Multice je nejúchvatnějším univerzálem, o tom žádná! Jak se ale změnil svět, když se loni objevily na trhu najednou dvě…

Úplně na začátku tohoto povídání si nalijme čistého vína. Když si je vezmete na normální silnici, budete úplně normálně vyježděný jezdec a budete je užívat cca běžným standardním způsobem (tedy rychlostí), moc rozdílů z chování „velké“ Multistrady 1200 S a „malé“ Multistrady 950 nevykoukáte.

Tedy to celé ve výsledku bude zas hlavně o vašem pocitu z nich. Ti z vás, kteří si neumějí koupit nic, co by nebylo 1A super kvalita, si budou i nadále pořizovat tu větší, protože ona je zkrátka bude líp prezentovat. A naopak ti, co ušetří, se navždycky musí smířit s tím, že se sice supr fajn povozí, ale když už někde zastaví mezi znalými, ta první otázka bude vždy: „… a to je jenom ta malá?“

Ducati Multistrada 1200 S modelový rok 2017
Ducati Multistrada 950 modelový rok 2017

KAPITOLA I.

Projev motoru, rychlost

Abyste si udělali trochu představu o tom, jak jsou si podobné, nasadíme na úvod našeho porovnání řeč čísel. Pomocí nám dostupné techniky provedeme triviální měření. Na ploše letiště dáváme full gas. A vychází nám, že ve zrychlení z 0 na 140 km/h má v průměru z pěti zkoušek malá 950 jen cca o půl vteřiny pomalejší časy než dvanáctistovka (ta to dávala v průměru za 5,7 vteřiny). Což je tedy zkouška v rozsahu rychlostí, které budeme na silnicích zřejmě nejčastěji potřebovat.

Trochu větší rozdíl byl pak znát v čase potřebném k dosažení 200 km/h, tady už má dvanáctistovka v motoru nahoře holt větší potenciál. Rozdíl 2,5 vteřiny. Velká 1200 S je na dvoustovce zhruba v 11 sekundách. Mimochodem, zážitek úchvatný, protože ani v takovém trapu na té motorce prostě nefouká!

Ducati Multistrada 1200 S modelový rok 2017
Ducati Multistrada 950 modelový rok 2017

Nicméně pocitová diference samotného nástupu výkonu při rozjedech opravdu nebyla kdovíjak vysoká. Dokonce dvanáctistovka měla po hutném zátahu z úvodu (někde na 4500 otáčkách) takový droboučký propad, který devětpade zručně vykryla kratšími kvalty v převodovce, tedy museli jste pokvrdlat, ale dvanáctka vám neujela! Samozřejmě pak nahoře už jede velká Multice, jako by ji nakopnul bejk, ale znovu si v klidu zopakujme, že to už se pohybujeme v takových rychlostech, že to stejně nejde v každodenním provozu (ale vlastně ani při výletu do Alp) až tak často aplikovat.

Jistě se tedy zeptáte i na maximální rychlost. Zkusili jsme jen jednou a 210 km/h maximálka u 950, to ještě šlo, ale když se rychloměr začal šplhat u 1200 nad 240 km/h, přišla nám ta rychlost vůči podvozku už tak nějak moc šílená.

Ducati Multistrada 1200 S modelový rok 2017
Ducati Multistrada 950 modelový rok 2017

KAPITOLA II.

Pocit z ovládání

Existuje tu určitý rozdíl. Menší Multice nám od první chvíle padla líp do ruky, jako by na ní byla líp rozložená hmotnost, ale hlavně na vyšším 19palcovém ráfku a užší zadní pneumatice nám zkrátka na místě nepřišla tak neohrabaná.

Přitom samotný posez na nich obou je více méně stejný. Sedíte rovně, vzpřímeně, pro obě platí to fantastické pravidlo, že jízda na nich není ani trochu únavná. Pro 1200 S by se pak dalo určitě vykoukat pravidlo, že na 17″ předním kole se to lépe řítí v přímém směru, je v tom větší jistota. Ale znovu jenom pocit!

Tahle slova jsou nezměřitelná. Mysleli jsme pak, že tu najdeme nějaký markantnější rozdíl v brzdách, ale ani to se nekonalo, když se nebudete bát za to vzít, díky ABS vám zastaví obě na cca stejných značkách. Spíš by se chtělo říct až opak, že někdy ty Bremba brzdí až tak zběsile a s takovým skusem, že by to dokázalo nejen nováčka při troše nepozornosti řádně vylekat.

Ducati Multistrada 1200 S modelový rok 2017

KAPITOLA III.

Pohodlí, ovládání

Jak vidno z celého porovnání, moc výrazných rozdílů jsme mezi nimi nenašli. Naopak, pokud bychom měli všechno dát proti sobě na misky vah, naše sympatie by se spíš přikláněly na stranu menší 950. Situace nečekaná…

Pojďme se tedy věnovat otázce výbavy. Velká Multistrada 1200 S nabízí semiaktivní podvozek, a to je výhoda přinejmenším v tom, že máte při jízdě pomocníka. Malá 950 má sice také plně nastavitelný podvozek, ovšem jen manuálně, takže se ve většině případů omezíme na přitvrzení zadního péra (při navýšení zátěže).

 

Ducati Multistrada 1200 S modelový rok 2017
Ducati Multistrada 950 modelový rok 2017

 

Spojka na devětsetpadesátce má konvenční ovládání bez možnosti nastavení, spojka u dvanáctistovky je ovládána hydraulicky. Který systém je lepší, to se neodvažujeme vyslovit, každý z nich má své obhájce i odpůrce, každému to vyhovuje jinak.

Co se týče elektronických pomocníků jako takových, tak ani „malá“ nebyla ochuzena o již zmíněné třístupňové ABS, kontrolu trakce a nabídku palivových map. Stejná je i možnost nastavení výšky plexi pomocí jednoduchého grifu manuálně, a jelikož obě motorky vycházejí z identického základu šasi a kapotáže, je možné je obě dovybavit například paketem Touring – to když nebudete chtít patřit mezi ty Ducatisty, co sedí jen u kaváren, ale budete chtít občas i trochu víc cestovat.

Ducati Multistrada 950 modelový rok 2017

VERDIKT – rozlousknutí

Z mého osobního pohledu je verdikt tohoto srovnání naprosto úžasný. Představte si, že existuje na světě věc, která je sice výrazně levnější, ale přitom v něčem o nic moc horší než ta drahá (či spíše naopak!). Všechny ty pojmenované rozdíly jako by se odehrávaly skutečně jen v mikroskopických hodnotách. A oni to připustili, a to je věc, za kterou se sluší pašákům z Bologni zatleskat!

Na běžné užití jsou si prostě podobné. Na první pohled je ale samozřejmě hned rozeznáte díky luxusnějším dílům na 1200 S, ale to k Ducati patří, ona byla vždycky tak trochu víc „šampónková“.

 

 

MTS 1200 S modelový rok 2017

Kup si ji, když…
– chceš to nejlepší
– a máš rád pod zadkem brutalitu.

 

MTS 950 modelový rok 2017

Kup si ji, když…
– dovedeš ustát kompromis
– a svět pro tebe nejsou jen tabulky a čísla.

 

Ducati Multistrada 950 modelový rok 2017
Ducati Multistrada 1200 S modelový rok 2017
Co řekli po jízdě:

 

*Carlos: Výkon to vždycky vyhraje

*Alice: Vůbec jsem se s ní nepotkala, nesedí mi

*Karas: Ta malá je ale podstatně lepší


Základní rozdíly v číslech:

Ducati Multistrada 1200 S   Ducati Multistrada 950

Objem:            1198 cm3         937 cm3

Výkon:            160 koní          113 koní

Rozvor:           1529 mm         1594 mm

Podvozek:       semiaktivní     nastavitelný

Přední pneu:   120/70-17       120/70-19

Zadní pneu:    190/70-17       170/60-17

Výška sedáku:    825–845 mm   840 mm

Váha bez náplní:    209 kg 205,5 kg

Max. rychlost: > 240 km/h     > 210 km/h

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno