Jde většinou o zafixovaný zlozvyk – špatné krizové brzdění, jízda s předním kolem nalepeným na pátých dveřích auta nebo i taková drobnost jako nevypnutý blinkr. Zkuste se jich zbavit!

Možná si myslíte, že žádné špatné návyky nemáte. Fakt je ten, že to většinou nebývá pravda a ani moc nezáleží na tom, kolik zkušeností máte. Důležité je jejich pojmenování a následné odnaučení. Je přitom jedno, jestli vám dá pár tipů instruktor v motoškole, nebo jenom dobrý kamarád, který umí jezdit a kterého respektujete. Vidět svou jízdu pohledem druhých očí vám pomůže identifikovat místa, kde máte rezervy. Zkuste se jet projet s pocitem, jako by vám chyběl jeden bod do sebrání řidičáku a v zrcátkách byste měli policejní maják. Vybrali jsme pro vás několik příkladů, na které je dobré se zaměřit.

 

1. Moc brzo zatáčíte

Tohle je jeden z hodně nebezpečných neduhů, protože to skoro nevyhnutelně znamená, že na výjezdu ze zatáčky pojedete špatnou stopu a budete „dlouzí“. V pravých zatáčkách vyjedete do protisměru, v levých do pangejtu.

*Rada:
Než začnete řešit nájezd do zatáčky, musíte vědět, kam chcete motorku na výjezdu směřovat. Na okruhu budete vědět, kde se výjezd nachází, a díky tomu můžete využít celou šířku trati, někdy i obrubníky. Na silnici se ale může stát, že nebudete vědět, kam cesta vede. Proto je nutné držet se co nejdéle vpravo, když pojedete levou zatáčku a obráceně do doby, než se před vámi silnice otevře (tedy do ní uvidíte).


 
2. Špatné reakce na krizi

Vzít prudce za přední brzdu je pravděpodobně nejčastější příčina pádu na silnici. Když se před vámi objeví nebezpečná situace, většina lidí začne prudce brzdit. Náhlý přenos váhy zatíží vidlice a okamžitě je pošle do plné komprese. Přední guma se zdeformuje, zablokuje se kolo a guma začne klouzat. Pokud se vám zkříží řízení a brzdu včas nepustíte, jdete k zemi.

*Rada:
Je pravděpodobné, že nebudete panikařit, když budete mít čas na racionální reakci. Proto se dívejte daleko před motorku a plánujte dopředu. Je dobré si vyzkoušet, jak vaše motorka na tvrdé (krizové) brzdění reaguje. Najděte si opuštěnou silnici nebo letiště a zkoušejte, kam až dokážete zajít. Získáte tak odhad vzdálenosti, kdy svou motorku zastavíte, a budete přesně vědět, jak mašina reaguje. Není od věci zkusit si přední brzdu na chvilku zablokovat a naučit se ji rychle pustit. Dostanete tak do podvědomí správnou reakci na zablokované kolo.


 

3. Do zatáček přidejte plyn

Asi víte, že do zatáček je potřeba přidat plyn, aby byla motorka správně vyvážená a odlehčili jste přední gumě. Jak často to ale opravdu děláte?

*Rada:
Tahle technika je mimořádně důležitá, protože díky ní budete mnohem lepší řidič. Kolikrát se vám stalo, že vám v zatáčce ujel předek? Určitě to bylo více než jednou a z 99 % si za to můžete sami.

*Rada:
V zatáčce stačí jenom lehce přidat plyn a tím snížit riziko pádu na přední kolo (kromě pilotů v MotoGP málokdo dokáže vybrat smyk předního kola díky něčemu jinému než prostému štěstí). Dobrým tréninkem může být jízda pro kruháči. Vyzkoušejte si na něm, jak se vaše motorka chová s přidaným plynem, a porovnejte to s momentem, kdy uberete. Uvidíte sami…


 

4. Jezdíte moc blízko

Je to jako s otravným hmyzem – čím blíž ho máte, tím je protivnější. Není dobrý se někomu zbytečně lepit na zadek, protože když druhému vyplníte zpětné zrcátko, může zpanikařit a udělat neočekávaný manévr. Třeba vás pustí před sebe, nebo taky zabrzdí a vy se mu podíváte do kufru skrz páté dveře. Potom se můžete dohadovat, čí vina to byla.

*Rada:
Vždy dodržujete bezpečnou vzdálenost! Máte přece motorku, pro kterou není problém zrychlit a bezpečně předjet prakticky každé auto. Nehledě na to, že když si necháte větší rozestup, uvidíte dál a budete si moct předjížděcí manévr naplánovat.

 


 

5. Vypínejte blinkry

Kvůli nevypnutému blinkru svět nekončí, ale ostatní to může štvát a někdy vás to klidně dostane do problémů. A taky budete za „tydýta“.

*Rada:
Jsou tady dva problémy: tím prvním je, že blinkr nevypnete, ten druhý spočívá v tom, že si toho nevšimnete. Já osobně jsem se naučil vypínat blinkr, když dokončuju odbočení. Je taky dobrý mrknout na budíky častěji, než musíte, abyste zkontrolovali rychlost nebo stav paliva. Stačí na to míň než sekundový pohled, jinak se stále věnujte silnici před vámi. Ve městě může nevypnutý blinkr zadělat na slušný průšvih. Myslete na to!


 

…a něco malého pro pobavení z historie – abyste viděli, že jde pořád o to samé 🙂

 

Foto: redakce MH

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno