V nově rekonstruovaných prostorách Národního technického muzea se dnes Kája Abraham rozloučil s českou veřejností před svým odletem na první závod letošní sezony. Byli jsme při tom

Tisková konference českého závodníka Karla Abrahama a společnosti Automotodrom Brno měla atmosféru včelího úlu. O historický okamžik startu prvního našince v královské kubatuře MotoGP je vskutku zájem a mladého Brňáka bude asi ještě chvilku bolet hlava z toho, na co všechno musel odpovídat.

Ale to je dobře. Je fajn, když je okolo motocyklového sportu živo a je o něj trochu větší zájem. Snad i proto se tentokrát nezaměříme čistě pouze na rozhovor s Abajou (ten bude ostatně večer asi na všech TV), nýbrž zrekapitulujme si to nejdůležitější, co by mělo být (podle nás) před prvním závodem řečeno. Jedenadvacetiletý mladíček má totiž opravdu naloženo řádně, o tom žádná…

 

 

1) MOTORKA
Ducati je složitá a na v možnostech rozličných nastavení rozhodně v poli MotoGP nejkomplikovanější motorka. Vždyť se stačí podívat na Rossiho, jak se s tím italským zázrakem pere taky skoro celou zimu. A Kája je navíc v tomhle poli navíc nováčkem a v týmu na předávání základních údajů úplně sám. Tři technici od Ducati jsou sice fajn, ale ty to na trati za něj nezastanou. Tohle je potřeba vyzdvihnout dřív, než se budeme bavit o čemkoli dál.

 

2) TESTY
Letos se jezdilo zatím jen v Sepangu, a pravda, to není pro Ducati zrovna milovaná trať. Přesto se ale „průšvih“ ze strany Abaji nekonal (jak mnozí předpovídali), ba právě naopak. Kája jezdil na úrovni všech nováčků třídy a časy ve ztrátě jedné vteřiny na zdravé jádro nejrychlejší partičky světa, to je sakra pořádnej kvap!

 

3) AMBICE
Před odletem do Kataru je ale nutné stát pevně nohama na zemi. I Kája sám dneska předpovídal, že tenhle první (navíc noční) závod je něco úplně jiného než celá sezona. A že podle něj nejde zrovna moc odvozovat. Bude to teda hlavně o nějakých bodech a o tom, jak se tým i jezdec dokážou s elitní společností pohrát – sledujte rozdíly na kolo ve vteřinách, progres v časech, porovnávejte – pokud bude tohle ten kluk schopen zvládat, pak si MotoGP doopravdy zaslouží a my se můžeme těšit, co bude dál.

 

4) STARTY
Zabývali jsme se tím nejednou a naposledy zhruba tak před týdnem – české silniční závody neučí malé závodníky doopravdy ostře startovat. Tady se jezdí borci do první zatáčky „seřadit“ a kdo v ní upadne, ten je trouba. Podle našeho osobního názoru je to právě Abaja, který tenhle krizový bod jako první překročil a právě v tom se liší od ostatních domácích závodníků. Dokáže se v balíku během prvních třech zatáček prosadit – a to i za cenu rizika. A to může být příslib pro jakýkoli závod, ne jen ten katarský (kde naopak historicky Kájovi štěstí zas tak moc nepřálo)

 

                                                          5) TESTY
V Kataru čekají tým ještě další testy. Ale to hlavní je už asi naježděno. Na toto téma se na TK vyjádřil i technik týmu Martin Havlíček: „Během února absolvoval tým dvě testování v malajském Sepangu. Za šest dnů najezdil Karel dohromady 265 kol, což dělá 1469 kilometrů. Při těchto testech jsme měli čas a možnosti hledat vhodné nastavení, a to i včetně extrémů. Co nejlépe jsme tak zjisti, co nejvíc Karlovi vyhovuje. Věřím, že se nakonec našlo najít dobrý základ a na něm už teď budeme stavět. Dokážeme být lepší, vím to.“

 

6) ATMOSFÉRA
Tým opět vystupuje navenek celistvě a sebevědomě. To je určitě dobře, v téhle společnosti už není prostor pro nějaká ořezávátka. Navíc jakoby to celé neustále drželo jasný a pevný směr.
Na otázky novinářů, zdali sám Karel cítí nějakou nervozitu před prvním startem přišla odpověď, která asi dala očekávat: „Bezesporu ano, ale s tím se musím nějak vypořádat. Hlavně mě baví závodit, a tohle je obrovská výzva…“  A to bylo také hodně dobré, sledovat toho klučinu, že si vyprávění o závodech užívá.

A proto to bude dobré – protože tady všichni vědí, kam jdou a jaký mají směr. Ano, bezesporu to není příběh o chudičkém chlapci, který ke štěstí přišel – ale na to se historie neptá a vůbec, proč by tomu vlastně mělo takhle být? Máme prvního Čecha v královské třídě a budeme mu fandit, protože jezdí líp a píp – a to se počítá. Závod bude v Kataru startovat v neděli 20. března ve 20 hodin středoevropského času. A to se prostě nepůjde vynechat!

 

 

Foto: karelabraham.com

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno