Určitě nejdůležitější konstrukční změnou od roku 2018 je u tohoto modelu přestavba na vyšší kola. Z jedenáctipalcových jsou najednou dvanáctipalcová a slovy výrobce šlo hlavně o snahu přispět k ještě větší jistotě stroje, stabilitě, a tím pádem i bezpečnosti.

Při pohledu na Vespu zdálky ale rozdíl mezi 11″ nebo 12″ ráfky asi pozná jen málokdo. A tak vám nabídneme malou pomůcku, díky které se při identifikaci nového modelu zorientujete ještě snáz. Zatímco ráfky předchozí verze byly dlouhá léta odlité do pěti celistvých rovných paprsků, tato má svá dvanáctipalcová kola rovněž pětipaprsková, ale loukotě už jsou zde tvarovány již jako oblá a otevřená oka. Motorka tím opticky rozhodně hodně odlehčila a taky zmoderněla. Ano, tady se naskýtá možnost odcitovat jedno staré moudro: Nejen auto, ale i motorku „udělají“ kola!

Další miniaturní designovou změnu nacházíme na předním pruhu kapoty, které Vespané říkají familiérně Kravata. Zde u nového modelu dostala svislá linka rovnější prolis, což je ale rovněž skoro nerozpoznatelný detail.

Daleko výraznější změna je pak použití LED osvětlení. Samozřejmě, přední světlo muselo z úcty k tradicím zůstat dál veliké a hlavně kulaté, ale dominantní světlomet nově půlí LED vodorovný proužek, jehož opodstatnění pochopíte, kdykoli se začne nad vámi a nad silnicí smrákat. Na moderní LEDkovou technologii pak přešla i zadní svítilna, kterýžto fakt jsme ale zaznamenali asi až po půl hodině testování, neb na sedáku seděla Lenka, a to si zkuste na ten její zadek nekoukat, že, pane Kadle…

Jenže i tohle je pro test důležitý fakt. Vespa svým majitelům jednoznačně skoro vždycky sluší a je lepší tento aspekt spíš podporovat než zatloukat.

 

 

Jak to jede

Za všechna ta léta svého života zažila Primavera už hodně motorů ve svých útrobách. Současnost je taková, že dvoutakty jsou pasé, a jezdí se tedy čtyřtakty. Ty má Vespa aktuálně k dispozici pro tento model hned tři – malou padesátku, příjemnou stopětadvacítku a pak ještě o něco agilnější stopadesátku (jenže tu už nemůžete řídit s pouhým „béčkem“ a tím se pro mnohé ztrácí ta hlavní výhoda).

My testujeme střední 125kubíkovou variantu a zatím se všichni tváříme veskrze spokojeně. Vzduchem chlazený jednoválec s 3ventilovou koncepcí (2 sací a 1 výfukový ventil) funguje celému koncernu Piaggio Group (kam Vespa mimochodem patří) už léta svižně a bezproblémově, tak proč něco namítat a hledat slabiny.

Lenka po projížďce zastaví a zkonstatuje: „Znám silnější na trhu, ale o to tady primárně asi moc nejde, že…“ Musíme vyjít z toho, že Primavera je opravdu spíš malým skútrem a ani svým zaměřením o super zápisy do výkonnostních a rozměrových tabulek nežádá. Vezměme v úvahu její základní data: výkon motoru v maximu zhruba 10,5 koně, k tomu délka 1870 mm, šířka 735 mm a sedlo 790 mm v kohoutku posazení nad asfalt. Což byl nakonec asi důvod, proč přišla jako novinka právě o palec vyšší kola.

Carlos se převaluje v prvních zatáčkách a potvrzuje: „Na dvanáctipalcových kolech bude stroj líp sedět na podložce, gumy jsou pořád hodně široké, vyšší podvozek toho pod vámi o kapku víc pobere. Hlavně si ale myslím, že lidem s tím půjde daleko líp brzdit!“ Brzdy jsou samozřejmě vybaveny ABS a není to sice astronomický rozdíl, ale rozhodně tu pozitivní směr k vyšší bezpečnosti a zvladatelnosti je.

 

Praktické věci okolo

Hodně příjemná je váha. „Primavera opravdu působí na svého řidiče jako milá hračka,“ směje se Lenka. V pohodě ji jde zvednout na stojánek, poslat z nulové rychlosti na křižovatce do jakéhokoli směru, snadno se vyhýbá překážkám. A dokonce ani v nejvyšší rychlosti (nad 85 km/h) nemáte pocit, že byste pod sebou někoho k něčemu přemlouvali, nebo nedej bože museli krotit nějakou hmotu, co neposlouchá. „Jede opravdu hlaďounce,“ shodujeme se všichni a konstatujeme, že ta vstřícnost je až pětihvězdičková, a je tedy naprosto jedno, jestli jste chlap, nebo ženská!

Vespa u svého motoru s barometrickým snímačem a moderním vstřikováním deklaruje spotřebu někde u 2,5 litru benzínu na 100 kilometrů, což ale berte malinko s nadhledem. Tady jde víc o způsob užívání (počet studených startů, styl akcelerace), ale i když se k ní budete chovat doslova jako prase, i tak bude odchylka od ideálu maximálně v decilitrech.

Donekonečna u skútrů hodnocený podsedlový prostor tady není úplně největší, ale nebojte se, obligátní otevřenou přilbu a rukavice dovnitř nasoukáte. A komu je to málo a chce si ještě polepšit, pro toho má Vespa Primaveru i v provedení Tour s nosiči tam i onde. Pak existuje ještě souběžně verze Primavera S se 4,3palcovým TFT přístrojovým panelem, který je již schopný propojit váš skútr pomocí aplikací s vaším telefonem, což už zní doopravdy moderně!

 

 

Takže jo, nebo ne?

Pokud tedy dáte hodně na styl, máte rádi oduševnělost stroje a dokážete si i trošku připlatit za fakt, že se můžete pochlubit originálem, jděte do toho. Necelých sto osm tisíc není sice v téhle objemové třídě úplně málo, ale taky tady nekupujete jen kus plastu a motor k přesunu z bodu A do bodů B. Do rukou se vám dostává i kus té opravdové tradice a Vespa s originální italskou duší. A to jsou právě artefakty, s nimiž se vážně dobře žije…

 

 

Proč by měly holky jezdit na mopedu Vespa?

 *Úhel posezu krásně protahuje nohy.

*Rovně držená záda dávají vyniknout křehkosti dívčích postav.

*Tvarované sedlo krásně modeluje boky a zadečky.

*Dlouhá dámská šíje probudí i ty nejletargičtější chodce v ulicích.

*Spokojený výraz, to je jeden z prvků základní výbavy.

*Neagresivní malá stavba skútru se k holkám prostě hodí.

 

 

 

Technické údaje –  Vespa Primavera 125

Motor
Typ: vzduchem chlazený jednoválec, 4T, SOHC, 3ventil
Objem: 124,5 cm3
Točivý moment: 10,4 Nm při 6000 ot./min.
Vrtání × zdvih: 52 × 58,6 mm
Plnění: elektronické vstřikování
Sekundární převod:  variátor

Podvozek
Rám: ocelový, trubkový
Přední odpružení:  jednostranné zavěšení, zdvih 78 mm
Zadní odpružení:  nastavitelné předpětí (4 polohy), zdvih 70 mm
Přední brzda: 200mm disk, ABS
Zadní brzda: buben, 140 mm
Pneu přední: 110/70-12
Pneu zadní: 120/70-12

Rozměry
Rozvor: 1340 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem nádrže:  8 l
Pohot. hmotnost: 118 kg

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here