Hondy jsou prostě jiné stroje už na ten pověstný první dotek. „Hrozně dobře to pasuje do ruky. Sedneš a jako by ses tady narodil, všechno intuitivně hned po ruce,“ otevírá dnešní testovací set Carlos a kupodivu i on si libuje v tom, že to dnes bude právě o takovéhle libově působící pětistovce.

Honďákům zkrátka intuitivní stavění motorek jde, to se ostatně ví. Já ale maličko svému kolegovi kontruji tím, že s mým metrákem váhy už je CB500F přeci jen trochu mimo děj. Přetékám do všech směrů a je mi to na první posez až nepříjemné.

 

Efekt skvěle ovládnuté masy

Karlova odpověď ale zase dává logiku a je vidět, že to má odkoukané z motoškol, kde je instruktorem: „Prakticky všechny dovednosti a lehký projev z jízdy jsou ukryty v rozložení váhy a snadném zvládnutí masy stroje – ne tvojí! Vidíme to dnes a denně na kurzech. Kdo se s motorkou pere a přistupuje z nějakýho důvodu s neopodstatněným despektem, ten nikdy dobře nepojede. Právě proto jsou tyhle pětikule fajn – otrkáš se dřív, líp se s ní popasuješ a je jedno, jak jsi kulatej nebo hranatej, to fakt žádnou roli nehraje!“

Zavrtím se tedy ještě jednou, protože ono to doopravdy funguje. Ten efekt ihned skvěle ovládnuté masy železa tady teda je… Výrobce ve svých materiálech uvádí, že nový kosočtvercový ocelový rám má ještě přesněji vyladěnou rovnováhu tuhosti, motor v blízkosti čepu kyvné vidlice zlepšuje odezvu reakcí a díky tomu i méně zkušený pilot hodně rychle pozná, jaké to je, přehodit si ji zprava doleva lehce, jako když foukne…

 

 

„Spojka je o 45 % lehčí a jde ovládat jen jedním prstem, všimni si,“ opěvuje dál lehkost Karel a zkouší vyspojkovat otočku na místě s oporou zúžených hliníkových řídítek. „Ty mě ale jako fakt neberou, zamrmlám do protokolu opět já, morous, „zas je to o tom, že v lidech vyšších než 180 centimetrů budou právě ty řídítka vyvolávat podvědomý dojem, že je ta motorka zbytečně malá, když si na ni poprvé sednou…“

Z následného výrazu Karlovo tváře odvozuji, že jsem ale opravdu debil. A tak už se do toho jeho testování moc nemontuju a věnuju se spíš focení. Karel vyšvihne několik učebnicově přesných oblouků, hodí CBéčko efektně na zadní a zkouší i brzdy. „Ty jsou, řekl bych, adekvátní k takovému strojku, naučí tě to používat efektivně i zadní, musíš jít za tou efektivitou. Dvoukanálové ABS je taky na místě, ona to přeci jen bude hodně dobrá motorka i pro úplné nováčky.“

 

 

Na dráze

Možnost vyzkoušet si nové CB500F nejen v provozu, ale i na uzavřené dráze jsme dostali o několik dní později ve Vysokém Mýtě. A ta šance ověřit si limity stroje opět rozsvítila v Carlosových očích ten jeho zločinecký blažený orgasmus. „Rozhodně se mi líbí posílení motoru ve středním pásmu otáček,“ šíří najednou kolem sebe salvy pozitivismu, „boží je dávkování, bez cukání, do otáček jde nádherně progresivně. Vlastně ti přijde, že na pětistovku až nezvykle ochotně. A co je vůbec největší radost, nahoře pak při vytočení jádro neumře a pořád má radost a sílu.“ Máme tak radost vlastně oba, protože to je nakažlivý, když si hned ve třetí zatáčce dokážete škrtnout stupačkou.

Motor je při chuti, byť my samozřejmě víme, že tady 47 koní ve špičce neuvede nikoho k bezvědomí. Ale všechna ta vnímavost k lepším jízdním vlastnostem se odráží i ve zvoleném novém kvalitnějším podvozku. „Teleskopy Showa mají progresivní pružiny (nahoře a dole měkčí, tvrdší uprostřed) a jízdní kvalita se tak ocitá na velice solidním standardu, vše umocněno zadním zavěšením Pro-Link s tlumičem Monoshock, který můžete nastavit až do pěti různých poloh podle toho, jak hodně zatížíte motorku,“ dostávám malou přednášku od kluků z Hondy.

Kola s paprsky ve tvaru písmene Y s dutým profilem jsou hodně lehká a necítíte jejich hmotu ani při vyšších rychlostech. Prakticky tady najdete jen jedno omezenístupačky jsou umístěny až příliš alibisticky nízko a vy s nimi záhy brknete o zem, byť gumy by snesly ještě větší porci náklonu a předvedly by ještě mnohem větší rošťačinu!

 

 

Na placu

„Ještě tam napiš,“ přihazuje Carlos, že tady kaplička budíků opravdu není o žádné ochraně. Navíc, jak jedeš víc než 150 km/h, tak to je už takový nápor, že začínáš dýchat jak při nafukování balónků…“

K přístrojové desce pak ještě jedna připomínka. Budíky jsou teda hezké, moderní, jsou LEDkové i cool. Hodně chválíme indikátor zařazené rychlosti i opravdu přesný ukazatel stavu paliva, byť CB žere nula nula prd. Krásný je ten budík v noci, ovšem ve dne, zvlášť když vám sluníčko zasvítí do zad, na něm nevidíte nic. A to je špatně, to jediné se na téhle motorce asi vážně nepovedlo.

Ke vzhledu pak žádnou připomínku nemáme. Fajn je dělené pevné sedlo, to dává jízdě oporu i jistotu. Na rozdíl od aktuální CB650R má pětistovka pogumované stupačky, takže neotravuje na delší cestě paty vibracemi motoru. A možná, když se nad tím zamyslíme, dáváme palec nahoru i za to, že se CB500 ubránila „neo café“ stylu, protože téhle stylizace na apokalyptickou postmodernu ve vzhledu u motorek už bylo poslední dobou vážně trochu moc.

Zkrátka chtěli udělat vzhledově hezkou motorku pro normální lidi a to se jim taky povedlo! Od zešikmené přední masky přes lehce dominantní motor po trojúhelníkovou koncovku výfuku a nad ní cudně nadzvednutou prdelku….No řekněte sami, neprubli byste to?

 

VERDIKT

Ještě ale jednou zopakujme, nenavádíme vás tímto textem, abyste prodali své dvousetkoňové mrchy, koupili si místo nich malou pětistovku a tvářili se, že vás to pohltilo stejně jako váš velký generátor zážitků. Tak to není. Naší snahou bylo jen ukázat, že nás ježdění na středněpolařských motorkách baví tím víc, čím lepší jsou, a že v běžném životě (tedy provozu) už s nimi zažijete mnohdy daleko víc ochoty a srandy než s velkou motorkou. Budiž vyvolána sláva za každý obroušený koleno…

 

 

 

Kup si ji, když…

  • máš rád pestrost,
  • potěší tě vlídná cena,
  • oceníš její chuť vykroužit zatáčku.

Nekupuj si ji, když…

  • stavíš efekt nad pracovitost,
  • nemáš dost, když je toho málo,
  • jsi už členem Ku-klux-klanu.

 

 

Technická data – 2019 Honda CB500F

Motor
Typ: vodou chlazený řadový dvouválec, DOHC
Objem: 471 cm3
Maximální výkon: 47 koní @ 8600 ot./min.
Točivý moment: 43 Nm @ 6500 ot./min.
Počet rychlostí: 6
Sekundární převod:  řetěz

Podvozek
Rám:  příhradový
Přední odpružení: teleskopická vidlice, ø 41 mm
Zadní odpružení: monoshock, 5 poloh nastavení
Přední brzda:320mm disk, 2pístek, dvoukanálové ABS
Zadní brzda:  240mm disk, 1pístek, dvoukanálové ABS
Pneu přední: 120/70-18
Pneu zadní:  160/60-17

Rozměry
Rozvor: 1410 mm
Výška sedla: 789 mm
Objem nádrže:  17,1 l
Světlá výška: 145 mm
Pohotovostní hmotnost:  189 kg

 

 

 


text, foto: Karel Táborský, Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno