Jezdit na motorce je nebezpečný, s tím je potřeba se smířit. Nikdo nechce a neočekává, že upadne, ale když už se to stane, je potřeba se z toho poučit. Poradíme vám, jak na to

Neoddiskutovatelná pravda je ta, že na motorce se může stát cokoliv. Pádu nejde úplně vždycky zabránit, ale díky němu by se z každého člověka měl stát i lepší řidič. Získat zkušenosti, být schopný předvídat – to je to, oč tu běží.

 

Na závodní trati?

Jezdit rychle po okruhu je sranda, ale pády se tady stávají rychleji, než byste to očekávali. Často si totiž někdo „ustele“ bez toho, aby byl schopný rozeznat, co udělal špatně. Být schopný analyzovat svoji chybu je ale důležité pro další zlepšování svých jezdeckých schopností.

Když tedy spadnete, snažte se následně s chladnou hlavou rozebrat to, co se opravdu stalo. Důležité jsou otázky jako: Která z pneumatik uklouzla první? Co způsobilo, že motorka ztratila přilnavost? Byla to moje chyba, protože jsem na ni moc tlačil?

Odpovězte si na ně a buďte k sobě upřímní, protože jenom tak se z vás může stát lepší pilot. Hodně lidí po pádu dává vinu motorce, ale pravda je taková, že z 90 % za to může řidič a jeho špatné reakce na vzniklou krizovou situaci. Mnohem účinnější je jet tak, abyste krizovkám předcházeli a nemuseli je ve vzniklé panice řešit.

A taky jedna krutá pravda. Ne úplně každý má na to, aby jezdil na okruhu superrychle. Zkuste v sobě skousnout ješitnost (když vás někdo předjede) a jezděte se na okruhové dny bavit a jízdu si doopravdy užívat. Ono se zlepšení i tak dostaví!

 

Kde se stala chyba?

Pokud nejste schopni ukázat prstem na problém, největší chybou je mávat rukama kolem sebe a nepřiznat porážku – když nezjistíte, co jste udělali špatně, nikdy se z takové situace nepoučíte a s největší pravděpodobností uděláte stejnou chybu znovu.

Pokud máte možnost, zkuste se jít podívat na místo vašeho pádu. Podle stop od gum nebo stupaček budete schopní poznat, co se mohlo stát a kde jste překročil limit. Buď svůj, nebo motorky. V žádném případě svůj pád nezlehčujte, ale snažte se zjistit, co se přesně stalo. Pokud na to přijdete, máte vyhráno.

 

Na silnici se chyba stane

Pamatujte na to, že na silnici nejde o žádné časy nebo poháry – daleko nejdůležitější je zůstat kolama na zemi. Chyby se stávají i při běžný jízdě, a pokud kvůli ní vznikne krizová situace, může to skočit daleko hůř než na závodním okruhu.

Nejčastější chybou je přehnaná rychlost v zatáčce, která vás pošle buď do protisměru, nebo do pangejtu. Pokud se vám to stává často, bylo by dobrý zamyslet se nad tím, jestli náhodou nejezdíte zbytečně moc rychle. Možná za to může například určitý druh zatáčky, který vám dělá problém. Nemáte rádi zavřené vracáky z kopce? Nesnažte se jim vyhýbat, ale naopak je začněte trénovat. Jedině takhle se z vás může stát lepší jezdec.

Pokud budete jezdit po silnicích ve skupinách, učte se (doslova opisujte) od těch před vámi. Volte zkušenější parťáky, ale tady zas pozor, nezkoušejte se jich držet za každou cenu „přes vint“. Jsme znovu u toho, to je přecenění svých schopností.

 

Zatnutý zuby

Vidíme to kolem sebe často – hodně jezdců jezdí po okruhu nebo silnici stylem „zatnout zuby a poslat to tam“. To je ale špatně. Zrychlení není o tom jet na krev a s vytřeštěnýma očima. Daleko důležitější je přistupovat ke svojí jízdě metodicky. Snažte se jet plynule, netlačte zbytečně na motorku. Na plyn a brzdy jděte s větší přesností, a ne agresivitou – dřív přidávat a později brzdit vás ze začátku může zrychlit, ale čím agresivněji pojedete, tím víc chyb budete dělat.

 

Jak se k sobě zachovat po pádu:
*nelži si, přiznej si pravý důvody
*nevyhýbej se tomu, co neumíš
*a vrať se, jak to bude možné, co nejdřív za řídítka

 

 

Foto: redakce

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno