Tyhle malý objemy s vámi udělají věci. Ony to prostě umí a na nás to funguje absolutně.

Stokrát si můžete říkat, že pojedete rozumně a nebudete v každý možný chvilce kravit, ale stane se přesný opak. Zelená Z400 vám to umožní – ba co víc, bude vás ve všem podporovat a neustále do vás šťouchat, ať předek zvednete ještě víc a tamtu ostrou zatáčku proletíte o fous rychleji. A přesně proto nás baví. Je neposedná, veselá, a přesto podivuhodně dospělá.

 

Ten, co má rád točky

Základem všeho je její motor, bez něj by totiž byla poloviční. Je to vodou chlazený řadový dvouválec, 399 kubíků. Z toho se vám asi nepodlomí kolena vzrušením, ale ještě vydržte, protože tohle se doopravdy povedlo. Je to přesně ten typ jednotky, který dodá motorce šťávu.

Při zátěži má dokonce překvapivě chraplavý zvuk, jak válce dostávají přísun vzduchu přes airbox. U tak malého objemu je to docela unikátní a i díky tomu má jízda potřebný švih.

Rychlosti je tady totiž víc než dost. Zatímco předchozí dvěpade nebo tříkilo byly fajn, tady se už bavíme o doopravdy rychlé motorce. Díky tomu, že kapotovaná Ninja 400 nepostrádá točivý moment, nebyly pro potřeby naháče nutné žádné dramatické úpravy kvůli lepšímu středu otáček.

 

 

Jádro celé záležitosti

Motor je totožný a má pěkných 45 koní. Ve fabrice se nedotknuli ani převodů, takže se dá skoro říct, že Z400 je jen svlečená Ninja bez kapot plus široká řídítka. A přesně tak i funguje. Je tady zvláštní pocit jistoty, že ať už to do zatáčky pošlete jakkoliv absurdní rychlostí, tak z ní taky na druhé straně vyjedete. A v jednom kuse.

Platí tady pravidlo, že mnohem lepší je jezdit na pomalé motorce rychle než naopak. Jenže Z400 není ani trochu pomalá. Má přesně tolik výkonu a rychlosti, aby to byla sranda, ale abyste se nemuseli bát o holý život.

Je to malá a upřímná motorka bez příkras – nejsou tady žádné serepetičky, bez kterých se v klidu obejdete. Jen ryzí jezdecká zábava. Klidně můžete jet na šestku kolem třech tisíc otáček lehce pod padesát, a když ho naplno otevřete, dočkáte se slušného tahu. Žádné škubání, neochota nebo mlácení řetězu podtočeného motoru.

Můžou za to oválná sací hrdla u vstřikování, která krásně zjemnila reakci na otočení plynu. To nejlepší se ale pochopitelně skrývá až nahoře, kdy se vám dvouválec odmění parádní ochotou jít do maximální toček. Je ale fajn vědět, že i takhle malý motor má jistou flexibilitu, a když nechcete, tak prostě nemusíte. Jenže já jsem chtěl…

 

 

Vyber si

Někdy si prostě nemůžu pomoct a jde to zcela automaticky. Dát plnej a pak už jen přidávat, jak se říká. A Z400 mě ohromně bavila. Všechno na ní jde jednoduše – dokonce ani opravdu rychlá jízda nedá žádnou velkou práci nebo přemlouvání. Dokáže se držet asfaltu, najít si přilnavost. Prostě funguje.

Velkou zásluhu na tom mají kvalitní pneumatiky Pirelli Rosso II, které jsou skvělé a na světelné roky vzdálené lisované tmě, která se občas na podobných maloobjemových strojích objevuje. Tohle si vážně zaslouží pochvalu, a i když jde o levnou motorku, tak na gumách by se nikdy šetřit nemělo. 160 máte na tacháči hned a umí i víc, když si s ní trochu pohrajete.

Jenže o maximálce tahle motorka není. Ta je o radosti ze zatáčení, z toho pocitu solidnosti a důvěry, který k vám přes řídítka putuje. A to jsem měl při pohledu na uzounké trubky vidlic svoje pochybnosti. Kdepak, není třeba se bát ani stydět.

Podvozek je jistý v jakémkoliv trapu, předek se sice na brzdách lehce potopí, ale alespoň víc zatížíte přední gumu a ta se pak líp zakousne do silnice. A pořád je tady ta příjemná odezva, kdy přesně víte, zda jste na limitu, nebo ji můžete tlačit ještě o kousek víc. Zábavě taky prostě nic nepřekáží, ani ji nekazí.

 

 

Věci podstatné a ještě podstatnější

Dokonce i ta jednoduchá brzda vpředu funguje solidně a ABS není zbytečně vyjančené ani v případě, že to se silou na páčce maličko přepísknete. Hodně se mi líbila správně citlivá zadní brzda. Díky ní se motorka na zadním kole výborně kontrolovala a můžete si tak perfektně pohrát s úhlem, ve kterém ji chcete držet.

A má to i další výhody. Díky její dávkovatelnosti máte možnost utáhnout stopu uprostřed oblouku, pokud byste do něj vletěli o kousek rychleji, než by bylo zdrávo. Podvozek si dokáže poradit se vším, co mu předhodíte – jen to nesmí být ostré hrany výmolů. Pak se ozvou nepříjemné rázy a je to vlastně jediný moment, kdy pocítíte, že se na šasi muselo něco málo ušetřit.

Suprová je převodovka – krátký chod, správný odpor a ideální délka převodů. Co se mi nelíbí, je přístrojovka. Nadával jsem na ni už u velké Z900 a tady to není jiný. Na světle má špatnou čitelnost a titěrná ručička otáčkoměru mě vyloženě štvala. Tohle by šlo udělat líp. Supr je sedlo ve výšce 785 mm.

S dosáhnutím na zem nebudou mít problém ani menší děvčata, a tím pádem budou mít větší jistotu při zastavení. Komfort jízdy tím vůbec neutrpěl, ale je jasné, že tady trochu fouká. Asi jako na každém jiném naháči.

 

Pro koho je?

Sama továrna říká, že kdo chce tahat kolena po mezi na kvalitních okreskách, pro toho je kapotovaná Ninja 400. Zedko je pro někoho, kdo chce hbitou přehazovačku do města, na zapadlé silnice, pro začínající chuligány. Jde krásně na zadní, zatáčky bere útokem a v zelené barvě vypadá senzačně. Je to jedna z motorek, která vás naučí jezdit. Neklade odpor, pomůže a pobaví.

Verdikt ****
Za málo peněz dostanete opravdu hodně muziky. Veselá a hravá strojovna s parádním motorem a designem, který chytí za srdce a už nepustí. Tahle se povedla.

 

 

Kup si ji, když…

  • nízká váha je pro tebe víc než výkon,
  • máš rád zelenou,
  • miluješ rychlý svezení.

Nekupuj si ji, když…

  • chceš taky trochu cestovat,
  • jezdíš často ve dvou,
  • máš jen sto tisíc.

 

 

Technická data – Kawasaki Z400

Motor
Typ: vodou chlazený řadový dvouválec, DOHC 8V
Objem: 399 cm3
Vrtání x zdvih: 70 × 51,8 mm
Kompresní poměr: 11,5 : 1
Maximální výkon: 45 koní @ 10000 ot./min.
Točivý moment: 38 Nm @ 8000 ot./min.
Počet rychlostí: 6
Sekundární převod: řetěz

Podvozek
Rám:   příhradový
Přední odpružení:   teleskopická vidlice, ø 37 mm
Zadní odpružení:  Uni-Trak, nastavitelné předpětí
Přední brzda:  290mm disk, 2pístek, ABS
Zadní brzda:   220mm disk, 2pístek, ABS
Pneu přední: 110/70-17
Pneu zadní: 150/60-17

Rozměry
Rozvor: 1370 mm
Výška sedla: 785 mm
Objem nádrže:  14 l
Pohotovostní hmotnost:   167 kg

 

 


text: Karel Táborský, foto: Honza Karásek – vyšlo tiskem Motohouse 6/2019

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno