Testy pneumatik jsou tím nejzajímavějším, co práce motocyklového redaktora nabízí. Různé motorky, většinou exotické okruhy a spousta času na ježdění.

Věc má ale i druhou stranu. Není vůbec jednoduché zaměřit se na chování samotné gumy a nebýt okouzlený motorkou, na kterou se tak úplně běžně nedostanete.

Chtěl jsem to vzít co nejzodpovědněji, takže jsem si pro zkušební jízdy vždy vybral mašiny, které dobře znám – v tomhle případě to byly BMW S 1000 RR, Aprilia Tuono Factory a Yamaha MT-10. A vyplatilo se to!

 

 

Odkud se vzala?

Sportec M9 RR nejsou žádnou převratnou revolucí, ale přímým nástupcem tolik populárních M7 RR, na kterých jsem v minulosti jezdil tolikrát, že by na to nestačilo ani sto stránek. Byla to skvělá guma. Vlastně pořád ještě je! Dokázala zprostředkovat pocity, které umí nabídnout jen ty nejlepší pneumatiky – cit, přilnavost, neutralitu a tu správnou odezvu, když začnete lehce flirtovat s limitem.

Tohle všechno se u M9 zlepšilo, a navíc se přidala další důležitá vlastnost – schopnost velmi dobře fungovat i v momentě, když nepanují ideální podmínky, ale začne pršet nebo se výrazně ochladí. Ze zkušenosti vím, že žádná sportovní guma nemá ráda vodu, byť se výrobci v posledních letech snaží své produkty neustále zlepšovat a péct směsi obsahující co nejvíce siliky.

Tahle příměs totiž výrazně ovlivňuje chování na vodě. A M9 ji mají o téměř 25 % více, takže je jasné, po čem se tady primárně šlo. Samozřejmostí je konstrukce používající měkčí boky kvůli přilnavosti v zatáčkách a tvrdší střed pro lepší kilometrový průběh. Metzeler chtěl zachovat charakteristiku a chování supersportovní pneumatiky a spojit je s výbornými vlastnostmi na vodě.

Nádherný okruh v Ascari a přilehlé silnice kolem španělské Rondy budou dnešním arbitrem. Jak to dopadlo?

 

 

Na závodní trati

Nechci ponechat nic náhodě, tak okamžitě pokládám HJC na to nejlepší, co stojí v řadě. Krásné S 1000 RR s M paketem zajistí to, že M9ky to dneska nebudou mít vůbec lehký. Nastavuju motorku do nejostřejšího režimu, abych si mohl jemně hrát s nastavením kontroly trakce během jízdy a zjistil, jak na tom budou gumy s přilnavostí, když na ně trochu víc zatlačím.

Hned v úvodu se projeví stará pravda – jedno svižné a plynulé kolo na okruhu stačí k tomu, aby pneumatiky chytly teplo a dostaly se do svého optimálního tepelného rozpětí. M9 jsou v tomhle super – už po půlce kola (cca 2–3 km jízdy) je znát, že se prohřívají a z řídítek jde jasná odezva.

Žádná nejistota ani pocit, že to někde nenadále a bez varování ujede. Chci se zaměřit hlavně na předek, protože ten nejvíc ovlivňuje jízdní vlastnosti a celkové chování motorky. Je to typický Metzeler – rychlé, ale ne splašené zatočení, můžu se o něj opřít i ve chvíli, kdy to schválně přeháním s nájezdovou rychlostí, a čekám, jak se zachová.

 

 

Pořád plnej…

Naprosto super, 100% soustředění a jistota, že se přední guma zakousne do asfaltu. Pořád si musím připomínat, že to není závodní pneumatika, ale když vyjíždím na roztočenou trojku z rychlého pravého protahováku na krátkou cílovku, je to, jako kdybych na závodních gumách jel.

BMW řve jak pomatené, zadek se pod náporem 200 koní lehce hrne bokem a mně nezbývá než se vytřeštěně smát. Tohle je jednoduše fantastický a jasně to ukazuje na fakt, jak velký krok v posledních letech pneumatiky udělaly.

Raději se hodím trochu do klidu, i když zástup pánů v modrých košilích Metzeler s mávajícími pěstmi mě nutí k tomu, abych to v dalším kole napálil ještě o kousek víc. „Už chápeš, proč jsem říkal, že tohle je silniční guma s chováním závodní?“ ptá se mě Salvo Pennisi po tom, co se vrátím do boxů.

Tenhle pán je skutečná „gumařská“ legenda a někdo, kdo má u Pirelli/Metzeleru na starosti vývoj nových gum. Zajímá vás, kolik M9ky vydrží? Na okruhu daly za jeden den osmkrát 20 minut a na pohled ubyla asi půlka vzorku. Skutečně působivé představení. Vždycky jsem dával přednost citu a předvídatelnosti před absolutním gripem, což M9 RR splňují do puntíku.

 

 

Když vletíš do vody

Pánové z fabriky pro nás nachystali ještě jednu specialitu – nakropili asi třetinu okruhu tak, aby byla kompletně pod vodou. Perfektně to tak simulovalo běžnou mokrou okresku, protože závodní trať Ascari nepatří zrovna mezi ty nejpřilnavější. A v téhle situaci M9ky hodně příjemně překvapily.

Super přilnavost i na vodě, žádné nepředvídatelné smyky ani nervozita předku při úvodní fázi zatočení. Jen grip a jistota to tam v příštím průjezdu pustit zase o kousek rychleji.

Ještě před několika lety bylo nemyslitelné, aby sportovní guma držela takhle dobře na vodě. Vážně si nedělám srandu, tohle je něco speciálního! Nebál bych se přilnavost přirovnat k čistě turistickým modelům jako Roadtec, které jsou už z principu na vodě nebo v chladných podmínkách mnohem lepší než supersportovní obutí. M9 RR se jim v tomto ohledu až nebezpečně přiblížily.

 

 

Jak se chovají na silnici?

Pro silniční svezení skáču na černou MT-10, kterou dokonale znám. I na ní jsou M9 RR výborné. Není úplně teplo (cca 15 °C), ale stačí opustit bránu okruhu a začínám pociťovat, jak se zahřívají. Nenechte si namluvit, že moderní gumy musíte ohřívat deset a víc kilometrů. Není to vůbec potřeba.

Stačí tři nebo čtyři kiláky a už budou obstojně fungovat. Yamaha na nich ochotně zatáčí, řídítka jsou klidná a motorka jde ochotně do náklonu. Je tady cítit krásné vyvážení mezi sportovním nadšením a neutralitou, která dokáže udržet motorku na silnici klidnou. Když se nikdo z fabriky nekouká, potají vypínám kontrolu trakce (i přes výslovný zákaz) a na asi dvacetikilometrovém úseku s hodně hladkým asfaltem zkouším, jak daleko jsou limity. Uklidním vás – hodně daleko.

Povedlo se mi vyprovokovat jeden lehký a velmi příjemně progresivní smyk zadku z jedničkového vracáku, když jsem naplno a zprudka otočil plynem až nadoraz, ale všechno bylo tak krásně čitelné, že jsem si to vyloženě užíval. Jinak se motorka vždycky okamžitě stavěla na zadní, což znamená jediné – přilnavost je perfektní. M9 RR je guma, která si poradí se vším, co jí předhodíte.

Silnice, okruh, voda nebo sucho. Je jí to úplně jedno, protože funguje skvěle ve všech myslitelných podmínkách. Metzeler odvedl kus hodně dobré práce a my si tak můžeme užívat jízdu na motorce i ve chvílích, ve kterých jsme v minulosti jeli s lehce staženým zadkem. To už není potřeba. Na tuhle gumu je spoleh.

 

 

 

O kolik jsou M9 RR rychlejší?

… čas na kolo – BMW S 1000 RR
Okruh                         Délka okruhu     M7 RR            M9 RR              Rozdíl
Pergusa (sucho)          5,0 km                1:48,950          1:45,550          – 3,4 s
Binetto   (sucho)          2,0 km                0:53,550          0:51,110          – 2,5 s
Wachau  (mokro)         1,1 km                0:44,210          0:42,380          – 1,8 s

 

 


text: Karel Táborský, foto: Marco Campelli, vyšlo tiskem Motohouse MH 3/2020

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno