Přistoupí ke mně starší chlápek mohutnější postavy, od oka něco kolem padesáti, a povídá: „To je to nový BMW, že jo? V téhle barvě jsem ho ale ještě neviděl a už vím, co budu chtít jako příští motorku.“

Potichu přikývnu, podáme si ruce a on se na odchodu ještě dvakrát otočí. Bylo na něm vidět, jak moc pro něj znamená a jak moc po něm touží. Upřímně, nedivím se. GS tohle dokáže.

Strhnout na sebe pozornost, být za tu největší hvězdu, ukázat svou autoritu. A v téhle parádní barvě je to ještě mnohem intenzivnější. Modro-bílá kombinace plus zlatá kola – na tom nemůže být nic špatnýho.

 

Pan největší

Přátelé, ta motorka je jednoduše giganticky obrovská. Naložená do hliníkových kufrů a topcasu je monumentální. Fyzická prezence, kdekoliv zastavíte, je pohlcující. Pro někoho to může být i celkem zastrašující, protože šířka Advika v oblasti 30litrové nádrže působí až nepřirozeně.

Jenže BMW to má moc dobře vymyšlený – je to pro něj doslova klíčový model a nemůže si dovolit žádnou chybu. Ani s příchodem motoru 1250 s technologií ShiftCam to zcela pochopitelně není jinak. Nový motor dodal emoce a rychlost navíc, zatímco všechno to dobré z minula zůstalo zachováno. Je tady bezvadné vyvážení, cestovní pohodlí a schopnost dostat se téměř kamkoliv.

Chci se teď chvilku zastavit u motoru. Starší vodou chlazený byl nesmírně silný motor a stále vlastně je. Jeho obrovský zátah z volnoběhu a okamžitá reakce je pro mě to, co definovalo starší verzi motorky. Tahle nová jednotka je naprosto někde jinde. Pořád je tam ten sametový chod a schopnost vyrazit téměř od volnoběhu bez jakékoliv známky zaváhání. Je to přesně to, co pro pohodovou jízdu chcete.

Nemusíte honit vysoké otáčky, abyste se někam rychle dostali. Je to tam hned a bez čekání. A když se pak dostanete do středních otáček, je tam znatelně větší rychlost, která nepoleví až po červené pole. Právě naopak, ta mašina nahoře ještě hodně přidá a těsně před omezovačem je tam celkem znatelná výkonová špička. Něco takového bych od boxera nečekal a může za to právě chytrá technologie dvou vaček.

Jedna je naladěná na spodek a po překročení určité míry otáček motor přepne na druhou vačku a ta právě dodá ten poslední výstřik rychlosti. Není to tak, že by přepnutí na ostrou vačku bylo připraveno v přesně daný okamžik – elektronika je v tomhle proměnlivá a řeší si to v závislosti na řadě faktorů. V reálu na silnici tak nemáte absolutně šanci poznat, kdy k přepnutí vaček došlo. Baví mě to, hrozně. I přes tu všechnu velikost je tohle motorka, která když se dá i do nepatrného pohybu, jako by všechnu váhu nechala někde jinde.

 

 

Pro dospělý

Doslova fantastický je rejd, který umožní otáčení na sebeužší silnici a pomůže při manipulaci v terénu. A ty řídítka! Správná šířka a zalomení. Jednoduše to celé padne do ruky a máte tady naprosto jasnou převahu nad hmotou, které tady vážně není málo.

A jak doopravdy jezdí? Na silnici je jednoduše k nezastavení. Jeho schopnosti jsou zdánlivě nevyčerpatelné a jistota, se kterou všechno dělá, je více než přesvědčivá. Jakákoliv zatáčka, jakákoliv rychlost.

Prostě ji tam pošlete a můžete se s důvěrou spolehnout na mechanický grip podpořený výbornými pneumatikami Michelin Anakee Adventure. Je tady pořád ten charakteristický „BMW feeling“ od přední vidlice – ta umí výborně filtrovat jakékoliv nedokonalosti povrchu a současně s tím vás odřízne od veškeré zpětné vazby, kterou poskytují ostatní motorky s konvenčním systémem předního odpružení.

Pokud jste to nikdy nezažili, může to být z počátku zvláštní a jednoduše řečeno musíte motorce věřit. Ona vás podrží v každé situaci, ale je to prostě maličko jiný pocit. Hrozně mě baví, že když maličko skloníte hlavu, tak na vršku vidlic uvidíte tu obrovskou práci, kterou musí odpružení neustále dělat. Sledovat to je fascinující a oči otevírající. Pokud pak motorku pošlete mimo zpevněnou silnici, vůbec ji to nezaskočí a je z ní cítit, že tady se s offroadovým použitím počítá. Odnikud se neozývají žádné tvrdé rázy, podvozek si dokáže při přepnutí do Enduro režimu poradit i se skoky a stydět se plynu vážně nemusíte.

Pravda, je tady pořád ta velká hmotnost, takže musíte být vzhůru a za řídítky nechrápat, ale tohle je doopravdy schopná enduro motorka.

 

Pohodlíčko

Jak je na tom s komfortem? Samozřejmě bezvadně. Sedlo je velké a pohodlné, i když mám pocit, že u starší verze bylo o maličko pohodlnější, a po celém dni v sedle mě z něj trochu bolela prdel.

Spíš bych to ale přisuzoval tomu, že zjara ještě můj zadek nebyl navyknutý na tolik kilometrů v sedle. A výbava? Tady není co kritizovat, protože je jednoduše kompletní. Jízdní režimy motoru, semiaktivní podvozek s několika módy, tempomat, vyhřívané hefty, přídavná světla a vlastně všechno, co vás napadne.

Plné LED osvětlení a asistent rozjezdu do kopce máte ve standardu. Ten, mimochodem, funguje bezvadně a je to něco, co jsem v terénu hodně využíval. A pak je tady plně digitální displej, který spíš připomíná nejmodernější tablet. Má boží rozlišení, rychlost odezvy na pokyny a moderní grafiku. Z hlediska přehlednosti není co vytknout a je to něco, na co vás bude bavit koukat.

Možnosti konfigurace jsou neomezené a informace na něm kompletní. Nechybí ani možnosti bezdrátového připojení telefonu. Cokoliv si vymyslíte, Advik to umí. Hodně mě zajímalo, jak se motorka bude chovat naložená tolika kufry a jak moc to ovlivní jízdní vlastnosti.

Samozřejmě, cítit jsou a hlavně v terénu poznáte jistou vratkost, ale na silnici je jízdní projev s plně naloženou motorkou suverénní. GS je zkrátka stroj, na kterém se špatně hledají chyby.

 

 

Otázka volby

Teď je důležité odpovědět si na základní otázku: Opravdu potřebuju 30litrovou nádrž a dojezd skoro 500 kiláků na jedno natankování? Pokud se chystáte na expedici do Mongolska, pak asi ano a verze GS Adventure dává smysl.

V 90 % případů je ale standardní GS naprosto dostačující a nebudete se muset zabývat vyšší hmotností a celkovými rozměry. Rozumím tomu, že existují lidé, kteří chtějí mít to nejvíc, a pro ně je Advik tím pravým. O jeho schopnostech není pochyb.

Nejpopulárnější adventure motorka se s novým motorem stala schopnější a hlavně více vzrušující. Má víc rychlosti a emocí. Ano, je drahá, ale to bude cílovce naprosto ukradené. Kdo chce nejvíc, dostane to.

 

Kup si ji, když…

  • nemáš problém s financemi,
  • spokojíš se jen s tím nejlepším,
  • jsi vyšší postavy a máš zkušenosti.

Nekupuj si ji, když…

  • kult GS ti nic neříká,
  • preferuješ nízkou hmotnost před výkonem,
  • nechceš jet na sraz do Garmische.

 

 

Technická data – 2019 BMW R 1250 GS Adventure HP

Motor
Typ: vodou chlazený boxer, BMW ShiftCam
Objem: 1254 cm3
Vrtání × zdvih:  102,5 × 76 mm
Kompresní poměr: 12,5 : 1
Maximální výkon: 136 koní @ 7750 ot./min.
Max. točivý moment: 143 Nm @ 6250 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Sekundární převod:  kardan

Podvozek
Rám: dvoudílný rám, nosný motor
Přední odpružení: BMW Telelever, ø 37 mm
Zadní odpružení:  BMW Paralever
Přední brzda: 2× 305mm disk, 4pístek, ABS
Zadní brzda: 276mm disk, 2pístek, ABS
Pneu přední:120/70-19
Pneu zadní: 170/60-17

Rozměry
Rozvor: 1504 mm
Výška sedla: 890/910 mm
Objem nádrže:  30 l
Pohotovostní hmotnost: 268 kg

 

 


text: Karel Táborský, foto: Honza Karásek, vyšlo tiskem MH 6/2019

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno