Chystáte se pořídit si motorku ještě ľetos či v podzimních výprodejích? Pak se vám bude jistě hodit několik následujících rad

Manuál k novýmu bajku mluví jasně, prvních tisíc kilometrů OPATRNĚ! My jsme oslovili několik expertů, kteří nám vysvětlili, že to tak jednoznačný není. Pouštíme se tady na tenký led, to je nám jasný…

Důležité je ohřátí!

Nejdůležitější je, abyste motorku vždycky pořádně ohřáli! To je totiž pro správný zajetí motoru kritický! Obecně se doporučuje motor nastartovat, nasadit si helmu a oblíknout rukavice a až pak pomalu vyrazit. Zahřátí motoru na místě je taky možný, ale lepší je se asi po minutě rozjet, protože při jízdě v motoru vznikají tlaky, které naženou olej na místa, kde má být. Na volnoběžný otáčky k tomu ne vždycky dojde. Studený motor nevytáčejte přes tři tisíce otáček, dokud na budíku nebude alespoň šedesát stupňů.

Trpělivost růže přináší

Buďte trpěliví. Prvních padesát kilometrů si dávejte vlažně, vyplatí se to! Na jedničku nepřesahujte čtyři tisíce otáček. Na další kvalty už motor normálně vytáčejte. Nejlepší je kombinovat krátké a dlouhé zrychlování se zpomalováním na druhý až pátý rychlostní stupeň. Nebojte se vytočit motor až k červenému poli. Tenhle způsob zajíždení bude mít za následek, že si pohyblivé části motoru „sednou” přesně tam, kam mají.

Při zpomalování nepoužívejte prudké brzdy, ale nechte motor, aby zpomalil sám o sobě, pokud je to možné. Při brzdění a zavřeném plynu totiž v motoru vzniká vakuum, které nasáváním stírá olej z povrchu válce a taky další mikroskopické částice, které se při normálním zajížděcím procesu z materiálů uvolní. Ty potom skončí v oleji, který se výfukem dostane ven z motoru a nezůstane pod pístními kroužky nebo na dalších místech, kde by mohly časem udělat nějakou paseku.

Může zakouřit

Při prvních kilometrech si možná všimnete, že motor při zpomalování občas trochu zakouří. To je normální, protože pístní kroužky se zatím úplně neutěsnily. Pokud zajíždíte správně, měl by kouř po nějakých osmi zrychleních a zpomaleních úplně zmizet.

Kombinujte zátěž

Pořád myslete na to, že nejdůležitější pro správné zajetí motoru je kombinace zátěže a samovolného zpomalovaní. Největší blbost, kterou můžete udělat, je vzít novou motorku na D1 a dát si na víceméně konstantní plyn dvakrát Praha–Brno a myslet si, že jste ty první protivný kilometry na nový motorce nějak přečůrali.

Znova opakujeme, nebojte se po nějakých padesáti kilometrech motor normálně vytáčet. Nemůžete mu tím vůbec ublížit. Kombinujte jízdní řežimy, jezděte po okreskách, hodně řaďte a nechte jednotlivé kvalty vytočit. Jedině tak si motor skutečně sedne do správných výrobních tolerancí.

Jak se servisem?

A to je všechno. Nezapomeňte dodržet první servisní prohlídku, vyměnit olej a filtr (u nových motorek se při zajíždění většinou používá olej minerální), a až budete mít na budíku nějakých pět set kilometrů, motorku normálně používejte a nebojte se dostat otáčkoměr až na červené pole. Není totiž nic protivnějšího než línej motor, kterej první majitel při zajíždění moc šetřil. To vám řekne každej zkušenej motorář. Dostat takovou línou lemru zpátky do života pak trvá docela dlouho a musíte se hodně snažit. Je to úplně stejný jako u auta, některý je prostě zajetý líp než jiný.

Jak na skútra

Tady je postup úplně stejnej jako na velký motorce. Vezměte skútráka do města, tam mu bude při zajíždění nejlíp. Samej semafor a přechody pro chodce znamenají častý rozjezdy a zpomalovaní, který je pro motor v záběhu nejdůležitější. Prvních pár kilásků nedržte motor u krku, tady platí stejný pravidlo jako na mašině. Pokud máte dvoutakt, popřejte mu už ze začátku kvalitní olej a obecně se doporučuje „naučit“motor na jednu značku a typ.

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno