Honda rozšiřuje svou legendární řadu CB představením modelu CB1000F – motocyklu inspirovaného ikonami motoristického sportu. Označení Honda CB má u japonské značky bohatou 65letou historii, která sahá až k původnímu modelu CB92 Benly z roku 1959.
Tento model, představený ve stejném roce, kdy se značka Honda poprvé zúčastnila závodů TT, byl „supersportovní motocykl“, který se vyznačoval čistým stylem, sportovní ergonomií, svižným motorem s výrazným zvukem a skvělou ovladatelností. A tento recept je platný dodnes. Každá generace modelů s označením CB předznamenávala novou éru v oblasti výkonu a pro rok 2026 vstupuje do modelové řady zbrusu nový stroj CB.
Model CB1000F čerpá inspiraci u svého předchůdce CB750F z 80. let minulého století – pokročilého a ikonického motocyklu, se kterým Freddie Spencer dosáhl těsného vítězství v americkém šampionátu AMA – a přináší čistou radost z jízdy ve formě evokativního, retro stylového (a mimořádně osobitého) čtyřválcového provedení. Novinka je postavena na platformě CB1000 Hornet – s písmenem F označujícím novou generaci – a vedle prémiové výbavy přidává i širší výkonnostní spektrum, které nabízí spoustu potěšení z jízdy ve městě i na otevřených silnicích.
Model CB1000F byl vyvinut s koncepčním záměrem vytvořit „nejlépe vyvážený roadster“, díky čemuž se ovládá jako motocykl střední hmotnostní kategorie, avšak s dynamikou velkého motocyklu. A vzhledem k tomu, že 80. léta se nyní ukazují jako dekáda s velkým vlivem na současné oblečení, hudbu, styl a další oblasti, je CB1000F motocyklem, který je na dnešní dobu skvěle připraven.
Informace o modelu
CB1000F čerpá inspiraci ze streetfighteru CB1000 Hornet (jehož kombinace motoru, ovladatelnosti a vynikajícího poměru ceny a výkonu zcela změnila očekávání v celém segmentu nahých motocyklů) a na několika společných základech staví svou vlastní duši a identitu.
První na řadě je motor – srdce a duše každého motocyklu. Konstruktéři společnosti Honda dodali čtyřválcovému motoru o objemu 1000 cm3 úpravami sání, časování vaček a výfuku skutečně neobvyklý charakter. Výkon se kromě nových hodnot posunul do nižších otáček; maximální hodnoty 91 kW je dosaženo při 9 000 ot./min., točivý moment 103 Nm při 8 000 ot./min. poskytuje lepší zátah v nízkých a středních otáčkách, spolu s převodovými poměry, které zlepšují akceleraci při nízkých rychlostech i ustálenou jízdu vysokou rychlostí.
A pak je tu samozřejmě vzhled. Plynulé linie motocyklu jsou čistou esencí osmdesátých let – dekády, která se po více než čtyřiceti letech ve velkém vrací a ovlivňuje populární kulturu od hudby přes módu až po životní styl. Čistý design modelu CB1000F se zaměřuje na to podstatné, s výraznou spojovací linií vedoucí od nádrže přes boční kapotáž a sedlo až na záď. Vedle jednoho kulatého světlometu jsou umístěny dva klaksony a výrazná grafika na nádrži a bočních panelech je inspirována AMA strojem Freddieho Spencera. Lichoběžníkový rám slouží i jako designový prvek a speciálně upravený podsedlový rám umožnil vytvoření prostornějšího sedla.
Inverzní 41mm vidlice Showa SFF-BP a zadní tlumič Showa nabízejí nastavitelné a vysoce kvalitní odpružení s možností individuálních nastavení a zadním přepákováním Pro-Link pro dynamickou jízdu za všech okolností. Speciálně vyladěné čtyřpístové radiální přední brzdové třmeny jsou spojeny s 310mm plovoucími kotouči, zatímco kola z lehké slitiny jsou obuta do pneumatik 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.
Hlavní roli při řízení jízdních vlastností nyní hraje šestiosý snímač pro měření setrvačných sil (IMU). Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) poskytuje 3 jízdní režimy s přednastavenými kombinacemi výkonu motoru, brzdění motorem, systému pro zamezení zvedání předního kola a systému HSTC. Dále jsou k dispozici 2 režimy USER, kde si jezdec může vybrat svá vlastní preferovaná nastavení. Pětipalcový TFT displej s technologií pevného spojení mezi displejem a ochrannou vrstvou nabízí intuitivní ovládání, jasné zobrazení i za slunných dnů a propojení s chytrým telefonem díky technologii Honda RoadSync, jež umožňuje ovládání telefonu tlačítky na levé rukojeti. Zapalování se ovládá inteligentním klíčem Honda Smart Key.
Model CB1000F bude k dispozici v následujících barevných provedeních:
- *NOVINKA* stříbrné metalíze Wolf Silver Metallic s modrým pruhem
- *NOVINKA* stříbrné metalíze Wolf Silver Metallic s šedým pruhem
- **NOVINKA** černá Graphite Black
3.1 Motor
- Motor byl vyladěn s důrazem na odezvu v nízkých a středních otáčkách
- Dokonale vyladěné sání a časování vaček zajišťuje silný točivý moment s výrazným tepem motoru netypickým pro čtyřválcové agregáty
- Převodové poměry byly zvoleny pro vynikající akceleraci při nízkých rychlostech a pro pohodovou jízdu
- Pomocná třecí spojka
Řadový čtyřválcový DOHC motor o objemu 1000 cm3, vycházející z pohonné jednotky modelu CBR1000RR Fireblade z roku 2017, byl pro svou novou roli v tomto roadsteru speciálně vyladěn. Nabízí vysoký točivý moment v nízkých otáčkách, plynulý přísun výkonu ve středních otáčkách a snadno dostupný zátah ve vysokých otáčkách.
Vrtání a zdvih jsou 76 x 55,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,7:1. Maximální výkon dosahuje 91 kW při 9 000 ot./min., točivý moment pak 103 Nm při 8 000 ot./min. Ve srovnání se 111,6 kW při 11 000 ot./min. / 104 Nm při 9 000 ot./min. u Hornetu je to výrazný a záměrný rozdíl. Protože zatímco streetfighter Hornet tvrdě razí cestu s cílem dodat jezdci co nejvíce adrenalinu, u CB1000F se vrchol výkonu nachází v nižších otáčkách mimo červené pole, což umožňuje větší a všestrannější požitek z jízdy.
V rámci vývoje motor doznal změn, které pozměnily jeho charakter. Upravené vačkové hřídele pro časování výfukových a sacích ventilů a vyladěné parametry sání dodávají modelu CB1000F evokativní, jedinečný zvuk čtyřválce a zároveň poskytují příjemný a vyvážený výkon v celém rozsahu otáček.
Sání bylo kompletně přepracováno s důrazem na vyšší výkon v nízkých a středních otáčkách a odezvu na plyn pod 6 000 ot./min. Trychtýř sání byl prodloužen z 50 mm na 140 mm a jeho minimální průměr nyní činí 36 mm (původně 42 mm). Průměry vstupních trychtýřů se liší: 40 mm pro pravou dvojici a 50 mm pro levou. Při otevření škrticí klapky tak vzniká „pulzující“ zvuk sání. Horní část vzduchové komory je mírně protažena podle tvaru palivové nádrže a zajišťuje objem potřebný pro maximální průtok vzduchu s minimálním sacím odporem.
Výfuková soustava v uspořádání 4-2-1 je navržena tak, aby v nízkých a středních otáčkách produkovala atraktivní zvuk, který se ve vyšších otáčkách mění v elektrizující zvukovou kulisu. Na jejím konci se nachází pro danou dobu typický tříkomorový tlumič výfuku ve stylu „megafonu“, který spolupracuje s asymetrickým sáním a časováním ventilů.
Změny se dotkly také převodovky. První a druhý převodový stupeň používají kratší převodové poměry, což zlepšuje odezvu a zrychlení při nízkých rychlostech. Třetí, čtvrtý, pátý a šestý stupeň využívají delší převodové poměry pro uvolněnější jízdu s nižšími otáčkami při ustálené rychlosti – při rychlosti 100 km/h na nejvyšší převodový stupeň – motor pracuje při 4 000 ot./min, oproti 4 300 ot./min u Hornetu. Pomocná/třecí spojka nabízí lehké ovládání páčky, snižuje únavu jezdce a eliminuje „odskakování“ zadního kola při prudkém a rychlém podřazování a brzdění.
Spotřeba paliva motoru je 5,6 l/100 km a palivová nádrž pojme 16 litrů, což umožňuje dojezd přes 280 km.
3.2 Elektronika motoru
- Šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (IMU) ovládá všechny jízdní systémy
- Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) ovládá tři přednastavené jízdní režimy plus dva nastavitelné režimy USER
- Tři úrovně výkonu motoru a brzdění motorem
- Tři úrovně systému nastavitelné kontroly trakce (HSTC)
Srdcem balíčku elektronických systémů modelu CB1000F je elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) a šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil (IMU). TBW poskytuje jezdci maximální kontrolu nad silným motorem díky 3 výchozím jízdním režimům s přednastavenými kombinacemi výkonu motoru, brzdění motorem a zásahů systému HSTC. Kromě toho má jezdec k dispozici dva uživatelsky definované režimy, v rámci kterých si může zvolit vlastní preferovanou kombinaci těchto nastavení. Výběr se provádí pomocí tlačítek na levé rukojeti a TFT displeje.
K dispozici jsou úrovně 1-3 pro výkon a brzdění motorem, přičemž 3 je maximální hodnota každého parametru. Systém HSTC rovněž disponuje třemi úrovněmi, míra jeho zásahu v každé z těchto úrovní byla optimalizována s ohledem na data (úhel a rychlost stáčení / náklonu) dodávaná v reálném čase jednotkou IMU. Úroveň 3 poskytuje nejvyšší míru zásahů. Pokud systém HSTC pracuje, rozsvítí se na přístrojovém panelu kontrolka; tento systém lze také zcela vypnout.
Režim STANDARD využívá střední nastavení výkonu, HSTC i brzdění motorem. Je navržen tak, aby replikoval pocit z jízdy s motorem vybaveným karburátory, tedy s pohodovým charakterem.
Režim SPORT nabízí nejvyšší přísun výkonu a nejnižší úrovně brzdění motorem a zásahů systému HSTC pro zajištění maximálního výkonu srovnatelného s velkými motocykly a pro zvýšenou odezvu plynu.
Režim RAIN (déšť) využívá nejnižší nastavení výkonu pro nejméně agresivní odezvu na plyn, střední úroveň brzdění motorem a maximální úroveň zásahů systému HSTC. Nejnižší úroveň výkonu a točivého momentu je aplikována na první 3 rychlostní stupně.
Režimy USER 1 a 2 umožňují jezdci zvolit nastavení pro každý parametr a tato nastavení uložit pro budoucí použití.
3.3 Vzhled a výbava
- Linie inspirované modely CB750F a CB900F z počátku 80. let minulého století
- Kompletní LED osvětlení plus dva klaksony převzaté od originálů
- Praktický inteligentní klíč Honda Smart Key
- Pětipalcový TFT displej s plnou konektivitou Honda RoadSync pro připojení chytrého telefonu
- Integrovaný systém signalizace nouzového brzdění (Honda ESS)
- Při výrobě některých dílů byl využit recyklovaný polypropylen
Inspirace pro retro styl modelu CB1000F pochází z modelů CB750F a CB900F – motocyklů z konce 70. let minulého století, které pomohly nově definovat a formovat globální design motocyklů. Tento motocykl byl navržen s cílem nabídnout „vysoký výkon, který si může užít každý“. Stejně jako všichni zástupci modelové řady CB, i CB1000F staví na odiv výrazné a plynulé linie, které se táhnou po celé délce stroje a propojují palivovou nádrž přes boční kapotáž se zadní částí. Chromované svody výfuku a odkrytý motor hrdě staví na odiv atraktivní vzhled a sílu velkoobjemového čtyřválce.
Veškeré osvětlení je tvořeno energeticky úspornými LED diodami s dlouhou životností. Kulatý světlomet využívá klasický kruhový charakteristický tvar s potkávacím světlem v horní části a dálkovým umístěným dole, zatímco zadní světlo úhledně zapadá do proporcí zádě. A vzhledem k inspiraci předchůdci jsou pod světlometem umístěny dva klaksony – vydávající zvuky různých frekvencí.
Pro větší pohodlí se hlavní spínač zapalování, který je umístěn na horním můstku řídítek, ovládá inteligentním klíčem Honda Smart Key (který má jezdec v kapse). Sedlo a víčko palivové nádrže se odemykají běžným klíčem.
Prémiová technologie ve formě nového pětipalcového barevného TFT displeje využívá pevného spojení mezi displejem a ochrannou vrstvou (optical bonding), která zlepšuje viditelnost na jasném slunci. Utěsněním mezery mezi krycím sklem a TFT displejem pryskyřicí se snižuje odraz okolního světla a zlepšuje se propustnost pro podsvícení. Displej lze přepínat mezi čárovým, kruhovým a jednoduchým zobrazením a k dispozici je konektivita pro telefony se systémy iOS/Android prostřednictvím aplikace Honda RoadSync.
Tento prvek – společně s jednoduchým, snadno použitelným a podsvíceným čtyřsměrovým ovladačem na levé rukojeti – umožňuje přímé zobrazení pokynů navigace na displeji, a navíc poskytuje jezdci možnost (prostřednictvím technologie Bluetooth a headsetu v přilbě) vyřizovat telefonáty nebo poslouchat hudbu. Vše, co musí majitel udělat, je stáhnout si aplikaci Honda RoadSync buď z Play Store nebo z App Store, připojit se k CB100F a vyrazit na cestu.
Ukazatele směru jsou opatřeny výstražnými světly pro nouzové brzdění: při prudkém brzdění začnou ukazatele směru blikat, čímž na prudké brzdění upozorní ostatní účastníky silničního provozu.
Do roku 2050 si Honda klade za cíl vytvořit společnost s nulovým dopadem na životní prostředí – a to nejen prostřednictvím svých produktů, ale také v celém životním cyklu všech svých firemních aktivit. Aby toho dosáhla, pracuje Honda na třech pilířích (Triple Action to Zero) – uhlíkové neutralitě, obnovitelné energii a cirkulaci zdrojů, včetně rozšíření využívání biomasy a recyklovaných materiálů s cílem přejít do roku 2050 na snáze recyklovatelné materiály.
Zadní blatník a spodní panely sedla modelu CB1000F jsou vyrobeny z recyklovaného PP (polypropylenu) – materiálu, který se vyrábí drcením, mícháním, peletizací a recyklací materiálů vrácených do oběhu, jako jsou díly z automobilů a domácích spotřebičů.
3.4 Podvozek
- Lichoběžníkový rám s dlouhým podsedlovým rámem pro pohodlí jezdce i spolujezdce
- Plně nastavitelná 41mm inverzní vidlice Showa SFF-BP
- Nový zadní tlumič Showa s přepákováním Pro-Link se specifickým poměrem pro CB1000F
- Radiálně upevněné čtyřpístové přední brzdové třmeny a 310mm plovoucí kotouče
- Systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách pro klid mysli
- Pneumatiky 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu
Model CB1000 Hornet je oceňován pro svou lehkost a snadnou ovladatelnost. Tyto vlastnosti jsou dány rámem, který byl použit i u modelu CB1000F. Jednodílný dvojitý páteřový rám z lichoběžníkových ocelových trubek je navržen kolem motoru a využívá zadní podsedlový rám specifický pro model F, který otevírá prostor pro pohodlnější jízdu ve dvou. Kromě toho může být stroj vybaven i středovým stojanem, který usnadňuje údržbu řetězu. Sklon vidlice a závlek jsou 25° a 98 mm, rozvor kol činí 1 455 mm. Pohotovostní hmotnost činí 214 kg.
Poloha jezdce za řídítky je uvolněná a vzpřímená pro jízdu bez stresu a pro dobrý výhled ve městě. Minimální poloměr otáčení 2,8 m – spolu s geometrií pro snadnou ovladatelnost – zajišťuje snadnou ovladatelnost v městském provozu. Sedlo je silně polstrované a jeho výška činí 795 mm; úzká střední část stroje umožňuje jezdci snadno dosáhnout na zem. Světlá výška činí 135 mm.
Vpředu se nachází inverzní 41mm vidlice Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) umožňující nastavení předpětí pružiny i tlumení jak v odskoku, tak v kompresi. Jezdec si tak může odpružení nastavit podle svých preferencí. Nový centrální zadní tlumič Showa s odděleným ventilem spolupracuje se systémem Pro-Link – s novým řešením, které nabízí jízdní komfort při nižších rychlostech ve městě a větší stabilitu s rostoucí rychlostí – a upravuje předpětí pomocí vačky; tlumení odskoku je nastavitelné.
Asymetrická kyvná vidlice z hliníkové slitiny minimalizuje odstup tlumiče výfuku, čímž se zlepšuje úhel náklonu a hmotnost se posouvá blíže k těžišti. Nabízí také optimální vyvážení tuhosti pro sportovnější jízdu na klikatých horských silnicích.
Dva radiálně upevněné čtyřpístové přední brzdové třmeny Nissin spolupracují s 310mm plovoucími kotouči. Pro sladění s nastavením odpružení – a pro dosažení snadno ovladatelného stroje – byly upraveny roztažnosti brzdových hadic (spolu s dalšími drobnými změnami), aby se dosáhlo jistého pocitu a co nejvyšší účinnosti brzd. Větší klid jezdci dodává systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách, který je řízen šestiosou jednotkou IMU. Zadní 240mm kotouč je opatřen jednopístovým třmenem Nissin.
Kola s pěti paprsky ve tvaru Y (původně vycházející z konceptu CBR1000RR-R Fireblade) jsou vyrobena z lehké hliníkové slitiny. Pneumatiky mají rozměr 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.
Příslušenství
Pro model CB1000F je k dispozici řada originálního příslušenství Honda, které ještě více zdůrazní jeho styl, výkon, pohodlí a praktičnost. Pro větší pohodlí budou k dispozici ve třech pečlivě sestavených paketech:
Paket SPORTS
Obsahuje barevně sladěný kryt světlometu dostupný v černé a červené nebo stříbrné barvě, víčko otvoru pro plnění oleje, polepy na boky nádrže pro zvýraznění vzhledu stroje, mřížku na ochranu chladiče a kryt motoru zajišťující dodatečnou ochranu a rychlořazení pro hladké řazení nahoru a dolů, které zlepšuje jízdní výkony.
Paket COMFORT
Součástí tohoto paketu je pohodlné sedlo navržené pro vyšší jízdní komfort na delších cestách, chránič nádrže, který chrání lak nádrže stroje při každodenním používání, či vyhřívané rukojeti s pěti nastavitelnými úrovněmi teploty pro zajištění optimálního tepla rukou i v chladnějších podmínkách.
Paket TRAVEL
Navržen pro vyšší praktičnost při cestách na dlouhé vzdálenosti. Obsahuje měkké sedlové brašny o objemu 14 l (vlevo) a 10 l (vpravo) a 3litrový tankbag, jež dohromady poskytují dodatečný úložný prostor.
Kromě toho je v nabídce řada položek dostupných jednotlivě:
- Komfortní sedlo **NOVINKA**
- Kryt motoru **NOVINKA**
- Kryt světlometu **NOVINKA**
- Plachta do interiéru **NOVINKA**
- Hlavní stojan **NOVINKA**
- Rychlořazení **NOVINKA**
- Mřížka chladiče **NOVINKA**
- Boční polepy na nádrž **NOVINKA**
- Alarm
- Vyhřívané rukojeti
- Víčko otvoru pro doplňování oleje
- Taška na zadní sedlo
- Polep palivové nádrže
- Měkké sedlové brašny o objemu 10 l (pravá/levá)
- 3litrový tank bag
Technické parametry
| MOTOR | |
| Typ motoru | Kapalinou chlazený, čtyřtaktní šestnáctiventilový čtyřválec DOHC |
| Zdvihový objem | 1000 cm3 |
| Vrtání x zdvih (mm) | 76 mm × 55,1 mm |
| Kompresní poměr | 11,7 : 1 |
| Maximální výkon | 91,0 kW při 9 000 ot./min. |
| Max. točivý moment | 103 Nm při 8 000 ot./min. |
| Max. rychlost | 230 km/h |
| Úroveň hluku v klidu | 96 dB (A) |
| Olejová náplň | Minimum 3,0 l / Maximum 3,5 l |
| Startování | Elektrický startér |
| PALIVOVÝ SYSTÉM | |
| Karburace | Vstřikování paliva PGM-FI |
| Objem palivové nádrže | 16 l |
| Emise CO2 (WMTC) | 129 g/km |
| Spotřeba paliva | 5,6 l/100 km |
| ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
| Typ baterie | AGM |
| Kapacita baterie | 12 V, 9,1 Ah |
| HNACÍ ÚSTROJÍ | |
| Typ spojky | Mokrá lamelová, pomocná třecí spojka |
| Typ převodovky | Šestistupňová manuální převodovka |
| Stálý převod | Řetěz |
| RÁM | |
| Typ rámu | Lichoběžníkový rám |
| PODVOZEK | |
| Rozměry (D x Š x V) | 2135 mm x 835 mm x 1 125 mm |
| Rozvor kol | 1 455 mm. |
| Záklon rejdového čepu | 25° |
| Závlek | 98 mm |
| Výška sedla | 795 mm |
| Světlá výška | 135 mm |
| Pohotovostní hmotnost | 214 kg |
| Poloměr otáčení | 2,8 m |
| ZAVĚŠENÍ KOL | |
| Přední vidlice | 41 mm inverzní vidlice Showa SFF-BP Fork, zdvih 130 mm |
| Zavěšení zadního kola | Centrální tlumič s odděleným ventilem, Pro Link, zdvih 140 mm |
| KOLA | |
| Přední kolo | 17M/C x MT3.50 |
| Zadní kolo | 17M/C X MT5.50 |
| Pneumatika vpředu | 120/70ZR17M/C (58W) |
| Pneumatika vzadu | 180/55ZR17M/C (73W) |
| BRZDY | |
| Typ ABS | Dvoukanálový systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách |
| Brzdy vpředu | Radiálně umístěný čtyřpístový brzdový třmen Nissin, dva 310mm plovoucí kotouče |
| Brzdy vzadu | Jednopístový třmen Nissin, jeden 240mm kotouč |
| PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
| Přístrojový panel | Pětipalcový TFT multifunkční informační displej |
| Světlomet | LED |
| Zadní světlo | LED |
| Konektivita | RoadSync |
| USB | USB-C |
| Zabezpečovací systém | HISS |
| Jízdní režimy | Standard, Rain, Sport + 2x uživatelský |
| HSTC | Ano |
| Technologie zamezující zvedání předního kola (Wheelie Control) | Ano |
| Systém zamezující zvedání zadního kola | Ano |
| Inteligentní klíč Smart Key | Ano |
| ESS | Ano |







































