Se Shiverem to bylo vždycky trochu těžký. Starší sedmpade se mi docela líbila, protože jednak byla jiná, jednak šla do už předem prohranýho souboje s italským fenoménem jménem Monster. A vůbec se u toho nezarděla. Měla svou vlastní vizi naháče střední třídy a nepopiratelný šarm. Byl to takový outsider a těm je přece nutný fandit. A teď je tady posílená verze o objemu 896 kubíků a můžu bez okolků říct, že jsem se na ni těšil. Zklamala, nebo nadchnula? O tom bude následující testování…

 

Povídá se, že…

V branži koluje historka, že na vývoji nové devítistovky mělo velký podíl to nejzběsilejší, co se dá legálně za peníze koupit. Ano, jejich vlastní ikonické Tuono V4. Na tuhle jedenáctistovku prý technici přidělali krabičku na sběr dat a pozorovali, jak na ní jezdí zcela běžní piloti.

Ne jako žádní ultra janci, závodníci, ale prostě úplně normální lidi. A ten výsledek byl vcelku očekávatelný. Data ukázala, že jenom hrstka jezdců využívá víc než sto koní, i když má přístup k téměř stoosmdesáti. A proto nový Shiver jezdí tak, jak jezdí. Místo toho, aby se díky většímu objemu honil papírový výkon (ten vypadá dobře jen v prospektu), mnohem větší důraz šel na projev motoru a jeho reálnou využitelnost.

Masitej hoch

Výkon zůstal na hodnotě 95 koní a krouťák posílil na 90 Nm, což není nic, o čem byste psali domů, ale ten motor mě jednoduše baví. Je jiný, než má třeba Ducati, i když je to taky dvouválcové véčko. A podle mě lepší.

Ten pocit se mě zmocnil už po prvních pár metrech. „Sakra, tohle je takový opravdový,“ pomyslel jsem si. Cítíte podivně lahodnou mechaniku, která ale není hrubá, právě naopak. Je to celý festovní, ale přitom ohromně vytříbený. Těžko se to popisuje, tohle je fakticky potřeba zažít. Motor je doslova zásobárna krémovosti. Jako by ani nejezdil na benzin, ale usrkával jen smetanu. Tu dobrou, plnotučnou. Nemůžu říct, že by to byl nějakej vyloženej divoch. Tah je příjemný, dostatečně důrazný, ale upřímně ty kubíky navíc moc necítím. Zavázat mi oči, tak bych přísahal, že jedu na starý sedmpade nebo spíš na SV650. A to myslím v dobrým.

I na režim Sport je hodně klidný a rozhodně nechce děsit. Je tady ještě Touring a Rain, ale to jsem ani nezapínal. Není proč. Používat se dá pohodlně už od nějakých dvou tisíc, a to u dvouválců není zrovna obvyklý. Je tady znát, jak moc se dbalo na přesnou dodávku výkonu a že se s tím někdo fakticky piplal. A to mě baví, protože je díky tomu motorka poslušná, ať už ji používáte jakýmkoliv způsobem. Plyn nemá žádnou vůli, nástup výkonu je okamžitý, masitý, a přesto podivuhodně klidný. Tam, kde sebou ostatní dvouhrnky melou a chtějí se rozskočit, jede Shiver klidně a vyrovnaně. Je to docela paradox, že takhle útočně vypadající motorka má tak klidnou povahu. Ono to má svoji logiku, protože hoši v Aprilii nejsou blbí a postavit druhýho Monstera by nemělo velký smysl.

Shiver musí být jiný a on skutečně je. Vyzařuje z něj podivuhodný klid, že vlastně ani nemá potřebu jezdit nijak rychle. Jsou chvíle, kdy dodává radost. A velkou. Když si dáte práci, kvalty tam pěkně zapadají, a pokud bych ji měl doma, nebál bych se zkrátit sekundární převod o zub menším pastorkem vpředu, jako to má Dorsoduro se stejným motorem. To je totiž znatelně silnější, a to jen díky větší ochotě rychleji se vytáčet. Drobnost za pár korun a motorku to dokáže úplně proměnit. Věřte nám.

Raději piánko

Ne, že by to ale nezvládnul, protože z hlediska podvozku si doopravdy není na co stěžovat. Oproti starší verzi má lehčí ráfky, o odpružení se stará 43mm vidlice Sachs, která je i nastavitelná, pokud byste měli potřebu do ní hrabat. Rám je klasicky hodně tuhý a jedná se o kombinaci dutých trubek s litými hliníkovými bočnicemi. Vypadá to skvěle a motorce to dodává šmrnc.

Hezká je i zadní kyvka, na které je vidět poctivá designérská práce, a není to jen obyčejný černý jekl, jak to rádi dělají v Japonsku. Celá motorka je při jízdě docela tuhá a je znát, že pochází z Evropy. Italové tohle rádi dělají – radši pevnější podvozek s menší úrovní komfortu než nějakou rozměklinu, která se pod náporem koní přikrčí a rozhoupe. Nevím, jestli je to úplně dobře, protože ten motor vážně vybízí ke klidnějšímu používání a trochu víc pohodlí by neškodilo. Na druhou stranu z motorky jdou přesné a jasné odezvy a na hrbech si občas lehce povyskočí. Není to špatně. Pokud máte rádi tužší mašiny, Shiver vás nezklame.

Pocitově se sedí hodně v motorce a řídítka jsou docela vysoko, takže máte jasnou převahu nad hmotou – a že jí není málo. Natankovaná váží 218 kilo, a když jsem ji tlačil z showroomu, musel jsem celkem zabrat. Není to titěrná motorka, pocit levné hračky tady doopravdy nenajdete, a to mi přijde moc fajn. Jo, a má skvělý zvuk s krásným prděním při zavřeném plynu. Ty víčka v koncovkách sice vypadají podivně, ale jsou tam prý z čistě účelného hlediska. U staré 750 si lidi stěžovali, že se výfukové plyny natahovaly zpátky, a víčka tomu zabrání. Nevím, podle mě má být výfuk pořádná roura s dírou na konci, a ne tohle.

Je s čím si hrát

Na ničem se tady nešetřilo a kromě pěkných detailů je to vidět i na barevné palubce, která je plně digitální. Díky příplatkovému balíčku A-MP se dají budíky propojit s chytrým telefonem a užívat si tak neomezené konektivity. V dnešní digitální době určitě dobrá věc. Potěšilo mě, že se dá kontrola trakce vypnout i za jízdy (má tři úrovně intervence), na vypnutí ABS ale musíte zastavit. To se chová předvídatelně a není ani zbytečně zbrklé.

Brzdy odpovídají charakteru, takže i přes radiální třmeny a opletené hadice už v sérii tady není na brzdách žádná přehnaná horlivost. Vyloženě povedená je spojka, která jde lehce a její progresivní záběr úplně vybízí ke hraní si s ní. Stačí maličký brknutí na semaforech a předek se hezky nadlehčí, i když žádné wheelie monstrum rozhodně nečekejte. I blbnout se dá s rozvahou. Hodně se mi líbí, jak jistě se skládá do zatáček a neklade žádný odpor. Je v tom jistá přirozenost a pokyn do řídítek je tak prakticky neznatelný. Při otáčení mi přišlo, že se rejdy maličko zavírají a je to daň za hbitost při zatáčení. A ten budík poskytuje slušnou ochranu před větrem, do 150 se to dá i dlouhodobě.

Těžký to bude mít

Stejně jako sedmpade ani nové devítikilo to nebude mít proti těžkým hráčům v týhle natřískaný kategorii vůbec jednoduchý. Je to motorka pro fajnšmekry, za to ji musím pochválit. Není na ní nic vyloženě špatně, ale i tak mám pocit, že bude maličko (i když neprávem) přehlížená.

Je ale za dobrou cenu, výbava je adekvátní a líbí se mi ten agresivní a neokoukaný design. Pokud chcete italský dvouválec a zcela přirozeně vás to táhne k Ducati, ještě vydržte a běžte se na Shiveru projet. Má nádherný jemný motor s dostatkem síly, doopravdy pěkně se na něm jezdí a nic mu nechybí. Zaslouží si šanci. Navíc, Horneta nebo Monstera má přece každej, že…

Kup si ji, když…

  • nechceš zapadnout do davu,
  • máš to radši klidně,
  • chceš Italku, ale ne Ducati.

Nekupuj si ji, když…

  • chceš dělat všude bordel,
  • pod 200 to vlastně neumíš,
  • ti vadí nápor větru.
Technické údaje – 2017 ApriliaShiver 900

Motor
Typ: vodou chlazený dvouválec, V2, 90°, DOHC
Objem: 896 cm3
Max. výkon: 95 koní @ 8750 ot./min.
Max. točivý moment: 90 Nm @ 6500 ot./min.
Vrtání × zdvih: 92,0 × 67,4 mm
Počet rychlostí: 6
Sekundární převod: řetěz

Podvozek
Rám:   ocelový trubkový, slitinové bočnice
Přední odpružení: USD vidlice Sachs, zdvih 120 mm, nastavitelná
Zadní odpružení: monoshock Sachs, nastavitelný
Přední brzda:  2× 320mm disk, 4pístkové třmeny, radiál, ABS
Zadní brzda: 240mm disk, 1pístek, ABS
Pneu přední: 120/70-17
Pneu zadní: 180/55-17

Rozměry
Rozvor: 1440 mm
Výška sedla:810 mm
Objem nádrže: 15 l
Pohot. hmotnost: 218 kg


text: Karel Táborský, foto: Jan Stárek

4 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den Honzo,
    super test a díky za něj. Zase mě o kousek posouvá ke koupení Shivera 900 🙂 Měl jsem dřív Horneta 600, teď 2 roky nic a rád bych 2válec. Jel sem na Y.Tracer 700 a super, ale chci naháče. Výběr začal u XSR700 a Monster 797 a teď jsem u Shivera 900. Mám 190 cm a chci univerzální, zábavnou motorku na nedělení odreagování po okrskách, cestu do práce, ale i krátkou dovolenou. Je to dobrá volba? Z dostupných recenzí a názorů majitelů starší 750ky mi vychází, že ano. Díky

  2. Parádní fotky, dělají Shivera víc sexy než ve skutečnosti je 🙂 Byla na mým listu, ale nakonec jsem dal přednost Street Triplovi, ale asi ji půjdu ještě jednou projet 🙂

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here