Pro firmu jako MV Agusta byl nápad udělat cesťáka na základu Brutale velkým krokem do neznáma.Přece jenom, jsou to Taliáni, kteří se přes všechny snahy řídí spíš emocemi, a ne zdravým rozumem.

A pro MV tohle platí dvounásobně. Turismo je jediná motorka v jejich nabídce, která má vysoký štítek, bágly nebo pohodlnou sedačku. Na první pohled by se mohlo zdát, že je to regulérní cestovní motorka, jakých je na trhu celá hromada. Ale nenechte se zmást – je to pořádnej divoch s nepopiratelným charakterem.

 

Jako na houpačce

Agusta to jinak neumí, i když se vám bude stokrát snažit namluvit, že je to jinak. Základ v Brutale se nedá okecat a tahle motorka nikdy nebude tak klidná a pohodová, jako kterýkoliv Japonec. Jenže když se nad tím zamyslíte, tak ono to začne dávat smysl. Každá jízda na ní je totiž událost. Něco, na co se budete těšit a čem budete snít.

Tomu rošťačení napomáhá i motor. Brní, chce do otáček, působí tak nějak sportovně. Rychlořazení přítomno, takže se to tam jen kope a ty nakláníš, kam jen to jde. Ano, motor chrčí a motorkou prostupují vibrace. To je prostě daná věc.

A proto bych to opravdu nedefinoval jako cestovní stroj, ale záležitost spíš velmi zábavného přemisťování. K tomu jedna podstatná věc – běžní cestovatelé jsou hodně „kochači“, a proto vyžadují stroje s vysokým krouticím momentem a dlouhými kvalty, aby nemuseli často řadit, popřípadě když na podřazení zapomenou, aby se motorka sama motorem vytáhla z bryndy.

Tak prosím vás, přesně o tomhle Veloce není. Když na ní prořadíte, tak je všechno špatně a je po plynulosti! Tady je potřeba být přesný a dát jí, co chce. Pak to letí jak splašený a je v ní ohromnej rarach.

 

 

Když to motáš

Tříválec, to je zkrátka specifický svezení. Nemyslete si, sílu má velikou, ale není tak snadno dostupná a musíte si ji zasloužit. 110 koní asi není nic, co by vám na papíře zapálilo kalhoty vzrušením, ale na silnici je to zcela jiný příběh. Fajn je, že se všechna ta síla dá dobře dávkovat.

Jezdil jsem na úplně prvním modelu a tam nebyla dodávka paliva tak přesná, jako je tomu teď. Může za to přechod na normu Euro 4, kvůli které se muselo sáhnout do vstřikování a musely se upravit palivové mapy, aby vyhovovaly přísnějším emisím. Alespoň k něčemu to je. A hlavně, ten zvuk je prostě bomba, to se nedá nijak okecat!

 

Fičury, kam se podíváš

Elektronický podvozek, to je věc! Nakonec zas klasika, víc přilbiček, motorka zpevnila a fungovala v kopcích nad Děčínem fakt fantasticky. Tohle můžete zkazit jen tím, že byste na tom nechávali nazutý nějaký špatný gumy. Na tohle bude trpět každá motorka, ale tyhle italský mršky jsou se svou agresivní geometrií na špatný profily přece jenom háklivější.

Super je, jak je to krátký. Naprostá prdel s tím je, protože se otáčíte okolo pětikoruny, a ještě vám zbyde. Je to hrozně lehoučký, takže se nejezdí, ale spíš víc blbne. Velice příjemné překvapení je, jak živelně může působit primárně cestovní motorka. Ačkoliv byl jezdecký komfort jedním z hlavních cílů, MV nemohla odolat pokušení a zachovala i nadání pro sportovní jízdu.

Posez je víc jako na civilnějším supermotardu než na uprděném cesťáku, což je dobrá věc. Jakmile ten tříválec začne letět, je taky potřeba to umět zastavit. Brzdy jsou sice silný, ale ten cit maličko chybí a je to úplně stejný jako na Brutale. Radiální pumpa by udělala svoje a nám tady prostě chybí. ABS jde vypnout, díky za to! Turismo drží jeden hodně velký trumf, a tím je hmotnost. Se suchými 191 kg přímou konkurenci absolutně deklasuje, a jak moc dobře víme, váha zhoršuje jízdní vlastnosti, dynamiku a zvyšuje spotřebu paliva.

 

 

Cestování

Bavil mě štítek. Nijak zvlášť mě sice neuchvátil opticky, motorka je díky tomu vzhledově trochu „nevšední“, ale ovládá se jednoduše mechanicky rukou, lehce to zvládnete i za jízdy, a hlavně překvapivě i velice dobře funguje. Vítr jde až na ramena, jedno úskalí to však má. Nesmíte být žádný čahoun, u nich se totiž menší rozměry nedají okecat.

Dobrý jsou správně široký řídítka, dávají ten správný pocit nadvlády. V zrcátkách je vidět moc a blastry, ty jsou tady jen proto, aby se někam daly umístit stylově blinkry, žádnou extra ochranu od nich nečekejte. Hodně nevšední je zadek, motorku opticky ještě zmenšuje. Přijde mi to zajímavý, ale kdyby místo tý parády bylo třeba nějaký místo pod sedlem, nebylo by to od věci. Jenže MV – takže styl, chápeš…

Malej spolujezdec taky může být, pár stovek kilometrů to vydržet půjde. Je to prostě cesťák, co do tebe naleje hodně radosti. Budík je teda trochu megabordel na první pohled, ale všechny funkce se velice snadno ovládají, jakmile zjistíš, jak na to. Nechybí tady tempomat, omezovač rychlosti, vyhřívané hefty ani možnost Bluetooth konektivity, to je dneska v týhle třídě už skoro povinnost. Je tady i možnost verze SCS, která má automatickou spojku.

 

 

Dokonalá není, ale…

Nějaké negativum? Při dosedu sedák tlačí do stehna, je to nějak podivně vybraný. Na víkendový trip to nebude problém, ale mám dojem, že po tejdnu dovolený budou vaše stehna na vnitřní straně dřevěný, což si vynásobte ještě vibracemi. Ty tady jsou a vůbec ne jakoby vzdálený, cítíte je neustále.

Pravda, motorka je díky tomu o dost živější a víc s ní srostete, ale dlouhodobě to může maličko otravovat. A má to centrál, sakryš, ono je to vážně dobrý! Bavilo mě to tím víc, čím víc jsem na tom jezdil. Na první pokus o cestovní motorku to MV trefila hodně dobře. Zajímavej stroj, a hlavně neobyčejně krásnej.

 

 

Kup si ji, když…

  • srdce ti bije pro tři hrnky,
  • nechystáš se do Garmische na sraz vrtulí,
  • nevadí ti malý písmenka na budíku.

 

Nekupuj si ji, když…

  • chceš jezdit v plným zatížení,
  • výlet je pro tebe 500 a víc kiláků,
  • 110 ti přijde zoufale málo.

 

 

 

MV Agusta Turismo Veloce Lusso

Motor
Typ: vodou chlazený řadový tříválec, 12V
Objem:  798 cm3
Vrtání × zdvih: 79 × 54,3 mm
Maximální výkon:  110 koní @ 10 000 ot./min.
Točivý moment:  83 Nm @ 8000 ot./min.
Počet rychlostí: 6
Sekundární převod: řetěz

Podvozek
Rám: ocelový trubkový
Přední odpružení: USD vidlice, ø 43 mm, 160mm zdvih
Zadní odpružení: monoshock Sachs, 165mm zdvih
Přední brzda: 2× 320mm disk, radiální 4pístky, ABS Bosch 9+
Zadní brzda: 225mm disk, 2pístek, ABS Bosch 9+
Pneu přední: 120/70-17
Pneu zadní:  190/55-17

Rozměry
Rozvor:  1424 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem nádrže:   21,5 l
Suchá hmotnost:  191 kg

 

 


text: Karel Táborský, foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno