Kde jinde si zkusit svou motorku naplno než na závodní trati. Tady je náš návod, jak si svůj první okruhový den užít na maximum.

 

Příprava motorky

*Mít správně fungující motorku v dobrém technickém stavu je absolutním základem všeho. Pokud s ní budete mít jakýkoliv technický problém, neužijete si jízdu a může to být nebezpečné jak vám, tak i ostatním.

*Absolutním základem jsou pneumatiky! Musí být správně nafoukané, nesmí být starší pěti let a musí mít v pořádku obvodové profily. Nedělejte klasickou chybu – doma mám novou sadu, tak tu starou na okruhu dojedu a pak to přezuju. Musí to být naopak! Na trati potřebujete mít bezvadné gumy.

*Zkontrolujte funkci a těsnost tlumičů, brzdové destičky (na okruhu se rychle opotřebovávají, musí mít minimálně 50 %) a hladinu brzdové kapaliny. Plyn nesmí mít vůli a musí se úplně volně vracet.

*U starších motorek s větším nájezdem (30 000 km a více) je vhodné prověřit stav ložisek v krku řízení.

*Pokud máte závodní pneumatiky, nezapomeňte na nahříváky. Může se stát, že vaše motorka bude muset projít testem hluku, tak si předem zjistěte, jaký má okruh limit. V Brně se nekontroluje, v Mostě by mohl být problém.

 

 

Osobní příprava

*Výbava jezdce je jasná – homologovaná integrální helma, rukavice s protektory, kožená kombinéza (kůže nebo textil), vysoké motocyklové boty a páteřový chránič.

*Je vhodné mít s sebou nepromok, pokud by pršelo. Voda není vůbec na škodu a je dobré si jízdu na mokru vyzkoušet. Je potřeba si uvědomit, že jízda na závodní trati je hodně náročná jak fyzicky, tak psychicky.

*Musíte se neustále 100% koncentrovat. Proto je dobré se před okruhovým dnem pořádně vyspat (divoká party do rána není úplně dobrý nápad) a být připravený i odpočívat.

*Několik dvacetiminutovek v rychlejším tempu dokáže vyšťavit i trénovaného člověka. Může se stát, že ježdění bude končit až večer, a proto je dobré zvážit také cestu zpět. Není lepší hodit motorku do dodávky a nejezdit po náročném dnu ještě dalších 300 km s černým plexi?

*Během dne pijte hodně vody a dejte si nějaké lehké jídlo. Dobrou variantou jsou energetické nebo cereální tyčinky. Pokud okruh neznáte, můžete nakoukat nějaká onboard videa na YouTube, abyste měli alespoň základní představu o tom, jak trať vypadá. Nečekejte ale, že si ji nakoukáte a hned budete vědět.

 

 

Až tam přijedu

*Na okruh dorazte dřív, ať můžete být v klidu, a ne ve stresu. Po příjezdu na okruh je vhodné natankovat úplně plnou nádrž a počítat s tím, že mi nemusí na celý den ježdění stačit.

*Většina okruhový agentur funguje tak, že ráno je registrace a hned po ní následuje rozprava nebo teoretická příprava na ježdění. Rozpravu i teorii je vždy nutné absolvovat, a to i v případě, že jste na okruhu často. Vezměte si k sobě časový harmonogram a řiďte se podle něj. Pokud je nějaká změna v programu, pořadatel to většinou vyhlašuje rozhlasem.

*Vyberte si svoje místo v paddocku a chovejte se podle pravidel jednotlivých závodních tratí.

*Buďte opatrní – kolem se neustále pohybují motorky a spousta lidí, ať se něco nestane. Zvažte, zda si nevzít instruktora, který vám ukáže správnou stopu a na začátku je vítaným pomocníkem.

 

 

Co mám čekat

*První rozjížďky většinou začínají v 9 hodin podle toho, v jaké skupině aktuálně budete. Pokud s okruhy začínáte, je vhodné se nahlásit do pomalejší skupiny podle svého rozumného uvážení.

*Určitě budete lehce nervózní, ale není to potřeba – po pár kolech na trati se rozkoukáte a otrkáte, váš první okruhový den pak bude jen lepší a lepší. Důležitá rada: Nechtějte jet hned rychle.

*Uvědomte si, že v prvním kole nikdo nikdy traťový rekord nezajel. Začněte v klidu, zahřejte gumy i sebe (pneumatikám stačí jedno plynulé kolo, aby se dostaly do provozní teploty) a zrychlujte postupně.

*Známe spoustu případů, kdy příliš nadržení jedinci neobjeli ani jedno kolo a po pár minutách měli motorku v hanba busu (odtahovka). Den je dlouhý a na trati strávíte spoustu času, takže není třeba spěchat.

 

 

Jak se chovat na trati

*Naučte se rozumět význam vlajkové signalizace a respektujte ji. Pod žlutou se nepředjíždí a na červenou se zpomaluje! Snažte se využívat celou šířku tratě, je celá vaše. Pokud je sucho a najedete na obrubníky, nemusíte se bát.

*Obrubníkům a bílým čarám se vyhýbejte jen v případě, že je trať mokrá. Snažte se jet plynule a neměnit náhle směr jízdy. Aby byla jízda bezpečná, musíte být pro ostatní maximálně čitelní – potom si vás v případě potřeby bezpečně předjedou.

*Nekoukejte do zrcátek! Buď si je sklopte, nebo zalepte, ať nemáte tendenci do nich zírat. Sledujte, co je před vámi. Co je v zrcátku, už bylo a nemá cenu řešit. Předjíždějte pomalejší s jasnou rezervou a nebuďte agresivní. Na trati je dost místa pro všechny.

*Nedělejte tu chybu, že se budete držet v skupině více motorek. Zbytečně mezi sebou budete „závodit“ a budete tak ztrácet čas, který jste mohli věnovat zlepšování své jízdy. Na trati se nikdy nezastavuje!

*Pokud máte problém, v každé zatáčce jsou traťoví komisaři, kteří vám v případě nouze (technická závada, pád) pomohou.

 

 

 


text: Karel Táborský, foto: Jan Stárek (Okruháři.cz)

1 komentář

  1. Zdravím, dali byste tip na okruh, na kterém je tady v Česku ideální začít? I s ohledem k tomu, že pojede také méně zkušená motorkářka? Jsme z Brna, takže se nabízí Masarykův okruh… Nebo zlehka spíš na letištním okruhu – Pelhřimov v tomto stylu https://www.impresio.eu/zazitek/jizda-ve-formuli-na-okruhu (omlouvám se za odkaz, dostal jsem na to tip). Děkuji předem za názor. Luk

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno