Jako skalní fanoušek Suzuki GSX-R1000 K5 jsem poskočil vzrušením, když továrna před třema lety představila naháče, který si vzal z legendárního superbiku to nejlepší – jeho motor. Tohle přeci musí být bomba!
Když máte k dispozici takovýhle povedený základ, museli byste být extra nešikovní, abyste něco tak dobrýho podělali. A to u Suzuki rozhodně nejsou. I přes nutnou lehkou kastraci motoru je tady pořád přes 140 koní, slušně nízká hmotnost 209 kg a sofistikovaná elektronika, která vás udrží na silnici, kdybyste se někdy rozvášnili víc, než je zdrávo.
A vypadá sakra dobře. Motorka je agresivní, ale ne psychotická jako některá konkurence, a proto jdu tohohle modrého laku vždycky do kolen. Podle mě je tohle nejpovedenější barva posledních let. Alespoň ta, která přišla z Japonska. Na šedivou zapomeňte, nestojí za to.
Je to tam, vysněné dítě
První testy mluvily o tom, že na zrychlení dokázala Sůza porazit litrového Zeda a mocného Bavoráka se celou dobu držela. A vážně, tohle je pořád ten motor, do kterýho jsem se před deseti lety zamiloval. Spodek otáček je litrově silný, ale to nejlepší se skrývá až nad osmi tisíci. Tam se svět promění v rozmazanou šmouhu a GSX vystřelí dopředu s razancí, kterou si pamatuju.
Je to jedna z mála motorek, která má opravdovou výkonovou špičku, kdy čtyřválec ječí jako pomatený. Zvukový projev je v celém spektru otáček to nejlepší, co řadové motory nabízí. Je v tom ryzost, síla a chraplák, který si s ničím jiným nejde poplést. Stejně špičková je i převodovka – krátce poskládaná, pozitivně chodící a přesná. Kdyby měla quickshifter, byla by to ta vůbec nejlepší skříň ze všech současných motorek.
Jakkoliv je pohonná jednotka opravdu špičkově vyladěná věc, nemůžu se ubránit dojmu, že podvozek, nebo spíš geometrie je zbytečně konzervativní. Všimnete si toho hned. Řízení je sice přesné a přes nastavitelné tlumiče KYB jdou rozpoznatelné informace o tom, co se děje s předním kolem, ale chybí tomu trochu pověstného „čertíka“. Při pohledu na řídítka Renthal Fatbar bych očekával, že si Sůza bude chtít víc hrát, ale ona je v každém jízdním režimu podle mě až zbytečně moc umravněná.
Silná, ale hlavně neskutečně čiperná
Nikdy nevrtí rejdama a ani se nezvedne na zadní, pokud ji vyloženě nevyprovokujete. Je to škoda, protože ten motor a modrý lak slibují zážitky, při kterých se svírá hrdlo. Ovládání ve mně vyvolává pocit, že je moc váhy na předním kole, což pomáhá hbitosti při prvotním zatočení, ale ubírá na zlobivosti a fun faktoru. Když ten skvělý motor někde pořádně rozmotáte, budete potřebovat taky účinně zastavit. GSX-S má stejné radiální třmeny Brembo jako současný litrový Gixer, ale při prvotním zmáčknutí páčky je jejich nástup podivně vlažný.
Čekal jsem mnohem větší agresivitu, i když síla jim při pevnějším stisku nechybí. ABS pomůže ve chvílích, kdybyste to přece jenom na vodě někde přebrzdili, a kontrola trakce má několik stupňů nastavení své intervence. Můžu říct, že funguje spolehlivě a její zásah je sice znatelný, ale ne nepříjemný. Pokud čekáte přepínatelné palivové mapy nebo různé módy rychlosti reakce na plyn, nedočkáte se.¨
GSX-S je jeden z mála litrů, který je nenabízí, ale to není žádná výtka. Ze zkušenosti můžu říct, že si na každé motorce stejně po chvíli najdete to, co vám nejvíc vyhovuje, a pak na to už víckrát nesáhnete. Za daleko větší průšvih považuju ucukanou reakci na prvotní přidání plynu v nižších otáčkách.
Nepomohlo ani vymezení vůle na plynu, ani velmi opatrné přidávání. Motorka pokaždé citelně trhnula, a když si potřebujete nadávkovat výkon v pomalých zatáčkách, je to protivné. Vzhledem k tomu, že má motor dvojici škrticích klapek, aby byla dodávka výkonu co nejvěrnější původním karburátorům, to může zamrzet. Není to konec světa, v žádném případě, ale cítit to je.
Solidní jistota, maximální síla
Je účinná – to je to absolutně správný slovo. Nedělá drama, neprská do výfuku, nezvedá se neustále na zadní, ani neposílá vibrace do celého těla. Výkon je silný, odhodlaný, a přesto klidný. Nepotřebuje na všechny kolem křičet, jak rychle umí jezdit, a hledí si svého.
Navíc je pěkně zpracovaná, kvalitně postavená a u pumpy nemá potřebu znásilňovat vaši peněženku. Je to solidní silniční naháč, ne předražená hračka – jednoduše dobrá motorka. Ale nemůžu ze sebe dostat pocit, že mu něco málo chybí. Ve společnosti, kterou musí porazit, to bude mít sakra těžký. A to i přes fantasticky lákavou cenovku.
Foto: Jan Stárek (Okruháři.cz)