Honda CB750 Hornet v modelovém roce 2023 přinesla tento legendární název zpět do Evropy. Jeho kombinace přiléhavé streetfighter siluety, vzrušujícího výkonu a ostré agility si právem vysloužila mnoho obdivu, což se odrazilo i v působivých prodejních výsledcích, díky nimž se v roce 2023 tento model stal nejprodávanějším nahým strojem v Evropě. 

Jméno Hornet, jehož pověst sahá až do konce 90. let – nejprve k modelu CB600F Hornet se čtyřválcovým motorem z řady CBR a následně k modelu CB900F Hornet z počátku roku 2000 – s sebou nese jasnou identitu: aby byl motocykl Hornetem, musí být rychlý, zábavný a cenově dostupný.

Na tento trend pro rok 2024 navázal i atraktivní CB500 Hornet vhodný i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2. Nyní, pro rok 2025, přichází na scénu hlavní hvězdy řady Hornet: nový CB1000 Hornet a CB1000 Hornet SP*.

CB1000 Hornet přináší pořádnou dávku výkonu a nabízí neuvěřitelnou hodnotu za vynaložené peníze. Otáčkoměr vzrušení navíc ve všech možných ohledech vytáčí až k maximální hodnotě 11.

 

Cena modelů:

Honda CB1000 Hornet: 244 900 Kč
Honda CB1000 Hornet SP: 284 900 Kč

 

 

Motor

Čtyřválcový motor s elektronicky řízenou škrticí klapkou odvozený z modelu CBR1000RR 

  • Hladký přísun výkonu ve středních otáčkách a výkonová špička v blízkosti maximálních otáček 
  • Převodové poměry byly upraveny s ohledem na akceleraci, motor je vybaven pomocnou kluznou spojkou

 

V jádru se jedná o pohonnou jednotku z modelu Fireblade. Čtyřválcový agregát s rozvodem DOHC pocházející z CBR1000RR z modelového roku 2017 disponuje zdvihovým objemem 1000 cm3 a poskytuje vzrušující dávku výkonu a točivého momentu, jejichž maximální hodnoty dosahují 111,6 kW při 11 000 ot./min. a 104 Nm při 9 000 ot./min.

Tento motor je vyladěn tak, aby v nízkých a středních otáčkách poskytoval točivý moment s velkou razancí a aby jeho výkon a odezva na plyn byly plynulé i ve městě. Na otevřené silnici pak nejvíce vzrušení nabídnou vyšší otáčky, kde má jezdec k dispozici vzrušující příval výkonu, a to až k červené hranici otáčkoměru.

Motor prošel řadou drobných úprav, které pozměnily jeho charakter a přísun výkonu. Společně s vačkovými hřídeli byl upraven také zdvih a časování sacích a výfukových ventilů s ohledem na jejich vyšší efektivitu v celém rozsahu otáček. Sací ventily jsou vyrobeny z oceli. Tvar pístu z lehké slitiny byl optimalizován s ohledem na jeho pevnost a dlouhou životnost. Kryty motoru těsně obepínají svalnatý hnací agregát; kryt alternátoru je stejně jako olejová vana hliníkový.

Také převodovka byla upravena tak, aby odpovídala srdci původem z Fireblade. Druhý až pátý rychlostní stupeň byly optimalizovány s ohledem na akceleraci, aby odpovídaly všestrannému charakteru motoru. Šestý rychlostní stupeň pak nabízí klidnou jízdu po dálnici. Pomocná kluzná spojka pomáhá omezovat „odskakování“ zadního kola při rychlém a prudkém podřazování a brzdění.

Vrtání a zdvih jsou 76 x 55,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,7:1. Škrticí klapka o průměru 44 mm přivádí směs vzduchu a paliva do sacích kanálů s velkým průměrem a do pečlivě tvarovaných spalovacích komor. Také výfuk přispívá k lepším výkonům CB1000 Hornet ve středních otáčkách a ke snížení hmotnosti. Svody mají uspořádání 4-2-1, jsou opatřeny OBD2 senzory a tlumič výfuku má objem 7,1 litru.

Spotřeba paliva činí 5,9 l/100 km a palivová nádrž má objem 17 litrů.

 

Elektronika motoru

  • Tři přednastavené jízdní režimy plus dva nastavitelné režimy USER
  • Tři úrovně výkonu motoru a brzdění motorem
  • Čtyřúrovňový systém nastavitelné kontroly trakce a systém pro zamezení zvedání předního kola

 

Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) poskytuje jezdci maximální kontrolu nad silným motorem CB1000 Hornet díky 3 výchozím jízdním režimům s přednastavenými kombinacemi výkonu motoru, brzdění motorem a zásahů systému HSTC (s integrovaným systémem pro zamezení zvedání předního kola Wheelie Control). Kromě toho má jezdec k dispozici dva uživatelsky definované režimy, v rámci kterých si může zvolit vlastní preferovanou kombinaci těchto nastavení. Výběr se provádí pomocí tlačítek na levé rukojeti a TFT displeje.

