Odpovězme si na tři nejdůležitější otázky: Kolik malý Duke 200 jede? Jde dobře na zadní? A je to nejlepší motorka pro začátečníky a jezdce malé postavy

Nebyl jsem si jistý. Na menším baby Dukovi 125 jsem pár stovek kilometrů najezdil, a i když oceňuju jeho skvělý jízdní vlastnosti, ten motor nebyl až taková pecka, jakou jsem si přál. Ohlášení dvoustovkového modelu jsem proto přešel bez větší pozornosti a teď už vím, že to byla nezodpovědná troufalost. Tahle motorka je totiž naprosto boží! Duke 200 je skoro identický s malým bráškou – stejný podvozek i design, jenom ten motor je větší.

TEST KTM 200 DUKE 

Skoro jako dvoutakt

Dvoukilo je poklad, a to myslím smrtelně vážně. Motor má slušnou sílu ve spodních otáčkách a to nejlepší přichází kolem šesti, kdy s lehkou motorkou slušně zacvičí. Teď právě přichází ta chvíle, která mě donutila řvát do helmy nadšením – sázím tam jeden kvalt za druhým a ten motůrek poslouchá na slovo, skoro jako tenkrát na dvoutaktu. Je to jiný, nesmrdí to olejem, ale i tak mě to ohromně baví.

Omezovač radost zatípne v desíti a půl, takže je tady hodně velký rozsah otáček, se kterými si můžete hrát. Na dálnici jsem z něj dostal 137 km/h, při kterých zakročí elektronika, víc prostě nepojede. K maximálce je potřeba po závodnicku zalehnout, takže bradu zabořit do nádrže a zadek posunout až na sedačku spolujezdce. 130 jede furt, do táhlejších kopců rychlost nespadla pod 125 km/h. Možná by Duke 200 mohl mít trochu delší kvalty, protože i při nějakých sto deseti jsem měl pocit, že jednoválec už trochu přetáčím. Oproti dvackám, kterým se na dálnici špatně dýchá, ale nemáte pocit, že jste na silnici sedící kachna, kterou v klidu nějakej nedočkavej kamioňák přecedí přes chladič.

TEST KTM 200 DUKE

 

Ovladatelnost bez chyby

Ve městě je Duke logicky naprosto skvělý. Má velký rejd, nízkou váhu (125 kg bez paliva), lehkou spojku a výborně reagující plyn. Podvozek dobře filtruje nerovnosti a díky přesnému řízení pošlete motorku beze strachu i do velmi stísněných prostor. Brzdy fungují dobře, a i když to nejsou Bremba jako na konceptu, kdybyste na ně dali samolepku, nikdo by nic nepoznal.

Předjíždění je sranda, protože už se nemusíte bát pustit se do auta, které na okresce valí kolem stovky – síly je tady pořád dost a není potřeba skákat po řadičce, aby motorka zrychlila k bezpečnému předjetí.

TEST KTM 200 DUKETEST KTM 200 DUKE

 

Na blbnutí?

Další důležitá otázka – jde na zadní? Jde, a to opravdu dobře, i když je k tomu potřeba použít spojku. Na jedničku se lehkým přibrnknutím zvedne velmi ochotně, na dvojku už je lepší si stoupnout do stupaček. Průběh motoru je předvídatelný, takže žádný problémy s plašícím se předním kolem někde blízko nebe. Motorka je na zadním stabilní i přes svoji nízkou váhu. Zadní brzda je citlivá, takže jako stuntriderská mašina prošel Duke 200 na jedničku. Umí jezdit i po předním a dělat dlouhé smyky, takže dobrý – odškrtnuto.

TEST KTM 200 DUKE

Ty gumy…

Musím přiznat, že o těchhle gumách jsem nikdy neslyšel, ale pochází z Indie, kde se motorka vyrábí. Kvalita je následně kontrolována v Rakousku a teprve potom se Duke dostane do krámu. Pravda, měl jsem z nich trochu strach, protože levné rozpočtové gumy od firmy, o které slyšíte poprvé… no, maličko mi to zvednulo obočí. Zprvu jsem si zatáčky dával opatrně, ale postupně jsem přišel na to, že není proč mít strach. Přilnavost tady je a nikdy mě nevyděsily.

TEST KTM 200 DUKE

 

Rada všem rodičům…

Duke 200 stojí 109 tisíc korun, což je velmi slušná cena za takhle zábavnou motorku. Kromě gum je jenom pár míst, kde vidíte snahu o co nejlevnější výrobu. Všimnul jsem si ne zrovna pěkných přepínačů na řídítkách (ty má ale i Duke 690) a to, že není nastavitelná páčka přední brzdy, považuju skoro za skandální. Abych to shrnul – je tady několik věcí, který se mi nelíbí. Rukojeti jsou tvrdý a vypadají levně, k motorce by se hodily hezký stupačky, a ne tyhle masivní, rozpočtové pneumatiky nedodávají na první pohled důvěru a místo pod sedlem není skoro žádné.

Na druhou stranu je tady toho spousta, co se na Dukovi 200 povedlo. Točivý a radostný motor, podvozek podrží úplně vždycky a všude, na zadní kyvku se radši moc nedívám, protože u toho cítím lehký sexuální vzrušení a budíky jsou špička se spoustou informací, na který ostatní motorky v tomhle segmentu nemají. Duke 200 je cool mašina, a hlavně – není to žádná křehká hračka, u který máte pocit, že drží pohromadě jenom díky samolepkám. Víc, víc takových motorek!

TEST KTM 200 DUKE

 

» motor 4T jednoválec, 200 cm3
»převodovka 6 rychlostí
» podvozek White Power
»rozvor 1361 mm
» hmotnost 125 kg


 

Foto: Honza Karásek, archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno