XRo jde vlastní cestou. Skloubením dvou naprosto odlišných světů vzniklo něco, co budou jedni vehementně odsuzovat a druzí bezbřeze milovat. A já vám povím, proč ho v redakci milujeme my.

 

Velké cesťáky typu BMW GS a jim podobné jsou fajn. Dokonce dost fajn. Je to motorka, která zvládne naprosto všechno. Od ostrých utažených zatáček v horských průsmycích přes lehký terén až po dlouhé dálniční přejezdy. Není divu, že se z ní stala cestovatelská modla. Mokrý sen všech, co chodí spát v goretexovým pyžamu. I já ji mám rád. Ovšem ten dokonale jemný dvouválcový boxer postrádá něco šťavnatého.

Jiskru, která by ve vás zažehla oheň pokaždé, když otočíte vyhřívaným heftem. Jasně, pokud je cesta váš cíl, neexistuje nic vhodnějšího. Pro ty z nás, kteří si chtějí vychutnat jízdu samotnou, pro ty, kteří ještě stále touží po tom, hnát motor až do omezovače, vy, co milujete ostré průjezdy zatáčkou, ale přitom rádi cestujete… tak přesně pro nás vzniklo BMW S 1000 XR. Superbike, na kterým sedíte rovně.

 

Není to cesťák

Pravda, tady si trochu protiřečím. Jak může být jedním z důvodů, proč je XR nejlepší cesťák, to, že není cesťák? Řekněme, že to není typický dálkoplaz. Na to jsem narážel již v úvodu. Máte pod zadkem 160 koní, relativně sportovní podvozek, ale vzpřímený a uvolněný posez. Ta motorka jede 250! Carlos se s ní proháněl po okruhu v Brně a potrápil nejednu zmrzlinu. Těsně předtím, než dostal na výjezdu na cílovku svojí blbostí matku všech highsiderů, zakrojoval i laminátové supersporty. Sportovní ambice prostě neskryje, a ani nechce. Přesto se na ní dá cestovat relativně daleko, a pokud chcete, umí to až nehorázně rychle. Stačí si v hlavě přepnout červené varovné světýlko na policejní hlídky do polohy off. A potom dát plyn…

 

Skvělý motor

Původem z S 1000 R, maličko utlumený nahoře s posíleným středovým polem otáček. Dá se s ním jezdit pohodově do šesti tisíc otáček, i když vibrace jsou přeci jen znatelnější než u kolegy s boxerem. Obzvlášť kolem 5000–6000 citelně vibruje do řídítek (nový model má kvůli tomu upravená řídítka, všichni třikrát haleluja!) a to je věc, která vás bude štvát. Dají se ovšem sehnat speciální hefty, který protivného brnění dokážou zbavit. A pak to přijde. V momentě, kdy povolíte uzdu, se pod vámi XR promění v supersportovního zabijáka. Ten motor otáčky prostě miluje a dá to na sobě hlasitě znát. Každé podřazení doprovází chrchlání do výfuku, které je značně návykové. Každý kopnutí do řadičky je, jako kdybyste si dali lajnu metamfetaminu. Je to mimořádně efektní na příjezdech k semaforům a do vesnic. Doporučuje 9 z 10 gaunerů.

 

Prdelka v peřince

To je základ každého správného cesťáku. Pokud chcete polykat kilometry, nesmí se vaše zadnice cítit, jako by posledních sto kilometrů cvakala půlkami trojku drát. Sedlo není vyloženě měkké, je dostatečně tvrdé, aby zbytečně neodfiltrovalo příliš informací od zadního kola. Geniální ale jsou ultra široká řídítka. Jo, přesně takovou pozici na cesťáku chcete. Máte pocit absolutní převahy nad váhou a výborný rozhled kolem.

 

Řazení bez spojky

Pomineme-li čistě sportovní výhody (kratší doba přeřazení, lepší akcelerace), které rychlořazení nabízí, je jeho nespornou výhodou vyšší úroveň komfortu jízdy. Spojku použijte při rozjezdu a pak na ni úplně zapomeňte. XR umí řadit samo i dolů. Poděkuje vám vaše levá ruka a krom toho, že vás to bude bavit, celkově se po delší cestě cítíte více svěží. A zatraceně dobře to zní! Nelžete sami sobě, že vy něco takového ve svém životě nechcete…

 

Geniální podvozek

Chcete měkčí podvozek pro průjezd nezpevněnými cestami? Cože? Dokonalý asfalt a ideální podmínky pro broušení stupaček? Tak to pánovi trošku přitvrdíme… Neptejte se mě, jak. Naklikáte něco na budících, pak se uvnitř tlumičů stane nějaké kouzlo, ale funguje to. Nemáte k dispozici tolik možností vlastního nastavení jako třeba u Multistrady (máte pouze předdefinované tři stupně), ale s nimi si bohatě vystačíte. Celkově je podvozek hodně sportovní, stejně jako celková geometrie, a hravě strčí do kapsy leckterého naháče. Stejně výborné jsou i brzdy.

 

Furt záda

Dobrá, dostali jste mě. Není to žádnej pádnej důvod. Ale je to prostě boží! XR je psychopat. A vy čtete Motohouse, takže tohle je jedno z nejdůležitějších kritérií, podle kterého motorky hodnotíme…

 

Kufry

Tentokrát z trochu pragmatičtějšího soudku. Doplňková výbava je bohatá a originální kufry jsou super. Někdo by mohl kafrat, že jsou malé, ale správnému dobrodruhovi stejně stačí dvoje spoďáry. A kreditka. Jedny na motorku a druhé pro styk s civilizací. Pro nás je důležitější fakt, že kufry nijak nehyzdí vzhled motorky a jejich vliv na stabilitu motorky se projevuje až v rychlostech nad 200 km/h. Mezikontinentální střelbě tak nic nepřekáží.

 

Tempomat

Naklikej tam 130 a nahoď směr východ. Na okolí má vaše pravá ruka škrábající se na zadnici celkem slušný wow efekt. Jinak to funguje úplně stejně jako v autě. Upřímně, s XR mnohem radši ke svému cíli zvolíte klikatější cestu, ale když už není zbytí, oceníte ho. Výbornej omezovač rychlosti.

Vestavěná navigace

Pokud použijete tu správnou (rozuměj origo BMW doplňkovou navigaci), máte k dispozici na levém řídítku ovládací kolečko, pomocí kterého zvládnete základní úkony. Nemusíte sundat ruce z řídítka. Skvělý je i speciální držák na navigaci. Je dobře umístěn, takže máte navigaci přímo v zorném poli a pomocí klíče ji můžete i uzamknout před chmatavými rukami místních lapků.

 

Rychlost

Není to politicky korektní, raději se o tom nemluví, ale jedním z důvodů, kvůli kterým jezdíme na motorce, je opojný pocit z rychlosti. Pokud bych si měl vybrat motorku na nejrychlejší přesun z bodu A do bodu B, bylo by to právě S 1000 XR. Je prostě takový superbike na chůdách.

 

A proč ho nekupovat?

Ano, XR vibruje do řídítek, je hlasité, uřvané a žere trávu kolem cesty. To jsou věci, které budou klidným konzervativním dálkoplazům vadit. Ale se kterou jinou motorkou se můžeš vydat třeba na Nürburgring a potahat tam pár čertů za ocas?

 


text: Roman Kadlčík: foto: Jan Stárek (okruháři.cz)

7 KOMENTÁŘE

  1. Pravda pravda, než jsem koupil KTM superduke GT , jsem nezapomněl otestovat i toto BMW a z mého pohledu to KTM vyhrává. Štíhlá stavba KTM a průběh krouťáku je prostě něco, co umožňuje kousky které jsou s BMW jen obtížně proveditelný….Snad jen o chloupek větší pohodlí na opravdu hodně dlouhé cestování může být výhoda BMW. Zkoušel jsem i verzi superduke R bez semiaktivního podvozku a zjištění bylo jasné, musel jsem si připlatit za GT. Dnešní elektro pomocníci už nejsou k zlosti. V KTM pečlivě ladili a výsledek je překvapivě famózní…

  2. Motohausáci jsou asi velký bejvalý narkomani.všude nějakej metanfetamin a lajny koksu. Asi jsem zaspal dobu když je běžný že testeři před či po jízdě si perou do žil svinstvo

    • Njn, kdyby si zrovna mysleli, ze je ted cool pedofilie, rvou sem megahlasky o natrhavani malejch direk…

      • fakt ti stalo za to, napsat takovy moudro, na dva roky starej koment? ;-)))
        BTW: rad pouzivam prirovnani jizdy na S1000RR k davce fetu primo do zily a pritom jsem toto nikdy neudelal. Chapes? 😉

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno