1/ Váha není překážka

Naučte se pracovat s hmotností a využijte ji ve svůj prospěch. Velká cendura mají slušnou setrvačnost, která při překonávání překážek pomáhá a celá motorka je mnohem stabilnější než ostré enduro. Ano, vyšší hmotnost se hůře kontroluje a pro někoho může být zastrašující, ale když budete poctivě trénovat, projedete téměř cokoliv. Nezapomínejte dýchat – to je velký problém v situacích, kdy se dostanete i do drobné krizovky. Tělo pak přestane poslouchat a vyrobíte si mnohem větší problém.

 

2/ Obujte ho

Správné obutí je základ úspěchu. Pokud jezdíte většinu času po silnici, nemá cenu obouvat špalkové gumy, které na asfaltu za pár stovek kilometrů sežerete. Když naopak jezdíte hodně v terénu, dopřejte své motorce adekvátní obutí, které bude v off-roadu fungovat mnohem lépe než čistě silniční gumy. V terénu se také vyplatí malinko experimentovat s tlakem v pneumatikách a lehce ho snížit. Když se ale vracíte na silnici, dofoukněte ho zpátky na hodnoty doporučené výrobcem motorky.

 

3/ Nastavte si ho

Důležitá věc, bez které se vám bude jezdit špatně. Musíte si perfektně nastavit ovládací prvky tak, abyste je měli v dosahu a pohodlně se vám ovládaly. Spojku i brzdu je třeba ovládat ideálně dvěma prsty, nikdy celou rukou! Sklon nastavte tak, aby při rovně položené ruce a zápěstí byly mírně(!) dolů. To bude dobrá kompromisní poloha pro jízdu vsedě i ve stupačkách a zamezíte tomu, abyste si do brzdění přidávali plyn.
Řadička musí být v takové poloze, aby se vám dobře řadily jednotlivé rychlosti v botách, které používáte. Výška zadní brzdy musí být v jedné rovině se stupačkou. Při brzdění a řazení se nesmíte na motorce jakkoliv kroutit, protože tím pádem přenášíte váhu a motorka začíná zatáčet!

 

4/ Mám upgradovat podvozek?

Spousta lidí to řeší. „Série je moc měkká a mně to nestačí.“ Ano, může se to stát. Pokud jezdíte hodně naložení se spolujezdcem, tak u většiny strojů kolečkem nastavitelný útlum nemusí být dostatečný a jízda je pak hodně houpavá. V takovém případě se můžete obrátit na specialisty (např. Öhlins, HyperPro, Touratech), kteří mají v nabídce aftermarketové sety, které funkci pérování zlepší. Je to ale jako se vším – doopravdy to potřebujete? Není to zrovna levná záležitost.

 

5/ Výbava

Kvalitní výbava je absolutní základ. Kupte si kvalitní helmu (buď motokrosovou, nebo offroadovou s plexi), ze které dobře uvidíte při jízdě ve stupačkách. Kšilt nesmí omezovat vidění! Integrální helma není vhodná, protože ji brzy zafuníte a není z ní ve stupačkách tak dobře vidět. Stejně tak nejsou úplně dobré některé odklápěčky – jejich konstrukce často způsobuje, že ji máte naraženou na nose a opět přes vrchní hranu nic nevidíte. Vhodné jsou tenké motokrosové rukavice, ve kterých je výborný cit. Doporučujeme mít dva sety – jedny kožené s protektory, a když pak přijedete to terénu, vezměte si na sebe motokrosové. Pevné offroadové boty vám ochrání nohu, jen počítejte s maličko omezeným komfortem kvůli pevnější konstrukci, takže při jejich pořizování pečlivě vybírejte.

 

6/ Naučte se stát

V terénu se většinu času stojí, takže se naučte stát ve stupačkách. Nohy nechte při překonávání překážek mírně pokrčené (pomůže tak tlumení), zadek posuňte lehce dozadu a podsaďte pánev tak, abyste měli „kočičí záda“. Při normální jízdě pak nohy spíše propněte, jinak se velmi rychle unavíte. Ruce musí být na řídítkách úplně volně v pozici, aby kopírovaly sklon přední vidlice a lokty lehce vystrčené ven, nikdy ne u těla! Pracujete se svou váhou, podle potřeby ji posunujte zezadu dopředu, nechte motorku pod sebou pohybovat – nikdy ji nesvírejte koleny.

 

7/ Wheelie je pomocník

Přizvednout přední kolo před překážkou je technika, která vám pomůže při jejich překonávání. Většina cestovních endur má dost výkonu, aby se zvedla jen plynem, ale to nedělejte – naučte se k tomu používat spojku, díky které bude motorka reagovat mnohem plynuleji a bude se vám lépe kontrolovat. Práce se spojkou je v terénu alfa a omega úspěchu.

 

8/ Nebojte se pádu

Při jízdě v terénu se občasnému pádu asi nevyhnete. Samozřejmě, nikdo si nechce rozbít svou drahou motorku, ale je nutné počítat s tím, že se to může stát. Plánujte si dopředu, kudy pojedete – nepouštějte se do zbytečně těžkých věcí, naučte se odhadovat terén a není žádná hanba, když motorku hodíte na stojan a terén si nejdřív zkontrolujete. Klíč ke všemu je správný pohled.
Dívejte se dostatečně dopředu a nefixujte svůj pohled před přední kolo nebo na nějakou překážku. Důležitá je psychologie jízdy a naprostá uvolněnost. Snažte se ze 100 % soustředit na jízdu, na svou motorku a její reakce. Pokud budete jezdit s tou tučnou fakturou za opravy před očima, nikdy si jízdu neužijte.

 


text: Karel Táborský, lektor motoškoly AMD Brno, foto: Jan Stárek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno