Náš Carlos  v tomhle nezná míru, protože moc dobře ví, že jen neustálým opakováním lze dostat pod kůži všechny ty návyky. Vybrali jsme to nejopakovanější, co zazní i v průběhu všech letošních motoškol AMD.

 

Oči jsou základ

Omíláme to pořád dokola, ale oči jsou naprostým základem k bezpečné jízdě na motorce. Od nich se totiž odvíjí naprosto všechno. Důležitý je, abyste se vždycky koukali tam, kam chcete jet. Odborně se tomu říká fixace na bod – vaše tělo se bude řídit podle toho, kam vám spadnou oči.

V zatáčkách se proto dívejte, kam jedete, a vyvarujte se toho, aby se váš pohled soustředil jenom pár metrů před motorku – to je špatně, protože vám to neumožní „číst“ silnici a nebudete mít dostatečný čas na zareagování na případný problém. V krizovce nesmíte zafixovat svůj pohled na překážku (auto z vedlejší, strom, svodidla…), ale snažte se podívat do míst, kam svoji motorku můžete bezpečně poslat.

Podrobnější článek ZDE

 


 


Nesmíte ztuhnout

Většina lidí dělá tu chybu, že při krizi ztuhne. A ze zkušeností víme, že k tomu stačí i pár kapek deště na plexiskle. Nezkušený pilot má potom tendenci křečovitě držet řídítka, což je veliká chyba. Snažte se tomu vyvarovat, motorka se musí řídit jemně a pokud možno v absolutním uvolnění.

Pokud budete ztuhlý, nebudete mít od motorky potřebnou odezvu a nenecháte ji pod sebou pracovat tak, jak by měla. Spojku i brzdu ovládejte pokud možno dvěma prsty – při použití všech čtyř se připravujete o potřebný cit, který je pro řízení motorky naprosto zásadní.

Podrobnější článek ZDE

 


 


Jak na ní sedět

Vaše tělo by v zatáčce mělo být minimálně rovnoběžně s osou motorky, nejlépe ale lehce na vnitřku zatáčky, do které jedete. Kromě úhybného manévru v malé rychlosti pod sebe nikdy motorku nelámejte, protože nesprávnou polohou těla ji znemožňujete zatočit.

Pokud jedete svižněji, je dobré posunout svoji váhu do vnitřku zatáčky – lehce sklonit hlavu a jít s ní k vnitřnímu řídítku, stejně tak i ramenem. Není nutné vysedat, pokud nejedete rychle. V každém případě mějte v zatáčkách špičky na stupačce.

Podrobnější článek ZDE

 


 


Nebojte se deště

Je to stejné jako s tzv. nedělními řidiči v autech. Když nesedíte za řídítky, netrénujete – podle nás se z vás dokonce stává horší řidič! Ztrácíte potřebnou předvídavost, rychlost reakcí – přesně ty věci, které jsou na mašině nejdůležitější. A hlavně – zbytečně se připravujete o hezký chvíle na motorce.

Nejednou jsem se sám přistihnul, že jsem v dešti klidnější, vyrovnanější a z celé jízdy jako by se vytratila taková ta vrozená agrese, kterou má v sobě asi každej z nás, když drží v ruce heft. Proto se nebojte jezdit v dešti – snažte se jet plynule a vyvarujte se zbrklých reakcí a pohybů.

Podrobnější článek ZDE

 


Jak se chovat na silnici

Myslete na to, že jste daleko zranitelnější než borec zavřenej v autě. Proto se chovejte tak, abyste krizovkám předcházeli – vždycky je lepší prevence než následné řešení. Nebuďte paranoidní a nemyslete si, že vás chce každý zabít, ale i tady platí pár základní pravidel, jak číst, co se na silnici může stát. Koukejte skrz zadní okno na řidiče, jestli se občas podívá do zrcátka, tak se ujistíte, že vás viděl.

Podrobnější článek ZDE.

 

 

 


Foto: Motohouse

1 komentář

  1. Díky za článek. Možná že nebude špatný upřesnit pro koho je text určen. Pro trialisty asi ne.
    Podobně zevšeobecňující titulky se objevují dost často. Nedávno ČELNĚ bourali dvě motorky a ze zpráv se linulo poselství, že motorkáři jsou hovada. Počítám, že to nebyli borci na endurech nebo veteránech, což?
    Zkuste, prosím i vy, rozlišovat vytuňěné borce, co se v noci inkarnovali do Rossiho od lidí, kteří mají motorku jako dopravní prostředek. To je jen to nejhrubší dělení….Skupin a podskupin je více ale řekl bych, že milovníci řevu budou vládnout statistikám u havárek motorkářů. Takové statistiky ale asi neexistují. Ovšem lid obecný si zařadí VŠECHNY motorkáře do kategorie – KOKOT. Díky.
    Nepirum.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno