Řada mini motocyklů značky Honda ST125DAX si získává oblibu mezi mladými i staršími jezdci. Přepracovaný model 2025 Monkey 125 rozeznívá struny v srdcích těch, kteří pamatují zlatá 70.

léta, zároveň však představuje moderní, kompaktní a zábavný městský dopravní prostředek pro jezdce každého věku. Model MSX125 Grom nabízí nekonvenční přizpůsobitelný styl pro „generaci Y“, dokáže však posloužit i jako dokonalý dopravní prostředek do paddocku ve světě automobilových a motocyklových závodů.

V modelovém roce 2023 se tato dvojice rozrostla o nový stroj. ST125 Dax si plně zachoval autentičnost originálu z roku 1969*, přinesl však výkony pro 21. století, a to jak v oblasti podvozku, tak v případě motoru či ergonomie. Poslední verze modelu Dax se vyráběla v letech 1995 až 2003 pro japonský trh; nedávný evropský úspěch jeho sourozenců však jeho návrat urychlil a jeho rošťácký šarm a snadná ovladatelnost dodaly ST125 Dax novou dávku atraktivity.

V tom, že Dax oslovuje jezdce středního věku, samozřejmě hraje roli nostalgie. Ti totiž možná jeden v mládí vlastnili a jsou rádi, že se vrací. Retro styl je však neméně důležitý i pro mladší majitele; tedy skutečné retro, ne jeho napodobenina. Některé stroje se odlišují díky svému specifickému stylu, přičemž model Dax ho má díky svému ikonickému rámu ve tvaru písmene T nadbytek. Odtud také pochází jeho název: protáhlé proporce stroje společně s malými 12palcovými koly připomínají vzhledem všeobecně oblíbeného jezevčíka (z anglického Dachshund, odkud pochází jeho název…).

Pro modelový rok 2025 v zásadě beze změn − s výjimkou plnění normy EURO5+ a nového laku − navazuje tento malý motocykl na své nejsilnější stránky, což znamená, že je jedinečný, snadno použitelný a velmi zábavný. Stejně jako dosud.

 

  1. Informace o modelu

Dax je jednoduchý, a tak to má být. Ocelový rám zajišťuje pevnost a je v něm umístěna palivová nádrž, zatímco 31mm inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a 12palcová kola s mohutnými pneumatikami zajišťují lehké řízení a dobrý výkon odpružení. Hydraulické kotoučové brzdy na obou kolech jsou vybaveny systémem ABS.

Robustní a úsporný dvouventilový motor SOHC o objemu 124 cm3 se vyznačuje lineárním přísunem výkonu a hladkým průběhem křivky točivého momentu. Řazení čtyř rychlostních stupňů zajišťuje odstředivá spojka, díky které stroj nepotřebuje páčku spojky na řídítkách. Díky tomu stačí k jednoduchému a zábavnému ovládání stroje plynová rukojeť v kombinaci s tradiční řadicí pákou na levé noze. Pro modelový rok 2025 bylo zajištěno plnění emisní normy EURO5+.

Veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami a kruhový LCD displej zobrazuje přesně to, co jezdec potřebuje vědět. Pro spolujezdce je k dispozici chromované madlo. V nabídce příslušenství jsou hodiny a ukazatel zařazeného rychlostního stupně, zadní nosič, konzole pro boční tašky, USB zásuvka a vyhřívané rukojeti.

Dax pro rok 2025 bude dostupný v následujících barevných provedeních:

 

  • **NOVINKA** černé perleťové Pearl Shining Black
  • šedé perleťové Pearl Cadet Grey
  • modré perleťové Pearl Glittering Blue

 

  1. Hlavní vlastnosti

 3.1 Vzhled a výbava

 

  • Charakteristickými prvky modelu Dax jsou chromovaná, vysoko posazená řídítka a vzhůru posunutý tlumič výfuku.
  • Kompletní LED osvětlení a LCD přístrojový panel
  • Chromované madlo spolujezdce

 

I přes své malé rozměry nabízí Dax dostatek prostoru pro komfortní jízdu dvou dospělých osob.

Základem jeho stylu je rám, ke kterému je vše připevněno nebo v něm umístěno, což modelu Dax dodává nezaměnitelný retro vzhled. Totéž platí i pro ostatní části: tlusté sedlo pro dvě osoby (jeho výška je pouhých 775 mm), chromovaná vysoko posazená řídítka a výfuk inspirovaný terénními motocykly ze 70. let s vrtaným, drážkovaným a chromovaným tepelným štítem.

Střední část rámu je opatřena černým pruhem s nápisem „Dax“ vyvedeným svérázným písmem, který se nachází hned vedle klasického loga Honda Wing, jenž odkazuje na dlouhou tradici. Unikátním detailem je kreslený obrázek jezevčíka.

Pod sugestivním kruhovým světlometem se nachází chromovaný blatník. Pro zvýšení atraktivity je světlomet opatřen charakteristickým kruhovým LED prstencem a z prostoru mezi tlumeným a potkávacím světlem elegantně vystupují ukazatele směru kombinované s pozičními světly. Kompaktní přístrojový panel je kulatý a je vybaven inverzním LCD displejem, zatímco zadní světlo a ukazatele směru inspirované světlometem jsou rovněž tvořeny LED diodami.

Spolujezdec má k dispozici elegantní chromované madlo. Hnací řetěz je před povětrnostními vlivy i před volným oblečením chráněn krytem.

 

3.2 Podvozek

  • Lisovaný ocelový rám ve tvaru T, který zajišťuje dobrou ovladatelnost a dotváří charakteristický vzhled
  • 31mm inverzní vidlice, dva zadní tlumiče a 12palcová kola jsou zárukou hladké jízdy
  • Hydraulické kotoučové brzdy s ABS vpředu i vzadu

 

Ikonický design rámu ve tvaru písmene T v sobě ukrývá palivovou nádrž, vyznačuje se autentičností díky estetickým detailům a je vyroben z lisované oceli s využitím moderního technického know-how. Sklon vidlice a závlek jsou 24,9°/84 mm, rozvor kol činí 1 200 mm. Pohotovostní hmotnost činí pouhých 107 kg.

31mm inverzní vidlice zajišťuje dobrou odezvu odpružení a v kombinaci se širokými řídítky přispívá ke snadnému řízení. Dva zadní tlumiče jsou vyladěné s důrazem na komfort a dobrou ovladatelnost, a to i při jízdě se spolujezdcem. Černé 12palcové ráfky (ze super-cool modelu MSX125 Grom) jsou obuty do širokých balonových pneumatik o šířce 120 mm vpředu a 130 mm vzadu. Ty jsou zárukou jisté ovladatelnosti a hbité obratnosti.

Brzdná síla je regulována jednokanálovým systémem ABS. Hydraulické přední a zadní třmeny se zakusují do kotoučů o průměru 220/190 mm.

 

3.3 Motor

 Vzduchem chlazený dvouventilový motor SOHC o objemu 124 cm3 disponuje výkonem 6,9 kW a točivým momentem 10,8 Nm

  • Snadno ovladatelná odstředivá spojka a čtyřstupňová převodovka
  • Pro splnění normy EURO5+ je stroj nově vybaven snímačem OBD2-2, upraveným katalyzátorem a novým nastavením řídicí jednotky.

 

Vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 pochází z Hondy Super Cub C125. Vyznačuje se pružností, výkonem a odolností, má dvouventilovou hlavu válce s rozvodem SOHC, relativně dlouhý zdvih a vysokou kompresi – vrtání 50 mm, zdvih 63,1 mm a kompresní poměr 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 7 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,8 Nm při 5 000 ot./min.

Díky výkonnému motoru lze i ve dvou dosáhnout cestovní rychlosti 90 km/h a dynamické akcelerace z nízkých rychlostí, což jsou přesně ty vlastnosti, které jsou pro zábavnou jízdu ve městě nezbytné.

Na levé straně motocyklu se nachází výrazná oválná vzduchová komora, filtr a sací trubice, které společně zajišťují hladké a účinné proudění vzduchu, což umožňuje dynamickou odezvu na plyn a dobré jízdní vlastnosti. Vysoko umístěný tlumič výfuku s tepelným štítem odkazují na zlatou éru motocyklového sportu v 70. letech minulého století. Vylepšený katalyzátor, nové nastavení řídicí jednotky a přidání OBD2-2 senzoru umožnily splnění emisní normy EURO5+.

V souladu s klidným a uvolněným stylem jízdy je převodovka čtyřstupňová (s neutrálem dole), ovládaná odstředivou spojkou, bez nutnosti použití spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů.

Různé technologie pro snížení tření, jako jsou předsazený válec či válečková vahadla v hlavě, zajišťují působivou spotřebu paliva 1,5 l/100 km (v režimu WMTC). Díky tomu má Dax s nádrží o objemu 3,8 litru dojezd přibližně 250 km.

 

 

  1. Příslušenství

 

Pro model Dax bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Pro větší každodenní praktičnost je k dispozici zadní chromovaný nosič zavazadel a hluboká plátěná boční brašna na levé straně, jejíž součástí je i nepromokavá vnitřní taška z černé látky.

Pro větší klid za každého počasí jsou k dispozici vyhřívané rukojeti a USB zásuvka pro nabíjení osobních zařízení.

 

  1. Historie modelu Dax

 

V roce 1967 byl v reakci na poptávku po „motocyklu pro volný čas“ na americkém a evropském trhu představen model Monkey Z50M. I přes dobré přijetí ze strany dospělých i dětí (obzvláště v Americe), především díky nastavitelné výšce sedla a sklopným prvkům, které umožňovaly naložit motocykl do osobního auta, americké zastoupení značky Honda v roce 1969 požádalo o větší motocykl pro své zákazníky, který by si však stále zachovával duch modelu Monkey.

Po návštěvě USA, jejímž cílem bylo lépe porozumět požadavkům zákazníků, vyvinuli konstruktéři model Dax s nižšími a delšími proporcemi (ve srovnání s modelem Monkey), které dospělým umožňovaly uvolněnější jízdní pozici i jízdu ve dvou. Jako inspirace jim posloužil rám ve tvaru písmene T modelu CS90, který byl v té době velmi oblíbený v Japonsku. Palivová nádrž, elektroinstalace a další součásti byly umístěny dovnitř rámu ve tvaru písmene T, čímž vznikl jedinečný, ale zároveň jednoduchý − a dnes již ikonický − design.

 

5.1 Milníky modelu Dax

 

1969 ST50/70 Dax Honda

Původní Dax určený pro exportní trhy v Evropě a USA byl obratný, hbitý a snadno ovladatelný. Oslovil jak zaryté motorkáře, tak rekreační uživatele, neboť jízda s ním byla velmi zábavná. Jednalo se o stroj, který odstartoval mnoho dobrodružství v jedné stopě. Motor vycházel z osvědčeného agregátu použitého u skútru Super Cub, prošel však úpravami sacího i výfukového systému, jejichž cílem bylo zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Dax byl tehdy k dispozici ve dvou objemových verzích (50 a 70 cm3) a disponoval třístupňovou automatickou odstředivou spojkou, teleskopickým předním odpružením, hydraulickým zadním odpružením a širokými pneumatikami s jedinečným vzorkem, které zajišťovaly stabilitu a ovladatelnost i v terénu.

 

1972 ST90 Mighty Dax

Model ST90 Mighty Dax získal pevnější rám ve tvaru písmene T, širší a vzpřímenější řídítka ve stylu „mini ape“, zvednutý přední blatník a větší motor, který nabízel vyšší rychlost a lepší zrychlení. Nová větší 14palcová kola byla obuta do pneumatik s poloterénním vzorkem, který zlepšoval jízdní vlastnosti a stabilitu i při jízdě mimo silnice.

 

1973 CY50 Nauty Dax

Model Nauty Dax, který je určen především pro majitele obytných vozidel, byl vyvinut tak, aby nabízel ještě lepší jízdní vlastnosti a stabilitu v náročném terénu. Změny časování ventilů a koncového převodu – nyní se 4 rychlostními stupni – umožnily zvýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách. Kromě nového výfuku, palivové nádrže, bočních krytů a jedinečného obdélníkového světlometu nabízel Nauty Dax také odstupňované sedlo a neotřelé barevné provedení. Nový lehký a tuhý lichoběžníkový rám spolu s novými širokými balonovými pneumatikami umožňovaly snadný pohyb po nerovném terénu v kempech.

 

1995 ST50 Dax

Po 14 letech se jméno Dax vrátilo na japonský trh. Všechny ikonické prvky designu zůstaly zachovány − páteřový rám z lisované oceli, teleskopické odpružení, široká sklopná řídítka, chromovaný blatník, tlumič výfuku a i špalíkové pneumatiky − navíc přibylo delší sedadlo. Motor o objemu 50 cm3 byl vybaven automatickým napínáním rozvodového řetězu a magnetovým zapalováním pro snadné startování. ST50 Dax se vyráběl osm let a jeho prodej byl ukončen v roce 2003.

 

2022 ST125 Dax

Nový Dax s praktickým motorem o objemu 124 cm3, čtyřstupňovou převodovkou a odstředivou spojkou je vítaným přírůstkem řady minibiků Honda a připojuje se k modelům Monkey a MSX125 Grom.

 

 

  1. Technické parametry

 

MOTOR
Typ motoruVzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem OHC a se 2 ventily
Zdvihový objem124 cm3
Vrtání x zdvih (mm)50,0 x 63,1 mm
Kompresní poměr10,0 : 1
Maximální výkon6,9 kW při 7 000 ot./min.
Max. točivý moment10,8 Nm při 5 000 ot./min.
Úroveň hluku (dB)
Hlučnost v klidu
78 dB
Max. rychlost90 km/h
Olejová náplň1,0 l
StartováníElektrické
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže3,8 l
Emise CO2 (WMTC)35 g/km
Spotřeba paliva1,5 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Kapacita baterie12 V, 3,7 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá vícelamelová automatická odstředivá spojka
Typ převodovky4stupňová rotační
RÁM
Typ rámuLisovaný páteřový rám
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)1 760 x 760 x 1 020 mm
Rozvor kol1 200 mm
Záklon rejdového čepu24,9°
Závlek84 mm
Výška sedla775 mm
Světlá výška180 mm
Pohotovostní hmotnost107 kg
Poloměr otáčení2 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Přední vidlice31mm teleskopická inverzní vidlice, zdvih v ose kola 100 mm
Zavěšení zadního kolaDva tlumiče, zdvih v ose kola 120 mm
KOLA
Přední kolo5paprskové z lehké slitiny 12 X MT2,75
Zadní kolo5paprskové z lehké slitiny 12 X MT3,50
Pneumatika vpředu120/70-12M/C 51L
Pneumatika vzadu130/70-12M/C 56L
BRZDY
Typ ABSJednokanálový systém ABS
Brzdy vpředuJedna hydraulická s 220mm kotoučem, ABS s jednotkou IMU
Brzdy vzaduJedna hydraulická se 190mm kotoučem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panelLCD
SvětlometLED
Zadní světloLED

 

 


zdroj: TZ Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno