Honda CB750 Hornet v modelovém roce 2023 přinesla tento legendární název zpět do Evropy. Jeho kombinace přiléhavé streetfighter siluety, vzrušujícího výkonu a ostré agility si právem vysloužila mnoho obdivu, což se odrazilo i v působivých prodejních výsledcích, díky nimž se v roce 2023 tento model stal nejprodávanějším nahým strojem v Evropě.
Jméno Hornet, jehož pověst sahá až do konce 90. let – nejprve k modelu CB600F Hornet se čtyřválcovým motorem z řady CBR a následně k modelu CB900F Hornet z počátku roku 2000 – s sebou nese jasnou identitu: aby byl motocykl Hornetem, musí být rychlý, zábavný a cenově dostupný.
Na tento trend pro rok 2024 navázal i atraktivní CB500 Hornet vhodný i pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2. Nyní, pro rok 2025, přichází na scénu hlavní hvězdy řady Hornet: nový CB1000 Hornet a CB1000 Hornet SP*.
CB1000 Hornet přináší pořádnou dávku výkonu a nabízí neuvěřitelnou hodnotu za vynaložené peníze. Otáčkoměr vzrušení navíc ve všech možných ohledech vytáčí až k maximální hodnotě 11.
Cena modelů:
Honda CB1000 Hornet: 244 900 Kč
Honda CB1000 Hornet SP: 284 900 Kč
Motor
Čtyřválcový motor s elektronicky řízenou škrticí klapkou odvozený z modelu CBR1000RR
- Hladký přísun výkonu ve středních otáčkách a výkonová špička v blízkosti maximálních otáček
- Převodové poměry byly upraveny s ohledem na akceleraci, motor je vybaven pomocnou kluznou spojkou
V jádru se jedná o pohonnou jednotku z modelu Fireblade. Čtyřválcový agregát s rozvodem DOHC pocházející z CBR1000RR z modelového roku 2017 disponuje zdvihovým objemem 1000 cm3 a poskytuje vzrušující dávku výkonu a točivého momentu, jejichž maximální hodnoty dosahují 111,6 kW při 11 000 ot./min. a 104 Nm při 9 000 ot./min.
Tento motor je vyladěn tak, aby v nízkých a středních otáčkách poskytoval točivý moment s velkou razancí a aby jeho výkon a odezva na plyn byly plynulé i ve městě. Na otevřené silnici pak nejvíce vzrušení nabídnou vyšší otáčky, kde má jezdec k dispozici vzrušující příval výkonu, a to až k červené hranici otáčkoměru.
Motor prošel řadou drobných úprav, které pozměnily jeho charakter a přísun výkonu. Společně s vačkovými hřídeli byl upraven také zdvih a časování sacích a výfukových ventilů s ohledem na jejich vyšší efektivitu v celém rozsahu otáček. Sací ventily jsou vyrobeny z oceli. Tvar pístu z lehké slitiny byl optimalizován s ohledem na jeho pevnost a dlouhou životnost. Kryty motoru těsně obepínají svalnatý hnací agregát; kryt alternátoru je stejně jako olejová vana hliníkový.
Také převodovka byla upravena tak, aby odpovídala srdci původem z Fireblade. Druhý až pátý rychlostní stupeň byly optimalizovány s ohledem na akceleraci, aby odpovídaly všestrannému charakteru motoru. Šestý rychlostní stupeň pak nabízí klidnou jízdu po dálnici. Pomocná kluzná spojka pomáhá omezovat „odskakování“ zadního kola při rychlém a prudkém podřazování a brzdění.
Vrtání a zdvih jsou 76 x 55,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,7:1. Škrticí klapka o průměru 44 mm přivádí směs vzduchu a paliva do sacích kanálů s velkým průměrem a do pečlivě tvarovaných spalovacích komor. Také výfuk přispívá k lepším výkonům CB1000 Hornet ve středních otáčkách a ke snížení hmotnosti. Svody mají uspořádání 4-2-1, jsou opatřeny OBD2 senzory a tlumič výfuku má objem 7,1 litru.
Spotřeba paliva činí 5,9 l/100 km a palivová nádrž má objem 17 litrů.
Elektronika motoru
- Tři přednastavené jízdní režimy plus dva nastavitelné režimy USER
- Tři úrovně výkonu motoru a brzdění motorem
- Čtyřúrovňový systém nastavitelné kontroly trakce a systém pro zamezení zvedání předního kola
Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) poskytuje jezdci maximální kontrolu nad silným motorem CB1000 Hornet díky 3 výchozím jízdním režimům s přednastavenými kombinacemi výkonu motoru, brzdění motorem a zásahů systému HSTC (s integrovaným systémem pro zamezení zvedání předního kola Wheelie Control). Kromě toho má jezdec k dispozici dva uživatelsky definované režimy, v rámci kterých si může zvolit vlastní preferovanou kombinaci těchto nastavení. Výběr se provádí pomocí tlačítek na levé rukojeti a TFT displeje.
