Nabídku BMW v segmentu naháčů skutečně nelze než obdivovat. Je taková pestrá, chytře poskládaná a vybere si v ní doopravdy každý to své…
Od stylově vyklidněného loudala až po psychopatické magory typu našeho Karla (teď myslím pana Táborského, ne samotného Mistra z Bertramky). Jenomže, kam se v tomhle výčtu dokážu zařadit já? A kam vůbec zařadit tu nenápadnou R 1200 R? Ideální téma na následující zamyšlení.
Než se vydáte z peněz
Než se tedy vydáte z peněz, měli byste nejdříve vědět, co si kupujete. Motor je ten nejtypičtější agregát pro BMW, nadlitrová dvouválcová „boxerka“, od roku 2015 již vzduchem i kapalinou chlazená a na předku nezatížená Teleleverem. Vůbec celý ten model není žádnou rychlokvaškou, v nabídce značky jej naleznete již od roku 2006 a kořeny samotné jsou ještě pevnější, když si uvědomíme, že cestičku prošlapala momentální R 1150 R.
Solidnost, ta je tady tou nejhlavnější ideou a spojovacím prvkem. Všechno precizní, poctivé a dobře udělané. To mě baví. Když je skvěle zpracovaný detail, rád se budu dívat i na celek! Bavoráci do ní naskládali všechno to nejlepší, co našli na skladech, a v poslední evoluci se pak nebáli do motorky střihu „roadster“ zakomponovat i nadbytek nejnovějších technologií. Ve standardu nechybí skvěle zkalibrované ABS a dvojice jízdních režimů. V příplatku pak můžete mít i systém Dynamic Traction Control, další dva jízdní režimy a poslední generaci elektronicky nastavitelného ESA podvozku, což je super, když moc rádi „necvakáte“.
Ač R 1200 R navenek možná stále působí trochu baňatým dojmem, když ji osaháte, přijde vám lehká, váhu mírně nad 230 kilogramů byste jí nehádali. Motor a dva díly trubkového rámu tvoří nosnou část stroje, přední teleskopická vidlice má úctyhodný průměr 45 mm, zadní jednoramenná kyvka je taky řádně cool a o posun dopředu se stará kardan, což znamená, že si neumažete prstíky od šmíru, až budete svou krásku pucovat.
Plusové body i za široká a pevná řídítka, která dávají pocit nadvlády i v té nejtitěrnější rychlosti. A pozitivem je také velká 18litrová nádrž, která mi po dlouhé době dává u motorky zažít pocit, že mám konečně něco pořádnýho mezi nohama (což není pokus o lascivní vtip, nýbrž smutné konstatování faktu, že naháče poslední dobou své baňky na benzin spíš zmenšují, a já mám mnohdy i pocit, že snad začnu o sebe narážet koleny, než že bych se o nádrž pořádně zapřel a stroj tak nohama ovládal).
Drndáme a máme se dobře
První pocit z motoru? Jako by byl v mnohém radostnější, než ho známe třeba u ikonického GS. Chce se mu, dovádí a já hned na prvních metrem poznávám, že je ta motorka doopravdy silná. V tomhle klame tělem, vypadá zakřiknutá, usedlá, ale uvnitř taková rozhodně není. Naopak! Rozhodně tady vidím jako povinnost kupovat ji s rychlořazením, protože když se dostanete do otevřeného prostoru, ta motorka se jedním slovem dokonale „rozzpívá“. Je to, jako když Mistr otevře své zlaté hrdlo a vypustí to svoje dlouhé dynamitové „Á“. Všichni ustanou v údivu a on si ještě přidává. „Ano, připlatit si raději za quickshifter než například za tempomat“ – to je věta, která o povaze téhle motorky hodně vypoví.
K tomuto konstatování přidejme čtenáři informaci, že šasi a podvozek by klidně zvládly i dalších 50 koní navrch, taková jde z té motorky jistota. Nekroutí se, nekoktá, neskáče. Navíc sedíte jen mírně přihrbeni, takřka v ideálním rozložení váhy na trojbod prdel–nohy–řídítka. Tím pádem taky máte naprostou kontrolu nad každým gramem pod vámi a nenajdete moment, kdy byste museli pohybující hmotu jakkoli přemáhat (mimochodem velké plus, možná vůbec to největší, jaké R 1200 R pro své majitele má!).
„Přední vidle dává skvělou odezvu, téměř jako u S 1000 R,“ řekl mi kdysi po první jízdě náš pan šéfredaktor a já na jeho slova spoléhám. Jedu jako zneuctěná cikánka. Oproti odstrojenému superbiku není ale tahle motorka tak tuhá a nekompromisní. Lehká je ve svém projevu spojka. Nebudeme se bavit ani o brzdách – to nemá smysl popisovat, to se musí zažít. Vlastně ani jednou jsem nezažil pocit, že by se pode mnou nějak zakroutila.
Co bychom si vytkli navzájem
V tomhle případě se mi teda moc nelíbí budíky, opravdu spousta údajů na malým prostoru, a navíc grafika jak na starým Atari. A to nejsem žádným milovníkem moderny. Což dokážu hned vzápětí tím, že hned bych nejradši do kanálu vyhodil bezklíčkový systém startování, neb já si na tohle nemůžu zvyknout a opět jsem zapomněl klíče (v druhé bundě) v kanceláři.
Když jsme u toho kanclu… Je R 1200 R spíš motorkou do města, nebo na okreskový ježdění? Pro město je bezpochyby královskou volbou. Motor má potenci už od volnoběhu, nemusíš čekat na točák ani žádná díra v projevu tam není. Pro normální jízdu nemusíte kdovíjak přidávat, až když potřebujete někoho předjet, polechtáte rukojeť. A pak je to v nanosekundě a už soupeři máváte.
Na otevřených venkovních silnicích je to tak půl na půl. Pokud máte k dispozici v okolí nějaký úsek plný zatáček, budete spokojení a pochrochtáte si blahem. Dám ruku do ohně za to, že až Bavce trochu osaháte, lehce potrháte leckterý supersport v náklonech na nudličky. Pokud ale jezdíte jen rovně a rychle, pak vás čeká v životě nejedna malá útrapa, protože i přes větrný štítek do rozevřeného posezu fouká a jízda naddálniční rychlostí už dokáže být docela nepříjemná.
A poslední zodpovězené otázky
*Moc hezká mi přijde grafika celku. Kombinace modrého lehkého rámu, bílého laku a bytelného tmavého těla motoru tomu dodává ten správný neklid a kontrast. Je to dospělá motorka, proto se nemusí stydět za proporce svého těla.
*Při testu jsme se u spotřeby dostali jen lehce nad 5 litrů. A to nebyla tématem pouze odpočinková jízda!
*Vibrace tu jsou, vždyť je to boxer, ale jen hodně jemné. Nebude problém v sedle vydržet třeba celý den, kdyby vás napadlo něco jako dovolená.
*Sedlo je víc než super, neprosedí se. Fajn, že je před spolujezdcem dělené (necestujete sem a tam).
*Se svými 180 centimetry v pohodě dosáhnu nohama na zem, ale aby nabídka u BMW byla úplná, lze za příplatek volit jiná, vyšší nebo nižší sedla.
*Cena není nízká, s příplatky ji vystřelíte ke hranici 450 000 Kč, a právě z toho důvodu si myslím, že to je motorka pro lidi jako Karel (a teď už myslím Mistra). Ne proto, že on na ni asi bude mít, ale jelikož mi přijde jednoduše mistrovská!
*Určená pro lidi, kteří docení, že neřve do okolí „koukej, hele, jak já jsem úžasná“. Ba právě naopak, uvítají, že to o sobě až tak hlasitě neříká.
PS: Takže „stokrát chválím čas“, že BMW vybrousila „eRko“ v diamant. Určeno pro všechny ty muže, co nepotřebují se exhibovat a přitom vyžadují jen tu nejvyšší kvalitu kategorie 1A.
Kup si ji, když…
- máš rád každý dotažený detail,
- rád se nakláníš v zatáčkách,
- nepotřebuješ se předvádět.
Nekupuj si ji, když…
- dáš jen na první dojem,
- chceš jen ultra moc cestovat,
- budeš své místo na téhle planetě teprve hledat.
Technické údaje – BMW R 1200 R
Motor
Typ: vzduchem/vodou chlazený čtyřdobý plochý dvouválec
Objem: 1170 cm3
Maximální výkon: 125 koní @ 7750 ot./min.
Točivý moment: 125 Nm @ 6500 ot./min
Počet rychlostí: 6
Sekundární převod: kardan
Podvozek
Rám: dvoudílný trubkový, motor součástí nosné struktury
Přední odpružení: USD vidlice ø 45 mm / nastavitelná
Zadní odpružení: BMW Paralever; vzpěra WED / nastavitelná
Přední brzda: 2× 320mm disk, 4pístky
Zadní brzda: 276mm disk, 2pístek
Pneu přední: 120/70 ZR 17
Pneu zadní: 180/55 ZR 17
Rozměry
Rozvor: 1515 mm
Výška sedla: 790 mm (*760/820 mm příslušenství)
Objem nádrže: 18 l
Pohot. hmotnost: 231 kg