Nadšenci výkonu a hřmotnosti, chápu vás. I mé srdce ženy, neukojitelné, si ani nedočetlo technické specifikace.

Honda, CBFXRX…? Kolik že to mají modelů? Myšlenky mi při čtení pomalu utekly jinam a přemýšlela jsem raději zasněně nad tím, jak je možné, že španělská šunčička jamón serrano chutná tak dokonale jen a pouze ve Španělsku.

Mou pozornost si však zpět přitáhl fakt, že Honda osvěžila tři modely pro rok 2019. Každý dostal stejný motor a tím se zařadil do kategorie lehkých až středně těžkých strojů s dvouválcovými motory. Mladí koloušci po autoškole (s řidičským oprávněním A2) dostanou slušnou porci zábavy.

Motoru i přes 35 kW narůstá maximální výkon o 4 %, a to díky zrevidovanému sání, výfuku a časování ventilů. Tím vším se také zvětšuje i pořádný točivý moment na rozmezí od 3000 do 7000 otáček. Nicméně přiznejme si, pětikilo je jen pro rozumné, mladé a holky. Ale co my ostatní, zhýčkaní výkonmilové?

 

 

Projekt X

X všeobecně označuje něco neznámého či tajného (Planeta X, Projekt X apod.). Už po prvním vyjetí se začalo rýsovat, kde má naše Xko svá tajemství. Oproti starším modelům se našim zrakům zjevila tahle Honda s agresivnějším vzhledem, který obzvláště dopomohl k ochraně jezdce proti vysokotlakému vzduchu při vyšších rychlostech.

Na rychlostní silnici mi stačilo se mírně přikrčit, u delšího plexi bych už měla problém s výhledem přes hranku. Ve vyšších přepravních rychlostech si vedla velmi obstojně, sedlo bylo až podezřele pohodlné a krásně úzké. Tím umožňuje opravdu jistý kontakt se zemí, když je potřeba (menší postavy jásají).

Jenže na Tenerife je skoro nemožné sundat nohy ze stupaček. Ten ostrov je chrám motorkářů, jejichž motory zpívají oslavné písně ze všech stran. Tady řadový dvouválec ve své hymně chválí dynamiku při nízkých otáčkách, jež je završena až neuvěřitelně energickým nárůstem výkonu ve špičce. Gloria in excelsis Hondaaa!

 

Spojme se

Kdo by se chtěl celý den prát silou s tvrdou a neodpouštějící spojkou? Já rozhodně ano, stále se mě totiž drží mladá telecí léta. Mé vlastní staré italské motorky mi prsty vytahaly jak Saxaně, a proto jsem si po zmáčknutí spojky u Xka překontrolovala napnutí lanka, neboť mě přepadl pocit naprázdno zmáčknuté páčky.

Opravdu je možné, že spojka chodí tak jemně? Snad poprvé jsem vydržela celou cestu ovládat přenos krouticího momentu jen dvěma prsty! Japonští konstruktéři říkali něco o novodobé spojce assist-slipper, kterou inovovali. Ale já říkám – zázrak. Navíc s antihoppingovou funkcí, takže můžu dolů podkopávat pěkně zhurta.

 

 

Do nepohody

Japonec slibuje, že je tento model připraven na každé dobrodružství. K tomuto názoru přitakává přední teleskopická vidle vyznačující se o 10 mm delším zdvihem – jasně, cenťák, ale i tak dobrý. 17palcové přední kolo nahradilo 19palcové a mně už začíná v hlavě vrtat, který jiný model mi to stále připomíná.

Když si odmyslím lehké hliníkové ráfky (k Vánocům bych jí z fleku koupila vyplétané prstýnky, to je jasná věc) a místo nich si představím právě ta vyplétaná kola, jsem naprosto přesvědčená, že tento model je dítětem prostopášné Afriky CRF1000L, která se nám někde spustila.

Módní stylista Hondy by tomuto řekl: „Enduro – nemanželské dítě – stajling.“ Náš potomek zdědil rozšířené boční kryty chladičů i kapotáž a byl evidentně počat čistě, s láskou, protože na krásném bočním krytu nádrže designér pracoval celé tři hodiny. Alespoň to říkal.

 

HOP

Nebýt HISS, tak nemám nic a nebýt ABS, asi se vozím po mokrých silnicích Tenerife ještě dnes. Ale po zadku. Systém ABS mě v prvních okamžicích párkrát dost vylekal, ale když jsem si na jeho přítomnost zvykla, byl to příjemný pocit jistoty se stálým nutkáním zkoušet, kde všude zacuká.

To se obzvlášť projevilo v lehkém terénu, kam nás zavedli znalí průvodci ostrova. Mé zkušenosti s šotolinkou byly do té doby nulové, a proto jsem z pálení stehen (špatné napnutí nohou) přes vlající tělo za řídítky (špatná pozice těla) po oslepnutí z prachu (nezavření plexi u přilby) musela důvěřovat mašině. A musím říct, že nebýt té motorky, asi bych tu trať nikdy tak půvabně neprojela.

Lehký a pevný rám zůstal oproti starým modelům nezměněn. Konstruktéři značně přemýšleli nad umístěním bodů pro upevnění motoru včetně vyvážení rámu, které přispívá ke snížení vibrací. Tento model X, ze svaté trojice, se pro mě stává číslem 1 v reakci podvozku na změny terénu. Měla jsem podezření, že mi někdo snad musel přenastavit tlumiče. Přišlo mi až nemožné, že Xko se stejným nastavením zvládá jak silnici, tak terén!

Při ostrém brzdění na silnici se vidlice nepotápěly a zároveň v terénu pojaly velké nerovnosti. Již zmíněný systém ABS mi po celou dobu dodával jistotu při humpoláckém sešlápnutí zadní brzdy. Byl to opravdu euforický vjem vjíždět ze silnice do kamení a naopak! Měla jsem pocit, jako když se vynořím z moře a zároveň jsem pořád suchá!

 

 

Nekoukej a jeď

Asi nikdy jsem nevěnovala pozornost přístrojovým panelům, vnímala jsem vše, jen ne to, co mi tam bliká. Hlavu skláním maximálně ve chvíli, kdy si hlídám padesátku. Od těch dob, co mají displeje ukazatel zařazené rychlosti, můj zrak sem občas sklouzne. U vysokootáčkového motoru mi to přišlo jako velmi dobrá věc.

Motor je tak pružný a hondahodný, že se člověk snadno nakope do rychlostí, které už nejsou zrovna košer pro převody. Honda to však hrdinsky polyká, kdy nevnímavý jezdec jest uchvácen okolím. A to, co je pro mě naprosto top, je trubkový nosič plexi štítu, umožňující instalaci GPS navigace nebo kosmetické taštičky.

Výborná věc, kterou Xko zdědilo od svaté matky Afriky. Výborná motorka – nenáročná, hodná a vážně univerzální. Na ostrý off-road to nebude, ale polňačka nebo lesní cesta? Naprosto v pohodě, a ještě vás u toho pobaví. Je to motorka pro chytré lidi, kteří vědí, že tohle doopravdy stačí.

 

 

Co v ní tiká

  • Výkon 35 kW, stačí vám řidičák skupiny A2.
  • Velký rozsah točivého momentu dole a ve středu otáček.
  • Optimalizované vstřikování, nový výfuk pro efektivnější spalování.
  • Plné LED osvětlení, což podtrhuje moderní cool design.
  • Centralizace hmoty pro ještě lepší ovladatelnost.

 

Kup si ji, když…
ti nestačí jen silnice,
nemáš na CRF1000L a chceš její dceru,
chceš využívat všechen výkon.

 

Nekupuj si ji, když…
máš rád zlý a přísný,
máš přetékající ego,
jen pětikilo? To v hospodě nevytahuj…

 

 


text: Alice Šulcová, foto: Francesc Montero, Ula Serra

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno