Vezmu to přímo na maso. BMW R 1250 RT je z hlediska zaměření na exkluzivitu přesně „to ono“ jiné, zajímavé a jedinečné, o čem se chcete bavit se zkušenými jezdci, když se řeč stočí na motorky unikátní a vyzrálé do posledního šroubečku.

Nesedíte zaklínění v mase stroje (jako je tomu třeba právě u cendur), nýbrž sedíte skutečně „na“ mašině v pravém slova smyslu motorkového světa. Opíráte se o ni, cítíte s ní propojení v ruce, i jízdně se hned od prvního metru daleko víc projeví vaše aktivita.

Cesťák, který holt z chlapa zase dělá rošťáka. Boxer o objemu 1254 kubíků je nyní díky vylepšenému vstřikování a proměnlivému časování ventilů vyhlazený do neuvěřitelné plyšovosti, ovšem motor zároveň umí být okouzlujícím způsobem rychlý a agilní. A dobré je i to, že se RT neustále drží tradice dvouválce, protože právě díky němu cítíte, jak to srdíčko buší a bije se o svůj prostor na slunci. Tomu se říká charisma.

 

 

A kde je enormní síla, tam už dnes musí být i obrovská nálož elektroniky. Dynamická kontrola trakce, inteligentní ABS, elektronické nastavování semiaktivního podvozku. Ptám se sám sebe, jestli cítím během první jízdy nějaké podstatnější rozdíly oproti ostatním motorkám, které jsem doposud měl tu možnost testovat. A odpovědí mi je samotná stabilita tohoto BMW a neskutečná jistota, kterou pod sebou jasně rozeznám.

Určitě tady hraje roli i naprosto přesně a do detailu vykoumaná aerodynamika, protože tohle jsem na motorce podobného střihu ještě nezažil. Ani v těch největších rychlostech se tenhle cesťák nezachvěje, drží pevně svůj směr, jako se drží ta nejpevnější víra. Nic, ani plně naložené boční kufry ho nedovedou rozhodit, ani sem tam nějaká ta díra.

Je to však zároveň i trochu šílené, jelikož motorka se i přes svou váhu 279 kilogramů strašně snadno a až doslova chtivě sklápí do každé ze zatáček před vámi a člověk velice brzo jakoby zapomene, co za kolos vlastně ovládá. Takže za opravdu krátkou chvíli najednou zjistíte, že jedete daleko, daleko rychleji, než byl původně váš plán. A to je další přednost téhle motorky. Jak nádherně je dychtivá…

 

 

Jenomže není to rychlost a švih, o co by šlo u těchto turistických motorek primárně. Hlavní je všechno to pohodlí, vstřícnost a s tím spojené funkce a úroveň výbavy. Rozmazlovat své majitele, o to tu jde především! Koukám tedy do seznamu všeho toho, co BMW k modelu RT nabízí, a vybírám, co všechno bych na takovou motorku s klidným srdcem těm zkušeným jezdcům doporučil.

V balíčku Komfort najdete systém hlídání tlaku v pneumatikách. To je fajn věc, obzvláště když podnikáte opravdu dlouhé cesty. Podhuštěné pneu mají extrémně neblahý vliv na chování takových velkých motorek, takže se bavíme o bezpečnosti. Pak samozřejmě centrální zamykání kufrů a s ním možnost vše na dálku bezklíčkově ovládat.

Já osobně bych pak nezapomněl zakliknout kolonku Asistent řazení PRO, protože s rychloražením (nahoru i dolů) je to zas úplně jiný level. Navíc oni ten systém zdokonalili natolik, že k přeřazení si stačí osvojit jen lehký grif. A ty rozjezdy a podřazování s meziplyny, to je pak neuvěřitelná paráda!!!

 

 

Pro někoho je známkou luxusu audiosystém s funkcí přehrávání rádia nebo MP3, což je mně osobně cizí, ale navigaci BMW bych jednoznačně bral – víte, někde bloudit a proplétat se vykulený neznámýma uličkama je na takové velké motorce naprosto nejhorší zážitek! Stejně pozitivně vnímáme nabídku služby nouzového volání eCall, které dokáže spustit celý záchranný řetězec, když se vám na motorce nedej bože něco přihodí!

Vyhřívané sedáky, tempomat, asistent rozjezdu do kopce, indikace problému se zavřením kufrů… vyjmenovat všechno, to bychom tu byli do půlnoci. A i o tom to je, že u prodejce dostanete možnost si vybírat do nekonečna a sestavit si tak ideální stroj, který si pak budete mí možnost užívat, za což si však značka nechá samozřejmě zaplatit. Ale v tom najdeme jeden z faktorů, proč se pro takovou motorku rozhodnout. Je v ní cítit kus nezbytné exkluzivity, je za odměnu, definuje tvůj status a ne každý si to může dopřát!

Pokud vás zajímá spotřeba, byla vysoká ve chvíli, kdy jsme opravdu tahali. Při testech na uzavřené trati (rychlosti i přes 200 km/h při testu stability) jsme se nevešli pod osm litrů. Ale při normálním užívání (a to neznamená courání) počítejte tak 5–6 litrů.

 

 

Praktickou poznámku mám s plusem poznačenou u toho, jak BMW dobře vyřešilo přesahy vytrčených válců boxera, nad kterými jsou zde plastové kryty, a jezdec se tak nebouchne do holeně, i když mašinu jen posouvá. U kolonky pohodlí mám vedle velkého plus ještě jeden postřeh – díky všem těm jemným detailům kapotáže a nastavitelnému plexi štítu na téhle motorce jde dosáhnout toho, že doopravdy nefouká!

Velice zajímavé je, že pozitivně vyšlo i nastavení elektronického podvozku. Povětšinou (tedy vesměs zas u cendur) nám totiž předvolený režim přijde zbytečně měkký, obzvlášť když je motorka zatížena. U RT je v novém módu Dynamic ESA „Next Generation“ tenhle systém už dokonale vyvážený a motorka opravdu umí díky inerciální jednotce nastavit správně charakter tlumení tak, jak bych to udělal i já, kdyby to za mě nesuplovala. A tím pádem si je na silnici zas o chlupek jistější…

 

 

A když už tedy přejdeme tu mez a rozhodneme se, že svou další existenci spojíme s nějakým opravdu typickým cestovním strojem klasického ražení pak: * Harley má bezpochyby obrovské charisma značky a udělá z vás chlapa.  * Gold Wing je něco mezi lenoškou na dvou kolech a fantastickým zážitkem plným luxusu a obezřetnosti k tomu, kdo ho má. Třetí pól je pak právě tohle * aristokratické BMW R 1250 RT, stoprocentní vlastnosti opravdové motorky, švih, radost, luxus, inteligence a naprosto snová výbava. Tady nemůžeš sáhnout vedle, ani kdybys při vybírání spal…

 

 

Redakční zářez

Nováček 2
Překvapivě je to vlídná motorka, ale nováček by mohl mít problémy se samotnou váhou stroje.

Profík 1
Zkušený jezdec si užije jízdní vlastnosti a skvěle reagující podvozek. I boxer je radost.

Technika 1*
Víc už na světě není. Tohle je setkání s naprosto dokonalou technikou a vlastnostmi!

Sex-appeal 3
Ani na 100 pokusů jsme v ní moc krásy neobjevili. Ale ono je to vlastně úúúplně jedno…

 

NOVINKA 2021 – BMW R 1250 RT – adaptivní tempomat už i v motorkách

 


Technické údaje – BMW R 1250 RT

Motor
Typ:  vzduchem/kapalinou chlazený boxer
Objem:  1254 cm3
Vrtání × zdvih:  102,5 × 76 mm
Maximální výkon: 136 koní @ 7750 ot./min.
Točivý moment: 143 Nm @ 6250 ot./min.
Počet rychlostí:  6 (s rychloražením v příplatku)
Sekundární převod:kardan

Podvozek
Rám: dvoudílný rám, nosný motor
Přední odpružení:  telelever, průměr podpěry 37 mm, zdvih 120 mm
Zadní odpružení: paralever, tlumení v závislosti na zdvihu
Přední brzda:  2× 320mm disk, 4pístkový radiální třmen / ABS
Zadní brzda:  276mm disk, 2pístek / ABS
Pneu přední: 120/70 ZR 17
Pneu zadní:  180/55 ZR 17

Rozměry
Rozvor:  1485 mm
Výška sedla:  805/825 mm (+ příplatkové volby)
Objem nádrže:  25 l
Pohot. hmotnost:  279 kg

 

 

 


text, foto: Honza Karásek, vyšlo Motohouse 11/2019

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno