690tky od KTM jsou dnes již legendami, vždyť první model LC4 přišel před dvaceti lety. V roce 2019 byly pod nátlakem Euro norem byly po malé pauze představeny 690 Enduro R a SMC . Zde jejich test…

*Rám zpevněný v oblasti krku a trochu předělaný, aby měla řídítka větší rejdy.
*Motor je odlehčený a posílený. Konkrétně tedy 7 koní a 4 Nm.
*Nádrž se zvětšila na 13,5 litru a hlavně elektronika… té přibylo hodně.

 

KTM 690 Enduro R

Ráno jsme vyfasovali terénní verzi, takže úkol zněl jasně – nezničit se, protože na motardu bych byl pak už marný. Naštěstí cesta byla naplánovaná na pohodu, vinice, šotoliny, louky, lesy a jedna motokrosová dráha. Vyrazili jsme kupředu a já se okamžitě zamiloval…

Jednoválec, co si přede tak, jak jsem byl vždy zvyklý, a který má quickshifter? To je prostě paráda, každé přeřazení doprovázené jemným bouchnutím z výfuku a s velmi krátkou odezvou je věc, na kterou se zvyká velice rychle. Dokonce ani není moc potřeba být na řadičku hrubý, jak to občas bývá.

Podvozkově je na hodně vysoké úrovni. Však právě proto v KTM použili jedny z nejlepších WP tlumičů, které jsou na trhu. Přední vidlice si žádá láskyplný polibek pokaždé, když se zhoupne, protože to, co řidič cítí, je famózní! Není měkká, není tvrdá, je pro mě již z továrny nastavená „tak akorát“. Samozřejmě, že tato verze WP Xplor 48 je plně nastavitelná. Zadní centrál WP Xplore je také plně nastavitelný a jeho tuhost z fabriky při mé váze byla zbytečně moc tvrdá, takže jsem cítil hodně, ale za cenu menšího komfortu.

 

 

Motor těchto dvou zlobidel je hodně předělaný. Nová hlava, píst a lepší vyvažovací hřídel mají za následek více výkonu, krouticího momentu a méně nežádoucích vibrací. Celkově se bavíme o 7 koních a 4 Nm, které jsou až neuvěřitelně dávkovatelné díky elektronickému plynu. Tohoto nárůstu bylo docíleno samozřejmě použitím jiného materiálu, ale i posunutím omezovače z osmi na devět tisíc otáček.

K tomu si připočtu přesnou a poměrně tvrdou převodovku, která vyžaduje přesně nastavit řadicí páčku, naprosto famózně zasahující antihoppingovou spojku a máte z toho rázem agregát, s nímž naděláte tolik parády, že vám bude hodně rychlíků koukat na záda.

Z hlediska rámu i zde naleznu změny, klasický příhradový svařenec byl posilněn v několika pasážích, hlavně tedy u krku řízení. Zde je tuhost opravdu důležitá, protože žádné jiné místo na motorce není tak namáhané. Podsedlový rám tu chybí, podsedlák tvoří nádrž kvůli těžišti, které je tím pádem na středu motorky. Geniální, toto řešení by měli uzákonit jako povinnost.

Ano, tato motorka je opravdu postavena tak univerzálně, že s ní můžu jet, kdy chci a kam chci. Ráno do práce po městě, večer zase přes pole, louky či les zpět domů a o víkendech kamkoliv do přírody, kde není živá duše a já vím, že se na 690 Enduro mohu spolehnout. Jediné, na co bych si vyšlápnul, jsou vysoká zrcátka. Ty originální jsou velká, při jízdě ve stupačkách jsem do nich zbytečně ťukal. Což je docela kravina, ale napsat jsem ji musel.

 

 

 


KMT SMC R

Na motarda jsem se těšil více, to přiznávám, přeci jenom silnice a okruhy mi říkají více než bláto a prach. Po usednutí jsem se zarazil, že je SMC R poměrně nízké a dosáhnout z něj není vůbec žádný problém. Trochu se mi nelíbí, že odstranili otáčkoměr, pocitově je palubka taková… no… prostě není. Rád koukám na ručičku, jak létá nahoru dolů, ale zde je pouze rychlost.

Po rozjetí jsem ve druhém kole ihned ve svém živlu. Sedli jsme si neuvěřitelně. Hravost, se kterou se motard vede, připomíná kolo. Váha nula, ovladatelnost pouze pohledem, náklony hluboké a na překlápěčkách naprosto bez odporu. Zadní tlumič dává přesně tolik, kolik jsem očekával, a přední vidlice WP Apex 48 jsem pouze o trošičku přitáhl na kompresy, aby se tak rychle nenořily. Výsledek? Začal jsem opět přemýšlet, že bych si ji koupil. Opravdu.

Na sériově obutých Bridgestonech to totiž není vůbec špatné. Motorka je cítit, ale není to přehnané, pocit z plynu je příjemný, odezva lineární, ne však slabá. Brzda měkčí, ale funguje od začátku do konce stejně silně a citlivě, takže super. Radiální čtyřpístek, jak jinak než od Bremba, funguje prostě kdykoliv. Ergonomie velice příjemná, sice pro dva lidi to moc nebude, ale nebál bych se jet i někam dál sám.

 

 

Když to sečtu a podtrhnu, tak tento kus motorky je dokonalý celek! A to jsem se stále nezastavil u elektroniky… Ano, i zde je. Jízdní režimy jsou jednoduché Street a Sport. První režim – klidnější nástup výkonu, kontrola trakce nedovolí moc jezdit po zadním a ABS je zapnuté na obě kola.

Zato Sport je zážitek! ABS, které je vybaveno funkcí brzdění v náklonu pouze vpředu a s posunutým zásahem. Lze tedy jezdit po předním libovolně dlouho, aniž bych se bál o jeho nepříjemný zásah, když to nejméně čekám, anebo mohu brzdit do hlubokého náklonu beze strachu. TCS dovolí poměrně velký prokluz zadního kola, takže na kluzkých obrubnících jsme se vždy trochu zakývali ze strany na stranu, ale nebylo potřeba vůbec reagovat. Motorka se srovnala sama.

Mohu jezdit po zadním, jak chci, a ničemu to nevadí. A opět skvělý quickshifter, který funguje nahoru i dolů. Jako povinný doplněk bych vypíchnul dongl, který se zapojí pod sedlo a pamatuje si poslední nastaví ABS a TCS tak, abyste nemuseli po každém nastartovaní nastavovat Track.

Originálních PowerParts na tyto modely je poměrně hodně a každý si vybere nějakou krytku nebo kravinku. Pro ty náročnější jsou tam barevné rozety, zámky nebo celé výfuky. KTM si vás ale i oblékne, takže originálního oblečení je plný katalog.

 

 

 

Technická data
KTM 690 Enduro R / KTM SMC R

Motor: vodou chlazený jednoválec
Objem:  690 cm3
Vrtání × zdvih: 105 × 80 mm
Parametry: 74 koní a 73,5 Nm
Rám:   chrom-molybdenový trubkový, prostorový
Přední odpružení: WP USD, ø 48 mm
Zadní odpružení:  pružná vzpěra WP s vazbou Pro-Lever
Zdvih přední,zadní: 250, 250 mm / 215, 240 mm
ABS:  dvoukanálové ABS Bosch 9.1 MP
Světlá výška: 270 mm / neuvedeno
Výška sedla:  910 mm / 890 mm
Objem nádrže: 13,5 l

 

 


text: Martin Němeček, foto: KTM Martin Matula

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno