Jak jezdit: Jak číst povrch silnice…Pro řidiče aut je povrch silnice něco, po čem jedou. Pro řidiče motorky je to ale něco, na čem se musí udržet


Na mokru

Běžnou situací, kdy je potřeba sledovat povrch silnice, je jízda na mokru. Je jednoduché říct, že na vodě budou mít gumy menší přilnavost než za sucha, ale pravda je taková – dnešní moderní gumy poskytují tak velký grip i na vodě, že tomu lze jenom těžko uvěřit. Stále je ale potřeba si vybírat tu nejlepší část silnice, po které jedeme. Jemné kamínky v silnici jsou tím, co dává gumám přilnavost, a asfalt je tam jenom proto, aby držely pohromadě.

Je proto jasné, že čím méně kamínků a více asfaltu, tím menší přilnavost. Dávejte pozor na úseky, po kterých jezdí hodně přetížených kamionů (u nás naprostý standard), protože ty jsou schopné silnici naprosto vyhladit a ta se pak stává klouzavou. Na tohle je potřeba myslet hlavně v létě, kdy slunce dokáže silnici rozpálit tak, že roztaveným asfaltem prakticky zalije kamínky, které poskytují grip.

 

Jak jezdit na motorce - Motohouse


Nové silnice

Dnes se silnice staví tak, aby je bylo možné položit v jedné vrstvě. To s sebou nese nebezpečí, protože kamínků v asfaltu je méně a méně. Klasickým příkladem jsou nové hladké koberce, které jsou extrémně klouzavé. Pro auta je to sranda, pro motorkáře už poněkud menší. I pouhým pohledem oka můžete v pohodě rozeznat, jak která silnice bude asi držet.

 

 


Povrchy

Dnes je běžnou praxí, že před křižovatkami se do silnice přimíchá speciální substance, která poskytuje větší přilnavost. Kvůli vyšším nákladům s tím ale silničáři hodně šetří. Většinou jde o asfalt se světlejším povrchem a obecně lze říci, že světlejší asfalt poskytuje lepší přilnavost než ten tmavší. Nikdy na to ale stoprocentně nespoléhejte.

 


Bordel

Stále pamatujte na to, že vylitý olej nebo nafta promění i tu nejpřilnavější silnici v absolutní klouzačku, na které prakticky nemáte šanci svou motorku bezpečně zastavit nebo na ní změnit směr. Dávejte bacha kolem benzínových pump a sledujte silnici. Na kruháčích je lepší jezdit více na vnitřku, protože z přelitých nádrží náklaďáků to rádo cáká ven. Většinou ale naftu ucítíte dřív, než na ni najedete.

 

Jak jezdit na motorce - Motohouse


Bílé čáry

Přechody, bílé čáry, nápisy na silnici – to všechno klouže a na vodě doporučujeme se těmto místům zcela vyhnout. Pamatujte, že je potřeba sledovat vozovku před sebou a nesměřovat svůj pohled na tahle místa. Vaše motorka vždy pojede tam, kam se koukáte, a je nutné na to myslet.

 

Jak jezdit na motorce - Motohouse


Je to o sledování

Úroveň přilnavosti se může lišit každý metr silnice, klidně i po pár ujetých centimetrech. Myslete na to, že vás na silnici drží pouze dvě malé styčné plochy, které se dají přirovnat k velikosti kreditky. Proto je důležité si správně vybrat takový kus silnice, který bude dávat nejlepší možnou přilnavost.

 

Jak jezdit na motorce - Motohouse


text: Karel Táborský, foto: Honza Karásek, archiv shutterstock.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno