Určitě víte, že jsme na začátku týdne převzali nové BMW S 1000 RR na dlouhodobý test. To nám samozřejmě nahrává na připomenutí článku, jak správně novou motorku zajet. Manuál k novýmu bajku mluví jasně, prvních tisíc kilometrů OPATRNĚ! My jsme oslovili několik expertů, kteří nám vysvětlili, že to tak jednoznačný není. Pouštíme se tady na tenký led, to je nám jasný…

Důležité je ohřátí!

Nejdůležitější je, abyste motorku vždycky pořádně ohřáli! To je totiž pro správný zajetí motoru kritický! Obecně se doporučuje motor nastartovat, nasadit si helmu a oblíknout rukavice a až pak pomalu vyrazit. Zahřátí motoru na místě je taky možný, ale lepší je se asi po minutě rozjet, protože při jízdě v motoru vznikají tlaky, které naženou olej na místa, kde má být. Na volnoběžný otáčky k tomu ne vždycky dojde. Studený motor nevytáčejte přes tři tisíce otáček, dokud na budíku nebude alespoň šedesát stupňů.

Trpělivost růže přináší

Buďte trpěliví. Prvních padesát kilometrů si dávejte vlažně, vyplatí se to! Na jedničku nepřesahujte čtyři tisíce otáček. Na další kvalty už motor normálně vytáčejte. Nejlepší je kombinovat krátké a dlouhé zrychlování se zpomalováním na druhý až pátý rychlostní stupeň. Nebojte se pozvolna motor vytočit. Tenhle způsob zajíždení bude mít za následek, že si pohyblivé části motoru „sednou” přesně tam, kam mají.

Při zpomalování nepoužívejte prudké brzdy, ale nechte motor, aby zpomalil sám o sobě, pokud je to možné. Při brzdění a zavřeném plynu totiž v motoru vzniká vakuum, které nasáváním stírá olej z povrchu válce a taky další mikroskopické částice, které se při normálním zajížděcím procesu z materiálů uvolní. Ty potom skončí v oleji, který se výfukem dostane ven z motoru a nezůstane pod pístními kroužky nebo na dalších místech, kde by mohly časem udělat nějakou paseku.

Může zakouřit

Při prvních kilometrech si možná všimnete, že motor při zpomalování občas trochu zakouří. To je normální, protože pístní kroužky se zatím úplně neutěsnily. Pokud zajíždíte správně, měl by kouř po nějakých osmi zrychleních a zpomaleních úplně zmizet.

Kombinujte zátěž

Pořád myslete na to, že nejdůležitější pro správné zajetí motoru je kombinace zátěže a samovolného zpomalovaní. Největší blbost, kterou můžete udělat, je vzít novou motorku na D1 a dát si na víceméně konstantní plyn dvakrát Praha–Brno a myslet si, že jste ty první protivný kilometry na nový motorce nějak přečůrali.

Znova opakujeme, nebojte se po nějakých padesáti kilometrech motor normálně vytáčet. Nemůžete mu tím vůbec ublížit. Kombinujte jízdní řežimy, jezděte po okreskách, hodně řaďte a nechte jednotlivé kvalty vytočit. Jedině tak si motor skutečně sedne do správných výrobních tolerancí.

Jak se servisem?

A to je všechno. Nezapomeňte dodržet první servisní prohlídku, vyměnit olej a filtr (u nových motorek se při zajíždění většinou používá olej minerální), a až budete mít na budíku nějakých pět set kilometrů, motorku normálně používejte a nebojte se dostat otáčkoměr až na červené pole. Není totiž nic protivnějšího než línej motor, kterej první majitel při zajíždění moc šetřil. To vám řekne každej zkušenej motorář. Dostat takovou línou lemru zpátky do života pak trvá docela dlouho a musíte se hodně snažit. Je to úplně stejný jako u auta, některý je prostě zajetý líp než jiný.


První dojmy z nového BMW S 1000 RR 2012…

Okamžitě si všímám, jak moc práce v BMW na novém modelu RR udělalo. A nejde jenom o lehce pozměněný design, který se mi osobně hodně líbí – hlavně špičatá prdelka s průchuchy je naprostá mňamka. Fajn je i otáčkoměr s bílým podkladem a jiným fontem.

Dnes jsem na motorce najel prvních sto kilometrů a snažím se to nějak porovnat v hlavě. Nové RR je celkově tvrdší než jeho předchůdce a působí pevnějším dojmem. Svůj podíl na tom mají jinak nastavené tlumiče a štelovatelný tlumič řízení, který chování motorky zklidnil. Jezdil jsem v zajížděcím režimu, takže to nebyla žádná divočina, ale i takhle krátká jarní projížďka o motorce dost napověděla.

Pozlatit ruce člověku, který na ní namontoval vyhřívané hefty – ty jsou naprosto boží a nemusíte mít strach, že by kvůli tomu byly gripy nějak zbytečně tlusté. Do ruky pasují výborně a plyn má dokonce o kousek kratší chod…

Co se nezměnilo, je pohodlí za řídítky. Je tady dost místa jak pro pohyb a změnu jezdecké pozice, tak i pro kolena. Na motorku nefouká a tím pádem jízda zbytečně neunavuje.

Motor má pocitově o hodně víc síly v nižších otáčkách, přidaný zub na rozetě a vyladěná palivová mapa udělala z S 1000 RR použitelnější motorku na běžné ježdění. Přes sedm tisíc otáček jsem zatím nešel, ale už teď je mi jasný, že to nahoře bude naprostej uragán…

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno