Spousta lidí řeší co největší výkon… Hm, ale málokdo se zamyslel nad tím, že mnohem těžší než motorku rychle rozjet, je motorku spolehlivě a co nejrychleji zastavit
Dovolte nám pár tipů, které nestojí majlant a určitě vám pomůžou. Brzdění je totiž opravdu veledůležité a každá chvilka, kdy se jim budete věnovat, se ve výsledku vyplatí. A po radách jak se chovat při samotném brždění, se sluší přidat i pár praktických rad k tomu, v jakém stavu by měly být brzdy na motorce…
Destičky
Každý výrobce dává do svých motorek vyzkoušené destičky, které fungují dobře s použitými brzdovými kotouči. To ale neznamená, že neexistují destičky lepší. Můžete si vybrat z různých směsí – od standardních přes sinterované, karbonové až po čistě závodní. Rozdíly v nich jsou markantní, a to jak v cenách, tak i ve výsledném brzdném účinku.
Pro použití na silnici nedoporučujeme závodní destičky, protože ty nejdříve potřebují zahřát, aby správně fungovaly. Navíc v dešti může být jejich použití hodně nebezpečné. K některým typům se doporučuje vyměnit i brzdové kotouče, protože by ty originální mohly „sežrat“. Správný prodejce by vám měl poradit, na co se dané destičky hodí.
Opletené hadice
Tohle je investice kolem dvou tisíc a rozhodně se vyplatí. Většina motorek je totiž vybavena gumovými hadicemi, které sice brzdí, ale při opravdu velkém tlaku se rozpínají a brzdný účinek není takový, jaký by mohl být.
Proto je doporučujeme vyměnit za hadice opletené, které se i při tom obrovském tlaku, který v brzdové soustavě vzniká, nerozpínají, a vy tak budete mít z brzd mnohem lepší pocit. Dají se koupit i v různých barvách už s nalisovanými konci, takže to můžete brát i jako zajímavý designový doplněk.
Výběr pumpy
Většina starších motorek je vybavena axiální brzdovou pumpou, která nemá zdaleka tak dobrou dávkovatelnost jako radiální. U axiální pumpy je pístek, který tlačí na kapalinu, rovnoběžně s řidítky. U radiální pumpy je k řidítkům kolmo, a to dává brzdě mnohem lepší dávkovatelnost. Radiální pumpu od některého z renomovaných výrobců seženete už kolem šesti tisíc korun a tahle investice se opravdu vyplatí.
Brzdová kapalina
Výrobci doporučují výměnu brzdové kapaliny po dvou letech provozu motorky, ale nic nepokazíte tím, když ji vyměníte každé jaro, než vyjedete. A pokud jezdíte hodně na okruhu, tak doporučujeme výměnu každého půl roku.
Brzdová kapalina na sebe totiž váže vodu, a tím pádem se časem snižuje její účinnost (proto nekupujte velkou butylku, kterou necháte dlouho ležet v garáži, ale pořiďte si vždycky jenom malé množství, které opravdu spotřebujete). Je to investice v řádu stokoruny a protlačit novou brzdovku oběhem je práce na deset minut.
Čistota především
Brzdy je potřeba – jako všechno – pravidelně čistit. Zamezíte tak zareznutí brzdových pístků, což se často vyskytuje u starších motorek. Brzdy čistěte prostředky, které jsou k tomu určené, a nic nezkazíte tím, když je občas pořádně vyfoukáte kompresorem. Uvidíte sami, kolik bordelu z brzdových třmenů vyletí.
Foto: yamaha, astron studio