Ten, kdo o motorkách něco ví, vám určitě potvrdí, že na chování vaší motorky mají největší podíl použité pneumatiky. Vážně, tohle je alfa a omega a pokud nemáte dobrý gumy, nikdy se pořádně nesvezete.

Kupujte nový

Gumy jsou drahá záležitost, ale tady se opravdu nevyplatí šetřit. Motorka holt něco stojí, s tím je potřeba se smířit. Je blbost mít zánovního Blada a potom jezdit na otrhaných gumách ze závodů. Vždycky je lepší koupit gumu novou, která má zaručený vlastnosti a nikdy vás bez varovnání nevyšplouchne.

Dneska už si nikdo nedovolí udělat vyloženě špatnou pneumatiku a pokud někdo tvrdí, že tyhle nebo tamty gumy kloužou, tak pravděpodobně kecá. Žádná guma sama od sebe neklouzne, většinou je to chyba pilota nebo bordelu na silnici.

Správný tlaky

Hrozně důležitá věc. Tlaky v gumě kontrolujte často, protože špatně nafoukaná pneumatika nemá ty vlastnosti, jaké by mít měla. Vždycky foukejte vzduchem (žádnej plyn jako v autech) a za studena. Jet pět kiláků k pumpě a tam si je dofouknout je špatně, protože i tak málo stačí k tomu, aby se gumy ohřály a tlak v nich výrazně stoupnul. Držte se doporučení výrobce, jaký tlaky konkrétní gumy na konkrétní motorku používat.


 

Zahřejte je

Nejezděte hned z garáže pilu. Gumy na motorce fungujou jinak než v autě – tady je potřeba nejdřív trochu zahřát a potom budou teprve držet tak, jak mají. Na silnici stačí dva tři kilometry, na okruhu ve svižnějším tempu jedno kolo. Správně zahřátou gumu poznáte tak, že motorka a hlavně řízení jakoby ztvrdne.

Mekčí nemusí být lepší

Nenechte si nabulíkovat to, že mekčí guma je vždycky lepší než tvrdší. Ne vždy to musí platit. Mekčí (závodní) směs má sice většinou lepší přilnavost, ale hodně rychle odchází a je potřeba na ni mít správně nastavený podvozek. I dnešní sportovně silniční gumy mají takovou přilnavost, že by s nimi dokázal profesionální pilot jet Brno pod 2.10s.


 

Bacha na profil

Sportovní gumy mají jiný profil než gumy cestovní. Jsou špičatější, aby motorka líp zatáčela a v náklonu měla díky větší kontaktní ploše lepší přilnavost. Dát sportovní gumu na cestovní motorku (aby mi to „líp drželo“) je ale nesmysl, protože sportovní gumy nejsou v přímém směru tak stabilní a na cestovní motorky se nehodí. I na cestovních gumách se dá jet rychle!

„Trhají se mi”

Tahle věta je na okruhových dnech slyšet hodně často. Za vytrhanou gumu ale většinou může sám pilot, protože nejede dostatečně plynule, ale řídí způsobem „brzda-plyn”. To je špatně a gumy tak nadměrně namáháte. Může to způsobovat i špatně nastavený podvozek, nesprávné tlaky v pneumatikách, nebo špatně zvolené obutí na konkrétní okruh (pokud chcete jet opravdu rychle). Naše rada zní – trénujte, jezděte a snažte se řídit plynule. Uvidíte, přijde to samo.



MH TIP

Pokud se chystáte na okruh, neuděláte chybu, když ze svých standardních tlaků u pneumatik na silnici upustíte dvě nebo tři desetiny. To všechno v případě, že jedete už opravdu rychle (Brno pod 2.20s, Most pod 1.50s).

Guma se při extrémnějším zatížení víc roztáhne a vy tím pádem získáte větší kontaktní plochu, což znamená lepší přilnavost. Až potom pojedete domů, nezapomeňte gumy zase zpátky dofouknout na výrobcem doporučené tlaky na vaši konkrétní motorku. A pamatujte, vždycky je lepší mít gumu přefouknutou než podfouknutou.

Foto: Honza Karásek

2 KOMENTÁŘE

  1. […] Tohle je absolutní základ, abyste se dobře a bezpečně svezli. Koukněte, v jakým stavu gumy máte. Pokud jsou hodně sjetý a nemají správný profil (vyjetý plošky na krajích), vyhoďte je a kupte nový. Vždycky měňte obě gumy najednou a kupujte sadu od jednoho výrobce. Dbejte na správný (výrobcem doporučený) tlaky konkrétního typu pneumatiky na vaši motorku. Nekupujte podezřele levný gumy z výprodeje, někdy můžou být už hodně starý anebo pochybně skladovaný. Taková pryž může být nebezpečná! Více o gumách v našem článku zde. […]

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno