Pryč jsou časy, kdy byl skútr pouhopouhým pracantem. Dnes už i v této kategorii najdeme exkluzivní kousky, které mají mimo jiné za úkol reprezentovat svého majitele. Novinka italského Piaggia X10 to zvládá na jedničku a nejen to

Podzim je každoročně ve znamení představení řady novinek většiny světových výrobců a třeba takový veletrh EICMA v Miláně je jedna velká show za druhou. Každý se předhání ve velikosti a hlasitosti humbuku kolem nového modelu, často to tu vypadá jako v cirkuse. Skútry ale většinou zůstávají tak nějak stranou, hlavní slovo mají motorky. Ovšem představení X10 byla výjimka. Všude kupa novinářů, ke strojům se dlouhé minuty vůbec nedalo dostat, vzrušené debaty, šum pomalu jakoby Yamaha představila tříválcovou R1.

Důvod? Jednoduchý – Piaggio s tímto modelem vystoupilo ze zajetých kolejí a pustilo se do experimentu zvaného Elegance, reprezentace, komfort. Však se na něj podívejte, tohle není obyčejný skútr, už na první pohled je jasné, že tady jsme jinde. Velmi neobvyklé linky připomínající něco ze zvířecí říše, co třeba taková labuť? A teď nemám na mysli tu pouťovou. K tomu rozměry maxiskútru, což je u menších objemů dost neobvyklé.

 

Tre, tre, tre

Trojka – takové krásné oblé elegantní číslo. Iks desítku doprovází na každém kroku. Tak předně je tento skútr k dispozici s trojicí motorů. Nejmenším je čtyřventilová stopětadvacítka (15 koní), uprostřed X10 350 a na pozici nejsilnějšího pětistovka pěknými 41 koňmi. My se dnes budeme bavit o prostřední kubatuře, konkrétně tedy o novém motoru s objemem 330 cm3, a aby těch trojek nebylo málo, tak tu máme 33,3 koní a 32,3 Nm. Sakra to tam nemohli vyšťourat jeden Newtonmetr navíc, aby to ladilo? Tím ale končíme, kola to má dvě…

A když už jsme u motoru, pojďme si rovnou říct, jak jede. Dopředu 🙂 A ne málo. Na jednu stranu by člověk při otočení rukojetí čekal větší zátah, ale to je způsobeno velikostí stroje. Jednomu prostě nedochází, že sedí na třipade a čeká sílu šestikila. Na stranu druhou, abych panu X nekřivdil, do stovky zrychluje plynule a nadšeně, ve městě rozhodně kdekomu ukáže svou zajímavou zadní část. Nad stovku se zrychlování lehce zpomaluje, ale není problém držet cestovní rychlost stále na 140 km/h. Akorát předjíždění na hranici povolené dálniční rychlosti chce už trochu rozmýšlení a pokory.  

 

Výkonu a zaměření je poplatný také podvozek, nemluvíme tu o sportovním, ale městském stroji, komfort hraje prim. Přední 15“ a zadní 13“ zvládají nástrahy velkoměsta s radostí a mrštností, v zatáčkách okresek je to trochu vrtění, ale nic nesnesitelného. Ke službě komfortu se pak připojují i další části X10 v čele se sedlem, které vás opravdu bude hýčkat třeba celý den. Za velkou kapotáží přecházející v rozměrné plexi pak najdete dostatečný úkryt před větrem nebo vodou (oheň a zem jsme naštěstí nezkoušeli). Když jsme tak u toho předku, zastavte se chvilku a pořádně si ji prohlédněte. Kombinace křivek plastů, hliníkových lišt a zvláštně tvarovaného předního světla s LEDkami by rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti. Na to musel padnout nejeden balík čerstvě pražené kávy.

Ještě jedna trojička je vlastně ve hře, mluvíme o brzdách. Dva kotouče vpředu a jeden vzadu jsou propojeny hydraulickým systémem tak, že když vezmete za pravou páčku, brzdí jeden přední kotouč (lehké přibrzďování) a když za pravou, tak se připojí i druhý a osamocený zadní (flekujeme). Aby to nebylo o hubu, vypomáhá ABS, tedy bavíme-li se o variantě Executive. Tak krom ABS obsahuje ještě ASR, tedy kontrolu trakce, která je vypínatelná a například na mokrých kočičích hlavách se docela nadřela. Executive je o 10 tisíc dražší, než standardní verze, což podle nás není zas tak moc.

 

Elegance, moderna, funkčnost

Elegance – zadívejte se ještě jednou na ty tvary. Někomu může přijít na první pohled X10 zbytečně opuchlá, většině každopádně podivná, ale v reálu má podobný efekt, jako třeba staré Alfy Romeo. Za chvíli vám to přestane připadat divné, a čím častěji a déle na ni budete koukat, tím bude krásnější. Nebo třeba ne 🙂 Elegance se pak promítá i do jednotlivých dílů, jako jsou budíky. Pravda, třeba taková víka kastlíků by ale mohla pasovat líp. Holt Itálie.

Moderna – LEDková světla, elektronická výbava, velké přehledné budíky s digitálním displejem, podsvětlené ovladače na řídítkách, v levém kastlíku USB zdířka na nabíjení telefonu, režim ECO, který zajišťuje optimální spotřebu, to všechno naznačuje, že máme co dělat se strojem 21. století. Nemluvě samozřejmě o technice nového čtyřventilového jednoválce nebo o možnosti propojit skútr s mobilem pomocí PMP (viz. boxík). Chcete ukázat, že jdete s dobou?

Funkčnost – nevím, na co koukáte u skútrů jako první, ale mě vždy zajímá místo pod sedlem. A tady X10 mile překvapila. Bez problémů sem dáte dvě integrálky a ještě se vejde něco kolem. Celkový objem zavazadlového prostoru je 57 litrů. Spolujezdec si také bude chrochtat blahem, navíc není problém doplnit kufr s opěrkou. Majitel a tedy většinou řidič se pak zaraduje při tankování, X10 jezdí za krásných 3,3 litrů na sto (a to nekecáme, fakt dvě trojky).

Chybí mu něco? Z hlediska funkčnosti mu nemáme co vytknout. Za tři dny s námi najezdil přes pět set kilometrů, včetně dálničních přesunů a ucpané Prahy a sloužil dokonale. Jemný motor, komfortní podvozek, praktičnost. Z hlediska image a designu? Určitě by se dalo zapracovat na některých detailech, ale to už bysme vystupovali z koncernového vybavení a dostávali se do krajin exkluzivních hodně drahých kusovek. A to Piaggio očividně nechce. Vzhledem k tomu, kam X10 směřuje, za nás dostává plný počet bodů.

 

PMP – Piaggio Multimedia Platform

Vítejte v 21. století, kdy motorky umí komunikovat s chytrými telefony. Piaggio jde s dobou a tak pro své skútry nabízí PMP jako příslušenství, u X10 Executive je tomu ale trochu jinak. Pro pochopení, systém se skládá z jednotky Bluedash, která se připojí k řídící jednotce skútru a pomocí Bluetooth se potom spojí s telefonem (iOS nebo Android). Do toho si stáhnete zdarma aplikaci a můžete frčet. Poslední nutnou akcí je pak někam telefon upevnit, Piaggio vám prodá za tisícovku držák držáku na řídítka, sem pak už připevníte jakýkoliv vlastní nosič telefonu.

Máme zapojeno, připevněno, propojeno, nabíjíme z USB a co tedy z toho? Samozřejmostí je navigace, která umí takové fičury, jako je navádění k nejbližší pumpě, když blikne hladové oko, zaznamenávání informací o výletech nebo zaznamenání poslední polohy skútrů před vypnutím elektriky (krádež nebo ztráta na velkém parkovišti). Dál můžete telefon proměnit na doplňkový palubní počítač, krom základních informací o rychlosti a otáčkách zvládne fičury jako okamžitý výkon a točivý moment, podélné zrychlení, úhel náklonu nebo upozornění na zapomenuté blinkry. Do třetice pak kontroluje stav vozidla a v případě jakékoliv poruchy informuje. Navíc zvládá hlídat stav pneumatik. Pravda, nic z toho nutně k životu nepotřebujete, ale na druhou stranu, když už si chceme hrát na vyspělou motocivilizaci…

 

Foto: archiv

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno