Že je bavorácké GS nesmrtelnou motorkou, je známá věc. Starších kousků jezdí i po našich silnicích a lesích docela dost, ale většinou jsou to odrbané sériovky. Ne tak motorka, kterou si připravili v Trutnovském 2B Moto pro jednu zvláštní příležitost

Moje první setkání s touto motorkou je plné paradoxů. Stála totiž v Trutnově na showroomu a kolem ní se to hemžilo novými dvanáctkami v plné palbě. A řeknu vám, ten rozdíl je zásadní. Rozhodně nemám v plánu nové GS nějak shazovat, pořád ho považuji za jednu z nejlepších moderních motorek, ale v tom je právě ta bolístka… moderních. Vedle stovky vypadají nabubřele, zbytečně přeplácaně, a když to řeknu na plnou hubu, ten duch Dakaru, kterým se BMW stále chlubí, se z nich už prostě vytratil.

Přestavba: BMW R 100 GS 2B Moto

Oproti tomu když se koukám na jednoduše a poctivě postavené R 100 GS, hned si vzpomenu na fotky Gastona Rahiera z roku 1984, kdy se starší R 80 G/S na Dakaru zvítězil. Však také byl tento legendární kousek bezpochyby velkou inspirací Honzovi Götzovi, který má tuhle krasavici na svědomí. Tak se na ni podívejme. Základem se stalo již zmiňované R 100 GS s rokem výroby 1990 (v různých úpravách se prodávalo 1988–1996). Motorka už za sebou měla několik úprav, ale pro vytoužený cíl – absolvování náročné rallye – to chtělo o dost víc.

Přestavba: BMW R 100 GS 2B Moto

Zásadním a troufnu si vlastně říct nejzásadnějším je samozřejmě podvozek. Sériový moc závodní není, a tak bylo třeba se porozhlédnout jinde. Zadek vyřešili specialisté z WP, ale předek chtěl vyřešit i s kolem a brzdou. Ty nakonec darovala starší ostrá Husqvarna (TE410 z 1998). Takže na předku vidlice Marzocchi, která už se s terénem popere, a navíc 21″ kolo. Dalším krokem pak byla velká nádrž, i ta se na dálkových závodech hodí. V tomto případě byla použita banda od HPN s úctyhodným objemem 43 litrů.

 Zadní partie sériové stovky je také zbytečně velká a těžká, a proto přišla na řadu oblíbená flexa a podsedlový rám byl kompletně předělán, stejně tak blatník. Takže trubky, svářečka, měřit, zkoušet, opravovat. K mohutné nádrži a drobnému sedlu pak parádně sedlo retro sedlo z broušené světlé kůže. Podle nás sice nic moc praktického, ale pravda, že se hodí a Honza stejně moc času v sedě nestráví.

Přestavba: BMW R 100 GS 2B Moto

Když byla dodělána základní stavba, přišla na řadu otázka kapoty. Původní plán byl napasovat na GS nějakou velkou kapotu, která by na delších cestách odvedla svou práci. Po pár dnech dumání a prohlížení fotek byla zvolena jako dárce Africa Twin. Kapota sehnána, napasována a… nebylo to ono.

Primárně šlo samozřejmě o funkci, ale ani design nebyl úplně stranou a kulatá moderně vyhlížející kapota byla na retro enduru jako pěst na oko. Bylo tedy rozhodnuto, že tudy cesta nevede a na předek se nastěhuje jednoduché hranaté světlo s droboučkou kapotou kryjící jen budíky. Tedy pardon, spíš palubku. Origo budíky se totiž odporoučely a na jejich místo nakráčel osvědčený endurový digitál IMO100 doplněný o malý mechanický roadbook.

Přestavba: BMW R 100 GS 2B MotoPřestavba: BMW R 100 GS 2B Moto

Motorka samozřejmě potřebovala doplnit ochranu, takže výfuk nahoru, přidat kryt motoru a stojanu, padací rámy a také kryty rukou, kde konečně přišla na řadu ta Africa. Těsně před kompletací byla celá motorka rozebrána, řádně chemicky vyčištěna a pak přišlo na řadu lakování. Nic složitého, jen bílé kapotáže a modrého rámu, ale vypadá to senzačně.

Motor jako takový byl zrepasován a vyladěn, žádné další úpravy ale neproběhly. Podle Honzy prostě sériových 60 koní stačí, je to hlavně o rukách a o hlavě. A jeho teorie se o pár měsíců později potvrdila v Albánii, ale o tom dále.

Přestavba: BMW R 100 GS 2B Moto

Honzovu teorii potvrzuje během focení také petříkovický enduroguru Vašek Šolín, který dostal pro tuto chvilku GS do ruky. A to, co na trutnovské trati předvádí, to je něco, na co se chce každý milovník endura dívat. Vodí si tu obrovskou mrchu, jako kdyby to byla kroska, posílá ji do dlouhých powerdriftů, točí si ji kolem nohy a když už jsou oba dostatečně rozehřátí, pouští se do desetimetrových skoků. Co na to motorka? Všechno zvládá s grácií, žádné skučení.

To mě utvrzuje v tom, že když se starší kousek pořádně udělá, není problém se s ním postavit lesním nástarahám, motokrosové trati, a hlavně ani novějším motorkám. Je sice pravda, že za cenu takovéhle přestavby si koupíte mírně jetou jedenáctpade, ale zase uznejte sami, že tohle je mnohem větší stylovka. A pokud na to někdo má ruce a hlavu…

Přestavba: BMW R 100 GS 2B Moto 

Co dál? V jednu chvíli se chystal Honza svoje GS prodat, ale teď to vypadá, že si ho spíš nechá. Co s motorkou dál? Nejzásadnějším problémem je zadní bubnová brzda, která nepatří mezi nejsilnější. Jenže dostat na ni kotoučovku znamená přestavět celý zadek s použitím kyvky z novějších GS. Jenže ta je zase delší, a to včetně kardanu, což by nedobře zapůsobilo na ovladatelnost motorky. Takže pokud se do toho Honza pustí, bude třeba řezat, krátit. Ale to je očividně překonatelná výzva, takže se nejspíš kotoučové brzdy dočkáme. Že by pak tahle krasavice vyrazila na další závod? Uvidíme. Zatím otočte stránku a podívejte se, co absolvovala letos.

Přestavba: BMW R 100 GS 2B Moto


 

 

Gaston Rahier a Dakar

Začátek osmdesátých let byl pro BMW na Dakaru opravdu zásadní. V letech 1981 a 1983 v této soutěži zvítězil na německém motocyklu Hubert Auriol. Pak už ale přišly roky Rahiera. V šestém ročníku, který se jel v roce 1984, se na startu sešlo 114 motorek, ale po absolvování 12 000 kilometrů z Paříže do Dakaru jich dojelo méně než polovina, 50 strojů. Velkou bitvu mezi sebou svedli právě Auriol s Rahierem, tedy obě tovární BMW. Nakonec se radoval Rahier. To navíc zopakoval o rok později.

Jeho dvojité vítězství je o to obdivuhodnější, když vezmeme v potaz, že šlo o jednoho z nejmenších jezdců rallye, Belgičan měřil pouhých 155 cm. Není proto divu, že často slyšel na svoji osobu fórky typu, že na motorce stojí ve stupačkách a sedí zároveň. To mu ale nebylo překážkou a krom úspěchů na Dakaru byl trojnásobným světovým šampionem FIM v motokrosových stopětadvacítkách a několikrát se stal sportovcem roku. Malý muž s obrovskou reputací.


 

 

Foto: autor

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno