V minulých dílech jsme pořídili enduro/mx výstroj a taky nějakej ten bike, kterýmu jsme už stihli poladit nastavení ovládacích prvků + řidítek tak, aby mašina přesně seděla naším (jistě mužným) proporcím.

V dnešním díle konečně přijdeme o naše bahenní panictví.

A jelikož je tento seriál věnován především off-roadem nepolíbeným začátečníkům (vy pokročilí se prosím nesmějte, taky jste přeci začínali), půjdeme na věc pěkně zvolna.

První metry

První metry na terénním stroji pochopitelně nedoporučujeme trávit hned v hard offroadu. Nejprve se s novým strojem sžijte v nenáročném terénu odpovídajícímu například nezpevněné cestě, nebo louce (nejlépe vaší) :o) Vyberete-li nějakou trvnatou plochu, velmi doporučujeme, aby byla posečená, nebo abyste ji dobře znali. Takovej skrytej šutrák, nebo šikmo položená trubka, skruž či tvárnice ležící ve vysoký trávě oprávněně budí strachy nejednoho ostříleného bikera.

Snažte se najít ideální jízdní pozici pro jízdu v sedě i ve stupačkách. TĚMTO POZICÍM MIMOCHODEM BUDE VĚNOVÁN CELÝ PŘÍŠTÍ DÍL TOHOTO SERIÁLU!

Nesnažte se hned dávat plnej, jednak vás může mašina zahodit jak papírovýho čerta a jednak doporučujeme nejprve získat cit pro mašinu.

Procvičujte zatáčky

Možná vám to přijde jako klišé, ale naučit se s terénním bikem zatáčet není snadný jako se silnicí. O tom jak rychle a plynule projedete vintu rozhoduje mnoho faktorů od povrchu (tráva, bláto, šotolina, drážka) a samozřejmě i úhel podkladu, ve kterém vinta leží. Jinak se projede zatáčka na rovině, jinak odklopená, či přiklopená.

NAŠE RADA ZNÍ: ideálně na vaší louce zapíchněte dva kolíky do země ve vzdálenosti  cca 5 metrů od sebe a procvičujte na nich osmičky. Tedy otočte se co nejrychleji a v co nejmenším rádiusu kolem zapíchnutého kolíku. Jakmile ho minete akcelerujte ke kolíku číslo 2 a tam opakujte to samé v protisměru. Vyzkoušejte tento „cvik” jak v sedě, tak ve stoje”. Tím se naučíte alespoň základy toho jak brzdit, jak zatáčet a jak akcelerovat. Zároveň si procvičíte cit pro trakci i adhesi kol.

Kolem nohy

Zkuste se naučit motorku otočit kolem nohy. To se hodí nejen, když vejdete do „slepé” uličky, ale během terénních jízd se tato dovednost hodí takřka pořád. Podrobný návod jak na to, přijde taky v příštích dílech, kdy budeme podrobně „pitvat” každý z podobných úkonů jako: zmíněnou otočku, powerslide, přeskok kmenů, skok lavice, zvládnutí dvojskoku, výjezdy, sjezdy atd.

Potrénujte rovnováhu!

Především v enduru mohou přijít ke slovu sekce s trialovým nádechem, kde bude potřeba uplatnit rovnováhu. Na „louce” kde budete trénovat otočky u kolíků doporučujeme vytvořit i trasu pro udržování rovnováhy. Stačí například dva klacky podobné násadám od lopaty, jen delší a tlustší. Ty položte rovnoběžně vedle sebe v odstupu cca 20cm. Snažte se pak mezi nimi pomalu projet tak, aby zůstaly u sebe. Dále není od věci nacvičit stání ve stupačkách. Stůjte ve stupačkách, motorce dejte plný rejd (je tak v zastavení víc stabilní) a tělem vyvažujte mašinu tak, aby co nejdéle stála na místě, aniž byste se dotkly nohou země. K vyvažovaní používejte jak tělo, tak brzdu, tak spojku a plyn.

Po zadním

Jízda po zadním není v terénu pouhou machrovinou a mnohokrát jezdci zvednuté kolu umožní vyjet, či vyskočit do míst, kam by normálně nevyjel. Proto na zmíněné louce natrénujte jízdu po zadním a to nejen v sedě, ale i ve stoje. Přesné technice se taky budeme podrobně věnovat v příštích dílech seriálu. Napoprvé to nepřehánějte s délkou jízdy. Je totiž vysoce pravděpodobné, že vás budou bolet ruce z nezvyklých pohybů. Nepřemáhejte se a odpočiňte si, jinak může přijít syndrom unavených rukou, kdy přestanete být vládcem stroje. Pak následuje nevyhnutelná držka.

Dnes jsme určitě nezmínili všechny body, které je vhodné znát pro začátky ježdění v terénu. Uvedli jsme však krátký návod, který by měl usnadnit první metry nezpevněného jezdění na mašině. A na závěr prosba k vám pokročilým… Klidně do komentářů přihoďte svou zkušenost či nápad, který považujete za podstatný pro začínající jezdce. Určitě budeme rádi, když se na našem seriálu budete spolupodílet. :o)

Foto: Autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno