Rychlý, úsporný, dostupný a zábavný. Plně kapotovaný model Honda CBR500R – který byl představen v roce 2013 společně s nahou verzí CB500F a endurem CB500X – vnáší do trojice motocyklů střední kategorie ryze sportovní energii.
Tento model, který je oblíbený mezi jezdci přecházejícími z menšího stroje, dodává každé jízdě vzrušení z řízení sportovního motocyklu, ale zároveň nabízí rozumné provozní náklady, jež z něj dělají skvělý stroj pro dojíždění v průběhu pracovního týdne i pro potěšení o víkendech. Kromě toho je tento model oblíben také mezi zkušenými jezdci hledajícími menší stroj, který by však stále nabízel ryzí potěšení z jízdy.
V roce 2016 model CBR500R kromě vylepšeného předního odpružení získal také ostřejší rysy a LED osvětlení. Do roku 2019 pak vstoupil s ještě agresivnějším vzhledem, novými tvary a s jízdní pozicí, která ještě více zdůraznila jeho sportovní zaměření. Vylepšení se dotkla také motoru, který získal lepší zátah od nižších otáček, vyšší maximální výkon v blízkosti červeného pole a výraznější zvuk.
Informace o modelu
Vzhled CBR500R od špičky kapotáže až po sedlo vykreslují kontrastní úhly a tvary, jež jsou štíhlejší, ale zároveň více svalnaté. Agresivní design se zároveň vyznačuje lepší ergonomií pro jezdce, jež přichází ruku v ruce s vynikající aerodynamikou. Dvoudílná řídítka jsou umístěna pod úrovní revidované hlavy vidlice a pozice jezdce se oproti sourozencům z řady CB500 ještě více naklonila směrem vpřed.
35kW motor modelu CBR500R, díky kterému je tento model dostupný i pro držitele řidičského oprávnění A2, těží z vylepšení z roku 2019, která zahrnovala úpravu časování sacích i výfukových ventilů, jež oproti předchozí verzi přidala o 4 % více výkonu a točivého momentu v rozmezí od 3 do 7 tisíc otáček, a dále vyladění zvuku výfuku a novou pomocnou kluznou spojku.
LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení a ukazatel zařazeného rychlostního stupně, kompletní osvětlení stroje je složeno z LED diod.
Hlavní vlastnosti
3.1 Vzhled a podvozek
- Agresivní linie se dvěma účinnými LED světlomety
- Efektivní aerodynamika a komfortní ergonomie
- Dvoudílná řídítka poskytují sportovnější pozici při jízdě
- LCD přístrojový panel s indikátorem řazení na vyšší rychlostní stupeň
- Kompletní LED osvětlení
V rámci evoluce pro rok 2019 získala kapotáž modelu CBR500R agresivnější rysy s rovnými klínovitými proporcemi. Dolní část kapotáže byla prodloužena a vyzařuje z ní dojem skutečné rychlosti. Čalounění i samotné sedlo jezdce, ale i horní a boční kapotáž jsou užší, čímž se zlepšila ergonomie a usnadnil se pohyb jezdce. Dva ostře řezané LED světlomety hledí neohroženě vpřed a jsou doplněny LED ukazateli směru.
Výhled z kokpitu CBR500R směrem vpřed evokuje ryze sportovní emoce. Dvoudílná řídítka jsou upevněna pod revidovanou sportovní hlavou vidlice, v důsledku čehož jezdec zaujímá nezaměnitelnou sportovní pozici; nízko umístěná kapotáž poskytuje jezdci kontrolu a stabilitu, kterou jsou sportovní motocykly Honda dlouhodobě pověstné.
LCD přístrojový panel nabízí informaci o zařazeném rychlostním stupni kombinovanou s ukazatelem řazení na vyšší rychlostní stupeň; ten je implicitně nastaven na 8 750 ot./min., lze jej však nastavit po 250 ot./min. krocích v rozmezí od 5 000 do 8 750 ot./min.
Rám z 35mm kosočtvercových ocelových trubek je lehký a pevný a poskytuje jezdci dobrou zpětnou vazbu při změně povrchu vozovky. Umístění bodů pro upevnění motoru a vyvážení tuhosti rámu přispívá také ke snížení vibrací.
Rozvor kol je 1 410 mm, sklon přední vidlice a závlek činí 25,5°/102 mm. Tyto hodnoty jsou zárukou pohotového, a přesto sebejistého řízení. Centralizace hmoty, kdy motor je blízko čepu kyvné vidlice, umožňuje hbité zatáčení. Stabilita je zajištěna díky optimálnímu rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo. Pohotovostní hmotnost činí 192 kg.
Sedlo je nízko umístěné (785 mm), díky čemuž je Honda CBR500R snadno ovladatelná, zatímco polohou za řídítky se stroj přizpůsobí jezdcům různých výšek. Celkové rozměry jsou 2 080 mm × 755 mm × 1 145 mm, světlá výška je 130 mm. Palivová nádrž pojme 17,1 litru včetně rezervy a v kombinaci s vynikající úsporností motoru umožňuje dojezd až 480 km.
Přední 41mm teleskopická vidlice se zdvihem 120 mm umožňuje měkkou, přesto kontrolovanou jízdu, a poskytuje jezdci přesné informace o přilnavosti přední pneumatiky. Jednotrubkový zadní tlumič (podobný jako u výkonnějších sportovních strojů), a zejména pak jeho píst s velkým průměrem, je zárukou vynikající reakce odpružení při různých teplotách. Nabízí 5stupňové nastavení předpětí pružiny, jež je spojena s robustním kyvným ramenem z obdélníkových ocelových profilů, na kterém jsou umístěny nalisované ocelové koncovky pro nastavení řetězu. Koncový převod je zajištěn 520mm utěsněným řetězem.
Lehká, 17palcová litá hliníková kola, mají paprsky ve tvaru písmene Y s dutým průřezem. Šířka předního kola je 3,5 palce s pneumatikou 120/70-ZR17, zadní kolo má šířku 4,5 palce a pneumatiku 160/60-ZR17. Přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem doplňuje zadní kotouč o průměru 240 mm s jednopístovým třmenem. Systém ABS je součástí standardní výbavy.
Model CBR500R bude k dispozici v následujících barevných provedeních:
Matná šedá metalická Matt Axis Grey Metallic
Červená Grand Prix Red
Bílá perleťová Pearl Metalloid White
3.2 Motor
- Vnitřní architektura živého dvouválcového motoru vychází z techniky použité u CBR1000RR Fireblade z roku 2019
- Dostatek výkonu a točivého momentu v celém rozmezí otáček
- Sportovní zvuk výfuku se dvěma výstupními otvory
- Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení nahoru a zajišťuje podřazování
- Homologace podle normy EURO5
Osmiventilový, kapalinou chlazený řadový dvouválcový motor u CBR500R, díky kterému mohou tento motocykl řídit držitelé řidičského oprávnění kategorie A2, nabízí skvělou rovnováhu mezi fyzickými rozměry a dostupným, příjemným výkonem, jenž je završen energickým charakterem ve vysokých otáčkách s dynamickou výkonovou špičkou.
I přes skvělou dynamiku v nízkých otáčkách konstruktéři v roce 2019 dosáhli zlepšení akcelerace posílením výkonu a točivého momentu v nízkých a středních otáčkách (3-7 tisíc ot./min.). Čtyřprocentního nárůstu se podařilo dosáhnout úpravou časování ventilů – čas pro zavření se urychlil o 5° a zdvih se zvýšil o 0,3 mm na 7,8 mm.
Proudění vzduchu vzduchovou komorou a škrticí klapkou až k bodu vstřikování paliva je prakticky přímé; v roce 2019 došlo v rámci vylepšení k přemístění baterie dále od vzduchové komory, a to s cílem zlepšit průtok vzduchu sacími kanály. Koncovka výfuku je nově tvořena dvěma trubkami, což každému pulzu motoru dodává sportovně znějící nádech. Maximálního výkonu 35 kW motor dosahuje při 8 600 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 43 Nm při 6 500ot./min.
Vrtání a zdvih jsou 67 mm × 66,8 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,7:1. Zalomení klikového hřídele jsou vzájemně pootočena o 180° a hlavní vyvažovací hřídel je umístěn za válci blízko těžiště motocyklu. Primární převod a převod setrvačníku používají sestavu 2 ozubených kol, která jsou vyztužena proti sobě prostřednictvím síly pružin k vyrovnání vůlí a současně tím slouží i ke snížení mechanického hluku. Protizávaží klikového hřídele je speciálně tvarované k vyvažovacímu hřídeli a jeho nízká hmotnost umožňuje motoru volně se otáčet se sníženou setrvačností.
Vzhledem k tomu, že motor působí jako namáhaný konstrukční prvek, jeho čtyři závěsy na hlavě válců zvyšují tuhost rámu. Hlava válců používá vahadla, která jsou lehká díky nastavení vůle ventilů pomocí podložek. Proto není u ventilů nutné použít tak silné pružiny, což se odráží v nižším tření.
Tichý rozvodový řetěz má povrch kolíků potažený vanadem, což snižuje tření a zvyšuje ochranu proti opotřebení. Průměr sacích ventilů je 26,0 mm, výfukové ventily mají průměr 21,5 mm.
Tvar pístů vychází z řešení použitého u modelu CBR1000RR Fireblade z roku 2019, které snižuje jejich hlučnost při vysokých otáčkách. Tření je sníženo pomocí kroužků na spodní části pláště pístu (úprava, která zvyšuje plochu povrchu a vytváří mezery, v nichž může proudit olej pro zajištění lepšího mazání). Solná lázeň AB1, která se používá po nitridování v solné lázni, vytváří stejně jako u CBR1000RR membránu chránící před oxidací.
„Trojúhelníkový“ poměr klikového hřídele, hlavního a vyvažovacího hřídele je velmi podobný řešení použitému u čtyřválcových motorů Honda RR a většina vnitřní konstrukce a technických řešení je převzata přímo z CBR1000RR z roku 2019.
Kliková skříň je tvořena odstředivě litými tenkostěnnými prvky. Jejich vnitřní konstrukce klade důraz na snížení ztrát čerpáním, které mohou u zapalování s posunem 180° nastat. Olejové čerpadlo má lepší odvzdušňovací výkon a snížené tření. Hlubší olejová vana snižuje přelévání oleje při prudších průjezdech zatáčkami a při brzdění. Objem olejové náplně činí 3,2 litru.
Šestistupňová převodovka u CBR500R je velmi blízká jednotce použité u motoru RR a využívá stejnou konstrukci řadicích ramen a spojovacího mechanismu. V roce 2019 byla představena také pomocná/kluzná spojka, která usnadňuje řazení na vyšší stupeň a vyhlazuje případné rázy při prudkém podřazování.
Model CBR500R, stejně jako jeho stájoví kolegové z kategorie 500 cm3, je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1: ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.
Příslušenství
Pro model CBR500R bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:
35litrový horní kufr
Zadní nosič
Tankbag
Taška na sedlo
Vyšší plexi štít
Vyhřívané rukojeti
12V zásuvka
Kryt zadního sedla
Polepy kol
Polep palivové nádrže
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Řadový, kapalinou chlazený dvouválec |
Zdvihový objem | 471 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání a zdvih | 67mm × 66,8mm |
Kompresní poměr | 10,7:1 |
Maximální výkon | 35 kW při 8 600 ot./min. |
Max. točivý moment | 43 Nm při 6 500 ot./min. |
Olejová náplň | 3,2 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | PGM FI |
Objem palivové nádrže | 17,1 l (včetně rezervy) |
Spotřeba paliva (WMTC) | 3,5 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V 7,4 Ah |
Výkon alternátoru | 25 A / 2 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2 080 mm × 755 mm × 1 145 mm |
Rozvor kol | 1 410 mm |
Úhel přední vidlice | 25,5 stupně |
Závlek | 102 mm |
Výška sedla | 785 mm |
Světlá výška | 130 mm |
Pohotovostní hmotnost | 192 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Konvenční 41mm teleskopická vidlice s nastavením předpětí |
Typ vzadu | Prolink s jedním tlumičem s 5 úrovněmi nastavení předpětí, kyvné rameno z obdélníkových ocelových profilů |
KOLA | |
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední | 17 × MT3,5 |
Velikost ráfku zadní | 17 × MT4,5 |
Pneumatika vpředu | 120/70ZR–17M/C |
Pneumatika vzadu | 160/60ZR–17M/C |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový |
Typ vpředu | Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2pístový třmen |
Typ vzadu | Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva a ukazatel okamžité spotřeby, digitální hodiny, ukazatel zařazeného rychlostního stupně |
Zabezpečovací systém | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Světlomet | 7,6 W – potkávací. 12,4 W – dálkový. (LED) |
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.