K dispozici jsou 3 úrovně výkonu motoru (Engine Power – P) a brzdění motorem (Engine Brake – EB) a 4 úrovně nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC); systém HSTC je také možné vypnout.
Režim RAIN využívá nejnižší nastavení výkonu pro nejméně agresivní přísun síly, střední úroveň brzdění motorem a vysokou úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.
Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Mírně změkčuje přísun výkonu u prvního a druhého rychlostního stupně a využívá úroveň výkonu, která se nachází těsně pod režimem SPORT, se sníženým točivým momentem při částečném otevření škrticí klapky.
V režimu SPORT je nastaven nejvyšší přísun výkonu a nejnižší úroveň brzdění motorem a HSTC, čímž je zajištěn 100% výkon na všech šest rychlostních stupňů, maximální točivý moment ve všech polohách škrticí klapky a omezené zásahy ze strany HSTC.
Režimy USER 1 a 2 umožňují jezdci zvolit nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.
Podvozek
- Nový ocelový dvojitý páteřový rám udržuje hmotnost v přední části stroje a díky své vysoké torzní tuhosti zlepšuje obratnost při řízení
- Plně nastavitelná inverzní 41mm vidlice Showa SFF-BP, zadní tlumič Showa s přepákováním Pro-Link
- Radiálně upevněné čtyřpístové přední brzdové třmeny a plovoucí kotouče
- Pneumatiky 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu
Nový jednodílný ocelový dvojitý páteřový rám byl navržen tak, aby odpovídal vlastnostem motoru a díky malé šířce čepu kyvného ramene dodával stroji klasické Hornet proporce s „úzkým pasem“. Rám se vyznačuje o 70 % vyšší torzní tuhostí v porovnání s CB1000R z modelového roku 2024, což stroji umožňuje ostřejší průjezd zatáčkami a zvyšuje jeho obratnost při jízdě. Zadní pryžové uložení motoru přizpůsobené pečlivě navrženým předním montážním deskám minimalizuje vibrace a zvyšuje citlivost stroje.
Sklon vidlice a závlek jsou 25° a 98 mm, rozvor kol činí 1 455 mm. Pro snížení setrvačnosti při stáčení a tedy pro dosažení agilního a lehkého ovládání je těžiště posunuto vpřed směrem k přednímu kolu. U této nové konstrukce je motor posunut směrem vpřed. Také zadní tlumič a baterie jsou s ohledem na větší agilitu umístěny více vpředu, zatímco vzduchová komora je umístěna nad hlavou válců a nikoliv až za ní. Tomu odpovídá i vpřed posunuté rozložení hmotnosti v poměru 51,2 % / 48,8 %. Pohotovostní hmotnost činí 211 kg.
Pozice jezdce odpovídá čistě stylu streetfighter. Sedlo je umístěno ve výšce 809 mm a řídítka jsou posunuta vzhůru a směrem vzad, což společně se sportovní polohou stupaček vytváří trojúhelník, který jezdci poskytuje relativně vzpřímenou polohou horní části těla.
Inverzní 41mm vidlice Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) umožňuje nastavení předpětí pružiny i tlumení jak v odskoku, tak v kompresi. Jednotrubkový zadní tlumič Showa s oddělenými tlaky je spojen s přepákováním Pro-Link a jeho předpětí se nastavuje pomocí excentrického prvku; nastavitelné je také tlumení v odskoku. Kyvné rameno z hliníkové slitiny o délce 619,1 mm zajišťuje vyladěnou rovnováhu tuhosti pro optimální přilnavost a pocit kontroly.
Radiální hlavní válec ovládá dva radiálně umístěné čtyřpístové třmeny Nissin, které se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů. Zadní 240mm kotouč je opatřen jednopístovým třmenem Nissin.
Kola s pěti paprsky ve tvaru Y vycházejí z konceptu CBR1000RR-R Fireblade a jsou vyrobena z lehké hliníkové slitiny. Pneumatiky mají rozměr 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.
Vzhled a výbava
- Obnažené rysy se dvěma LED projektorovými světlomety a palivová nádrž charakteristická pro řadu Hornet
- 5palcový TFT displej s plnou konektivitou Honda RoadSync pro připojení chytrého telefonu
- Integrovaný systém signalizace nouzového brzdění (Honda ESS)
Design stroje CB1000 Hornet, který byl navržen v Japonsku, lze vyjádřit dvěma slovy: AGRESIVNÍ a RYZÍ. Pro tým designérů, který stojí za tímto velkým Hornetem, je jeho smyslná dynamika spojená s vyvážeností hmoty „vyjádřením agresivity bez zbytečných ozdob“.
Za pronikavým pohledem superkompaktních dvojitých projektorových LED světlometů (veškeré osvětlení je složeno výhradně z LED diod) se nachází palivová nádrž s charakteristickým Hornet tvarem, jež vytváří dojem křídel směrujících vpřed, která je vpředu široká, ale vzadu se radikálně zužuje, což se odráží v minimalistickém sedle, které podtrhuje tradiční Hornet vzhled s úzkým pasem. Decentně zatmavený rám rovněž slouží jako designový prvek, jenž společně s mřížovaným podsedlovým rámem dotváří celkové linie stroje. Také motor, kola a kyvná vidlice jsou vyvedeny v černé barvě. Ocelová řídítka mají nový zkosený design.
Prémiová technologie ve formě 5palcového barevného TFT displeje využívá pevného spojení mezi displejem a ochrannou vrstvou (optical bonding), která zlepšuje viditelnost na jasném slunci. Utěsněním mezery mezi krycím sklem a TFT displejem pryskyřicí se snižuje odraz okolního světla a zlepšuje se propustnost pro podsvícení. Displej lze přepínat mezi čárovým, kruhovým a jednoduchým zobrazením a k dispozici je konektivita pro telefony se systémy iOS/Android prostřednictvím technologie Honda RoadSync.
Tento prvek – společně s jednoduchým, snadno použitelným a podsvíceným čtyřsměrovým ovladačem na levé rukojeti – umožňuje přímé zobrazení pokynů navigace na displeji, a navíc poskytuje jezdci možnost (prostřednictvím technologie Bluetooth a headsetu v přilbě) vyřizovat telefonáty nebo poslouchat hudbu. Vše, co musí majitel udělat, je stáhnout si aplikaci Honda RoadSync z Play Store nebo z App Store, připojit se k CB1000 Hornet a vyrazit na cestu.
Ukazatele směru jsou vybaveny funkcí výstražných světel pro nouzové brzdění (Emergency Stop Signal – ESS). Při prudkém brzdění začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu.
Příslušenství
Pro model CB1000 Hornet bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Příslušenství je k dispozici ve formě paketů nebo jednotlivě:
Paket Style
Dodává charakteru stroje Hornet ještě více stylu. Sedlo jezdce čalouněné Alcantarou společně s víčkem otvoru pro plnění oleje, držákem řídítek, mřížkou chladiče a stupačkami jezdce dodává stroji prémiový pocit. Stylovým doplňkem jsou pak ozdobné polepy kol.
Paket Sport
Dodává stroji novou dynamiku díky rychlořazení, štítku na přístrojový panel, spodnímu krytu a krytu sedla spolujezdce. Praktickou ochranu poskytují nálepky na nádrž.
Paket Comfort
Lepší jízda v chladném počasí díky vyhřívaným rukojetím plus flexibilní, snadno nasaditelný tank bag a vak na zadní sedlo.
Všechny položky jsou k dispozici také jednotlivě.
BARVY:
Model CB1000 Hornet pro modelový rok 2025 bude dostupný v následujících barevných provedeních:
- červené Grand Prix Red
- matné šedé metalíze Matte Iridium Gray Metallic
- bílé perleťové Pearl Glare White
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový čtyřválec DOHC |
Zdvihový objem | 1000 cm3 |
Vrtání a zdvih | 76 mm x 55,1 mm |
Kompresní poměr | 11,7 : 1 |
Maximální výkon | 111,6 kW při 11 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 104 Nm při 9 000 ot./min. |
Úroveň hluku | L-urban 73,2 dB L-wot 78,1 dB |
Olejová náplň | Max. 3,5 l, min. 3.0 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 17,0 l (včetně rezervy) |
Emise CO2 (WMTC) | 136 g/km |
Spotřeba paliva (WMTC) | 5,9 l/100 km (režim WMTC) |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V 6,0 Ah |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová, pomocná kluzná spojka |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 140 mm x 790 mm x 1 085 mm |
Rozvor kol | 1 455 mm |
Záklon rejdového čepu | 25° |
Závlek | 98 mm |
Výška sedla | 809 mm |
Světlá výška | 135 mm |
Pohotovostní hmotnost | 211 kg |
Poloměr otáčení | 2,8 m |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP |
Typ vzadu | Prolink s jedním tlumičem se sedmi úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z dutých hliníkových profilů |
KOLA | |
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední | 17M/C X MT3.50 |
Velikost ráfku zadní | 17M/C X MT5.50 |
Pneumatika vpředu | 120/70-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F/ Dunlop Sportmaxx Roadsport 2) |
Pneumatika vzadu | 180/55-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F/ Dunlop Sportmaxx Roadsport 2) |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Typ vpředu | Dva 310 mm x 4 mm kotouče s radiálně upevněnými čtyřpístovými třmeny Nissin |
Typ vzadu | Jeden kotouč o rozměrech 240 mm x 5 mm s jednopístovým třmenem |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | 5palcový TFT panel s nastavitelným uspořádáním, včetně ukazatele rychlosti, otáčkoměru, hodin, ukazatele zařazeného převodového stupně a indikátoru řazení na vyšší rychlostní stupeň |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Konektivita | Honda RoadSync |
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Další funkce | ESS |