K dispozici jsou 3 úrovně výkonu motoru (Engine Power – P) a brzdění motorem (Engine Brake – EB) a 4 úrovně nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC je také možné vypnout.

Režim RAIN využívá nejnižší nastavení výkonu pro nejméně agresivní přísun síly, střední úroveň brzdění motorem a vysokou úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.

Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Mírně změkčuje přísun výkonu u prvního a druhého rychlostního stupně a využívá úroveň výkonu, která se nachází těsně pod režimem SPORT, se sníženým točivým momentem při částečném otevření škrticí klapky.

V režimu SPORT je nastaven nejvyšší přísun výkonu a nejnižší úroveň brzdění motorem a HSTC, čímž je zajištěn 100% výkon na všech šest rychlostních stupňů, maximální točivý moment ve všech polohách škrticí klapky a omezené zásahy ze strany HSTC.

Režimy USER 1 a 2 umožňují jezdci zvolit nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.

 

 

Podvozek

  • Nový ocelový dvojitý páteřový rám udržuje hmotnost v přední části stroje a díky své vysoké torzní tuhosti zlepšuje obratnost při řízení
  • Plně nastavitelná inverzní 41mm vidlice Showa SFF-BP, zadní tlumič Showa s přepákováním Pro-Link 
  • Radiálně upevněné čtyřpístové přední brzdové třmeny a plovoucí kotouče
  • Pneumatiky 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu

 

Nový jednodílný ocelový dvojitý páteřový rám byl navržen tak, aby odpovídal vlastnostem motoru a díky malé šířce čepu kyvného ramene dodával stroji klasické Hornet proporce s „úzkým pasem“. Rám se vyznačuje o 70 % vyšší torzní tuhostí v porovnání s CB1000R z modelového roku 2024, což stroji umožňuje ostřejší průjezd zatáčkami a zvyšuje jeho obratnost při jízdě. Zadní pryžové uložení motoru přizpůsobené pečlivě navrženým předním montážním deskám minimalizuje vibrace a zvyšuje citlivost stroje.

Sklon vidlice a závlek jsou 25° a 98 mm, rozvor kol činí 1 455 mm. Pro snížení setrvačnosti při stáčení a tedy pro dosažení agilního a lehkého ovládání je těžiště posunuto vpřed směrem k přednímu kolu. U této nové konstrukce je motor posunut směrem vpřed. Také zadní tlumič a baterie jsou s ohledem na větší agilitu umístěny více vpředu, zatímco vzduchová komora je umístěna nad hlavou válců a nikoliv až za ní. Tomu odpovídá i vpřed posunuté rozložení hmotnosti v poměru 51,2 % / 48,8 %. Pohotovostní hmotnost činí 211 kg.

Pozice jezdce odpovídá čistě stylu streetfighter. Sedlo je umístěno ve výšce 809 mm a řídítka jsou posunuta vzhůru a směrem vzad, což společně se sportovní polohou stupaček vytváří trojúhelník, který jezdci poskytuje relativně vzpřímenou polohou horní části těla.

Inverzní 41mm vidlice Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) umožňuje nastavení předpětí pružiny i tlumení jak v odskoku, tak v kompresi. Jednotrubkový zadní tlumič Showa s oddělenými tlaky je spojen s přepákováním Pro-Link a jeho předpětí se nastavuje pomocí excentrického prvku; nastavitelné je také tlumení v odskoku. Kyvné rameno z hliníkové slitiny o délce 619,1 mm zajišťuje vyladěnou rovnováhu tuhosti pro optimální přilnavost a pocit kontroly.

Radiální hlavní válec ovládá dva radiálně umístěné čtyřpístové třmeny Nissin, které se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů. Zadní 240mm kotouč je opatřen jednopístovým třmenem Nissin.

Kola s pěti paprsky ve tvaru Y vycházejí z konceptu CBR1000RR-R Fireblade a jsou vyrobena z lehké hliníkové slitiny. Pneumatiky mají rozměr 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.

 

 

 

Vzhled a výbava

  • Obnažené rysy se dvěma LED projektorovými světlomety a palivová nádrž charakteristická pro řadu Hornet
  • 5palcový TFT displej s plnou konektivitou Honda RoadSync pro připojení chytrého telefonu
  • Integrovaný systém signalizace nouzového brzdění (Honda ESS)

Design stroje CB1000 Hornet, který byl navržen v Japonsku, lze vyjádřit dvěma slovy: AGRESIVNÍ a RYZÍ. Pro tým designérů, který stojí za tímto velkým Hornetem, je jeho smyslná dynamika spojená s vyvážeností hmoty „vyjádřením agresivity bez zbytečných ozdob“.

Za pronikavým pohledem superkompaktních dvojitých projektorových LED světlometů (veškeré osvětlení je složeno výhradně z LED diod) se nachází palivová nádrž s charakteristickým Hornet tvarem, jež vytváří dojem křídel směrujících vpřed, která je vpředu široká, ale vzadu se radikálně zužuje, což se odráží v minimalistickém sedle, které podtrhuje tradiční Hornet vzhled s úzkým pasem. Decentně zatmavený rám rovněž slouží jako designový prvek, jenž společně s mřížovaným podsedlovým rámem dotváří celkové linie stroje. Také motor, kola a kyvná vidlice jsou vyvedeny v černé barvě. Ocelová řídítka mají nový zkosený design.

Prémiová technologie ve formě 5palcového barevného TFT displeje využívá pevného spojení mezi displejem a ochrannou vrstvou (optical bonding), která zlepšuje viditelnost na jasném slunci. Utěsněním mezery mezi krycím sklem a TFT displejem pryskyřicí se snižuje odraz okolního světla a zlepšuje se propustnost pro podsvícení. Displej lze přepínat mezi čárovým, kruhovým a jednoduchým zobrazením a k dispozici je konektivita pro telefony se systémy iOS/Android prostřednictvím technologie Honda RoadSync.

Tento prvek – společně s jednoduchým, snadno použitelným a podsvíceným čtyřsměrovým ovladačem na levé rukojeti – umožňuje přímé zobrazení pokynů navigace na displeji, a navíc poskytuje jezdci možnost (prostřednictvím technologie Bluetooth a headsetu v přilbě) vyřizovat telefonáty nebo poslouchat hudbu. Vše, co musí majitel udělat, je stáhnout si aplikaci Honda RoadSync z Play Store nebo z App Store, připojit se k CB1000 Hornet a vyrazit na cestu.

Ukazatele směru jsou vybaveny funkcí výstražných světel pro nouzové brzdění (Emergency Stop Signal – ESS). Při prudkém brzdění začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu.

 

 

Příslušenství

Pro model CB1000 Hornet bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Příslušenství je k dispozici ve formě paketů nebo jednotlivě:

Paket Style 

Dodává charakteru stroje Hornet ještě více stylu. Sedlo jezdce čalouněné Alcantarou společně s víčkem otvoru pro plnění oleje, držákem řídítek, mřížkou chladiče a stupačkami jezdce dodává stroji prémiový pocit. Stylovým doplňkem jsou pak ozdobné polepy kol.

Paket Sport 

Dodává stroji novou dynamiku díky rychlořazení, štítku na přístrojový panel, spodnímu krytu a krytu sedla spolujezdce. Praktickou ochranu poskytují nálepky na nádrž.

Paket Comfort 

Lepší jízda v chladném počasí díky vyhřívaným rukojetím plus flexibilní, snadno nasaditelný tank bag a vak na zadní sedlo.

Všechny položky jsou k dispozici také jednotlivě.

 

 

BARVY:

Model CB1000 Hornet pro modelový rok 2025 bude dostupný v následujících barevných provedeních:

  • červené Grand Prix Red
  • matné šedé metalíze Matte Iridium Gray Metallic
  • bílé perleťové Pearl Glare White

 

Novinka 2025 – Honda CB1000 Hornet ve verzi SP

 

 

Technické parametry

 

MOTOR
TypKapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec DOHC
Zdvihový objem1000 cm3
Vrtání a zdvih76 mm x 55,1 mm
Kompresní poměr11,7 : 1
Maximální výkon111,6 kW při 11 000 ot./min.
Max. točivý moment104 Nm při 9 000 ot./min.
Úroveň hlukuL-urban 73,2 dB L-wot 78,1 dB
Olejová náplňMax. 3,5 l, min. 3.0 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže17,0 l (včetně rezervy)
Emise CO2 (WMTC)136 g/km
Spotřeba paliva (WMTC)5,9 l/100 km (režim WMTC)
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie12 V 6,0 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá lamelová, pomocná kluzná spojka
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypOcelový, kosočtvercové profily
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2 140 mm x 790 mm x 1 085 mm
Rozvor kol1 455 mm
Záklon rejdového čepu25°
Závlek98 mm
Výška sedla809 mm
Světlá výška135 mm
Pohotovostní hmotnost211 kg
Poloměr otáčení2,8 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP
Typ vzaduProlink s jedním tlumičem se sedmi úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z dutých hliníkových profilů
KOLA
Typ vpředuVícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Typ vzaduVícepaprskové kolo z hliníkové slitiny
Velikost ráfku přední17M/C X MT3.50
Velikost ráfku zadní17M/C X MT5.50
Pneumatika vpředu120/70-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F/ Dunlop Sportmaxx Roadsport 2)
Pneumatika vzadu180/55-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F/ Dunlop Sportmaxx Roadsport 2)
BRZDY
Systém ABS, Typ2kanálový
Typ vpředuDva 310 mm x 4 mm kotouče s radiálně upevněnými čtyřpístovými třmeny Nissin
Typ vzaduJeden kotouč o rozměrech 240 mm x 5 mm s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel5palcový TFT panel s nastavitelným uspořádáním, včetně ukazatele rychlosti, otáčkoměru, hodin, ukazatele zařazeného převodového stupně a indikátoru řazení na vyšší rychlostní stupeň
SvětlometLED
Zadní světloLED
KonektivitaHonda RoadSync
Zabezpečovací systémHISS (Honda Intelligent Security System)
Další funkceESS

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno