První model Honda Super Cub C100 byl představen v roce 1958, kdy značka Honda slavila 10. výročí své existence. Účel stroje, který Soichiro Honda navrhl společně se svým dlouholetým obchodním partnerem Takeo Fujisawou, byl jasně dán: „dosáhnout potěšení z užitečné role v životech lidí“.

 

Téměř o 60 let později, v roce 2017, byl vyroben 100miliontý Super Cub, čímž se definitivně potvrdil jeho status nejpopulárnějšího motorového vozidla na světě. Základní atributy modelu Super Cub, mezi které patří jedinečný vzhled, spolehlivost, úsporný provoz a vysoká praktičnost, nikdy nevyšly z módy. A tak tento model tiše dokázal přesně to, po čem Soichiro a Takeo toužili: poskytnout lidem mobilitu a udržet je mobilní.

Modelová řada Super Cub byla dlouhodobě oblíbená především v Japonsku, a to zejména mezi firemními zákazníky včetně japonské pošty, a v jihovýchodní Asii, kde tyto stroje zastávají důležitou roli v životech mnoha lidí jako soukromý dopravní prostředek. Vzhledem k vysokému počtu a širokému věkovému rozmezí jezdců v evropských městech, kteří hledají spolehlivý stroj s retro inspirací a atraktivním vzhledem, se značka Honda v roce 2018 rozhodla přivést nejnovější verzi tohoto ikonického stroje na evropský trh, čímž se začala psát nová kapitola v dlouhé historii tohoto modelu.

Pro rok 2022 přinesla evropská verze modelu Super Cub 125 svým zákazníkům další vylepšení. Nadčasový vzhled zůstal nezměněn, novinkou byl zcela nový motor plnící emisní normu EURO5 a celá řada vylepšení, přesně jak by si pánové Soichiro a Takeo přáli. Pro modelový rok 2025 se po mechanické stránce nic nemění −kromě plnění emisní normy EURO5+. Nové dvoubarevné provedení však čerpá inspiraci z originálu a zdůrazňuje retro styl stroje.

 

 

  1. Informace o modelu

 

Vzduchem chlazený motor SOHC, nově vybavený OBD2-2 snímačem, vylepšeným katalyzátorem a upraveným nastavením řídicí jednotky, splňuje požadavky normy EURO5+. Je navržen tak, aby poskytoval plynulý a použitelný výkon a dosahoval působivé spotřeby paliva 1,5 l/100 km (v režimu WMTC). Čtyřstupňová převodovka se ovládá přes odstředivou spojku.

Klasický styl modelu Cub − praktický a snadno použitelný v každodenním životě − se nezměnil a zahrnuje standardně dodávané sedadlo a stupačky spolujezdce. Přední a zadní odpružení je navrženo tak, aby zajistilo hladkou jízdu po nerovných městských ulicích. Mezi nové dostupné příslušenství patří USB zásuvka a vyhřívané rukojeti.

Model Super Cub C125 pro rok 2025 bude k dispozici v jediném exkluzivním barevném provedení:

 

  • **NOVINKA** modrá perleťová Bosphorus Blue a béžová perleťová Sugarcane Beige

 

 

 

  1. Hlavní vlastnosti

 3.1 Motor

  • Vzduchem chlazený motor s plynulým chodem, silným výkonem a nízkou spotřebou paliva 1,5 l/100 km
  • Pro splnění normy EURO5+ je stroj nově vybaven snímačem OBD2-2, upraveným katalyzátorem a novým nastavením řídicí jednotky
  • Výkonný alternátor (ACG)

 

Úsporný a odolný vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 v modelu Super Cub 125 kombinuje spodní část (s přepracovanou klikovou skříní) aktuální japonské verze C110 s SOHC dvouventilovou hlavou a vrchní částí motoru převzatou z modelu MSX Grom. Vrtání a zdvih jsou 50 mm x 63,1 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0 : 1. Maximálního výkonu 7,2 kW (nárůst o 0,1 kW) motor dosahuje při 7 500 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,4 Nm při 6 250 ot./min.

Díky vyhlazení průtoku vzduchu sacími kanály má motor kompaktnější vzduchovou komoru. Ta, společně s upravenou přívodní trubkou a polohou vstřikovače, zlepšuje jízdní dynamiku stroje. Vnější vzhled tlumiče výfuku je jedním z mnoha prvků „mytologie“ modelu Super Cub a uvnitř se nachází jednodílný vylepšený katalyzátor. Nové nastavení řídicí jednotky a přidání OBD2-2 senzoru umožnily splnění emisní normy EURO5+.

Převodovka je 4stupňová (s neutrálem ve spodní poloze) a v souladu s tradicí Super Cub se ovládá „automatickou“ odstředivou spojkou, která eliminuje potřebu spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů − špičkou lze řadit na vyšší stupeň, patou naopak podřazovat na stupeň nižší. Stálý převod pomocí ozubených kol se 14 a 35 zuby má poměr 2,50. Šikmý primární převod snižuje „mechanický“ hluk, zatímco alternátor (ACG) dodává dostatek elektrického výkonu.

Stroj se vyznačuje mimořádně nízkou spotřebou 1,5 l/100 km (v režimu WMTC), což mu s nádrží o objemu 3,7 l poskytuje dojezd přibližně 250 km.

 

 

3.2 Vzhled a výbava

  • Charakteristický vzhled zůstal nezměněn; stroj je standardně vybaven sedlem a stupačkami pro spolujezdce
  • Praktický systém inteligentního klíče Smart Key
  • Kompletní LED osvětlení vpředu i vzadu pro optimální viditelnost

 Časem prověřený charakteristický vzhled modelu Super Cub C125 lze ihned rozpoznat podle chráničů nohou a zakrytých mechanických částí. Jedná se o design, který vychází z jediného slova: „univerzálnost“. Jinými slovy, stroj musí být snadno použitelný pro širokou skupinu lidí. Hlavní součástí je vpřed nakloněná silueta ve tvaru písmene „S“, která prochází od prostoru pro nohy až k zadnímu blatníku a je tak zárukou snadného nastupování i vystupování. Sedlo a stupačky spolujezdce jsou od roku 2022 součástí standardní výbavy.

Dalším výrazným prvkem modelu Super Cub je jeho „jednotka“ řízení, která spojuje jinak samostatné prvky – vidlici, řídítka a chrániče nohou – do jednoho nedílného celku. U původního stroje byla řídítka ve tvaru ptačích křídel příjemná na dotek a mezi zákazníky velmi oblíbená. Na originální řešení navazuje i nový Super Cub C125 s kovanými zkosenými řídítky obalenými zakřiveným lisovaným plastem, v němž se nacházejí spínače a přístroje.

Rukojeti jsou umístěny v přirozené a uvolněné poloze, takže jezdec může na stroji sedět vzpřímeně a má tak skvělý výhled do všech stran. Pohodlné sedlo je čalouněno silnou a pevnou uretanovou pěnou. Přední část sedla je na obou stranách zúžená, což jezdci umožňuje snáze dosáhnout na zem.

Všechna světla jsou tvořena moderními LED diodami, zatímco přístrojový panel dotváří celkový design stroje pomocí dvou kruhových přístrojů oddělených chromovými rámečky. Vnější prstenec ohraničuje ručičku analogového ukazatele rychlosti a nacházejí se zde kontrolky. Ve vnitřním kruhu se nachází digitální displej.

Moderním prvkem je inteligentní klíč Smart Key, který ovládá imobilizér a zvyšuje tak ochranu proti odcizení. Klíč je také vybaven funkcí „odpovědi“, kdy ukazatele směru po stisknutí tlačítka zablikají a usnadní tak nalezení stroje na zaplněných parkovištích. Jako hold svým předchůdcům (a na připomínku svého místa v historii značky Honda) je na klíči umístěno tradiční 3D ‘Classic Wing’ logo.

 

 

3.3 Podvozek

  • Přední vidlice a zadní tlumiče zajišťují pohodlnou jízdu
  • 17palcové přední a zadní kolo
  • Přední kotoučová brzda a zadní bubnová brzda

 Dalšími silnými stránkami modelu Super Cub vždy byly zábavnost a snadná ovladatelnost. Proto byla tuhost páteřového rámu z ocelových trubek pečlivě vyladěna zejména v oblasti hlavy řízení a v místě uložení motoru tak, aby bylo možné naplno využít výkon 124cm3 motoru; kliková skříň motoru je vybavena montážními závěsnými body. Řídítka i sedlo jsou upevněny pomocí silentbloků a také stupačky jsou opatřeny pryžovými vložkami.

Sklon vidlice a závlek jsou 26,5°/71 mm, rozvor kol činí 1 245 mm. Pohotovostní hmotnost činí 111 kg. Teleskopická vidlice se zdvihem 100 mm a oba zadní tlumiče (lakované v barvě stroje) zajišťují hladkou jízdu po nerovných vozovkách. Stabilitu a přesnost řízení zvyšují elegantní 17palcová kola z lehké slitiny (s obráběnými ráfky a paprsky).

Bezdušové pneumatiky mají rozměr 70/90-17 vpředu a 80/90-17 vzadu. Přední kotoučovou brzdu o průměru 220 mm s jednopístovým třmenem doplňuje zadní bubnová brzda o průměru 110 mm.

 

 

  1. Příslušenství

Pro Super Cub je k dispozici praktické originální příslušenství Honda, které zvyšuje každodenní použitelnost: vyhřívané rukojeti zajišťují pohodlnou jízdu za každého počasí a k dispozici je také USB zásuvka pro nabíjení osobních zařízení.

 

 

  1. Fakta o Super Cub

Není překvapením, že po šesti dekádách výroby se může Honda Super Cub pyšnit pozoruhodným příběhem a unikátními výsledky. Zde je pouze patnáct z nich:

  • První prototyp nevznikl na papíře, ale ve formě hliněného modelu, jehož vzhled silně ovlivnil přímo pan Honda po návratu ze své „průzkumné“ cesty do Evropy v roce 1956.
  • Rám s nízkou podlahou (pro snadné nastupování), velké chrániče nohou (na ochranu před prachem při jízdě po nezpevněných cestách), plně „zapouzdřená“ kapotáž (ukrývající motor a převody), racčími křídly inspirovaná řídítka a blankytně modrý lak prvního Super Cub C100 v roce 1958 vytvořily univerzální šablonu pro nadcházející dekády.
  • Kola o velikosti 17 palců (relativně velká, aby se lépe vypořádala s nerovnými japonskými vozovkami) byla navržena a vyrobena exkluzivně pro Super Cub.
  • Stroj byl již od svého vzniku v roce 1958 vždy vybaven čtyřtaktním motorem.
  • Jedním z požadavků byla absence spojkové páčky, aby kurýři mohli stroj ovládat jednou rukou a na levém rameni držet štos krabiček se Soba nudlemi.
  • Pro uspokojení poptávky po novém výrobku byl v roce 1960 vybudován závod značky Honda ve městě Suzuka.
  • Model Super Cub se vyráběl v 16 továrnách v 15 různých zemích a prodával se celkem ve 160 zemích.
  • Na americký trh byl uveden v roce 1959 s cenovkou pouhých 295 dolarů. Srdce surfařů na západním pobřežím vzal tento model útokem, čímž položil základ pro slibnou budoucnost značky Honda v Americe.
  • Výroba modelu v Evropě byla zahájena ve společnosti Honda Belgium (jednalo se o druhou zámořskou továrnu, kde se tento model vyráběl).
  • Super Cub také zazářil v reklamní kampani nazvané „Nejpříjemnější lidi potkáte na Hondě“ (You meet the nicest people on a Honda), která v Americe změnila vnímání motocyklů, jež byly do té doby spojovány zejména s „motorkářskými gangy“.
  • Ještě známější se tento model stal díky skupině Beach Boys a jejich písni „My Little Honda“ z roku 1964.
  • V jižní Asii se Super Cub začal prodávat v roce 1964 a brzy se stal významným rodinným dopravním prostředkem, který si dokázal poradit s houstnoucím provozem v rychle se rozrůstajících městech.
  • Japonský patentový úřad zaregistroval v roce 2014 3D ochrannou známku založenou na tvarech a designu tohoto ikonického výrobku značky Honda. Jednalo se přitom o první vozidlo v historii, které této mety dosáhlo.
  • Původní plány počítaly s prodejem až 30 000 kusů za měsíc, což byl mimořádný počet vzhledem k tomu, že celková výroba motocyklů v Japonsku se v té době pohybovala kolem 40 000 kusů za měsíc. Nakonec se ukázalo, že i tento odhad byl podhodnocený.
  • 29. října 2017 se v závodě Kumamoto značky Honda konala pro Super Cub typicky skromná oslava při příležitosti 100. milionu celosvětově vyrobených kusů tohoto stroje

 

 

  1. Technické parametry

 

MOTOR
Typ motoruVzduchem chlazený dvouventilový jednoválec OHC
Zdvihový objem124 cm3
Vrtání x zdvih (mm)50,0 x 63,1 mm
Kompresní poměr10,0 : 1
Maximální výkon7,2 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment10,4 Nm při 6 250 ot./min.
Úroveň hluku v klidu (dB)80 dB
Max. rychlost95 km/h
Olejová náplň1,1 l
StartováníElektrický startér
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceVstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže3,7 l
Emise CO2 (WMTC)35 g/km
Spotřeba paliva1,5 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Typ baterieAGM
Kapacita baterie12 V 3,7 Ah (20HR)
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá vícelamelová automatická odstředivá spojka
Typ převodovky4stupňová rotační
RÁM
Typ rámuJednopáteřový ocelový rám
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)1 915 mm x 720 mm x 1 000 mm
Rozvor kol1 245 mm
Záklon rejdového čepu26,5°
Závlek71 mm
Výška sedla780 mm
Světlá výška125 mm
Pohotovostní hmotnost111 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Přední vidliceTeleskopická vidlice, zdvih 90 mm
Zavěšení zadního kolaKyvná vidlice se dvěma tlumiči, zdvih 92 mm
KOLA
Přední kolo17M/C X MT1,85 z hliníkové slitiny
Zadní kolo17M/C X MT1,85 z hliníkové slitiny
Pneumatika vpředu70/90-17 M/C 38P
Pneumatika vzadu80/90-17 M/C 50P
BRZDY
Typ ABSABS na předním kole
Brzdy vpředuJednopístový třmen Jeden 220mm kotouč
Brzdy vzaduBubnová brzda 110 mm
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panelKulatý LCD displej
SvětlometLED
Zadní světloLED
Další funkceInteligentní klíč Smart Key

 

 


zdroj: TZ Honda

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno