Ne každý má peníze na novou motorku. Ojetin se není třeba bát, když se budete držet našich rad.

 

Inzeráty

Jak správně vybrat? To je otázka. Dobře se zamyslete nad tím, jakou motorku a hlavně na co ji chcete. Nenechte se unést jen emocemi nebo tím, že se vám strašně líbí, i když je to ve skutečnosti pelech, na kterým se nikdy pořádně nesvezete.

Vyplatí se vybírat hlavou, přestože sami ze zkušenosti víme, jak je někdy těžké se ovládnout a neskočit po první, kterou v inzerátu uvidíte. Nastudujte si toho o ní co nejvíc, prolistujte starší časáky, prolezte diskusní fóra, fanouškovské weby. Všude se dají najít informace o vašem vysněném modelu.

 

 

Garáž, nebo bazar

Nejlepší samozřejmě je, když motorku kupujete od někoho, koho znáte, a víte, že vás nebude chtít ojebat. Takových příležitostí je ale málo. U soukromého prodejce bývá obecně lepší cena, dá se smlouvat. Vyplatí se prozkoumat profil na facebooku, diskuze nebo hodnocení ostatních.

Pozor na podvodné inzeráty od fiktivních lidí, které motorky fyzicky nemají a chtějí jen zálohu (nebo i celou částku) předem. Nikdy neposílejte peníze na účet předem. V bazarech se situace hodně zlepšila a většina prodejců se snaží mít co nejlepší hodnocení, takže si nedovolí prodat motorku, která je buď ve špatném technickém stavu, nebo má majetkoprávní problémy.

Ale jsme v Česku, takže se vyplatí být ostražitý. Dejte na reference na webech, dobrou volbou mohou být bazary v rámci velkých značkových dealerů, kde jsou motorky prověřené.

 

 

Ukažte mi ji

Osobně mám vyzkoušené, že ve mně musí při prvním kontaktu takzvaně hrknout. Jakmile uvnitř necítím, že je to ona, na patě se otáčím a mažu shánět jinou.

Nejprve je dobré prověřit její původ a zkontrolovat veškerou dokumentaci. Výrobní čísla na motoru a rámu musí sedět s techničákem. Má prodejce servisku? Pečlivě si ji prohlédněte, jestli není zfalšovaná.

U novějších motorek není problém ji nechat proklepnout dopředu, než na inzerát skutečně pojedete. Stačí si nechat od prodejte poslat VIN. Jakmile budete mít nějaké pochybnosti, raději dejte ruce pryč.

Mějte dopředu vyřešenou logistiku. Pokud si s prodejcem plácnete, buď na motorce můžete odjet, nebo jeďte dodávkou nebo vozíkem.

 

 

Zvedneme sukně

Nikam nejezděte sami. Vezměte si s sebou někoho, kdo motorkám rozumí a dovede udržet emoce na uzdě, což pro vás může být problematické. Vy máte před sebou vysněnou motorku, váš kamarád to ale může vidět zcela jinou optikou. Nezaujatý pohled je důležitý.

Mějte na prohlídku dostatek času, za 10 minut nic nezkontrolujete. Pokud prodávající pospíchá, o něčem to svědčí. V první řadě prohlédněte lak a nelakované povrchy společně s polepy.

Stáří motorky a skutečně najeté kilometry se dají lehce poznat na stavu rukojetí, řadičky nebo sedla. Hledejte stopy po pádu. Odřené ráfky mohou značit časté výměny gum (pravděpodobně motorka z okruhu), stav a čistota řetězové sady zase prozradí, jak se o ni majitel staral.

Za špatné pneumatiky nebo řetězovku můžete žádat přiměřenou slevu. Kotouče nesmí házet a být sedřené, brzdová kapalina by měla být čirá. Promačkejte páčku brzdy, zda jde volně a nezadrhává.

Tlumiče zkuste nejdřív na místě, na kluzácích nesmí být vidět olej. Zvedněte přední kolo a vyzkoušejte, jestli ložiska v krku řízení nekrokují. Řídítka musí jít volně bez jakéhokoliv náznaku cvakání.

Motor by měl jít „čistě“, bez pazvuků, nesmí kouřit ani být od oleje. Povolte víčko a zkontrolujte, zda v oleji není emulze. Pokud ano, otočte se a jděte jinam. Samozřejmě, že do motoru nevidíte, ale ledacos se dá poznat pouhým poslechem.

 

 

Jak jezdí

Před zkušební jízdou je dobré mít motor studený. Na palubce nesmí svítit žádné chyby, motorka musí správně svítit a blikat. Domluvte se s majitelem na pořádném svezení – objet v keckách a bez helmy blok nemá cenu, tak nic nepoznáte.

Nechte motor zahřát a vyzkoušejte, jak jde do otáček. Vyzkoušejte chod převodovky na každý kvalt. Zkuste krátce pustit řídítka. Nemají tendenci se rozkmitat? Při brzdění nesmí kotouče kopat do páčky. Až dojedete zpět, motorku znovu nastartujte a poslouchejte, jak zní.

 

 

Nekončíme

Nedělejte tu chybu, že utratíte všechny peníze na svou vysněnou motorku a pak budete jezdit v šusťákovce, protože na pořádnou výbavu už nezbyly koruny. Nechte si finanční rezervu – s největší pravděpodobností a pro klid duše bude potřeba udělat základní servis, olej a filtry. Nové gumy taky něco stojí, stejně jako následný provoz. Motorka je drahý koníček a nikdy na ní nesmíte šetřit.

 

 

 


text: Karel Táborský, foto: archiv MH

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno