Na trhu je víc než 21 let. Je dospělá, i když svým způsobem pořád tak trochu dětská. Suzuki SV 650 je legenda a den s ní byl pro redakci sváteční

Z japonských značek nakonec dokázaly tehdy na módu véčkových dvouválců  smysluplně zareagovat pouze dvě. V průběhu dekády představila Honda model VTR 1000 Firestorm a Suzuki přišla s dvouválcem TL 1000 S. A zatímco Honda dokázala oslovit zákazníka (a nakonec s modelem VTR 1000 SP i sbírat sportovní úspěchy), Suzuki si na svém protiitalském dvouválci vylámala zuby.

Problém byl v tom, že se „samuraj“ vrhl na ten cár syrového masa až příliš divoce a nesmlouvavých 125 koní ve vstřikováním plněném dvouválci bylo mnohem víc, než kolik snesl jejich tehdejší podvozek. Abychom to řekli nějak kulantně: „Nebyla z toho přímo neovladatelná motorka, jako spíš těžko zvladatelná.“ A to bylo blbě jak silnici, tak ve výsledku i pro okruh. Navíc TL 1000 S děsně žrala (benzin i gumy), měla problémy s mazáním a neblahé zvěsti se šířily i o její výdrži a spolehlivosti.

Ovšem v Suzuki nebyli v té době zaměstnaní žádní „nýmandi odvedle“ a záhy se jim povedl krok, který dovolil zákazníkům na celý trapas zapomenout, a dokonce ho přetavil v obrovské prodejní úspěchy. Pro modelový rok 1999 byly představeny dvě novinky Suzuki – malý naháč SV 650 N a o trochu konzervativnější SV 650 S, která se nevzdala obligátní malé kapotky. Hmotnost pod 200 kilogramů, výkon na hranici 70 koní, ve verzi „N“ s vyššími širokými řídítky.

Obě motorky zdědily po dračici TL základ příhradového rámu a dvouválcovou stavbu motoru, a co bylo hlavní, díky umravnění se k zvladatelnějšímu projevu motoru přidaly i skvělé jízdní vlastnosti a vychytány byly i zmiňované technické nedostatky. Příběh motorky, která v klidu přežije i dvě nukleární války, mohl právě začít.

 

 

 

SV 650 na vzestupu

Pro představu, Ducati Monster 750 stál ve zmiňovaném roce 1999 na českém trhu 278 500 Kč. Suzuki to sice se zaváděcí cenou taky maličko přehnala, 255 000 Kč (N) a 264 000 Kč (S) – to bylo zbytečně nadsazený, ovšem už v roce 2004 stála verze s kapotou 209 900 Kč, a naháč dokonce jen 199 900 Kč! A to bylo správné, lidová masovka s charakterem klesla pod psychologickou hranici „dvou stovek“. A české silnice se mohly začít plnit SVéčky!

Motor o objemu 645 kubických centimetrů, válce do V-90°, vrtání 81 mm, zdvih 62,6 mm, čtyři ventily na válec DOHC, karburátory Mikuni 39, 6stupňová převodovka, vpředu dva kotouče, jeden vzadu, zpočátku samozřejmě bez ABS a žádná nadbytečná elektronika. Navíc to rozhodně nebyla kdovíjak dlouhá motorka, o čemž svědčí rozvor 1415 mm, a ani kdovíjak vysoká, ze sedla (v kohoutku 800 mm) došlápnul v pohodě na zem každý, dokonce (i tehdy ještě) ustrašené holky.

Co nám klukům ale přišlo zdaleka nejdůležitější a co jsme hledali v technických tabulkách ještě celí lační, to byl údaj o maximální rychlosti. Ta byla pro SVéčka deklarována hned na začátku nad hranicí 200 km/h, a to pro nás znamenalo přesné číselné vyjádření parametrů štěstí.

V roce 2002 dostala motorka už i trochu tužší přední vidlice, v roce 2003 pak zaznamenáte změnu rámu, ten je od té doby hliníkový (je hranatější), o 15 mm byl delší rozvor, přišlo citlivější vstřikování paliva a do propadliště dějin mizí i klasická chromovaná kulatá kaplička na budíky.

V roce 2007 pak další nutné úpravy pro dodržení emisní normy Euro 3. A to už plujeme přímou cestou k modelu Gladius (r. 2009), na kterém Suzuki domanévrovala až k současnosti, byť se motorce v roce 2016 její původní název SV 650 navrátil. Stejně okrajově zmiňme i to, že prakticky celou úvodní etapu života modelu SV provázely šestsetpadesátku i její litrové mutace (SV 1000 N a SV 1000 S), které však zdaleka nedosáhly takových obchodních úspěchů a vlivem přísnějších emisních norem nakonec postupně zmizely z nabídky.

 

Jízda na SV650

„Tak tohle je teda mazlík,“ napadne mě jako první. Takové motorky se nám ale půjčují vlastně docela těžko, jelikož jsou naprosto bez škrábanečku, vypulírované do detailu a doma v garáži hýčkané pomalu jako svátost. A teď si na sebe vezměte tu tíhu zodpovědnosti…

Stojíme u ní s Carlosem a vrčí to v nás nadšením. Klasická „prvohorní“ hranatá kyvka, široká plechová nádrž, koncovka výfuku zářící chromem, sedlo prostorné a pevné, jako by ta motorka vyjela ze showroomu teprve včera. Řídítka zvýšená trubková, konkrétně tohle SV je ale nemá originál, jsou vyměněná za širší, což se dělávalo u „street“ modelů té doby poměrně často. Jezdec pak díky větší páce získával lepší přehled nad strojem a motorka se i líp hlídala v zatáčkách. Vůbec všechno tak dýchá tou jednoduchostí a poctivostí, že si máme chuť před tou mašinkou jen kecnout na prdel, vzdychat a „najíst“ se očima.

Podle tachometru má najeto něco okolo 19 000 km a jedná se o střední generaci modelu, která se vyráběla po roce 2003. Ptáme se majitele, jestli třeba za ty roky přeci jenom nezaznamenal nějaké mouchy. A odpověď je taková, jaká se asi čekala: „Kluci, jsem od fochu, teda jako automechanik. Ta motorka funguje tak perfektně, chodí na první cvaknutí za tepla i za studena, že opravdu jen měním náplně, hlídám stav a chodím ji pucovat. Nic, ale lautr nic! Naprostá spokojenost, až to musím zaťukat!“ Carlos se přidává a doplňuje, že si před dnešním testem prolezl internet a nenalezl žádné zmínky o tom, že by šestpade SV provázela špatná pověst, že by se hovořilo o nějakých závažnějších chybách. Není tedy pochyb, že tohle je navýsost spolehlivá motorka.

Následně ji nastartujeme a těšíme se z toho zvuku. Je přidušený, hutný, ale má v sobě tu dvouválcovou touhu a urputnost. Výborná ergonomie, správně roztažený ruce, ne zbytečně zalomené nohy a tělo zaujme správně útočnou pozici, aniž by to bylo nějak v křeči nebo nepohodlný.“ A to platí jak pro prťavýho Carlose, tak i pro poněkud opravdovější českou postavu mě, jako autora. I v tomhle byly motorky minulé éry kouzelné – nebyly postavené jen na prcky, ale vešel se na ně doopravdy každý s nás.

 

 

Na trati SV650

Motor nás odměňuje za to, že jsme mu dovolili si zavrnět. Chce se mu do otáček, ale i v nízkém spektru má nepostradatelnou hutnost a s tím spojenou kultivovanost. „Když to srovnáš s Monstery z té doby, tak je to nebe a dudy,“ vypadlo najednou z mého kolegy, „Suzuki ani z dnešního pohledu nepůsobí vůbec zaostale. SVéčko má pro tuhle značku typicky čistou převodovku a jemnou spojku. Není problém jet doopravdy rychle, ale taky můžeš vrčet pomalu krajinou. Nic není na škodu.“

Carlos krájí pro potřeby focení první zatáčky a při přestávce z něho vypadne něco ve smyslu, že ho překvapila ta super pevnost podvozku, odezva a přitom dnes už skoro zapomenutý komfort, jaký dokáže nabídnout klasický naháč. Na potenci ke sportovnějšímu užití se shodneme, přeci jen třída TWIN je toho jasným důkazem. Ale při přestavbě třeba až na lamináty už budete muset myslet na přitvrzení podvozku a připravte se i na práci s motorem (jisté zdroje uvádějí i 100 koní bez nutnosti navýšení objemu!), a to už se potom s SV výrazně posunete od standardu.

Ale to je jiný příběh. My si dneska půjčili krásnou čistou voňavku a budeme se s ní kochat. Projíždíme serpentinami nad malebnou středočeskou vesničkou Žehuň sem a tam a dochází nám, že přesně tohle je to místo, pro které se SV 650 zrodilo. Na neširokých gumách se velice snadno naklání, skvěle mění směr, pořád nezapomeňte ani na tu jeho nízkou váhu. Máte pocit, jako byste dostali do ruky hračku, a ne motorku. Užíváte si to doopravdy naplno.

A přesně tohle bude důvod obrovské úspěšnosti téhle motorky. Nejde ani tolik o její přijatelnou cenu, primárně nejde ani o tu technickou nekomplikovanost a skvělou servisní pověst. Hlavní pozitivní kapičkou na misce vah je ten neuvěřitelný komfort, vstřícnost a snadná řiditelnost. „To nejlepší tam je hned, okamžitě padne do ruky. Naprosto stejný pocit, jako když vlezeš po tisící ke starý pod peřinu, ale ono je to jako napoprvé. Ve vteřině je tvoje a nemáš potřebu s ní cokoliv dělat blbě, cokoli měnit,“ popisuje tenhle boží stav Carlos a přidává, že takové okamžité sžití nezažiješ ani v sedle lecjaké současné Hondy!

 

VERDIKT

Kdesi dávno na začátku stál za zrodem téhle motorky hlad zákazníků po divokých a dusajících dvouválcích. Ovšem největšího úspěchu dosáhla Suzuki s véčkem až tehdy, když se rozhodla jít cestou skromnosti. Což je ve výsledku vlastně ten nejbáječnější verdikt – s jednoduchou, nenáročnou, levnou a bezporuchovou SV 650 se zkrátka před těmi 21 lety naprosto přesně trefili!

 

 

 

Technické údaje – 2003 Suzuki SV 650 N

Motor
Typ: dvouválec V90°, DOHC 16V
Objem: 645 cm3
Vrtání × zdvih: 81 × 62,6 mm
Výkon: 72 koní @ 9000 ot./min.
Točivý moment:  64 Nm @ 7200 ot./min.
Počet rychlostí: 6
Plnění: vstřikování

Podvozek
Rám: hliníkový
Přední odpružení: teleskop
Zadní odpružení: centrální tlumič
Pneu přední: 120/60-ZR17
Pneu zadní: 160/60-ZR17

Rozměry
Výška sedla: 800 mm
Rozvor: 1440 mm
Objem nádrže: 17 l
Pohot. hmotnost: 188 kg
Cena:   199 900 Kč (v roce 2004)
Cena dnes:      nad 55 000 Kč v dobrém stavu

 

 


text, foto: Honza  Karasek, vyšlo tiskem MH 1-2/2020

 

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno