Pokud nemáš vnitřní řídítko opřený o koleno a zadní gumu pohybující se těsně na hraně přilnavosti, tak se málo snažíš. Husqvarna 701 Supermoto nezná jinou filozofii – je to pravověrné supermoto, které se nějakým pozoruhodným způsobem dostalo na značky. Motorka je tak úzce zaměřená, že to až bolí. Doopravdy brilantní stroj, který se nemusí ohlížet na takové věci jako praktičnost, snadné používání na denní bázi nebo úspornost. Existuje jenom proto, aby dokázala pobavit a roztáhnout váš úsměv na úroveň psychopatického Jokera z Batmana.

Je si až děsivě jistá v tom, co dělá, že se neubráníte tomu, abyste na ní jezdili jako smyslů zbavení. Je pravda, že to umí i klidněji, ale mozek vám bude neustále podvědomě říkat, že se flákáte. V dnešní době svázané rozličnými regulacemi působí tak svěže. Pochopitelně, kvůli svému zaměření se nikdy nestane tím kasovním trhákem, protože míří na příliš malé publikum.

Pokud je tohle ale váš šálek kávy, po pár metrech jízdy se nezmůžete na nic víc než na nekontrolovatelný výbuch smíchu. Tam, kde ostatní motardy budou mít problém dostat se nad 140 km/h, si Huska v klidu sedí na šestku a pobroukává. A umí i mnohem víc – s trochou odhodlání z ní jde vymáčknout i dvě stě! K tomu navíc přidává relativně slušnou spotřebu paliva a s plnou 13litrovou nádrží umí ujet přes 200 km. A taky má elektrický startér, vychovaný, a ne zbytečně uřvaný výfuk, obrovský rejd, ABS a přepínatelné jízdní režimy. Kdo říkal, že supermota jsou jen nepraktické motorky pro magory?

Umí i vychovat!

A ten motor, to je zkrátka broskvička. Malá a šťavnatá. Lahodná. Palivové mapy mají za úkol zklidnit a vyhladit jeho projev v nízkých otáčkách, což se mimořádně povedlo, a plně elektronický plyn ride-by-wire reaguje jemně a bez zaváhání. To dobré tady zůstalo, takže se můžete těšit na masivních 67 koní a stejnou porci rozdováděných newtonmetrů, které z něj dělají ten nejsilnější jednoválec v současné motocyklové produkci. Pro letošek musel projít dalším vývojem kvůli normě Euro 4 a místo toho, aby ho povel ekomentálů zkrotil, v továrně z něj vydolovali další koně navíc! Libí se mi i to, že díky vyvažovací hřídeli motor zbytečně nevibruje a ke klidnému chodu přispívají rovněž gumové silentbloky v klemách řídítek. Chytré a nadmíru účinné řešení.

V každém detailu na vás dýchne exkluzivita a smysl pro poctivou práci. Skvělé jsou páčky, které je radost používat. Hydraulická spojka od Magury je výtečná a reakce brzd okamžitá a bez jakéhokoliv zaváhání. 701 má ve standardu ABS, jež má režim Supermoto (zadní kolo jde hodit do smyku, zatímco na předku je protiprokluz stále aktivovaný) a pochopitelně jde i úplně vypnout. Nechybí ani šikovná drobnost jako kontrola převrácení motorky přes řídítka při prudkém brzdění, v panické situaci se totiž může hodit. Je to motorka, která z vás udělá lepší řidiče, protože vás donutí jezdit rychle. Na zatáčkovité silnici jsou její schopnosti okouzlující a děsivé zároveň, ale jaká bude na velkém okruhu, kde se jezdí MotoGP? Brněnský asfalt už čeká…

Moc ji nešetři, mně spadla už čtyřikrát!

Brrr, jako by sem snad ani nepatřila. Když ji kluci ze slavkovského Dypree sundávají ze svého burácejícího pick-upu, mám zvláštní pocit. Všude kolem jsou zaparkované supersporty nebo laminátové závoďáky. Malá a štíhlá Huska zatím u ostatních nevyvolává žádnou nervozitu. Oni totiž nevědí, s čím mají tu čest. V minulosti jsem už pár supermotardů na velké trati jezdit viděl, ale vždycky to bylo s velice schopným pilotem, takže mě opravdu zajímá, jak se s ním popasuju já – hobby-mrdal. Máme ji obutou na pořádných gumách (Pirelli SuperCorsa SC2) a vzhledem k tomu, že motorka má na sobě už pár pořádných škrábanců, dostávám jasné instrukce. „Moc se s ní neser, mně už spadla snad čtyřikrát, takže když s ní praštíš, je to jedno,“ dodává mi odvahu Petr.

Blbý je, že nám počasí moc nepřeje, a i když za mraky už vykukuje slunce, trať je po odpoledním lijáku pořád celá mokrá. Jasně, voda a SuperCorsy, ideální kombinace na rychlou cestu do sanitky… Nic z toho se ale nestalo. 701 si krájí stopu v promáčeném asfaltu s grácií, kterou jsem nečekal. V řídítkách cítím naprosto všechno, každičký náznak znervóznění nebo změny povrchu. Jako bych jel dlaněmi po asfaltu a dokonale absorboval všechny informace, které mi motorka dává. Nízká hmotnost jen 145 kg ale znamená, že dostat teplo do přední pneumatiky trvá docela dlouho, a když několik zatáček vypustíte a přestanete tlačit, o získané teplo rychle přijdete. Ucítíte to okamžitě – řídítka jsou najednou jakoby vágní a odtažité. Je to stroj, který vás donutí k tomu, abyste jeli jako bezmozci.

Kde je to nejvíc

A teprve pak se začnou dít věci. Tam, kde jsou ostatní supersporty tvrdě na brzdách, aby se vešly do zatáčky, můžete stále držet plný plyn a v hlavně si počítat – jednadvacet, dvaadvacet – a pak za to vzít. Přední vidlice se lehce potopí a radiální třmen Brembo dokáže zastavit mašinu doslova na pětníku. Nevezete s sebou totiž žádnou přebytečnou hmotnost a navíc se můžete spolehnout na neuvěřitelný mechanický grip celého šasi.

Připravte se na to, že na rovince vás budou ostatní krutě dávat, vy si je ale vychutnáte v zatáčkách a jezdit venkem kolem superbiků na slickách se vám tak často nepoštěstí. Je to úžasný pocit, totální nadvláda!

Verdikt

V žádném momentu 701 nezaváhá ani neznejistí, prostě ten vingl zakrojí, ať už jakýkoliv. A na výjezdu pak hrdě zvedne předek. Paradoxně se mi motorka líp řídila, když jsem nevystrkoval nohu, ale aplikoval klidný silničářský styl s kolenem na zemi. Jo, to civilnější zaměření se projevilo i tady a je to tak dobře. Ne všechno je ale super.

Hlavním problémem je možná klouzající sedlo. To má sice speciální povrchovou úpravu kvůli zamezení klouzání, která ale nefunguje. Je to znatelné v textilu, a když jsem na ni sednul v kožené jednodílce, bylo to ještě o kousek horší. Tady je jasný prostor k upgradu a zlepšení. Finální čas za dva dny ježdění byl 2:24. Na osychající trati, kde byla suchá stopa asi metr široká… masakr! Tohle prostě jednou za život musíte vyzkoušet. Garantuju vám, že ten šibalský úsměv vydrží hodně dlouho.

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno