Přemýšlíte o tom, že byste své dítě vyzbrojili motorkou? Pojďte do toho! Pokusili jsme se o test několika malých motorek právě z pohledu rodičů…

 

MH TEST – HONDA CB125R vs. SUZUKI GSX-S125

*Obě dvě vybrány z kategorie naháčů. To znamená, že když při tréninku lehce spadnete, nebudou případné následky až takovým průšvihem. To je u teenagerů hodně podstatnou otázkou.

*Obrovské překvapení na úvod testu: Obě jsou při jízdě po silnici překvapivě pevné, stabilní, díky skvěle umístěnému těžišti se na nich výborně drží rovnováha. To je ohromně vstřícné hlavně vůči nováčkům, ale potěší to i v podstatě zkušené jezdce.

*Motor je v obou případech potřeba dost točit. To ale nemusí být zdaleka taková nevýhoda, jak by se mohlo na první pohled zdát. Naučíte se totiž předvídat, využívat potenciál převodovky a taky práce se spojkou vám už nikdy nebude cizí. Lidé začínající rovnou na velkých motorech do motorek jen přilívají benzin, vy ji budete ale umět doopravdy využít.

*Maximální rychlosti,tj. 100 km/h, se dá dosáhnout na obou strojích, z kopce i trochu víc! Je ale pravda, že Suzuki má využitelný rozsah motoru umístěný poněkud výš v otáčkách. Honda má tuhle křivku plošší – ale ten rozdíl je fakt spíš chirurgický. V tabulce vás možná překvapí, že by mezi nimi měl být 17% rozdíl ve výši výkonu, na silnici je to totiž prakticky k nerozeznání.

*Převodovka šestistupňová. To neznamená nic jiného, než že se za jízdy rozhodně nebudete nudit. Stačí malinko aktivnější přístup k jízdě a je to tam. Já osobně třeba vysmrdělpři průjezdu Prahou starší XT660X. Vlastně je malá motorka pro město mnohem zábavnější než třeba skútr právě proto, že se s ní člověk musí naučit „vrkat“ a „kvrdlat“, aby si to trochu užil.

*Naši figuranti na fotkách mají oba okolo dvou metrů. To proto, abyste jasně viděli ten kontrast. Nejsou to motorky pro úplně velký lidi. Honda je malinko vyšší mezi nohama, Suzuki bude sedět i opravdu malým postavám.

*Suzuki je kratší. Je to znát na otáčení, snadnosti manipulace, ovšem při opravdu agresivním brzdění už mají dvoumetroví pánové dojem, že se to pod nimi každou chvílí rozlomí. Nu což, chtěli jsme to přeci vyzkoušet jen opravdu na hranicích samotných možností.

*Obě mají samozřejmě ABS a obě splňují normu Euro4 – vlastně už to jsou z pohledu mnoha parametrů naprosto plnohodnotný a velký motorky. Vizuálně je však Honda postavená decentněji, je tu kulaté LED světlo, jednobarevné lakování, zadní sedačka víc využitelná pro každodenní ježdění.

*Suzuki je oproti tomuodvázanější a v lakování à laMotoGP působí opravdu chtivě. Je to taková svítívá štika v šedém rybníce současných motorek. Jasně, musí ještě zaznít i zmínka stran spotřeby. Tu u obou strojů nedostanete nad hranici tří litrů na stovku, ani kdybyste se rozkrájeli!

*Co se týče vybavenosti přístrojové desky, ta je u obou strojů přibližně na stejné úrovni. Možná budíky ze Suzuki se nám líbily o chloupek víc. Důležitá pro nováčky je určitě zřetelná měrka hladiny otáček (pro snazší rozjezdy) a také ukazatel zařazené rychlosti (aby člověk věděl, kde vůbec je, když naslepo několikrát podřadí).

*Obě jsou na „vyučení se jezdcem“ v mnoha ohledech naprosto skvělé. Uvolněný vzpřímený posez vás sám navede, zvládnete během několika odpolední základní dovednosti. Je samozřejmě lepší dát tomu čas a nejlépe na cvičišti. A pokud s vámi junior(-ka) bude na stopětadvacítce jezdit i na vyjížďky, bude plnohodnotným členem kolony, nemusíte se bát, že by taková motorka generovala kamarádům nějaké zdržení.


 

Co můžete řídit, když je vám -náct…

 

15let – skupina AM – max. 50cm3, mopedy a malé moto do konstrukční rychlosti 45 km/h

16let – skupina A1 – lehké motocykly do objemu motoru 125 cm3 a max. výkonu 11kW

18let – skupina A2 – motocykly do 35kW, které nebyly postaveny z modelu s více než dvojnásobným výkonem

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno