
Hero 01

Jeden z vůbec prvních přestavěných Scramblerů a podle nás pořád jeden z nejzajímavějších. Bratři Sylvain a Florent Berneronovi se totiž zaměřili primárně na jízdní vlastnosti a z Ducatky postavili motorku, na které musí být fantastické svezení.

Recept byl jednoduchý – zpod sedla vyházet, co nebylo potřeba, a motorku maximálně odlehčit. K tomu přispěla také parádní karbonová kola Rotobox. K tomu plně nastavitelnou USD vidlici Showa o průměru 43 mm, motardové brzdy Beringer 4D se zdvojeným kotoučem.

Motor dostal osvědčený nádech (otevřený sportovní filtr) / výdech (koncovka Werkes USA) a naoko otevřený kryt řemenového rozvodu. Čirý lak na rám i nádrž, luxusní hnědé sedlo, k tomu pár dílů od Rizomy a krasavec je na světě.

Škoda jen, že tahle dílna už není živá, Sylvain se velmi rychle vypracoval jako špičkový designér a dnes navrhuje hodinky pro legendární Breitling.

 

 


Eastern Spirit Garage
Rumble 400

Vítězem druhého, tedy loňského, klání customových Scramblerů pod taktovkou samotné továrny Ducati se stala motorka polské garáže Eastern Spirit.

A čím si Sylwester se svým týmem to zlato v Custom Rumble zasloužil? Posuďte sami, podle nás je to elegance, kterou se mu povedlo z motorky dostat (nebo do motorky?). Na rozdíl od většiny ostatních soutěžících zvolil jako základ čtyřstovku Sixty2, které chybí velký olejový chladič.

Díky tomu se Sylwesterovi, jemuž v práci na motorce vydatně pomáhal jeho bratr, povedlo motorku hodně opticky odlehčit nejen pod sedlem, ale také v přední části motoru. Tam zůstalo jen sání s otevřenými filtry schované za děrovanými plechy. Malá baterka a elektrika se nastěhovaly do zadku motorky, takže prostor pod sedlem mohl zůstat čistý a dát tak vyniknout moc pěkně namotaným výfukům.

Celá motorka zaslouží o to víc pozornosti, že byla postavena za pouhý měsíc a půl ve dvou lidech.

 

 


Fuel Bespoke Motorcycles
Strada 800

Karles Vives a jeho dobře známá dílna Fuel Bespoke Motorcycles se primárně zabývá scramblery a mimo jiné každoročně pořádá výlet do Afriky pod názvem ScramAfrica. Ale jak se zdá, problém nemá ani se stavbou silničních motorek.

Strada vznikla na zakázku španělské Ducati s cílem ukázat potencionál Scrambleru. Karles nemusel pro inspiraci chodit daleko, Ducati 900 SS Desmo ze 70. let vždycky patřila mezi jeho nejoblíbenější motorky. Kapotáž se skládá ze tří částí. Přední kapota dorazila z Japonska, kde se dá objednat na e-shopu. Nádrž původně pochází z Benelli Mojave a na Scramblera musela být upravena. Zadní bobek si pak Karles vyklepal sám a vtipně do něj umístil kapsu se zipem na rukavice nebo jiné drobnosti.

Změnila se nám také geometrie a ergonomie. Nejenže jsou nainstalována dvoudílná řídítka od Rizomy, ale Karles také zkrátil přední vidlici, aby se motorka lehce předklonila. Nohy to chtělo také jinam, o což se postaraly stupačky z Monstera, které jsou víc vzadu. Karbonový blatník, zrcátka, páčky a další drobnosti pak pocházejí z katalogu příslušenství Ducati.

 

 


Diamond
Atelier

Motor, rám a dvě kola – jednodušeji už to asi opravdu nejde. Pánové Pablo Steigledere a Tom Konečný (ten už momentálně v dílně nepůsobí) měli vždy skvělý cit pro design a u Scramblera se projevili nečekaně. Žádné kudrlinky, síla je v čistotě.

Také oni zvolili model Sixty2 s menším objemem, aby nemuseli řešit trable s chladičem. Z osmistovky si pak vypůjčili USD vidlici, kterou doplnili o vlastní frézované brýle a zadní tlumič Wilbers. Frézovalo se také nové hliníkové pouzdro předního světla.

Rám chtěli u Diamondu hodně zjednodušit, takže zadní část se s pomocí frézy odporoučela, aby ji nahradil jednoduchý rám vlastní výroby. Parádní je, že i na takhle jednoduchou motorku fantasticky sednou frézovaná kola Kineo. Podobnou parádu pak dělá i kompletní výfukový systém SC Project. Docela by nás zajímalo, kolik po všech těchto úpravách Scrambler váží.

 

 


Rough Crafts
Jab Launcher

Winston Yeh, další jméno, které se nám opakuje už od minula. Ovšem uznejte, tahle motorka prostě v našem výběru mohla chybět jen dost těžko.

Tchajwanský designér udělal tuhle motorku pro jednoho ze svých blízkých přátel. Ten je zarytým Ducatistou a chtěl novou motorku na dojíždění do práce a víkendové vyjížďky. Podmínkou bylo, aby byla ostrá, ale Panigale je už prý zase moc. A tak se Winston vydal cestou odlehčování. To, že použil karbonová kola BST a zadní prdelku ze stejného materiálu, je jedna věc, ale on šel ještě mnohem dál. Tak předně, maximálně odlehčoval motor, kam přišla řada dílů od MS Pro.

Frézované brýle, budík bez držáku nainstalovaný rovnou do nádrže nebo lehká výfuková koncovka HP Corse, to všechno je super, ale vrcholem je určitě jednostranná kyvka původně z Monstera 1100. Tu bylo potřeba na Scramblera složitě naroubovat, ale povedlo se. K tomu přední vidle Marzocchi, tlumič Gears Racing H2+, komplet brzdová soustava Beringer… prostě samá libovka.

 

 


text: Jan „Somik“ Somerauer, foto: archiv autora

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno