Model Honda Monkey je pravděpodobně známý zejména jako výrazná ikona 70. let minulého století, světlo světa však poprvé spatřil již v roce 1961.
Tento stroj původně disponoval motorem o zdvihovém objemu 49 cm3 a byl vyvinut jako dětská hračka pro zábavní park Tama Tech v Tokiu. Byl však natolik úspěšný, že vznikla i silniční verze, která se v roce 1963 začala vyvážet do Ameriky a do Evropy. Ta se vyznačovala výraznou chromovanou nádrží, sklopnými řídítky a napevno zabudovanými koly o průměru 5 palců.
Za svou oblibu model vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti − díky čemuž si mohl majitel s motocyklem ve městě užít spoustu zábavy. Do roku 1969 se kola motocyklu zvětšila na 8 palců a od roku 1970 se model stal ještě oblíbenějším díky využití rychle demontovatelných vidlic, díky kterým jej bylo možné naložit do zavazadlového prostoru malého automobilu.
Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Motocykl získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozem někde zaparkují. A právě tehdy si vyzývavý model Monkey získal místo v milionech srdcí; se svou 3stupňovou převodovkou a odstředivou spojkou (pro jejíž ovládání nebylo zapotřebí „tradičních“ motocyklistických dovedností) poskytl milionům jezdců první zkušenosti s otočením plynové rukojeti u jednostopého motorového vozidla.
A protože byl tak zábavný a tak snadno ovladatelný, sehrál při popularizaci motocyklů mezi širokou veřejností pravděpodobně větší roli než jakýkoliv jiný stroj. Se svými tlustými koly, „opičími“ řídítky, drobnou palivovou nádrží a velkým měkkým sedlem patří Monkey nezaměnitelně do své doby, ale – stejně jako náklonnost, kterou k němu jeho majitelé chovají – je zároveň nadčasový.
A v roce 2018 se model Monkey znovu vrátil. Zcela nový Monkey inspirovaný původním originálem (ale zároveň praktický a zábavný 125cm3 motocykl vhodný pro 21. století) oživil evropské silnice. Do roku 2022 model Monkey vstoupil s vylepšeným motorem, jedním převodovým stupněm navíc, pohodlnějším odpružením a drobnými zlepšeními, která ještě více zvýšila jeho atraktivitu i každodenní použitelnost.
Z mechanického pohledu se pro modelový rok 2025 kromě splnění normy EURO5+ nic nemění. Zbrusu nová barevná provedení však znamenají, že zábavný kapesní model Monkey nikdy nevypadal tak dobře.
Informace o modelu
Dvouventilový vzduchem chlazený motor modelu Monkey disponuje výkonem 6,9 kW a točivým momentem 11 Nm. Je odolný a snadno se používá, zatímco pětistupňová převodovka umožňuje i delší jízdy. Pro modelový rok 2025 bylo zajištěno plnění emisní normy EURO5+. Ocelový rám, inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a hladce se odvalující 12palcová kola; pro větší bezpečnost je systém ABS řízen jednotkou pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit − IMU).
Pak je tu samozřejmě nenapodobitelný vzhled Monkey od charakteristických řídítek až po zvednutý výfuk. Vyvolává nakažlivý úsměv − u jezdce i u všech, které míjí. Exkluzivní příslušenství zahrnuje hodiny a ukazatel zařazeného rychlostního stupně, zadní nosič, konzole pro boční tašky, USB zásuvku a vyhřívané rukojeti.
Model Monkey pro modelový rok 2025 bude k dispozici v následujících neméně přitažlivých barevných provedeních:
**NOVINKA** stříbrná metalíza Sheen Silver Metallic a černá perleťová Pearl Shining Black
**NOVINKA** červená Millenium Red a bílá perleťová Pearl Himalayas White
**NEW** žlutá Turmeric Yellow a stříbrná metalíza Knight Silver Metallic
Hlavní vlastnosti
3.1 Motor
- Vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 disponuje výkonem 6,9 kW a točivým momentem 11 Nm
- 5stupňová převodovka pro pohodlnou cestovní rychlost
- Pro splnění normy EURO5+ je stroj nově vybaven snímačem OBD2-2, upraveným katalyzátorem a novým nastavením řídicí jednotky
Model Monkey je vybaven motorem určeným k zábavné jízdě; agregát disponuje zdvihovým objemem 124 cm3, ventilovým rozvodem SOHC s vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a kompresním poměrem 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW dosahuje při 6 750 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,7 Nm při 5 500 ot./min.
Proud nasávaného čerstvého vzduchu upravuje korekční deska, přes kterou vzduch putuje do sacích kanálů, jež byly společně s přívodní trubkou navrženy s důrazem na hladké proudění. Také tvar vzduchové komory podporuje hladké proudění vzduchu, hladký průběh točivého momentu a lepší ovladatelnost. Splnění požadavků normy EURO5+ bylo dosaženo revidovaným nastavením řídicí jednotky, úpravou katalyzátoru a dodatečným snímačem OBD2-2.
Pětistupňová převodovka má převodové poměry vhodně odstupňované pro snazší cestování na delší vzdálenosti a umožňuje klidnější jízdu. Maximální rychlost dosahuje 91 km/h. Ruční ovládání spojky připomíná velké motocykly, zatímco 12palcová kola umožňují agilní pohyb po městě. Malé rozměry a vynikající rovnováha v nízkých rychlostech modelu Monkey usnadňují pohyb v hustém městském provozu.
Jeho motor se vyznačuje nízkou spotřebou 1,5 l / 100 km (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Účinné spalování zajišťuje nejmodernější elektronická řídicí jednotka PGM-FI.
3.2 Vzhled a výbava
- Drzý styl se vrací do 70. let s miniaturními „opičími“ řídítky a zvednutým výfukem
- Vzhled stroje dotvářejí robustní pneumatiky
- Kruhový LCD displej obsahuje ukazatel stavu paliva
Klasický styl modelu Monkey (se zkosenými řídítky, chromovanými blatníky, zvednutým výfukem s lisovaným ochranným krytem, širokými pneumatikami, čalouněným sedlem a typicky tvarovanou nádrží) navazuje na odkaz svého předchůdce a svými vlastnostmi dokáže oslovit nejen starší zájemce, ale i mnohem mladší generaci.
Starší jezdci si při pohledu na něj vzpomenou na 70. léta a na pocit svobody poté, co poprvé usedli na motocykl, zatímco mladší jezdci, které oslovuje retro styl, ocení nejen vzhled, ale i netradiční pojetí, které jim umožní odlišit se od jejich přátel. Jedna věc, která všechny spojuje bez ohledu na to, zda Monkey řídí, nebo kolem něj pouze prochází, je „faktor úsměvu“. Ten je s tímto motocyklem neoddělitelně spojen.
Lesklá palivová nádrž o objemu 5,6 l hrdě nese historické 3D logo Honda s klasickým křídlem Classic Wing. Klasický vzhled vhodně doplňují moderní technologie: digitální kruhový LCD displej s rychloměrem (který po zapnutí zapalování hravě mrkne), počítadlem ujetých kilometrů, dvěma denními počítadly a šestisegmentovým ukazatelem stavu paliva; veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami.
Klíč s vlnovitým vzorem (který rovněž nese motiv Classic Wing) nabízí funkci „odpovědi“, která po stisknutí tlačítka rozbliká světla, aby bylo možné stroj na přeplněných parkovištích snadno najít.
3.3 Podvozek
- Ocelový rám, inverzní vidlice a pneumatiky o průměru 12 palců
- Dva zadní tlumiče s dvoustupňovými pružinami pro pohodlnější jízdu na nerovném povrchu
- Příjemná výška sedadla 775 mm
Ocelový páteřový rám u modelu Monkey je vyladěn s ohledem na rovnováhu mezi tuhostí a poddajností. Díky tomu se skvěle hodí pro celou řadu podmínek, pro které byl navržen. Kyvné rameno s oválným průřezem prvků odráží kruhové designové téma, které se prolíná celým strojem.
Kola mají rozvor 1 145 mm, sklon přední vidlice a závlek dosahují 25°/82 mm a poloměr otáčení činí pouhých 1,9 m. Pohotovostní hmotnost dosahuje pouhých 105 kg a sedlo se nachází ve výšce 775 mm. Měkké sedlo je pro maximální komfort vyrobeno z uretanové pěny s vysokou hustotou.
Inverzní vidlice disponuje zdvihem 100 mm a je opatřena prémiovým alumitovým povrchem. Dva zadní tlumiče jsou vybaveny dvoustupňovými barevně sladěnými pružinami, jež zajišťují jízdní komfort na nerovných komunikacích a snižují rázy při plném stlačení tlumičů. Tlumiče zajišťují v ose kola zdvih 102 mm; maximální světlá výška dosahuje 175 mm.
O bezpečné zastavení se stará 220mm přední kotouč a 190mm zadní kotouč v kombinaci se systémem ABS propojený s jednotkou IMU, který omezuje zvedání zadního kola při prudkém brzdění. Široká kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu.
Příslušenství
Pro model Monkey bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Pro větší každodenní praktičnost je k dispozici zadní chromovaný nosič zavazadel a hluboká plátěná boční brašna na levé straně, jejíž součástí je i nepromokavá vnitřní taška z černé látky.
Pro větší klid jsou k dispozici vyhřívané rukojeti a USB zásuvka pro nabíjení osobních zařízení. Každodenní praktičnost lze zvýšit přidáním volitelných hodin a ukazatele zařazeného rychlostního stupně.
Milníky modelu Monkey
1961 Z100
První model – vyroben pro zábavní parky, byl opatřen 5palcovými koly, sklopnými řídítky, neměl odpružení a jeho OHV motor o objemu 49 cm3 původem z modelu Super Cub (C50) disponoval výkonem 3,1 kW. Páteřový rám, trojúhelníková nádrž.
1963 CZ100
První model určený pro provoz na veřejných komunikacích – vyvážel se do Severní Ameriky a do Evropy.
1967 Z50M
První model prodávaný v Japonsku − se sklopným sedlem, řídítky a stupačkami umožňujícími jeho naložení do zavazadlového prostoru osobního automobilu (bylo také vyvinuto nové víčko palivové nádrže zabraňující úniku paliva při uložení na bok během přepravy). Odstředivá spojka.
1969 Z50A
Teleskopická přední vidlice, 8“ přední kolo, nízko položený výfuk a poprvé také ukazatele směru.
1970 Z50Z
První verze s rychle demontovatelným předním odpružením pro zmenšení rozměrů, díky čemuž bylo možné motocykl přepravit i v kufru malého automobilu. Centrální stojan pro podepření stroje při demontáži vidlice.
1974 Z50J
Zadní odpružení a nezávislá kyvná vidlice. První lichoběžníková palivová nádrž a špalíkové pneumatiky.
1978 (Z50J-I)
První model s palivovou nádrží ve tvaru kapky jako u „custom“ motocyklů, objem nádrže zvýšen na 5 l.
1979 (Z50J-I)
Chromovaná verze.
1984 (Z50J-I)
Limitovaná edice „Gold“.
1985 A-Z50J
Poprvé použita ručně ovládaná spojka.
1987 A-AB22
Model „R“ s dvojitým trubkovým rámem, zadním odpružením s jedním tlumičem a hydraulickým předním brzdovým kotoučem. Desetipalcová kola Comstar s kyvnou vidlicí z obdélníkových profilů.
1988 A-Z50J
Poprvé dvě zpětná zrcátka.
1991 A-Z50J
Verze v off-roadovém stylu „Baja“ se dvěma světlomety.
2000 model Millennium
Vyroben u příležitosti přelomu století.
2004 Freddie Spencer Special
V barvách napodobujících model CB750F, na kterém Freddie Spencer získal vítězství v závodě Daytona 100.
2006
Speciální verze ke 40. výročí.
2009 Monkey Limited Edition JBH-AB27
První verze s elektronickým vstřikováním paliva, válečkovým vahadlem, předsunutým válcem a s lichoběžníkovou nádrží.
2017 50th Anniversary Edition
Nová verze na oslavu 50. výročí zahájení prodeje v Japonsku.
2018 Monkey 125
Na evropské silnice vstupuje zcela nový model Monkey 125 přepracovaný pro 21. století.
2022 Monkey 125
Díky pátému převodovému stupni motoru a zvýšení výkonu získal malý motocykl Honda „delší nohy“, které zlepšily jeho použitelnost pro delší jízdy.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ motoru | Vzduchem chlazený dvouventilový jednoválec OHC |
Zdvihový objem | 124 cm3 |
Vrtání x zdvih (mm) | 50,0 x 63,1 mm |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Maximální výkon | 6,9 kW při 6 750 ot./min. |
Max. točivý moment | 10,7 Nm při 5 500 ot./min. |
Úroveň hluku v klidu (dB) | 79 dB |
Max. rychlost | 91 km/h |
Olejová náplň | 1,1 l |
Startování | Elektrický startér |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 5,6 l |
Emise CO2 (WMTC) | 35 g/km |
Spotřeba paliva | 1,5 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Typ baterie | AGM |
Kapacita baterie | 12 V 3,7 Ah (20HR) |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Lamelová, mokrá |
Typ převodovky | 5rychlostní |
RÁM | |
Typ rámu | Jednopáteřový ocelový rám |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 1 710 mm x 755 mm x 1 030 mm |
Rozvor kol | 1 145 mm |
Záklon rejdového čepu | 25° |
Závlek | 82 mm |
Výška sedla | 776 mm |
Světlá výška | 175 mm |
Pohotovostní hmotnost | 105 kg |
Poloměr otáčení | 1,9 m |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Přední vidlice | Inverzní vidlice, zdvih 100 mm |
Zavěšení zadního kola | Kyvná vidlice se dvěma tlumiči, zdvih 102 mm |
KOLA | |
Přední kolo | 12 X MT2,75 10paprskové, z lehké slitiny |
Zadní kolo | 12 X MT3,50 10paprskové, z lehké slitiny |
Pneumatika vpředu | 120/80-12 65J |
Pneumatika vzadu | 130/80-12 69J |
BRZDY | |
Typ ABS | Systém ABS na předním kole propojený s jednotkou IMU |
Brzdy vpředu | Dvoupístový třmen Jeden 220mm kotouč |
Brzdy vzadu | Jednopístový třmen Jeden 190mm kotouč |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Kulatý LCD displej |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
Zabezpečovací systém | HISS |
zdroj: TZ Honda