Přiznejte si to – každý z nás tajně v koutku duše touží po tom, aby uměl ty parádní kaskadérský kousky, který můžeme vidět při závodech nebo na srazu. My vám teď poradíme, jak na to, kdy začít a co trénovat

 


 

Wheelie, jízda po zadním, záda


Zvednout na záda jde prakticky všechno. Od Babety až po R1. Naše fiktivní mašina ale bude sportovní šestistovka, protože těch na našich silnicích jezdí nejvíc.

Rozjeďte motorku na jedničku kolem 30–40 km/h. A teď máte prakticky tři způsoby, jak ji dostat nahoru. Buď spojkou (podle nás nejlepší způsob), plynem (když máte silnou motorku), nebo tzv. vypláchnutím.

Podle nás je tohle nejlepší způsob. Držte otáčky kolem 6–7000, dejte si jeden nebo dva prsty na spojku, zvolna zrychlujte a až budete na nějakých osmi, brnkněte o spojku a zlehka přidejte plyn. Motorka se pomalu začne zvedat. Dejte bacha, abyste spojku nepustili moc rychle, ale spíš ji zkuste rychle a plynule klouznout. Nezapomeňte mít nohu na zadní brzdě.

Když se vám bude zdát, že už to máte hodně nahoře, plynule na ni šlápněte, ale žádný hamstání! Není to potřeba, stačí jenom trochu a přední kolo spadne zpátky na zem. Jak na to dupnete, připravte se na pořádnou pecku. To nesvědčí ani ráfkům, ani ložiskům v hlavně řízení, ani tlumičům a v neposlední řadě ani vašim koulím. V extrémním případě půjdete vlivem kinetické energie před řídítka.

Většina sportovních litrů, ale i moderních šestek, je schopných zvednout kolo plynem. U litrových motorek se to děje kolem šesti až sedmi tisíc, u šestistovek to bude trochu výš (tak kolem jedenácti). V klidu se rozjeďte a až budete mít úplně puštěnou spojku, prostě otočte heftem a čekejte, až se začne kolo přizvedávat.

Postup je prakticky stejný jako u zvedání plynem, jediný rozdíl je v tom, že motorce pomůžete nahoru tzv. vypláchnutím. Rozjeďte se na jedničku asi na šest tisíc, prudce zavřete plyn a pak zase přidejte. Většina mašin se začne okamžitě zvedat, ale dejte bacha, protože to půjde nahoru dost rychle, a to počáteční cuknutí občas vyleká. Tenhle způsob moc nedoporučujeme, je zbytečně agresivní. Daleko lepší je pomoct si spojkou.

Teď už jde jenom o to, abyste přední kolo nahoře udrželi co nejdéle. K tomu je potřeba najít bod rovnováhy. Až budete mít pocit, že je výška dostatečná, LEHCE uberte a motorka přestane stoupat k nebesům. Teď už všechno závisí na vaší pravé ruce. Necukejte plynem, ale snažte se plynule a zlehka přidávat a ubírat podle toho, jak vysoko chcete kolo mít. Rovnovážný bod poznáte podle toho, že mašina už nebude tolik zrychlovat a nebudete muset mít tolik přidáno, aby se udržela nahoře. Jednoduchým vodítkem je viditelnost přes budíky. Až neuvidíte, kam jedete, máte dobrou výšku. 🙂

Při vysokých wheelie je potřeba myslet na zadní brzdu, protože když to přeženete, je to vaše jediná záchrana. Pravda je, že většina silných motorek se po rychlým zavření plynu vrátí zpátky, ale u maloobjemových strojků to je trochu jinak. Tam můžete ubírat, jak chcete, za bodem rovnováhy vás zachrání jedině brzda. Pro začátek si motorku zvedejte do malých úhlů a myslete na to, co se s ní a s váma děje. Hodně důležitá věc je vnitřní klid. Když nebudete uvolnění a v klidu, je to nejlepší cesta ke crashi. A to přeci nechcete! Nesnažte se hned napoprvé přejet celý letiště ve svíci.

Tady se vyplatí opatrně a s rozvahou.

Jestli už na zadním dotočíte jedničku až k omezovači, je čas naučit se řadit. Tohle už je trochu těžší a vyžaduje to dokonalý klid a zvládnutí wheelies na první kvalt. Tady je nutný znát dobře svoji motorku i její průběh výkonu, protože kopnout tam dvojku, když bude mít motorka maximální točky, je nesmysl. Když máte mašinu nahoře, nechte si dva prsty na spojce. Bude se vám to hodit. Nechte na zadním motor roztočit na cca 8–9000, držte konstantní úhel předního kola a těsně před přeřazením si motorku plynem lehce přizvedněte.

Potom zlehka uberte (abyste odlehčili převodovce a kvalt tam líp spadnul), vymáčkněte spojku, zařaďte dvojáka a hned zase přidejte. Někdo řadí na zadním bez spojky, ale mně se kvůli plynulosti osvědčilo spojkovat. Není to pak tolik ucukaný, ale zkuste si oba způsoby. Další kvalty se řadí stejným způsobem, ale to už vyžaduje hodně tréninku. Myslete na to, že dnešní šestistovky jedou na jedničku kolem stodvaceti, takže po dotočení dvojky na zadním pojedete něco kolem stoosmdesáti, což je už dost velkej fofr, takže se podle toho taky chovejte.

U slabších motorek je zvedání trochu těžší, což je dáno menším výkonem. Proto je někdy potřeba brutálně zaspojčit (hlavně u čtyřtaktních dvacek), aby se ta potvora vůbec zvedla. Velký endura (Super Ténéré, Crosstourer) jsou sice těžký mašiny, ale jejich motory mají dobrý průběh výkonu a slušný krouťák, takže i na nich můžete směle trénovat.

Jednou z velkých blbostí je pomáhat motorce nahoru rukama. Trhat za řídítka není potřeba, protože pak to tam cpete trhaně a silou, což není dobrý. Nechte ji, aby si sama poradila motorem. Při zvedání sevřete koleny nádrž, abyste při cuknutí nesjeli po sedle dozadu a nedrželi se pak křečovitě řídítek. Stát se můžou prakticky tři věci.

Tou první a nejbolestivější je, že to přehodíte. Následky pro motorku jsou destruktivní, hlavně ve vyšších rychlostech. Proto myslete na zadní brzdu a naučte se ji používat. Další krizovka může nastat, když to budete zvedat v malých rychlostech. Motorka bude mít tendenci padat do stran. Něco se dá vyvážit tělem a natočením řídítek do protirejdu, ale jak se to začne kymácet ze strany na stranu, je lepší ji pustit dolů. No a poslední nepříjemná chvilka, která může nastat, je tank-slapper, což je rozklepání řídítek.

Při dopadu předního kola se snažte mít kolo co nejvíc rovně, jinak si koledujete o průser. Dost motorek má už v sérii tlumič řízení, což se hodí, ale stejně se to může stát. Jak se to rozkvedlá, položte dlaně na řídítka a nesnažte se to silou ustát. Řídítka by se měly samy uklidnit, a jestli ne, tak jdete na držku…


 

… další kurz s Crazy Day je od 25.- 30. 5. 2014 

K dispozici je nové zázemí na letišti a to 13 m kamion s barem. Super je například projekce, kde se pouští výdea ze show pro žáky a i žáků ježdění, které natáčíme během výuky.

Nové jsou i stroje pro výuku. Velkám změna přišla například u třídy  125 cm3, kde se nyní vyučuje na CBR125 – upravený, rozeta, řídítka atd

Na letišti bude vyučovat 7 učitelů stále a žáků je 20 cca. Zkuste to, přihlásit se můžete …ZDE

 

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno