Až 130 000 otáček za minutu, tolik točí kompresor v Kawasaki H2! Pokud vás vzrušují čísla vskutku biblických hodnot, pak nastražte uši.

Tahle motorka je extrémní v každém ohledu, tak jsme jí jeden takový extrém dopřáli. Vzali jsme ji totiž na náš domovský autodrom, aby se ukázalo, jak si poradí s prostředím, do kterého není primárně určená.

„To mi řekni, kterej debil by tohle vzal na závodní trať?“ slyším dva kluky, jak se baví v paddocku, když stojí u zaparkované H2. Kluci z Dafitu (zcela jistě nejlepší tuzemská agentura pořádající okruhové dny, www.dafitmotoracing.com) byli tak vstřícní, že mě nechali svézt, a já vám teď alespoň můžu poreferovat, jaké to bylo. Ti klábosící borci měli tak trochu pravdu – vzít pekelně drahou H2 na okruh je asi kravina, ale kde jinde chcete prověřit, jak extrémní ta motorka doopravdy je?

 

 

Vyčurat, pomodlit a spát

Přátelé, je to něco! Stačí jen sjet očima po některých detailech a slabším povahám se rozbuší srdce. Ty prachy z ní doslova řvou, takhle má vypadat exkluzivní stroj za tři čtvrtě milionu. OK, pro někoho je to až moc sci-fi, ale nelze popřít, že umí tahat pohledy. Zeleně lakovaný rám je jednoduše k sežrání, ostrý zadek motorku opticky odlehčuje a veškeré tvary vypadají, že mají svůj jasný důvod. Až na ten obludný výfuk – to je vážně strašlivá věc a je to to první, co by šlo dolů. Máte číslo na pana Akrapoviče?

Doslova fantasticky vypadá speciální lak, který má díky chytrým polymerům ve své struktuře schopnost na sluníčku opravit drobné škrábance. Tahle technologie se už nějaký čas používá u aut, ale u motorky je to poprvé. Kawasaki navíc tvrdí, že jejich technologie se umí „opravovat“ rychleji a efektivněji. Jak to funguje, to doopravdy nevíme ani po tom nehodláme pátrat. Nicméně motorka vypadá vážně jedinečně a draze.

 

 

Je tam toho moc

Když v roce 2015 přišla na trh, způsobila doslova revoluci. Každý milovník jedinečnosti měl zapálené vlasy z toho, že existuje sériová motorka, která je dopovaná kompresorem. My jsme měli to štěstí (dobře, byla to spíš vyčůranost a odhodlání), že jsme ji důkladně otestovali, a upřímně řečeno – ještě dnes mám z ní zamotanou hlavu. Ne ani tak z toho, jak moc to už tenkrát jelo, ale spíš z toho, jak zlá dovedla být. Plyn byl neuvěřitelně citlivý a udržet tu motorku na zadním byl úkol skoro nadlidský.

A teď tu přede mnou stojí poslední verze, která má ještě o 30 koní víc! Takový nárůst výkonu z generace na generaci žádná předchozí motorka nepamatuje. Kvůli tomu má model 2019 řídicí jednotku, vzduchový filtr, sání a svíčky z modelu H2 SX, kde je reakce super silného motoru mnohem jemnější.

Zabralo to? Upřímně řečeno, tak napůl. Nástup výkonu na otočení plynu je teď plynulejší a ne tak ostrý, což je velké zlepšení. Motor se dá úplně v pohodě používat při běžné jízdě a z výzkumných důvodů jsem ji vzal i do centra Brna, abych se ujistil, že se tady odvedla dobrá práce. A taky že jo. Není to motorka, která by se složitě ovládala – dokonce bych řekl, že je relativně krotká. Tedy až do doby, než maličko přidáte…

 

Akcelerace

Je tam toho zkrátka strašně moc. I malé otevření plynu znamená surovou akceleraci a musíte si být sakra jistí, že máte před sebou dost prostoru. Musíte být jednoduše vzhůru a za řídítky nechrápat. Což vlastně kvůli té záplavě rychlosti a zloby ani nejde. 231 koní (243 s náporovým sáním) je strašlivá nálož a podle toho se H2 i chová. Spodek otáček je super silný, střed drtivý, a pokud ji budete držet ve sladkém místečku okolo osmi a výš, je to doslova nehorázný trap!

Na první dva kvalty se s lehkostí zvedá na zadní a řídítka tancují v rukách i na trojku. Ještě že má elektronicky nastavitelný tlumič řízení Öhlins, který ji dokáže maličko zkrotit. Bez něj by to bylo maso. Ta motorka je ohromně rychlá – decimuje rovinky jako nic jiného a z ostatních účastníků provozu dělá mobilní šikany. Je jedno, co máte nebo co jste kdy řídili; tohle je rychlejší a víc vzrušující. A taky pořádně nebezpečné z hlediska bodového konta vašeho řidičáku.

Neznám moc jiných strojů, které by tak dokázaly maskovat svou skutečnou rychlost. Dvě stě je tam hned, a když říkám hned, tak myslím hned. Její účinnost je doslova drastická. Sedíte si pohodlně, plexi je až neuvěřitelně funkční, takže jste odděleni od přírodních elementů, a tím pádem tu ohromnou rychlost téměř nevnímáte. Stačí se pak podívat na nový digitální tacháč.

Několikrát jsem se přistihnul, jak sám sobě nadávám do helmy: „Neblbni, ty vole!“ Co se mi hodně líbí, je odpružení. Předek reaguje citlivě, zadek si při nástupu výkonu nepřikecne a drží motorku stabilní. A je vážně hodně pohodlná.

 

Vycizelovaná

Vím, že to tak není, ale přesto mám pocit, že na H2 všechno funguje o kousek líp než na jiných (obyčejnějších) motorkách. Ať už je to chod antihoppingové spojky, cit na páčce brzdy (k těm se ještě dostaneme), nebo reakce rychlořazení, které to umí i dolů. Nahoru je naprosto přesné, bezchybné a citlivé. Při podřazování dává sice pěkné meziplyny, ale síla na řadičku by mohla být o kousek menší a občas se stane, že to s motorkou maličko škubne. Je to znát hlavně na silnici v nižších otáčkách, na okruhu je reakce převodovky bezchybná.

Byl jsem hodně zvědavý, jak se bude chovat na závodní trati, a bylo to pro mě příjemné překvapení – starší model nezatáčel zrovna s lehkostí a působil trochu zavalitě.

Novinka je v tomhle směru o mnoho lepší a necítím při prvotním zatočení žádný odpor. Do vinglů se vrhá hezky i přes svou hmotnost, kterou Kawasaki sice neuvádí, ale předchozí verze měla 260 kg a tady to nebude o moc jiný. Jasně, není to závodní motorka s ochotou měnit směr jako nafetovaná moucha, ale na tak velkou a těžkou mašinu to vlastně není vůbec zlý.

Největší radostí je výjezd ze zatáčky, kdy můžete využít všechen výkon a zaposlouchat se do pískání kompresoru při každém přeřazení. Jakmile ji naplno otevřete, odmění se neskutečným tahem a tlustou černou čárou na silnici. Zastavit ji je díky novým brzdám Brembo Stylema hračka – tolik síly a citu jiný brzdový systém na trhu nenabízí. Je to absolutní top.

Po pár kolech sice páčka trochu vyvadla, ale na silnici brzdy nemáte absolutně šanci utahat. Do brzdění maličko kecalo ABS, ale musíme si uvědomit, že tohle není okruhovka. Špičková je kontrola trakce, která do řízení nekecá, a naopak svým jemným zásahem dovoluje bezpečně zrychlovat. Na nejmenší intervenci nechá motorku jemně klouzat a jezdit po zadním.

Wheelie však stále není vůbec jednoduchá disciplína, protože jakmile jsem si motorku na zadním kole stabilizoval a otáčky se dostaly do úrovně, kdy kompresor začal tlačit, tak se mi několikrát stalo, že jsem ji na zadním trochu honil a v lehké panice využil i zadní brzdu, abych nemusel volat pojišťovákovi… Jo, je to zkrátka divoch a musíte v každém okamžiku vědět, co děláte.

Nebudu kecat, dostala mě. Není dokonalá a v některých ohledech je i docela svéhlavá, ale jako ukázka technologie, když nejste prakticky omezeni rozpočtem, funguje bezvadně. Jsem prostě rád, že v dnešní době svázané všemožnými regulemi může takový počin vzniknout. Je až k neuvěření, že dneska nesmíte dát děcku pohlavek, ale klidně můžete napochodovat do krámu a koupit si něco takového, jako je Kawasaki H2. Pffff…

 

 

Kup si ji, když…

  • chceš mít všechno na maximum,
  • rád děláš parádu a předvádíš se,
  • dáváš si velký porce kilometrů.

Nekupuj si ji, když…

  • nemáš rád časté přezouvání gum,
  • máš hluboko do kapsy,
  • bojíš se o svoje papíry.

 

 

Technická data – 2019 Kawasaki H2


Motor
Typ: vodou chlazený řadový čtyřválec s kompresorem, DOHC 16V
Objem: 998 cm3
Vrtání × zdvih:  76 × 55 mm
Kompresní poměr: 8,5 :1
Maximální výkon: 231 koní @ 11 500 ot./min.
Počet rychlostí:  6
Sekundární převod:řetěz

Podvozek
Rám: příhradový
Přední odpružení: USD vidlice, ø 43 mm, nastavitelné
Zadní odpružení: Uni-Trak Öhlins TTX36, nastavitelný
Přední brzda: 2× 330mm disk, 4pístek Brembo Stylema, ABS
Zadní brzda: 250mm disk, 2pístek, ABS
Pneu přední:120/70-17
Pneu zadní: 200/55-17

Rozměry
Rozvor: 1455 mm
Výška sedla: 825 mm
Objem nádrže: 17 l

 

 

 


text: Karel Táborský, foto: Jan Stárek www.okruhari.cz, vyšlo tiskem MH 6/2019

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno