Na bitevním poli zvaném „doprava ve městě“ je dnes elektromobilita ve vítězné ofenzivě. Přestavme si elektrický skútr Vespa Elettrica.

Navíc dávno nemusíte být zastáncem kdovíjak alternativního životního stylu, aby vám došlo, že motor krmený ze zásuvky prostě a jednoduše nesmrdí, a tím pádem by se asi nám všem ve městech hned líp dýchalo, kdyby se větší část statisíců každodenních transferů odehrálo na úrovni bezemisní hodnoty.

Všechno elektrické je dnes navíc stále lépe dostupné, funkční a svým způsobem zalité sluncem. To jenom nám, ortodoxním fousatým benzinovým hlavám, na tom pořád něco nesedí. Podle mě je největší chyba v pojetí, kdy masivní (tedy zatím hlavně asijská) produkce chrlí všechny tyhle své produkty tak nějak moc „záplavově“, a motorky (skútry) se tím pádem najednou dostávají na podobnou úroveň konzumu, jako třeba nová televize nebo elektrický holicí strojek.

Chybí srdce, ty užaslé oči, chuť se svou mašinou pochlubit kamarádům, potřebné nadšení, a hlavně ten přímý a souznící osobní vztah člověka se svým strojem. Dochází k odosobnění a právě elektromobilita dělá z jezdců pouhé spotřebitele.

Mám takový dojem, že přesně vznikl úžasný prostor pro malou Vespu Elettricu. Právě ona je totiž všechno, jenom ne tuctová!

 

 

Proč právě Elettrica

Jenomže když s Lenkou před vyzvednutím na test Elettricu v záplavě ostatních skútrů před prodejnou hledáme, vlastně ji napoprvé úplně přehlédneme. Je taková skromná, až nenápadná. Zaujme vás až na ten pověstný druhý „ťuk“, až když se jí doopravdy začnete dotýkat. Citlivě a líbivě řešené detaily, smysl pro estetično, skvěle a poctivě hutně nanesený lak. Od první chvíle vnímáte, že ta věc v sobě onen potřebný X faktor má. A zdaleka ne jen z toho důvodu, že je původem italská.

Velice příjemné je už první usazení se do sedla. Velikostí je to sice diblík, ale působí kompaktně. Řídítka obepínají malou oble orámovanou přístrojovku se 4,3palcovým TFT displejem, na níž je dominantní informací samozřejmě rychlost, ale také stav dobití a dojezd, na který můžete ještě spoléhat. Hodinky, teploměr, tripy… všechno je tam, kde být má.

Vůbec se nedá přehlédnout to, že Elettrica vzhledově vychází z modelu Primavera 125, jen tady, samozřejmě, chybí na úrovni zadního kola výfuk. Navíc máte možnost si zvolit mezi šesticí lemových proužků (modrá, žlutá, zelená, černá, šedá, stříbrná), díky nimž může celý váš stroj buď nabýt na „serióznosti“, nebo jej proužky naopak barevně trochu rozehrají.

Jak se pak takový elektroskútr startuje? To správné slovo je aktivace, která probíhá tak, že otočíte klíčkem, zamáčknete brzdu (to je u skútrů normální) a zároveň podržíte na dvě až tři vteřiny tlačítko startéru. Načež se neozve vůbec, ale lautr vůbec žádný zvuk, jen se rozsvítí kontrolka READY, tedy potvrzení, že je Elettrica připravena.

 

 

Jízda, rychlost

Pohonná jednotka byla vyvinuta přímo v koncernu Piaggio a je tedy jasné, že elektromobilitu čeká u italského výrobce jistě košatá budoucnost. Elettrica tak zřejmě velice brzy ztratí pověst prvničky a jedináčka.

A jelikož se jedná o zrod nové generace, je dobře, že si na tom dali tak hodně záležet. Rozjezd i samotná jízda působí hladce, akcelerace je plynulá, čitelná, samotná jízda v maximu (55 km/h) je díky nízkému těžišti bezproblémová. A samozřejmě zde znovu nesmíme zapomenout na to ticho, které pocitu sametovosti jízdy ještě přidává.

Nyní se však dostáváme k jednomu z problémů, kvůli němuž byla Elettrica při svém uvedení na trh nejvíce kritizovaná. Pokud jste se totiž v polovině léta 2019 podívali na stránku vespa.com, zjistili jste, že nabídka začala u modelů s omezením maximální rychlosti na 45 km/h (řidičské oprávnění AM, tedy jako padesátka) nebo na 52 km/h – a právě tu máme možnost dnes testovat.

Důvod byl zjevný – záměr nabídnout motorku skutečně „do středu města“. Ovšem první praktické zkušenosti v provozu ukázaly, že je to omezení skutečně až moc úzkoprsé, a už na výstavě EICMA v Miláně byla na rok 2020 představena novinka Elettrica 70 – chytrému čtenáři asi nemusíme moc napovídat, co to číslo v názvu znamená.

 

 

Fičurinky

Samotný skútr nabízí možnost pohybu ve třech úrovních. Nabídka s označením Power je využití plné kapacity výkonu 3,5 kW, druhá úroveň ECO toto lehce okleští (popravdě, tady jednomu smysl trochu uniká), a protože je to elektromotor, je tu i funkce Reverse, tedy možnost pomoci si zpátečkou, když potřebujete někam v sedle zacouvat. I při vší té zmiňované jemné akceleraci se vám však rozhodně podaří na světlech ujet při rozjezdech všem okolo, tady žádná obava.

Baterie vážící 25 kilogramů vyrobilo LG, a jak nám vlastní zkušenost dokázala, jejich výdrž je někde u hranice 70 km na jedno nabití. Příjemné je určitě to, že Vespa k provozování nevyžaduje žádnou nabíječku, ta už je v modelu Elettrica zakomponovaná a vy můžete baterie „živit“ prodlužovačkou, jejíž zásuvku na 220 V naleznete po otevření sedla (viz obrázek).

Průběh nabití je celkem lineární a vybitá baterie se na plnou kapacitu nabije během zhruba čtyř hodin. To je přijatelná hodnota. Málokdo to má do práce a zpátky, po městě, dál.

 

 

Prakticky

Ve srovnání s provozem běžného benzinového skútru by se možná dalo nalézt několik dalších odlišností, ale popravdě jsou to jenom drobnosti. Elettrica je o několik málo kilogramů těžší než běžná Primavera, ale neměli jsme možnost to v rámci testu zjistit, proto to ani nebudeme nějak víc zdůrazňovat. Díky nízkému těžišti a vyvážení stoje se to asi stejně moc nepozná.

Vpředu dvanáctipalcové kolo, vzadu jedenáctipalcové, propojený brzdový systém CBS, přičemž klasický kotouč je jen na předku, vzadu je brzda bubnová. Že je to pravěk? Kdepak, vycházejte z toho, jak „nerychle“ ta Elettrica jezdí a že je určena primárně na proplétání se ve zhuštěném provozu a do center přelidněných metropolí. To je přesně typ míst, kde by mohla být jedovatá reakce brzdy spíš kontraproduktivní a svým způsobem i nebezpečná.

Odpružení je navíc (jak je u Vespy zvykem) trochu „do tvrda“. Pevnější reakce a lepší zpětná vazba tedy přicházejí hlavně tam, kde dovede být město nejrozbitější – v úzkých a zapomenutých uličkách.

 

Verdikt

Co je mazec, to je cena. Skoro 200tis. za tuhle drobotinu je neskutečná petarda, ale já bych se na tomto místě rád vrátil k začátku celého textu a připomenul právě to, že unikátnost vztahu ke svému stroji může být mimo jiné ukryta i v tom, že to není žádná kdovíjaká obchoďáková tuctovka. Elettrica je stroj, je to pokrok, má svou duši, své charisma. Navíc Vespa je a navždycky zůstane legenda!

Pokud tedy netrpíte úplně hmotnou nouzí a chtěli byste přírodě vykompenzovat ty všechny čmoudy, které světu nadělujete pravidelně z laufů své čtrnáctistovky Intrudera, tady je možnost, jak se k tomu postavit nově, po svém a s motorkou (tedy skútrem), která se rozhodně ani neomrzí, ani neokouká.

 

 

DOVĚTEK – ELEKTRICKÁ LENKA

Když jsem se posadila za Jendu Karáska, nevěřila jsem vlastním uším. Mozek nemohl pobrat to, že jsme v tichosti nastartovali a dali se do pohybu. Neustále jsem kvůli deficitu zvuku čekala, kdy budu muset seskočit a roztlačit nás. No, vlastně to možná nebylo jen kvůli tomu deficitu zvuku, ale i kvůli maximální rychlosti 52 km/h. Byl to však zvláštní pocit, protože jsem na elektrickém stroji měla premiéru. Ten skútr se hýbe směrem kupředu, aniž by vydával hlásku?!? Wow!

Hned mě napadlo, že tato koloběžka bude ideální volbou například pro vaše veganské přítelkyně, kterým bude Elettrica doplňovat životní styl při cestě do práce skrze město. Vespa mě totiž jako ženu opět nadchla svým neotřelým a vkusným italským designem. Ano, tento pěkný design se dnes hodně líbí i mužům, avšak elektrický omezovač s maximální rychlostí 52 km/h většině mužů (a samozřejmě i některým ženám) opravdu příliš radosti z jízdy nepřinese.

Obdivuhodný technicky vyspělý motor je na dobré cestě k lepšímu životnímu prostředí v budoucnosti, a to i díky lithium-iontovým akumulátorům a systému rekuperace kinetické energie během zpomalování. Docela se teď vlastně začínám těšit na doby budoucí, kdy bude v ČR více dobíjecích míst a výrobci začnou vyrábět silnější elektroskútry. Ovšem to vše za předpokladu, že elektřina půjde z obnovitelných zdrojů. Je to jistě správná cesta k lepší budoucnosti.

Z vlastních zkušeností však musím přemýšlet ještě nad jednou důležitou věcí. Všichni dobře víme, jaké to v dnešním hektickém provozu je, a proto jsme rádi, když je nás naopak hlavně dobře slyšet, protože spousta řidičů není schopna se důsledně dívat do zpětných zrcátek a kolem sebe. Jak se díváte na budoucnost vy? Myslíte, že nastane doba, kdy benzinové motocykly budou dávnou minulostí?

 

Kup si ji, kdy máš rád…
  • nulové emise, ticho,
  • jednoduché nabíjení 220 V,
  • úložný prostor na přilbu,
  • nadčasový design.

 

Nekupuj ji, když ti bude vadit…
  • cena,
  • bubnová zadní brzda,
  • krátký kabel nabíjení,
  • omezená maximální rychlost.

 

 

ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA
Vespa Elettrica

*elektromotor Piaggio – konstantní výkon 5,4 koně
*točivý moment – 200 Nm
*dobíjení – zásuvka 220 V
*dojezd na nabití – 70 km (deklarováno až 100 km v režimu ECO)
*max. rychlost 52 km/h
*duální brzdový systém CBS
*pneumatiky 110/70-12 přední a 120/70-11 zadní
*rozvor 1350 mm
*váha 130 kg

 


text, foto: Honza Karásek & Lenka Fojtová, vyšlo tiskem Motohouse 4/2020

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno